Perustelut
Lausuntopyyntö
Kuntien yhteinen jätelautakunta, jätelautakunta Kolmenkierto, on valmistellut Kiertokapula Oy:n kanssa ehdotuksen jätehuollon perusmaksusta. Ehdotus koskee Hattulaa, Hausjärveä, Hyvinkäätä, Hämeenlinnaa, Janakkalaa, Järvenpäätä, Keravaa, Loppea, Mäntsälää, Nurmijärveä, Riihimäkeä, Tuusulaa ja Valkeakoskea.
Jätelautakunta päätti kokouksessaan 7.5.2020 § 23 pyytää ehdotuksesta lausunnot toimialueen kunnilta.
Ehdotus jätehuollon perusmaksuksi on nähtävillä edellä mainittujen kuntien verkkosivuilla sekä jätelautakunta Kolmenkierron verkkosivuilla www.kolmenkierto.fi.
Lausunto pyydetään toimittamaan jätelautakunnalle 31.8.2020 mennessä.
Uudistuksen tavoitteet
Perusmaksun käyttöönotolla pyritään kattamaan mm. jätehuollon hallinnon ja jätehuollon kehittämisen, jäteneuvonnan, tiedotuksen, vaarallisten jätteiden keräys ja käsittely kustannukset. Lisäksi Jätelautakuntaan palkattaisiin yksi lisähenkilö ja katettaisiin maksuttomien jätejakeiden käsittelykustannukset sekä kunnanvarikoiden palvelutasojen nosto / investoinnit.
Uudistuksen myötä jätehuollon vastaanottopisteiden tasapuolinen saavutettavuus koko toiminta-alueella saataisiin palvelutasomäärityksen mukaiseksi investoimalla uusia pienjäteasemia. Veloituksetta otettavien jätteiden määrää laajennettaisiin joidenkin jätejakeiden osalta. Veloituksetta otettavien jätejakeiden määrä laajenee myös nykyisillä pienasemilla / kuntien varikoilla.
Perusmaksun käyttöönotolla pyritään varmistamaan haluttu palvelutaso ja lisäämään myös jätemaksujen läpinäkyvyyttä.
HavaintojaTuusulan kunnan osalta
Jätelain perusteluiden (HE 199/2010) mukaisesti: ”Kunta voisi periä jätemaksua erillisenä perusmaksuna, jolla katettaisiin muun muassa jäteneuvonnasta ja hallinnollisesta työstä sekä jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta aiheutuvat kustannukset. Tällaisista palveluista olisi käytännössä mahdotonta periä jätteen aiheuttamisperiaatteen mukaista palvelun käytön määrään perustuvaa maksua, koska palvelun käyttöä ja kohdentumista yksittäisille asiakkaille ei voida määrittää tai valvoa.”
Nykyisessä, 1.1.2020 voimaan tulleessa, jätetaksassa on maksun perusteena käytetty pitkälti samojen asioiden ja tehtävienkustannusten kattamista, kuin perusmaksulla on aiottu jatkossa kattaa. Mahdollisen perusmaksua tulee valmistella yhdessä jätetaksan kanssa, ettei jätteen tuottaja maksaisi kahteen kertaan samasta palvelusta.
Lisäksi osa kuvatuista palveluista mm. jätehuollon kehittäminen, hallinto ja asiakaspalvelu / neuvonta on jo kunnan ja Kiertokapula Oy:n välisellä sopimuksella (1.6.2016) ”Tuusulan kunnan järjestetyn jätehuollon toteuttamisvasuun siirtäminen Kiertokapula Oy:lle” sovittu Kiertokapula Oy:n tehtäväksi korvausta vastaan, niin samojen palvelujen tuottaminen perusmaksulla aiheuttaa ristiriidan, ellei tehtyä sopimusta ja siinä sovittuja korvauksia niiltä osin tarkisteta.
Jätetaksa, palvelutaso ja perusmaksu uutena maksuna olisi tullut jo alkuaan käsitellä yhtä aikaa yhtenä pakettina, nyt on ensin päätetty mikä on haluttu palvelutaso ja jälkikäteen haetaan sen saavuttamiseksi rahoitusta uuden maksun kautta.
Mahdollisen vuosittaisen perusmaksun tulee olla asunto-/ tyhjennyspistekohtainen vakiomaksu riippumatta tyhjennystiheydestä taikka asumismuodosta.
Esitetyissä laskelmissa merkittävässä osassa ovat jätehuollon investoinnit, vaikka ne ovat ns. kertaluontoisia hankkeita, ei vuosittaisia käyttökustannuksia. Vastaanottopaikkainvestointien ja niiden rahoituksen tulisi olla selkeämmin perusteltu ja suunniteltu toteutettavaksi ja rahoitettavaksi pidemmällä aikajanalla.
Jätelautakunnan yhden henkilötyövuoden lisääminen lienee Jätelautakunta Kolmenkierron erikseen mietittävä ja rahoitettava asia, eikä Kiertokapula Oy:n perusmaksuun sisältyvä asia.
Kunnanhallituksen lausunto
Esitetään edellä mainitun perusteella, että jätehuollon perusmaksua valmisteltaessa tulee huomioida jätelain henki ja erillisellä perusmaksulla katettaisiin jäteneuvonnasta ja hallinnollisesta työstä sekä jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta aiheutuvat kustannukset. Kaikki muut palvelutason nostoon tai jätehuoltoon liittyvät kustannukset tulee kattaa jäteastian tyhjennystaksassa ns. aiheuttamisperiaatteen mukaisesti.
Perusmaksu toteutuessaan tulee olla jäteastia- tai kiinteistökohtainen ja maksu tulee määritellä ja siitä päättää samanaikaisesti palvelutason sekä jätetaksan kanssa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi
Kunnanhallitus päättää
- merkitä tiedoksi ehdotuksen jätehuollon perusmaksusta
- antaa perusteluosan mukaisen lausunnon jätelaukunta Kolmenkierrolle toimitettavaksi
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.
___
Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Pentti Mattila teki seuraavan muutosesityksen: "Kunnanhallitus vastustaa perusmaksun käyttöönottoa. Perusmaksu johtaa vähän jätettä tuottavien kustannusten nousuun ja alentaa suhteellisesti paljon jätettä tuottavien kustannuksia. Perusmaksun käyttöönotto on ristitiidassa sitä yleistä tavoitetta, että vähennetään jätteen tuottamista ja edistetään kierrätystä." Satu Heikkilä ja Jussi Salonen kannattivat Pentti Mattilan muutosesitystä.
Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, puheenjohtaja totesi, että asia on ratkaistava äänestämällä. Äänestysesitykseksi hyväksyttiin puheenjohtajan esitys, jonka mukaan ne, jotka kannattavat pohjaesitystä äänestävä JAA ja ne, jotka kannattavat Pentti Mattilan muutosesitystä äänestävät EI.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 6 JAA-ääntä (Heikkinen, Mäensivu, Mäki-Kuhna, Nordström, Peltonen ja Lindberg) ja 7 EI-ääntä (Heikkilä, Huuhtanen, Lappalainen, Mattila, Reinikainen, Salmi ja Salonen). Puheenjohtaja totesi muutosesityksen tulleen kannatetuksi äänin 7 - 6.