Perustelut
Esittely ja hankinnan kohde
Tuusula osallistui vuonna 2014 KL-Kuntahankinnat Oy:n (KL) järjestämään teleoperaattoripalveluiden kilpailutukseen. Kilpailutukseen osallistuivat silloin myös kaikki muut Kuuma-kunnat. Kilpailutuksen voitti TeliaSonera Oy, nykyinen Telia Finland Oyj. Tähän kilpailutukseen perustuva Telia Finland Oyj:n ja Tuusulan välinen asiakaskohtainen palvelusopimus päättyi 31.12.2018. Tuusula käytti sopimukseen liittyvän 6 kk:n jatko-option.
KL kilpailutti teleoperaattoripalvelut vuonna 2018 ja Tuusula sitoutui tähän kilpailutukseen (KLKH138) joulukuussa 2017. Kilpailutuksen voitti Elisa Oyj, mutta DNA Oyj teki kilpailutuksesta valituksen Markkinaoikeuteen. KL laati valituksesta johtuen väliaikaiset sopimukset sekä Elisan että Telian kanssa syksyllä 2018. Telia tarjosi Tuusulalle väliaikaista asiakaskohtaista palvelusopimusta tammikuussa 2019. Tuusula teki Telian kanssa väliaikaisen sopimuksen, jolla turvattiin puhelinpalveluiden jatkuvuus ja kustannustehokkuus 1.7.2019 alkaen siihen saakka kunnes Tuusula saisi toteutettua teleoperaattoripalveluiden siirron Elisalle.
Markkinaoikeus totesi päätöksessään 2.9.2019 Kuntahankintojen KLKH138 teleoperaattoripalveluiden kilpailutuksen olleen hankintalain vastainen ja kielsi Kuntahankintoja tekemästä hankintasopimusta tai panemasta sitä täytäntöön 5 miljoonan euron sakon uhalla. KL ei valittanut päätöksestä ja irtisanoi Elisan ja Telian kanssa tehdyt väliaikaiset sopimukset päättymään 1.11.2019. Telian asiakaskohtaiset palvelusopimukset ovat kuitenkin toistaiseksi voimassaolevia ja irtisanottavissa ilman irtisanomisaikaa. Samalla KL ilmoitti, että se aloittaa KL:n ja Hanselin fuusioiduttua teleoperaattoripalveluiden uuden kilpailutuksen valmistelun Hanselissa välittömästi. KL on lisäksi tiedottanut asiakkailleen, että ”Kuntahankintojen käsityksen mukaan teleoperaattoripalvelut ovat asiakkaille välttämättömiä ja niiden hankintaa ei voi lykätä, mikä on sekä hankinnan väliaikaisen järjestämisen että suorahankintaperusteen soveltamisen osalta ratkaisevaa.” Toisin sanoen asiakkailla on hankintalain ja KHO:n oikeuskäytännön perusteella oikeus järjestää teleoperaattoripalvelujen hankinta väliaikaisesti suorahankintana, kunnes uusi kilpailutus on lainvoimainen.
Telia on Markkinaoikeuden päätöksen jälkeen tiedottanut asiakkailleen, että väliaikaisen puitejärjestelyn ehtojen mukaisesti Telian kanssa solmitut asiakaskohtaiset sopimukset jäävät toistaiseksi voimaan ja ovat voimassa ehtoineen siihen saakka, kunnes uusi kilpailutus asiakkaan omasta toimesta tai laajemman puitejärjestelyn yhteydessä on tehty ja lainvoimainen hankintapäätös on voimassa.
Lisäksi Elisa on tiedottanut, että se tarjoaa Tuusulalle mahdollisuutta järjestää teleoperaattoripalvelunsa väliaikaisen puitejärjestelyn ehtojen mukaisesti siihen saakka kunnes uusi lainvoimainen hankintapäätös on voimassa. KL:n linjauksen mukaan kunnalla olisi hankintalain mukaiset perusteet hankkia teleoperaattoripalvelunsa väliaikaisesti myös toiselta operaattorilta, mutta Tuusulan tapauksessa teleoperaattorin vaihto voisi tapahtua käytännössä aikaisintaan keväällä 2020, jolloin Tuusulan sote-toimipisteiden puhelinpalvelut siirtyvät Keski-Uudenmaan Sote-kuntayhtymän puhelinjärjestelmään. Edellä mainituista aikataulurajoitteista johtuen Tuusulan kannattaa hankkia teleoperaattoripalvelunsa väliaikaisesti Telialta ja tarkastella tilannetta uudestaan sitten, kun uusi kilpailutus on valmistunut.
KL-Kuntahankinnat Oy ja Hansel yhdistyivät syyskuussa 2019 ja KL ilmoitti syyskuussa, että teleoperaattoripalveluiden uuden kilpailutuksen valmistelut aloitetaan Hanselissa välittömästi. Liittymismahdollisuus Hanselin kilpailutukseen avattiin 23.9.2019 ja liittyminen tulee ilmoittaa Hanselille viimeistään 20.12.2019. Pelkästään kiinnostuneena mukana oleminen ei ole enää mahdollista. Hanselin kilpailutuksen tavoiteltu sopimuskausi on 1.6.2020-31.5.2024, lisäksi asiakaskohtainen sopimus voi olla voimassa 5/2026 asti eli sopimus sisältää kahden vuoden jatko-option.
Kilpailutuksen kohteena ovat seuraavat palvelut:
- Matkapuhelinverkon liittymät, liikenne ja mobiilidata
- Vaihde-, välitys- ja informaatiojärjestelmät
- Tavoitettavuuspalvelut
- Asiakaspalveluratkaisut
- Puhelunvälityspalvelut
- Puitejärjestelyn palveluita tukevat asiantuntijapalvelut.
Tällä hetkellä Tuusula käyttää kaikkia kilpailutuksen piirissä olevia palveluita. Tuusulan tämänhetkiset teleoperaattorikustannukset (ilman sotea) ovat noin 100 000 euroa vuodessa (ALV0) eli noin 400 000 euroa 4 vuoden sopimuskaudella. Valtakunnallisen kilpailutuksen avulla arvioidaan saatavan merkittäviä kustannussäästöjä verrattuna siihen, että palvelut kilpailutettaisiin itse. Myös kokemukset edellisistä teleoperaattoripalveluiden kilpailutuksista (vuonna 2010 ja 2014) puoltavat valtakunnalliseen kilpailutukseen osallistumista. Palvelukokonaisuus ja sen kilpailuttaminen on erittäin monimutkainen ja haastava tehtävä.
Tuusula on vuodesta 2015 lähtien hankkinut myös puhelunvälityspalvelunsa Telia Finland Oyj:ltä. Ulkoisen puhelinvälityspalvelun avulla puhelunvälityksen kustannuksia on pystytty alentamaan merkittävästi ja puhelunvälityspalvelut on tarkoitus hankkia jatkossakin teleoperaattorilta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Harri Lipasti, kansliapäällikkö, harri.lipasti@tuusula.fi
Kunnanhallitus päättää, että
- Tuusulan kunta liittyy Hansel Oy:n puitejärjestelyyn teleoperaattoripalveluista koko sopimuskaudeksi ja hankkii kunnan tarvitsemat teleoperaattoripalvelut puitejärjestelyssä valitulta sopimustoimittajalta kilpailutuksen valmistuttua
- tietohallintopäällikö valtuutetaan tekemään sitoumus puitejärjestelyyn liittymisestä
- Tuusulan kunta hankkii tarvitsemansa teleoperaattoripalvelut kilpailutuksen valmistumiseen saakka suorahankintana Telia Finland Oyj:ltä väliaikaisella sopimuksella asiaselostuksessa esitetyin perustein.