Valtuusto, kokous 31.5.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 63 Tuusulan kunnan omavelkainen takaus Tuusulan Tenniskeskus Oy:n lainalle

TUUDno-2021-1202

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Taustaa

Tuusulan kunta on kehittämässä Hyrylässä sijaitsevaa Tuusulan urheilukeskusta tiiviissä yhteistyössä urheiluseurojen ja alueella toimivien tytäryhtiöidensä kanssa. Urheilukeskuksen palveluita käyttää vuodessa noin 400 000 henkilöä. Kunta omistaa urheilukeskuksen liikuntatilat osin suoraan ja osin kolmen tytäryhtiönsä kautta (Tuusulan Tenniskeskus Oy, Tuusulan Tekonurmi Oy ja Tuusulan Jäähalli Oy).

Tarkoituksena on rakentaa lähivuosina urheilukeskuksen alueelle uusi monitoimihallikokonaisuus, jonka kustannusarvio noin 10–11 milj. €. Kunnan pidemmän tähtäimen tavoitteena on johtaa urheilukeskusta kokonaisuutena eli muodostaa alueelle yksi yhtiö vastaamaan nykyisistä ja tulevista liikuntalaitoksista yhteistyössä tuusulalaisten urheiluseurojen ja muiden toimijoiden kanssa.

Tulevat investoinnit on määrä toteuttaa vaiheittain. Voimistelu-mailapelihallin sekä ulkokenttien rakentaminen on määrä aloittaa syksyllä 2021. Uuden monitoimihallin tulisi olla valmiina ennen Monion ja Rykmentinpuiston koulukeskuksen valmistumista, arviolta vuosina 2023–2024.

Tarkoituksena on, että Tuusulan Tenniskeskus Oy ja Tuusulan Tekonurmi Oy yhdistetään fuusioimalla Tuusulan Tekonurmi Oy Tuusulan Tenniskeskus Oy:öön. Näin syntyvä yhdistetty urheiluyhtiö rakennuttaisi kaikki tulevat hallit, muut tarvittavat tilat sekä ulkokenttiä. Yhtiö alkaisi operoimaan niitä nykyisten toimintojensa ohella. Tuusulan Tenniskeskus Oy:llä on jo rekisteröitynä aputoiminimi Tuusulan Urheilukeskus. Investointi toteutettaisiin valtaosin vieraalla pääomalla. Kunta takaisi uuden urheiluyhtiön lainoja ja mahdollisesti pääomittaisi yhtiötä tarpeen mukaan. Yhtiöiden käytännön toimintojen yhdistäminen on käynnistynyt ja tarkoituksena on tehdä sulautumiseen liittyvät päätökset kuluvan vuoden aikana.

Tuusulan Tenniskeskus Oy (”Yhtiö”) on Tuusulan kunnan tytäryhtiö. Kunta omistaa yhtiön osakkeista 52,6 %, loppu omistus jakaantuu laajasti urheiluseuroille sekä yksityishenkilöille. Yhtiö aloitti toimintansa vuonna 1980 ja on laajentanut toimintaansa vaiheittain vuosien varrella siten, että tällä hetkellä yhtiön omistamissa tiloissa on kaksi salibandykenttää, kolme tenniskenttää, viisi sulkapallokenttää sekä kaksi squashkenttää. 

Yhtiö on tehnyt viime vuodet voitollista tulosta, mutta vuoden 2020 tulos painui lievästi tappiolliseksi koronaepidemian vaikutusten vuoksi. Yhtiöllä oli tilinpäätöksessä 31.12.2020 korollisia velkoja 946 000 euroa ja omaa pääomaa 443 676 euroa. Yhtiö on hoitanut velkojensa lyhennykset ja korot eräpäivien mukaisesti oman taloudenpitonsa puitteissa ilman ulkopuolista tukea. 

Tuusulan kunta on taannut Yhtiön pankkilainat (946 000 euroa). Lainojen vastavakuudeksi Yhtiö on pantannut 1 400 000 euron panttikirjat kunnan vuokratontin 858-401-13-0-L3 maanvuokraoikeuteen ja tontilla sijaitseviin rakennuksiin. Lisäksi kunnalla on vakuutena myös voimassa oleva jälkipanttaus Nordea Pankin hallussa olevista panttikirjoista, yhteisarvoltaan 250 000 euroa.

Tuusulan Tekonurmi Oy (”Tekonurmi”) on Tuusulan kunnan tytäryhtiö. Kunta omistaa yhtiöstä 51 % (B-osakkeita) ja Tuusulan Palloseura ry 49 % (A-osakkeita). Yhtiössä on kaksi osakelajia: kenttävuoroihin oikeuttavat osakkeet (A-sarja) ja muut osakkeet (B-sarja). Molemmilla osakesarjoilla on yhtäläinen äänioikeus ja oikeus osinkoon. 

Tekonurmi teki vuonna 2020 voitollisen tuloksen parin tappiollisen vuoden jälkeen. Tekonurmeen liitettiin vuoden 2020 kesällä urheilukeskuksessa sijaitseva kuplahalli. Kuplahalli paransi jo ensimmäisenä toimintavuotena Tekonurmen myyntiä, kannattavuutta ja kassavirtaa. Kuplahalli vähentää myös Tekonurmen toimintaan liittyviä sääriskejä. Tekonurmella oli tilinpäätöksessä 31.12.2020 korollisia velkoja
242 903 euroa ja omaa pääomaa 630 euroa.

Tuusulan kunta on taannut Tekonurmen pankkilainat 242 903 euroa. Lainat on myönnetty ilman vastavakuuksia, sillä Tekonurmi ei omista mitään merkittävämpiä omaisuuseriä, joilla olisi vakuusarvoa.

Voimistelu- ja mailapelihalli

Yhtiön on määrä rakennuttaa uusi noin 3 000 m2 rakennus nykyisen salibandyhallin laajennukseksi. Laajennuksesta voimisteluhallin osuus olisi 2 200 m2 ja padelhallin osuus 767 m2. Voimistelu-mailapelihallin sekä ulkokenttien rakentaminen on määrä aloittaa syksyllä 2021. 

Voimisteluhallissa on kolme erikokoista liikuntasalia. Suurin sali on telinesali, joka on pääosin pidemmälle edenneiden voimistelijoiden harjoituspaikkana. Toiseksi suurin sali on tarkoitus varustaa pääosin harrastevoimistelijoiden käyttöön. Kolmas salitila on äänieristetty ja tarkoitettu liikuntakäyttöön, jossa soitetaan voimakasta musiikkia tai tuotetaan kovaa ääntä. Voimistelijoiden puku-, pesu- ja wc-tilat ovat kaikki ensimmäisen kerroksen tasossa. Toisessa kerroksessa on toimistotiloja, valmentajien pukutilat sekä parvikatsomo. Voimisteluseura Keski-Uusimaa sitoutuu pitkällä sopimuksella hallin pääkäyttäjäksi ja maksamaan tilojen vuoromaksut.

Mailapelihallin (padel) ensimmäisessä kerroksessa on kaksi pelikenttää ja wc-tilat. Toisessa kerroksessa on pienet pukutilat ja parvikatsomoa. Keski-Uudellamaalla padel-kentistä on pulaa. Lajin aloittamisen kynnys on matala ja sen piirissä on paljon nuoria ja perheitä.

Laajennuksen kattomuoto ja julkisivumateriaalit valitaan samoiksi, kuin nykyisessä salibandyhallissa. Rakennuksen ulkovaippa tehtäisiin pääosin pelti-uretaani-pelti-kevytelementeistä, joiden ulkopintana on vakiovärinen muovipinnoitettu teräsohutlevy. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa alkusyksyllä 2021 ja laajennus valmistuisi kevään 2022 aikana. 

Ulkokentät

Tarkoituksena on rakentaa viisi tenniskenttää ja kaksi ulkopadel-kenttää tennishallin pohjoispuolelle, nykyisten kahden tenniskentän alueelle ja välittömään läheisyyteen. Kenttien yhteyteen rakennetaan pieni huoltorakennus/tila. Rakennettavat kentät korvaavat urheilukeskuksen lähellä olevat, Moukarinkujalla sijaitsevat tenniskentät (3 kpl), jotka ovat elinkaarensa päässä. Uudet ulkokentät tarjoavat kasvavalle harrastajajoukolle paremmat harrastusmahdollisuudet.

Kustannusarviot ja valtionavustukset

Voimistelu- ja mailapelihallin kokonaiskustannusarvio on 2 250 000 euroa (alv 0 %) ja ulkokenttien kustannusarvio noin 500 000 euroa. Näin ollen kokonaisinvestoinnin arvoksi muodostuu 2 750 000 euroa. Voimistelu- ja mailapelihalliin myönnetty valtionavustusta 675 000 euroa ja ulkokenttiin on haettu valtionavustusta 148 835 euroa. Voimisteluhallin avustuksesta päätti opetus- ja kulttuuriministeriö. Ulkokenttien osalta päätöksen tekee AVI, jonka avustuspäätöstä odotetaan toukokuun aikana. 

Investointi on tarkoitus rahoittaa pääosin lainarahoituksella. Haettavan lainarahoituksen määrä on yhteensä enintään 2 400 000 euroa. Lainarahoituksen kokonaismäärässä on varauduttu noin 10 % kustannusarvion ylitykseen sekä siihen, että ulkokenttiin ei saataisi haettua 148 835 euron valtionosuutta.

Lainatakaus

Tuusulan Tenniskeskus Oy pyytää 30.4.2021 päivätyllä hakemuksellaan Tuusulan kuntaa myöntämään omavelkaisen takauksen Yhtiön investointihanketta varten otettavalle lainalle. 

Yhtiö perustelee laajennushanketta sekä hankkeen rahoituksen vakuudeksi tarvittavan takauksen myöntämistä lasten ja nuorten sekä aikuisharrastajien olosuhteiden parantamisella, kasvavilla harrastajamäärillä sekä vuorojen hyvällä kysynnällä sekä hankkeen taloudellisella kannattavuudella.

Tuusulan Tenniskeskus Oy:n ja Tuusulan tekonurmi Oy:n sulautuminen

Tarkoituksena on, että Tuusulan Tenniskeskus Oy ja Tuusulan Tekonurmi Oy yhdistetään fuusioimalla Tuusulan Tekonurmi Oy Tuusulan Tenniskeskus Oy:öön. Näin syntyvä yhdistetty urheiluyhtiö rakennuttaisi kaikki tulevaisuuden hallit ja muita tarvittavia tiloja sekä ulkokenttiä. Yhtiö alkaisi operoimaan niitä nykyisten toimintojensa ohella. Tuusulan Tenniskeskus Oy:llä on jo rekisteröitynä aputoiminimi Tuusulan Urheilukeskus.

BDO Oy on kunnan toimeksiannosta tehnyt kesällä 2020 selvityksen, jossa arvioidaan ja kuvataan mm. sulautumisen vaihtoehtoisia ratkaisuja, omistusrakennetta, rahoitusta ja taloutta sekä sulautumiseen liittyviä verotuksellisia näkökulmia sekä järjestelyihin liittyvää päätöksentekoa.

Raportti sisältää toimintojen yhdistämiseen liittyvät taloudelliset mallinnukset, sulautumisen vaikutukset ja sen käytännön toteuttamisen, pääomitustarpeen arviointia sekä huomiota liikuntalain ja kuntalain säädösten vaikutuksista, valtiontuki- ja kilpailuneutraliteettinäkökulmien tarkastelua ja arvonlisäverotuksen huomiot. Raportin johtopäätökset ja suositukset on otettu huomioon hankekokonaisuuden suunnittelussa.

Riskiarvio ja kunnan takauksen markkinaehtoisuus

Tuusulan kunnan näkökulmasta suunniteltu laajennusinvestointi sekä investointiin liittyvä kunnan takaus ovat perusteltuja. Tuusulan urheilukeskuksen kehittäminen on yksi kuntastrategian painopistealueista.

Kuntalaki säätelee kunnan myöntämien takausten edellytyksiä. Kuntalain 129 §:n mukaan

  • kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla
  • kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhteisö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa. Sen estämättä, mitä 2 momentissa säädetään, kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden, joka liittyy sen liikuntalain (390/2015), kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain (728/1992), museolain (729/1992), teatteri- ja orkesterilain (730/1992) tai nuorisolain mukaisen tehtävän edistämiseen. Takauksen ja muun vakuuden antamisen edellytyksistä on kuitenkin voimassa, mitä siitä erikseen säädetään. Lisäksi kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden, jos se perustuu lain perusteella hyväksyttyyn tukiohjelmaan tai yksittäiseen tukeen tai liittyy yhteisölle tai säätiölle annettuun palveluvelvoitteeseen. Kunnan on lisäksi otettava huomioon, mitä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklassa säädetään. 
     

Kuntalain 129 § vaatimukset huomioiden, kunnan sekä Yhtiön ja Tekonurmen talouden tunnuslukujen sekä ennustelaskelmien perusteella arvioituna voidaan todeta, että myönnettäväksi esitettävä takaus ei vaaranna kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Takaukseen ei myöskään sisälly kuntalaissa tarkoitettua merkittävää taloudellista riskiä. Takauksen vastavakuudet kattavat osaltaan kunnan taloudellista riskiä.

Kuntalain 129 §, Valtiontuki ja kilpailuneutraliteetti. BDO Oy:n lausunnon mukaan

  • yhtiön rakennuttama monitoimihalli ja yhtiössä harjoitettava liikunnan yleisten edellytysten luominen eivät ole liikuntalain perusteella tulkittavissa markkinoilla toimimiseksi, ellei toimintaa harjoiteta nimenomaisesti liiketoiminnallisin tavoittein ja perustein
  • liikuntahallin rakennuskustannuksiin voidaan edelleen myöntää valtion tukea ryhmäpoikkeusasetuksen 55 artiklan mukaisesti. Tältä osin on mahdollista, että pääomasijoituksen, kun se kohdistuu rakennuskustannuksiin ja ei markkinoille suuntautuvaan toimintaan, ei ole välttämätöntä olla markkinaehtoista
  • liikuntahallintoimintaan voidaan myöntää ryhmäpoikkeusasetuksen 55 artiklan mukaisten reunaehtojen mukaisesti toimintatukea
  • edellä mainituin samoin perustein, kun takaus liittyy liikuntalain 5 §:n mukaisten tehtävien suorittamiseen ei takauksen ole välttämätöntä olla markkinaehtoinen. Takauksella tulee kuitenkin kaikissa tilanteissa olla riittävät vastavakuudet.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • ehdottaa valtuustolle, että
     

VALTUUSTO päättää

  • antaa enintään 2 400 000 euron omavelkaisen takauksen Tuusulan Tenniskeskus Oy:n vieraan pääoman ehtoisen velkakirjalainan vakuudeksi
  • että kunnan takaus kattaa taattavan lainan korot, viivästyskorot sekä muut mahdolliset kulut
  • että taattavan lainan laina-aika on 10 vuotta, lyhennysohjelma tasalyhennyksin 30 vuoden laina-ajan mukaan
  • että takausprovisio on 0,80 % p.a. taattavan lainan maksamattomasta pääomasta
  • että kunnan takauksen vastavakuudeksi Yhtiö panttaa nykyisten vakuuksien lisäksi 2 500 000 euron panttikirjat maanvuokraoikeuteen ja tontilla sijaitseviin rakennuksiin, tontti 858-401-13-0-L3
  • valtuuttaa talousjohtajan päättämään takauksen tarkemmat ehdot.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • antaa enintään 2 400 000 euron omavelkaisen takauksen Tuusulan Tenniskeskus Oy:n vieraan pääoman ehtoisen velkakirjalainan vakuudeksi
  • että kunnan takaus kattaa taattavan lainan korot, viivästyskorot sekä muut mahdolliset kulut
  • että taattavan lainan laina-aika on 10 vuotta, lyhennysohjelma tasalyhennyksin 30 vuoden laina-ajan mukaan
  • että takausprovisio on 0,80 % p.a. taattavan lainan maksamattomasta pääomasta
  • että kunnan takauksen vastavakuudeksi Yhtiö panttaa nykyisten vakuuksien lisäksi 2 500 000 euron panttikirjat maanvuokraoikeuteen ja tontilla sijaitseviin rakennuksiin, tontti 858-401-13-0-L3
  • valtuuttaa talousjohtajan päättämään takauksen tarkemmat ehdot.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tuusulan Tenniskeskus Oy, talouden ohjaus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.