Perustelut
KU-YK § 109/15.8.2017
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaan ympäristökeskuksen sopijakuntien ympäristökeskukselta saamat ympäristö-terveydenhuollon ja ympäristönsuojelun palvelut määritellään palvelusopimuksessa, joka laaditaan talousarvioesityksen yhteydessä. Palvelusopimus tehdään kolmivuotisena ja tarkistetaan vuosittain toukokuun loppuun mennessä ympäristökeskuksen ohjausryhmässä. Palvelusopimuksessa määritetään seuraavan vuoden kuntakohtaiset palvelut, jotka ovat perustana sopijakuntien maksuosuuksille.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ohjausryhmä on käsitellyt ympäristökeskuksen vuosien 2018–2020 palvelusopimusluonnosta ja sopijakuntien vuoden 2018 maksuosuuksia 7.6.2017 pitämässään kokouksessa.
Lisätiedot: ympäristökeskuksen johtaja Risto Mansikkamäki, p. 040 314 2253
Ehdotus / Ykj
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää
– omalta osaltaan hyväksyä esityksen ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2018–2020
– pyytää palvelusopimusesityksestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakuntien lausunnot
– ehdottaa Tuusulan kunnanhallitukselle edelleen kunnanvaltuustolle ehdotettavaksi, että valtuusto päättää
– hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen vuosille 2018–2020 ottamalla huomioon ympäristökeskuksen sopijakuntien siitä antamat lausunnot.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
__________
Khall 20.11.2017
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on 22.8.2017 päivätyllä kirjeellään pyytänyt yhteistoimintasopimuksensa mukaisesti sopijakuntien lausunnot ympäristölautakunnan 15.8.2017 § 108 ja § 109 tekemistä esityksistä ympäristökeskuksen vuoden 2018 talousarvioksi ja palvelusopimukseksi vuosille 2018–2020. Tuusulan kunnanhallitukselle osoitetut kirjalliset lausunnot talousarvioesityksestä ja esityksestä palvelusopimukseksi on pyydetty toimittamaan ympäristökeskukselle viimeistään 6.10.2017 mennessä.
Keravan kaupunginhallitus esittää lausunnossaan 19.9.2017 § 284, ettei sillä ole huomauttamista Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2018 talousarvioesitykseen ja palvelusuunnitelmaan vuosille 2018–2020.
Nurmijärven kunnanhallitus esittää lausunnossaan 2.10.2017 § 278 seuraavaa: ”Talousarvioesityksestä ei selviä vaikuttaako Nurmijärven kunnan vuoden 2018 maksuosuuteen Savikon luvattoman maankaatopaikan valvontaan vuosina 2014–2016 käytetty työaika. Kunnan mielestä näitä palveluja ei pidä huomioida vuoden 2018 maksuosuudessa, koska kyseessä oli poikkeuksellinen valvonta. Muilta osin Nurmijärven kunta hyväksyy Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2018 talousarvioesityksen ja palvelusuunnitelman vuosille 2018–2020.”
Mäntsälän kunnanhallitus esittää lausunnossaan 2.10.2017 § 242, ettei Mäntsälän kunnalla ole erityistä huomauttamista Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvioesityksestä 2018 eikä palvelusopimusesityksestä vuosille 2019–2020.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen 7.4-kohdan mukaan ympäristökeskuksen sopijakuntien kustannusten jako perustuu vuoden 2010 alusta lähtien tuotteistettujen tehtävien ja palveluiden kuntakohtaiseen kohdentumiseen kuitenkin siten, että hallintokulut ja kohdentumattomat toimintakulut jaetaan edellisvuoden kuntakohtaisten asukaslukujen suhteessa. Lisäksi Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvio laaditaan ja sen palvelut tuotetaan nettokustannusperiaatteella, jolloin sopijakuntien lopulliset maksuosuudet peritään ja liikaa maksetut maksuosuudet palautetaan tilikausittain Tuusulan kunnanvaltuuston hyväksyttyä ympäristökeskuksen tilinpäätöksen osana kunnan tilinpäätöstä.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ohjausryhmä on 17.6.2010 hyväksynyt sopijakuntien maksuosuuksien määräytymisperusteet. Sen mukaisesti riittävän luotettavana ja ennakoitavana palveluiden kohdentamisena voidaan pitää kolmen edellisen vuoden suoritteiden ja maksutulojen keskiarvoista johdettuja talousarvion maksuosuuksia. Tällöin yksittäisen vuoden suoritteissa ja maksutuloissa tapahtuvat kuntakohtaiset heilahtelut eivät vääristä talousarviossa esitettäviä maksuosuuksia. Käytännössä edellä esitetty maksuosuuksien kohdentaminen tarkoittaa, että kunkin sopijakunnan palvelusuoritteita ja kuntakohtaisia maksutuloja (so. asiakasmaksuja) seurataan kolmelta edelliseltä vuodelta ja niiden suhteellisista osuuksista lasketaan keskiarvot. Kuntakohtaisten suoritteiden keskiarvolla kohdennetaan tulosyksikkökohtaiset toimintakulut ja asiakasmaksujen keskiarvolla toimintatulot. Toimintakuluista ja -tuloista laskettava toimintakate vastaa sopijakunnan maksuosuutta tietylle tulosyksikölle ja tulosyksikoiden maksuosuuksien summa sopijakunnan maksuosuutta koko Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle. Tätä ohjausryhmän hyväksymää maksuosuuksien kohdentamista on käytetty kaikkien sopijakuntien maksuosuuksien kohdentamisessa ympäristövalvonnan ja terveysvalvonnan tulosyksikölle vuoden 2018 talousarviossa.
Nurmijärven kunnan maksuosuuksiin vuoden 2018 talousarviossa on Savikon luvattoman maankaatopaikan valvonnan lisäksi vaikuttanut merkittävästi myös vesihuoltoasioiden käsittely. Nurmijärvi tulee maksamaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaistesti talousarvion maksuosuuksista riippumatta vain toteutuneista palveluista. Mahdollisesti liikaa perityt maksuosuudet palautetaan kunnalle tilinpäätöksen yhteydessä tehtävien tulosyksikkökohtaisten tasoituslaskelmien perusteella.
Ehdotus
Esittelijä
Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi
Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen vuosille 2018-2020.