Valtuusto, kokous 31.5.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 60 Sulan työpaikka-alue II, asemakaava ja asemakaavan muutos kaava nro 3617

TUUDno-2021-604

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Petteri Puputti, kaavasuunnittelija, petteri.puputti@tuusula.fi

Perustelut

Sulan työpaikka-alueen kaavoitustyö on käynnistetty maanomistajien aloitteesta vuonna 2015. Asemakaavaluonnoksia laadittiin kaksi ja ne olivat julkisesti nähtävillä 16.3.—21.4.2017. Luonnoksista annettiin 12 lausuntoa ja 5 mielipidettä. Suunnittelualueen koko oli tuolloin noin 90 ha.

Asemakaavaehdotus on hyväksytty kuntakehityslautakunnassa 20.12.2017, jossa jatkosuunnittelun pohjaksi valittiin luonnosvaihtoehto 1. Tämän jälkeen asemakaava jäi sopimusneuvottelujen ajaksi neuvottelutauolle ja sittemmin kaava jaettiin osiin ennen hallituksen käsittelyä. Ensimmäisenä valmistelussa eteni Sulan työpaikka-alueen asemakaava I, jonka kaavaehdotus hyväksyttiin kunnanhallituksessa 29.4.2019 ja kaavaehdotus asetettiin nähtäville 16.5–17.6.2019 väliseksi ajaksi. Kaava hyväksyttiin valtuustossa 11.11.2019 ja se sai lainvoiman 9.12.2020.

Nyt etenemisvuorossa on Sulan työpaikka-alueen asemakaava II, joka koskee Sulan koko kaava-alueen keskiosaa. Kaava-alueen koko supistui noin 17,3 ha:iin. Kaavaehdotuksen sisältö ei ole, kaavarajausta lukuun ottamatta, oleellisesti muuttunut kuntakehityslautakunnan 20.12.2017 § 168 hyväksymästä koko alueen kaavaehdotuksesta. Maankäyttösopimukset laaditaan kiinteistöjen maanomistajien kanssa ennen kaavan viemistä hyväksymiskäsittelyyn.

Asemakaavaehdotukseen on tehty seuraavia muutoksia:

  • Kaava-alue on rajattu koskemaan ainoastaan keskiosan kortteleita 5515 (TY-16 korttelialue) ja  5522 (KMP-1 ja TY-16 korttelialueet) sekä osaa suojaviheralueista (EV ja EV-7), katualueista ja maantien alueesta (LT).
  • Yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten alue (ET) on muutettu suojaviheralueeksi (EV) ja aluetta on hieman kavennettu, kun Amerintien katualuetta on levennetty.
  • Korttelinnumero on muutettu 5523->5522.
  • KMP-1 kaavamääräystä on muotoiltu vastaamaan paremmin puutarhamyymälän kehittämistä.
  • LT-alueen kaakkoisnurkkaa on muotoiltu vähäisesti.
  • Kartalle on lisätty ohjeelliset tontinrajat ja numeroinnit.
  • Korttelissa 5515, kiinteistön 858-401-2-123 alueella, merkinnällä rm-1 osoitettua majoitustoiminnan rakennusalaa on pienennetty ja alue on rajattu omaksi ohjeelliseksi tontiksi numero 2, jonka rakennusoikeus on osoitettu lukuna 3000 k-m2. Hotellin etelänpuoleisen rakennuspaikan, ohjeellinen tontti numero 1, rakennusoikeus on niin ikään osoitettu lukuna 12 000 k-m2. Hotellin rakennustehokkuus on hieman muuta työpaikka-aluetta matalampi, koska lisärakentaminen tontilla on hotellirakennuksen sijoittumisesta johtuen haasteellista. Vastaavasti ohjeellisen tontin 1 rakennustehokkuus hieman muuta aluetta korkeampi. Kokonaisrakennusoikeus kiinteistöllä vastaa likimain tehokkuutta e=0.40.
  • Liittymäkieltoihin ja istutettaviin alueen osiin on tehty tarkistuksia.
  • Hulevesimääräyksiin ja pohjavesien suojelumääräyksiin on tehty pieniä muutoksia, mistä johtuen merkintöjen indeksinumeroita on jouduttu tarkistamaan. Maalämpöjärjestelmät ovat alueella kiellettyjä.
  • Yleisiä määräyksiä on täsmennetty, EV-alueille saa rakentaa muuntamoja, lentoko-nemelumääräystä on muutettu ja varastoinnin pysäköintimitoitus on muutettu 1ap/200 k-m2
  • Merkintöihin on tehty pieniä teknisiä korjauksia, kuten kirjoitusvirheiden oikaisuja.
  • Katujen nimistö on muutettu nimistötoiminkunnan 8.5.2018 kokouksen mukaisesti: Majavantie -> Sulankaari
  • Kaavanumero on muuttunut 3535 -> 3617
  • Kaavan liiteaineisto on päivitetty vastaamaan paremmin supistunutta kaava-aluetta.

Mitoitus

Koko kaava-alueen pinta-ala on 17,3 ha, josta korttelialuetta on n. 12,4 ha, katualuetta n. 1,4 ha, maantien aluetta n. 2,4 ha ja suojaviheraluetta n. 1,4 ha.

Puutarhamyymälän korttelialueen (KMP-1) rakennusoikeus on yhteensä 23 280 k-m2.Teollisuusrakennusten korttelialueen (TY-16) kokonaisrakennusoikeus on 26 433 k‑m². Rakennusoikeus on osoitettu lukuina sekä tehokkuusluvulla e=0.4. Asemakaavan kokonaiskerrosala on 49 713 k‑m². Käyttäen laskentaperiaatetta 1 työpaikka 100–200 kerrosneliömetriä kohden vastaa noin 250-500 työpaikkaa.

Kerrosalan suhde kaava-alueen alaan, eli aluetehokkuus on n. 0,29.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun Sulan työpaikka-alue II asemakaava ja asemakaavamuutoksen ehdotuksen ja luonnosvaiheessa saatuihin mielipiteisiin ja lausuntoihin laaditut vastineet
  • asettaa asemakaavan ja asemakaavan muutosehdotuksen MRA 27 § mukaisesti nähtäville muistutusten ja lausuntojen esittämistä varten
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kaavasuunnittelija Petteri Puputti selosti asiaa.

Valmistelija

Petteri Puputti, kaavasuunnittelija, petteri.puputti@tuusula.fi

Perustelut

Asiaselostus

Kunnanhallitus päätti 22.3.2021 hyväksyä Sulan työpaikka-alue II asemakaavaehdotuksen sekä luonnosvaiheen lausuntoihin ja mielipiteisiin laaditut vastineet, sekä asettaa asemakaavaehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville muistutusten ja lausuntojen esittämistä varten. Kaavaehdotus on ollut nähtävillä 1.4.2021 – 3.5.2021 välisenä aikana. Vallitsevan koronaepidemian vuoksi asukastilaisuus korvattiin kaavoittajan ilta-aikaisella puhelinpäivystyksellä. Yhteydenottoja puhelimitse tuli yhteensä 2 kpl. Asemakaavaehdotuksesta saatiin 7 kpl lausuntoja ja 2 kpl muistutuksia. Lausunnot ja muistutukset lisätään asemakaava-aineistoon liitteeksi. Uudenmaan ELY-keskuksen lausunto koski kulttuurihistoriallisen ympäristön arvojen säilymistä, meluntorjuntaa, pohjaveden suojelua ja kaupan ratkaisua. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen lausunnossa esitettiin tarkennuksia pohjavesimääräyksiin. Muut lausunnot eivät antaneet aihetta muuttaa kaavaratkaisua. Muistutuksissa toivottiin muutoksia istutettavan alueen rajaukseen KMP-1 korttelialueen kaakkoiskulmassa sekä käyttötarkoituksen muuttamista kulmauksen osalta liikerakennusten korttelialueeksi.

Asemakaavaan tehtiin saadun palautteen pohjalta seuraavia muutoksia:

  • Sulan hotellin pohjoispuolelle on lisätty maanalaista johtoa varten varatun alueen osan merkintä. Kyseessä on olemassa oleva vesijohto. Rasitealue noudattaa kiinteistörajaa.
  • Istutettavaa alueen osaa kavennettiin KMP-1 korttelin kaakkoiskulmassa.
  • Melunsuojausmääräykset osoitettiin koskemaan lentokonemelun lisäksi myös liikennemelua sekä määräystä selkeytettiin liike- ja toimistorakennusten osalta.
  • Pohjaveden suojelumääräyksiin lisättiin, että polttonesteiden suoja-altaiden tulee olla katettuja. Merkinnän indeksinumero muuttui pv-34 -> pv-38
  • Pohjaveden suojelua koskeva yleismääräys muutettiin muotoon: Rakentamisen takia ei saa aiheutua haitallista pohjaveden purkautumista, mikä tulee ottaa huomioon perustamistapaa valittaessa. Rakentamisessa on käytettävä tekniikkaa, jolla paineellisen pohjaveden purkautuminen on hallinnassa ja se pystytään minimoimaan. Alueelle ei saa rakentaa maanalaisia tiloja tai kellareita.
  • Kaupan ratkaisun perusteluja täydennettiin. Täsmennettiin liitettä Sulan alueella vireillä olevat vähittäiskaupan asemakaavahankkeet (liitenumero 13a) sekä lisättiin uusi liite: Kaupan jakautuminen Sulan työpaikka-alueen asemakaavan eri vaiheissa (liite 13b).
  • Kaavamerkintöihin tehtiin lisäksi pieniä teknisluonteisia tarkistuksia.

Mitoitus

Koko kaava-alueen pinta-ala on 17,3 ha, josta korttelialuetta on n. 12,4 ha, katualuetta n. 1,4 ha, maantien aluetta n. 2,4 ha ja suojaviheraluetta n. 1,1 ha.

Puutarhamyymälän korttelialueen (KMP-1) rakennusoikeus on yhteensä 23 280 k-m2.

Teollisuusrakennusten korttelialueen (TY-16) kokonaisrakennusoikeus on 26 433 k‑m². Rakennusoikeus on osoitettu lukuina sekä tehokkuusluvulla e=0.4.

Asemakaavan kokonaiskerrosala on 49 713 k‑m². Käyttäen laskentaperiaatetta 1 työpaikka 100–200 kerrosneliömetriä kohden vastaa noin 250-500 työpaikkaa.

Kerrosalan suhde kaava-alueen alaan, eli aluetehokkuus on n. 0,29.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun asemakaavan ja asemakaavan muutoksen
  • hyväksyä lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle, että 

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Sulan työpaikka-alue II asemakaavan ja asemakaavan muutoksen

Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Jäsen Vesa Lundberg poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi intressijääviyden vuoksi.

Esteellisyys

Vesa Lundberg

Valmistelija

Petteri Puputti, kaavasuunnittelija, petteri.puputti@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun asemakaavan ja asemakaavan muutoksen
  • hyväksyä lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle, että
     

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Sulan työpaikka-alue II asemakaavan ja asemakaavan muutoksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä Sulan työpaikka-alue II asemakaavan ja asemakaavan muutoksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ilmari Sjöblom, Ruut Sjöblom ja Kari Friman ilmoittivat olevansa esteellisiä, poistuivat paikaltaan, eivätkä ottaneet osaa asian käsittelyyn eikä päätöksentekoon. 

Tiedoksi

Uudenmaan ELY-keskus, Väylävirasto, kaavoitus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.