Valtuusto, kokous 9.12.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 178 Riihikallion lähipalvelukeskus, lainatakaus

TUUDno-2019-2350

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan valtuusto päätti 1.9.2014 § 94 antaa omavelkaisen takauksen Kiinteistö Oy Riihikallion lähipalvelukeskuksen (Yhtiö) Keski-Uudenmaan Osuuspankista otettavalle 765 0000 euron kertalyhenteiselle lainalle. Kertalyhenteisen lainan pääoma erääntyy kokonaisuudessaan maksettavaksi 23.12.2019. Yhtiö on neuvotellut lainan uusimisesta ja pyytää lainan vakuudeksi Tuusulan kunnan takausta.

Yhtiön toiminta-ajatuksena on omistaa Tuusulan kunnan Riihikallion kunnanosassa korttelissa 8500, osoitteessa Pellavamäentie 3 Tuusula sijaitsevien, tonteille 4 ja 6 rakennettujen liikehuoneistojen hallintaan oikeuttavia osakkeita sekä omistaa ja hallita tonttiomaisuuttaan sekä liikehuoneistoja kannattavasti. Tuusulan kunta omistaa koko yhtiön osakekannan. Yhtiön omistuksessa on vielä yksi rakentamaton tontti, jonka myynti on tarkoitus saattaa päätökseen kevään 2020 aikana. Tontin arvioitu myyntihinta on noin 780 000 euroa.

Yhtiön tilat ovat lähes kokonaisuudessaan vuokrattu. Vuokratiloista saatava tuotto ei ole kuitenkaan riittänyt kattamaan Yhtiön toiminnan kustannuksia (vastikkeet, käyttö- ja ylläpitokustannukset), minkä vuoksi Yhtiö on tehnyt tappiollista tulosta. Vuonna 2019 yhtiön tulos oli lähes 88 000 euroa tappiollinen.

Suunnitelmana on, että Yhtiö

  • jatkaisi Uudenmaan Osuuspankissa olevaa lainaa viidellä vuodella. Lainan määrää ja takaisinmaksuohjelmaa arvioidaan uudestaan siinä vaiheessa, kun Yhtiön omistama tontti on saatu myytyä
  • maksaa kassavaroillaan Tuusulan kunnan myöntämän pääomalainan 322 587 euroa joulukuun 2019 aikana.

 

Uudenmaan Osuuspankki on tehnyt yhtiölle tarjouksen uudesta viiden vuoden kertalyhenteisestä 765 000 euron lainasta, joka käytettäisiin 23.12.2019 erääntyvän lainan pääoman maksuun. Vakuudeksi Osuuspankki edellyttää kunnan 80 % takausta sekä loppuosalle erikseen määriteltäviä reaalivakuuksia (joko yhtiön omistamat liikehuoneistot/osakkeet tai tontti).

Tuusulan kunnan näkökulmasta uusi lainajärjestely sekä siihen liittyvä kunnan takauksen jatkaminen ovat perusteltuja. Toimenpiteellä varmistetaan Yhtiön toiminnan kannalta riittävä maksuvalmius. Kunnan riskiasema paranee osin järjestelyn yhteydessä, kun Yhtiö maksaa pois kunnan myöntämän pääomalainan koko pääoman 322 587 euroa.  Kunnan lainatakaus säilyy entisen suuruisena. Kunnan lainatakauksen vastavakuudeksi pantataan toissijaisella panttioikeudella Yhtiön Osuuspankille pantattavat reaalivakuudet.

Uusi kuntalaki säätelee huomattavasti aiempaa tarkemmin kunnan myöntämien takausten edellytyksiä. Kuntalain 129 §:n mukaan: "Kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhteisö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa. Sen estämättä, mitä 2 momentissa säädetään, kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden, joka liittyy sen liikuntalain (390/2015), kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain (728/1992), museolain (729/1992), teatteri- ja orkesterilain (730/1992) tai nuorisolain mukaisen tehtävän edistämiseen. Takauksen ja muun vakuuden antamisen edellytyksistä on kuitenkin voimassa, mitä siitä erikseen säädetään. Lisäksi kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden, jos se perustuu lain perusteella hyväksyttyyn tukiohjelmaan tai yksittäiseen tukeen tai liittyy yhteisölle tai säätiölle annettuun palveluvelvoitteeseen. Kunnan on lisäksi otettava huomioon, mitä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklassa säädetään." 

Kiinteistö Oy Riihikallion lähipalvelukeskus on Tuusulan kunnan täysin omistama tytäryhtiö. Riihikallion vanhusten asumispalveluihin kytkeytyvä Yhtiön hanke on Tuusulan kunnan strategisen kehittämisen sekä asumis- ja hoivapalveluiden kehittämisen kannalta merkittävä eikä takauksen myöntämiselle ole tämän johdosta estettä. Yhtiön toiminta liittyy kiinteästi kunnan toimialaan eikä se vääristä kilpailua. Taattavalle lainapääomalle esitetään 0,8 % takausprovisiota, minkä johdosta rahoituskustannuksissa arvioidaan saavutettavan EU-säädösten edellyttämä markkinaperusteinen hintataso.

Kuntalain 129 § vaatimukset huomioiden, kunnan talouden tunnuslukujen perusteella arvioituna voidaan todeta, että myönnettäväksi esitettävä takaus ei vaaranna kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Takaukseen ei myöskään sisälly kuntalaissa tarkoitettua merkittävää taloudellista riskiä. Takauksen vastavakuudet kattavat osaltaan kunnan taloudellista riskiä.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • antaa omavelkaisen takauksen Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen Uudenmaan Osuuspankista otettavalle 765.000 euron lainalle (lainatarjous liitteenä) seuraavilla ehdoilla:
    • takausprovisio 0,8% p.a.
    • kunnan takaukselle tulee saada mahdollisimman hyvä vastavakuus.
  • oikeuttaa talousjohtaja yhdessä kansliapäällikön kanssa sopimaan vakuusjärjestelystä sekä allekirjoittamaan vakuusjärjestelyyn liittyvät sopimukset. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Markku Vehmas oli asiantuntijana kokouksessa.

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus 25.11.2019

Tuusulan valtuusto päätti 1.9.2014 § 94 antaa omavelkaisen takauksen Kiinteistö Oy Riihikallion lähipalvelukeskuksen (Yhtiö) Keski-Uudenmaan Osuuspankista otettavalle 765 0000 euron kertalyhenteiselle lainalle. Kertalyhenteisen lainan pääoma erääntyy kokonaisuudessaan maksettavaksi 23.12.2019. Yhtiö on neuvotellut lainan uusimisesta ja pyytää lainan vakuudeksi Tuusulan kunnan takausta.

Yhtiön toiminta-ajatuksena on omistaa Tuusulan kunnan Riihikallion kunnanosassa korttelissa 8500, osoitteessa Pellavamäentie 3 Tuusula sijaitsevien, tonteille 4 ja 6 rakennettujen liikehuoneistojen hallintaan oikeuttavia osakkeita sekä omistaa ja hallita tonttiomaisuuttaan sekä liikehuoneistoja kannattavasti. Tuusulan kunta omistaa koko yhtiön osakekannan. Yhtiön omistuksessa on vielä yksi rakentamaton tontti, jonka myynti on tarkoitus saattaa päätökseen kevään 2020 aikana. Tontin arvioitu myyntihinta on noin 780 000 euroa.

Yhtiön tilat ovat lähes kokonaisuudessaan vuokrattu. Vuokratiloista saatava tuotto ei ole kuitenkaan riittänyt kattamaan Yhtiön toiminnan kustannuksia (vastikkeet, käyttö- ja ylläpitokustannukset), minkä vuoksi Yhtiö on tehnyt tappiollista tulosta. Vuonna 2019 yhtiön tulos oli lähes 88 000 euroa tappiollinen.

Suunnitelmana on, että Yhtiö

  • jatkaisi Uudenmaan Osuuspankissa olevaa lainaa viidellä vuodella. Lainan määrää ja takaisinmaksuohjelmaa arvioidaan uudestaan siinä vaiheessa, kun Yhtiön omistama tontti on saatu myytyä
  • maksaa kassavaroillaan Tuusulan kunnan myöntämän pääomalainan 322 587 euroa joulukuun 2019 aikana.


Uudenmaan Osuuspankki on tehnyt yhtiölle tarjouksen uudesta viiden vuoden kertalyhenteisestä 765 000 euron lainasta, joka käytettäisiin 23.12.2019 erääntyvän lainan pääoman maksuun. Vakuudeksi Osuuspankki edellyttää kunnan 80 % takausta sekä loppuosalle erikseen määriteltäviä reaalivakuuksia (joko yhtiön omistamat liikehuoneistot/osakkeet tai tontti).

Tuusulan kunnan näkökulmasta uusi lainajärjestely sekä siihen liittyvä kunnan takauksen jatkaminen ovat perusteltuja. Toimenpiteellä varmistetaan Yhtiön toiminnan kannalta riittävä maksuvalmius. Kunnan riskiasema paranee osin järjestelyn yhteydessä, kun Yhtiö maksaa pois kunnan myöntämän pääomalainan koko pääoman 322 587 euroa.  Kunnan lainatakaus säilyy entisen suuruisena. Kunnan lainatakauksen vastavakuudeksi pantataan toissijaisella panttioikeudella Yhtiön Osuuspankille pantattavat reaalivakuudet.

Uusi kuntalaki säätelee huomattavasti aiempaa tarkemmin kunnan myöntämien takausten edellytyksiä. Kuntalain 129 §:n mukaan: "Kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhteisö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa. Sen estämättä, mitä 2 momentissa säädetään, kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden, joka liittyy sen liikuntalain (390/2015), kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain (728/1992), museolain (729/1992), teatteri- ja orkesterilain (730/1992) tai nuorisolain mukaisen tehtävän edistämiseen. Takauksen ja muun vakuuden antamisen edellytyksistä on kuitenkin voimassa, mitä siitä erikseen säädetään. Lisäksi kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden, jos se perustuu lain perusteella hyväksyttyyn tukiohjelmaan tai yksittäiseen tukeen tai liittyy yhteisölle tai säätiölle annettuun palveluvelvoitteeseen. Kunnan on lisäksi otettava huomioon, mitä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklassa säädetään." 

Kiinteistö Oy Riihikallion lähipalvelukeskus on Tuusulan kunnan täysin omistama tytäryhtiö. Riihikallion vanhusten asumispalveluihin kytkeytyvä Yhtiön hanke on Tuusulan kunnan strategisen kehittämisen sekä asumis- ja hoivapalveluiden kehittämisen kannalta merkittävä eikä takauksen myöntämiselle ole tämän johdosta estettä. Yhtiön toiminta liittyy kiinteästi kunnan toimialaan eikä se vääristä kilpailua. Taattavalle lainapääomalle esitetään 0,8 % takausprovisiota, minkä johdosta rahoituskustannuksissa arvioidaan saavutettavan EU-säädösten edellyttämä markkinaperusteinen hintataso.

Kuntalain 129 § vaatimukset huomioiden, kunnan talouden tunnuslukujen perusteella arvioituna voidaan todeta, että myönnettäväksi esitettävä takaus ei vaaranna kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Takaukseen ei myöskään sisälly kuntalaissa tarkoitettua merkittävää taloudellista riskiä. Takauksen vastavakuudet kattavat osaltaan kunnan taloudellista riskiä.

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • antaa omavelkaisen takauksen Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen Uudenmaan Osuuspankista otettavalle 765.000 euron lainalle (lainatarjous liitteenä) seuraavilla ehdoilla:
    • takausprovisio 0,8% p.a.
    • kunnan takaukselle tulee saada mahdollisimman hyvä vastavakuus.
  •  oikeuttaa talousjohtaja yhdessä kansliapäällikön kanssa sopimaan vakuusjärjestelystä sekä allekirjoittamaan vakuusjärjestelyyn liittyvät sopimukset. 

___________

Konsernijaosto 25.11.2019

Kunnanhallitus käsittelee asiaa edellä olevan ehdotuksen pohjalta.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Konsernijaosto päättää

  • merkitä asian tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • antaa omavelkaisen takauksen Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen Uudenmaan Osuuspankista otettavalle 765.000 euron lainalle (lainatarjous liitteenä) seuraavilla ehdoilla:
    • takausprovisio 0,​8% p.a.
    • kunnan takaukselle tulee saada mahdollisimman hyvä vastavakuus.
  • oikeuttaa talousjohtaja yhdessä kansliapäällikön kanssa sopimaan vakuusjärjestelystä sekä allekirjoittamaan vakuusjärjestelyyn liittyvät sopimukset. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Markus Meckelborg ja Annina Nuutinen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat paikaltaan tämän asian käsittelyn ajaksi eivätkä ottaneet osaa asian käsittelyyn eikä päätöksentekoon.

Tiedoksi

Uudenmaan Osuuspankki, talousjohtaja/toimenpiteet

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä valituskirjelmään valtakirja.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, milloin päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä jo aikaisemmin ole toimitettu viranomaiselle

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.