Valmistelija
Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Perustelut
Valt § 31/14.3.2016 Sari Heiskanen esitti seuraavan Kellokosken koulun vanhempainyhdistys ry:n, Hyökkälän KotiKoulu ry:n, Riihikallion koulun tuki ry:n ja Jokelan yläasteen ja lukion vanhempainkerhon aloitteen:
”Me Kellokosken koulun vanhempainyhdistys ry, Hyökkälän KotiKoulu ry, Riihikallion koulun tuki ry sekä Jokelan yläasteen ja lukion vanhempainkerho olemme huolissamme määräaikaisen koulusosionomi-hankkeen jatkosta.
Koulusosionomi on matalankynnyksen aikuinen, jota lasten ja nuorten on helppo lähestyä pienissäkin ongelmatilanteissa sekä vaihtaa päivittäisiä kuulumisia.
Syksyn 2015 Kellokosken koulun 7–8 -luokkalaisille tehdyssä hyvinvointikyselyssä oppilaat mainitsevat yhtenä oman koulun parhaista asioista koulusosionomin. Matalan kynnyksen aikuisen läsnäolo edistää koulurauhaa ja lisää turvallisuuden tunnetta. Yläkoulun oppilaskunta käsitteli asiaa kokouksessaan ja sieltä tullut palaute oli positiivista. Oppilaiden mukaan koulusosionomi motivoi hyvään käytökseen, opiskeluun ja liikuntaan. Koulusosionomi pitää läksyparkkia koulun jälkeen. Hän auttaa oppilaita ryhmäytymisessä ja järjestää välituntitoimintaa yläkoululaisille. Tämä lisää oppilaiden hyvinvointia ja koulumotivaatiota. Oppilaat toivovat jatkoa koulusosionomin toimelle.
Koulusosionomin luokse voidaan myös lähettää oppitunneilla häiritseviä oppilaita keskustelemaan. Opettajat toimivat tiiviissä yhteistyössä koulusosionomin kanssa.
Koulusosionomi on koettu myös Riihikallion koululla hyväksi ja toimivaksi resurssiksi lasten kasvun tukena. Esimerkiksi ainakin kahdelta viime vuoden 9-luokkalaiselta olisi ilman koulusosionomin työpanosta päättötodistuksen saaminen vakavasti vaarantunut. Riihikallion koulun tuki ry onkin huolissaan siitä, että määräaikainen hanke on tulossa päätökseensä. Tuusulan kunnan tiukasta rahatilanteesta huolimatta koulusosionomin työskentely koululla ja nimenomaan koulun omana resurssina tulisi pyrkiä turvaamaan myös vastaisuudessa.
Hyökkälän koululla mm. kiusaamisen vastainen työ on tärkeä osa koulusosionomin työnkuvaa niin ala- kuin yläkoulun puolella. Koulusosionomi pitää oppilaille läksyparkkia koulun jälkeen, malttikerhoa erityistä keskittymistä tarvitseville, sosiaalisten taitojen ryhmiä ujoille tytöille ja maahanmuuttajille sekä tukee oppilaiden työskentelyä tunneilla ja osallistuu valmistavan opetuksen oppilaiden integroimisessa yleisopetukseen. Koulusosionomin työnkuva vaihtelee koulun mukaan ja näin pystytään keskittymään juuri kyseisen koulun tarpeisiin.
Koemme koulusosionomin läsnäolon tarpeelliseksi tukemaan oppilaiden hyvinvointia. Olemme vakuuttuneita kyseisen toimen merkityksestä koko kouluyhteisön viihtyvyydelle. Panostamalla varhaiseen välittämiseen ja tukeen lasten ja nuorten ongelmatilanteissa säästetään kustannuksia, joita kasaantuneet huolet ja ongelmat voivat aiheuttaa.
Me Kellokosken koulun vanhempainyhdistys ry, Hyökkälän KotiKoulu ry, Riihikallion koulun tuki ry sekä Jokelan yläasteen ja lukion vanhempainkerho vaadimme ehdottomasti koulusosionomin toimen jatkamista ja vakinaistamista kouluillamme.”
Kasvatus- ja sivistyslautakunta 31.10.2017 § 44
Koulusosionomit ovat aloittaneet toimintansa Tuusulassa Koulutuksellisen tasa-arvon (KOTA) hankerahoituksen turvin lukuvuoden 2014-15 alusta alkaen. Tällöin koulusosionomi aloitti toiminnan Riihikallion koulussa. Lukuvuodeksi 2015-16 hankerahan määrä lisääntyi ja Tuusulan kuntaan palkattiin kolme koulusosionomia lukuvuodeksi 2015–2016 Riihikallion, Hyökkälän ja Kellokosken yhtenäiskouluihin, koska vain nämä koulut täyttivät hankerahoituksen kriteerit.
Hankerahan loputtua koulusosionomien palkkausta jatkettiin lukuvuodelle 2016-17 yhteistyössä Tuusulan kunnan perheiden sosiaalipalvelujen kanssa. Opetuksen tulosyksikkö vähensi koulunkäynninohjaajien määrää kattaakseen koulusosionomien palkkakulut ja sosiaalipalvelut kattoivat oman osansa kustannuksista vähentämällä ostopalveluita. Tavoitteena oli, että koulusosionomit työskentelevät iltaisin/iltapäivisin ammatillisina tukihenkilöinä yksittäisille perheiden sosiaalipalvelujen asiakkuudessa oleville lapsille ja nuorille, jolloin vastaavia palveluita ei tarvitse ostaa kunnan ulkopuolelta. Kokeilussa yhteistyöstä saatiin osittain hyviä kokemuksia, mutta toisaalta esim. työaikaan liittyvät haasteet vähensivät sosiaalipalveluiden mahdollisuutta vähentää ostopalveluitaan suunnitelman mukaisesti. Lisäksi toisinaan koulusosionomin antama tuki ei vastannut tukihenkilöä tarvitsevan lapsen tarpeisiin, jolloin ostopalveluiden käyttö oli edelleen tarpeellista. Kokeilua ei jatkettu seuraavalle lukuvuodelle samanlaisena.
Lukuvuodeksi 2017-18 osana Lape-hanketta sovittiin kokeilusta, jossa koulusosionomit siirtyivät kokonaan kasvatus- ja sivistystoimen henkilöstöksi. Kokeilussa perheiden sosiaalipalvelut ostaa edelleen lapsille tukipalveluita koulusosionomeilta silloin, kun katsotaan heillä olevan lapsen tarpeisiin sopivaa palvelua tarjolla. Muuten kustannukset katettiin edelleen arvioimalla koulunkäynninohjaajien määrää. Tästä kokeilusta kerätään kokemuksia kuluvan lukuvuoden ajan.
Koulusosionomit ovat työskennelleet osana oppilashuoltoa, mutta esimerkiksi koulukuraattoreista poiketen rehtorin alaisuudessa kasvatus- ja sivistystoimen työntekijöinä. Koulusosionomien työ on ollut sekä yksilöllistä että yhteisöllistä oppilashuoltoa, ja siinä on keskitytty oppilaan tukemiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn pääasiassa juuri koulunkäynnin tukemisen kautta sekä aktivoimalla kodin ja koulun yhteistyötä. Koulusosionomeilla on ollut mahdollisuus tarttua oppilaiden akuutteihin huoliin ja aikuisen huomiontarpeeseen keskustelemalla välittömästi sekä olla tavoitettavissa koko koulupäivän ajan aamukahdeksasta iltapäiväneljään. Koulun ja oppilashuollon henkilöstöltä erityistä kiitosta on tullut koulusosionomien mahdollisuudesta reagoida yllättäviin tilanteisiin nopeasti, yhteydenpidosta oppilaiden huoltajien kanssa sekä koulujen yhteisöllisyyden ja yhteishengen kehittämisestä. Oppilaat pitävät merkityksellisenä mahdollisuutta tulla juttelemaan omista asioistaan sekä saada apua koulunkäyntiin. Myös kiusaamiseen puuttumista pidetään tärkeänä.
Koulusosionomit ovat keränneet ja saaneet palautetta työstään koulujen henkilökunnalta, oppilailta ja heidän huoltajiltaan. Palaute on ollut kauttaaltaan positiivista, ja koulusosionomit toivotaan vakituisiksi työntekijöiksi kouluihin. Toiveena on, että jokaisessa oppilasmäärältään suuremmassa koulussa voisi olla oma koulusosionomi.
Mikäli Tuusulan kunta haluaa vakiinnuttaa koulusosionomin palvelut kuntaan suuremmille kouluille, tarkoittaisi tämä yhteensä 5 koulusosionomin palkkaamista suurille yhtenäiskouluille ja yläkouluille. Koulusosionomin palkkakustannukset ovat n. 46 000 €.
Koulusosionomien työ nähdään tärkeänä osana lasten ja nuorten oppimisen tukea sekä ennaltaehkäisevänä tukena lapsille ja nuorille, jotka eivät vielä ole muiden palvelujen piirissä. Opetustoimen nykyisellä resursoinnilla koulusosionomien palkkaaminen vähentää kuitenkin liikaa muita tukipalveluita eikä toiminnan jatkaminen halutussa laajuudessa ole mahdollista ilman lisärahoitusta.
1.3.2016 voimaan tullut laki sosiaalihuollon ammattinimikkeestä rajaa sosionominimikkeen käytön vain ao. koulutuksen omaaville henkilöille. Tästä johtuen henkilöt, joilla ei ole sosionomin pätevyyttä eivät voi käyttää ko. ammattinimikettä. Lisäksi laki edellyttää sosionomia tekemään sosiaalihuollon mukaiset kirjaukset asiakastyöstä. Siirtymäaika päättyy 31.12.2017. Syksyn 2017 aikana toteutetaan koulusosionomien nimikkeenmuutos. Uutta nimikettä ei ole vielä päätetty, vaan se tarkentuu prosessin aikana.