Valtuusto, kokous 9.12.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 165 Talousarvio 2020 ja taloussuunnitelma 2020 - 2024

TUUDno-2019-955

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Konsernijaosto käy keskustelun talousarvion 2020 valmistelusta ja antaa tarvittavat ohjeet jatkovalmistelun pohjaksi.

Päätös

Käytiin keskustelua talousarvion 2020 jatkovalmistelun pohjaksi.

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Taloudenohjaus on valmistellut talousarviokehystä yhdessä toimialueiden kanssa ja kehyksen valmistelutyö jatkuu. Kunnanhallitus käsittelee talousarviokehystä kokouksessaan 17.6.2019.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Konsernijaosto käy keskustelun talousarvion 2020 valmistelusta ja antaa tarvittavat ohjeet jatkovalmistelun pohjaksi.

Päätös

Konsernijaosto kävi keskustelua talousarvion 2020 valmistelusta.

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Toimintaympäristön kehitys

Vuoden 2019 talousarviokehyksen lähtökohtana on Suomen hidastuva talouden kasvu. Valtiovarainministeriö (VM) ennustaa Suomen talouden 2020 kasvun asettuvan 1,4 %:iin. Ansiotason nousu tukee yksityisen kulutuksen kasvua. Vuonna 2021 BKT kasvu hidastuu 1,2 %:iin. Talouskasvun hidastuminen ja nimellispalkkojen nousu alkavat asteittain heikentää työvoiman kysynnän kasvua. Myös asuntorakentamisen kasvun pysähtyminen alkaa hidastamaan työllisyyden kasvua. Talouden riskit ovat edelleen suuria. Sopimukseton Brexit heikentäisi talouden kehitystä etenkin Euroopassa. Myös Italian talouspolitiikkaan liittyvä ja kauppakonflikteihin liittyvät riskit ovat edelleen merkittäviä. Suomessa riskinä on erityisesti asuntoinvestointien nopea jäähtyminen normaalille, noin 30 000 asunnon tasolle. 

Julkista taloutta on jo usean vuoden ajan heikentänyt väestön ikääntyminen. Väestön ikääntyessä työikäinen väestö supistuu, eläkemenot kasvavat ja julkisten palveluiden tarve kasvaa. Eläkemenojen osalta kasvupaine on osittain jo toteutunut. Ikäsidonnaisten menojen kasvu on nopeaa myös ensi vuosikymmenellä, kun eläkemenot jatkavat kasvuaan ja terveydenhoidon ja hoivan tarve kasvaa suurten ikäluokkien ikääntyessä. Julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen kääntyy vähitellen uudelleen kasvuun 2020-luvun alkuvuosina.

Kuntatalous pysyttelee alijäämäisenä kuluvana vuonna viime vuoden tapaan. Vuonna 2019 menoja kasvattavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen kasvun lisäksi kunta-alan palkankorotukset ja kilpailukykysopimuksen lomarahaleikkauksen päättyminen. Investointimenojen kasvu jatkuu, sillä sairaaloiden ja koulujen rakentaminen sekä infrainvestoinnit jatkuvat vilkkaana.  Kuntien saamien verotulojen kasvua kiihdyttävät mm. palkkatulojen hyvä kasvu, jäännösverojen maksun aikaistumisesta johtuva kertaluonteinen verotulojen lisäys ja keskimääräisen kunnallisveroprosentin nousu 0,04 prosenttiyksiköllä 19,88 prosenttiin. Valtionavut laskevat v. 2019 edellisvuodesta, mikä johtuu mm. valtion ja kuntien välisestä kustannustenjaon tarkistuksesta. Hallitusohjelman mukaisesti kuntien valtionosuuksiin ei tehdä indeksikorotusta myöskään v. 2019. Kuntien menojen kasvupainetta vaimentaa koulutuspalvelujen tarpeen väheneminen, mikä on seurausta syntyvyyden laskusta ja pienemmistä ikäluokista.

Kuntien rahoitusasema kohenee hieman v. 2020. Etenkin valtionapujen arvioidaan kasvavan reippaasti, sillä kunnille kompensoidaan kilpailukykysopimuksen lomarahaleikkaukseen liittyen n. 240 milj. euroa. Lisäksi valtionapuja kasvattavat kilpailukykysopimukseen liittyvien leikkausten osittainen poistuminen ja valtionosuuksiin tehtävä indeksikorotus. Toisaalta kuntien henkilöstökulujen kehityksen oletetaan kiihtyvän työmarkkinoiden kireyden vuoksi. Kuntatalous pysynee selvästi alijäämäisenä myös vuosina 2021 - 2023. Verotulojen kohtuullisen hyvää kehitystä ylläpitää palkkatulojen kasvu. Lisäksi valtionosuuksia kasvattavat verotulomenetysten kompensaatiot kunnille ja indeksikorotukset. Kohtuullisen hyvä tulojen kehitys ei kuitenkaan riitä parantamaan kuntien talouden tilaa, sillä investoinnit pysyvät mittavina ja sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluntarve jatkaa väestön ikääntymisen vuoksi kasvuaan.  Kuntien velka kasvaa kuluvana vuonna ja kasvu jatkuu ripeänä käyttötalouden alijäämien, hidastuvan talouskehityksen sekä suurten investointien vuoksi. 

Talousarviokehys

Talousarvion laatimisohjeessa annetaan talousarvioehdotuksen laatimista, sisältöä ja rakennetta koskevat ohjeet sekä määrärahakehys valmistelun ohjeeksi. Vuoden 2020 talousarviokehyksen perustana on Tuusulan kuntastrategia. Tulo- ja menoarviot pohjautuvat 2018 tilinpäätökseen, osavuosikatsaukseen 1/2019, Kuntaliiton vero- ja valtionosuusennusteisiin, kunnan toimialojen ennakoimiin tulo- ja menolisäyksiin sekä kehittämis- ja säästötoimiin.  

Talousarviokehys laaditaan toimialueiden kokonaistuloille, kokonaismenoille ja investoinneille. Toimialueet puolestaan jakavat saamansa kehyksen palvelualueille ja tarvittaessa edelleen palveluyksiköille ja kustannuspaikoille. Menettelyn tarkoituksena on varmistaa, että toimialueiden talousarvioehdotukset pysyvät annetun kehyksen sisällä.
 
Talousarviokehys on laadittu talousarviovuodeksi 2020. Sosiaali- ja terveystoimi on edelleen mukana kehyslaskelmissa Keusoten palveluostoina, osana Yleishallintoa ja johdon tukea. Keusoten toimintamenoihin ja maksuosuuksiin kohdistuu tässä vaiheessa vuotta vielä merkittävää epävarmuutta. Keusoten luvut täsmentyvät taloussuunnittelun edetessä sekä osakaskuntien kanssa käytävien tarkentavien keskustelujen myötä.
 
Toimintatulot

Käyttöomaisuuden myyntivoittojen arvioidaan alenevan 7,5 milj. euroon, laskua 2019 talousarviosta 0,7 milj. euroa. Maankäyttökorvausten korvausten arvioidaan supistuvan 1,5 milj. euroon (laskua 1,2 milj. euroa).  Muiden ulkoisten toimintatuottojen ennakoidaan kasvavan 0,4 milj. euroa, lähinnä asuntomessutuottojen ansiosta. Edellisvuoteen verrattuna ulkoisia toimintatuottoja vähentää 0,2 milj. euroa varhaiskasvatuksen maksumuutos. 

Ulkoisten toimintamenojen lisäykseksi vuodelle 2020 (kunta ilman vesihuoltoliikelaitosta) esitetään talousarviokehyksessä 3,58 % (8,4 milj. euroa) talousarvioon 2019 nähden. Ulkoisia toimintamenojen kasvu koostuu pääosin seuraavista menolisäyksistä: Keusote 1,9 milj. euroa ja Apotti 1,4 milj. euroa, henkilöstökulut 2,8 milj. euroa sekä koulujen väistötilat 0,7 milj. euroa.

Kunta-alan palkoista on sovittu sopimuskaudeksi 1.2.2018 - 31.3.2020. Vuonna 2020 työvoimakustannukset nousevat noin 1,3 %. Lisäksi kiky-sopimukseen liittyvä lomarahan palautuminen täysimääräiseksi aiheuttaa noin 1,5 % palkkakustannusten nousun ja palkkojen sivukulujen muutokset noin 0,3 % nousun. Palkkakustannusten ja sivukulujen nousu on huomioitu kehykseen.

Hallitusohjelman mukaisia toimenpiteitä ja niiden vaikutuksia rahoitukseen tai toimintamenoihin ei ole tässä vaiheessa arvioitu. Hallitusohjelman mukaisesti valtio kompensoi lisätehtävistä aiheutuvat kustannukset kunnille

Toimialueille kohdistuva talouskehyslaskelmien mukaiset toimintameno- ja tulotavoitteet sekä toimintakatetavoitteet vuodelle 2020 on esitetty liitteenä olevassa taulukossa.

Toimialueiden toimintamenojen ja tulojen kokonaiskasvut eivät ole täysin vertailukelpoisia toimialueiden välisten määrärahasiirtojen vuoksi.
    
Koska talousarvio 2020 uhkaa muodostua alijäämäiseksi, toimialueiden tulee käsittää raamin mukaiset määrärahat enimmäismäärärahana. 

Vesihuoltoliikelaitoksen tulee omassa talousarviovalmistelussaan noudattaa kunnan tiukan talouden periaatetta. Vesihuollon toimintamenoja kasvattaa isojen aluekehityshankkeiden suunnittelu ja toteutus. Kunnan talouden suunnittelun lähtökohtana on, että vesihuoltoliikelaitoksen toimintakatteen kasvu on vuonna 2020 enintään 0,43 %.

Kehyslaskelman lähtökohtana on ansiotuloveroprosentti 19,50 %:a sekä nykyiset kiinteistöveroprosentit. Tuusulan verotulojen arvioidaan kasvavan vuonna 2019 5,3 milj. euroa (2,8 %) vuoteen 2019 nähden. Valtionosuuksien ennakoidaan nousevan peräti 5,5 milj. euroa (kiky-sopimukseen liittyvät vaikutukset, indeksikorotukset). Talousarvion verotulot sekä valtionosuudet on arvioitu Kuntaliiton ennusteen mukaisiksi.

Seuraavassa taulukossa on esitetty kiinteistöveroprosenttien osalta lain sallima vaihteluväli ja kunnassa noudatettavat veroprosentit.
 

  Lain sallima vaihteluväli

Tuusulan nykyinen vero-%

Yleinen kiinteistövero

0,93-2,00

0,93

Vakituinen asuinrakennus

0,41-0,90

0,41

Muu asuinrakennus

0,93-1,80

0,93

Rakentamaton rakennuspaikka

3,93-6,00

3,93

Yleishyödyllinen yhteisö

0,00-1,55

0,65

    
Rahoituslaskelman 2019 lähtökohtana ovat noin 41 milj. euron investoinnit. Talonrakennushankkeisiin on varattu noin 22 milj. euroa, kuntatekniikan rakentamiseen noin 11 milj. euroa ja maan hankintaan 3 milj. euroa. Myöhempinä taloussuunnitelmavuosina investointien taso nousisi keskimääräin 50 milj. euroon. Tulevien investointien mittakaavaan vaikuttaa olennaisesti suurten koulurakennushankkeiden aikataulu ja toteutustapa sekä uusien asuin- ja yritysalueiden rakentaminen. Kunnan tulevien vuosien investointitarpeita ja aikatauluja arvioidaan budjetointiprosessin aikana kriittisesti. Vajaakäytössä olevien kiinteistöjen ja rakennusten realisointitoimia tulee edelleen vauhdittaa tulevien investointien mahdollistamiseksi. 

Tulorahoituksen riittämättömyydestä johtuen kunnan korollisten velkojen kasvu säilyy nopeana. Kehyslaskelmassa toiminnan ja investointien rahavirta vuonna 2020 on noin 22 milj. euroa negatiivinen.
 
Kuntatasoisen kehyksen lähtökohtana on käyttötalouden pysyvä tasapaino ja selkeästi ylijäämäinen talous taloussuunnitelmakaudella 2020 – 2024 sekä velkaantumisen hallittu kasvu. Tavoitteena on parantaa kunnan tulonmuodostusta vauhdittamalla uusien yritysalueiden kehittämistä, tonttikauppaa sekä muiden kunnan elinvoimaa vahvistavia toimenpiteitä. Lähtökohtana on, että henkilöstömäärää arvioidaan kriittisesti, ottaen huomioon erityisesti palvelutarpeen ja asiakasmäärien muutokset eri toimialueilla. Palvelutarpeiden aiheuttamaan kustannuspaineen kasvuun pyritään edelleen vastaamaan kevyemmillä ja ennaltaehkäisyyn painottuvilla palveluilla. Keusoten kanssa tehtävällä edunvalvonnalla, omistajaohjauksella ja tiiviillä yhteistyöllä tähdätään sote-palveluiden menokehityksen tiukkaan hallintaan. 

Talousarviokehyksen mukaan Tuusulan kunnan tulos asettuu vuonna 2020 noin 0,7 milj. euroa alijäämäiseksi (kunta + vesihuoltoliikelaitos 0,1 milj. euroa ylijäämäinen). Taloussuunnitelmavuosina kunnan velkaantuminen jatkuu nopeana , vaikka taloussuunnitelman lähtökohtana onkin selkeästi ylijäämäinen käyttötalous.

Kesän ja alkusyksyn 2019 aikana Tuusulan kunnassa työstetään toimenpiteitä ja laskelmia, joilla tähdätään tulorahoituksen vahvistamiseen ja kunnan velkaantumisen hidastamiseen sekä myöhemmässä vaiheessa lainakannan vähentämiseen. Työskentelyn tuotoksena muodostuu Kasvun ja talouden hallintaohjelma Tuusulan kunnan talouden tasapainottamiseksi sekä kunnan toiminnan ja talouden ohjauksen tukemiseksi. Ohjelman keskeisinä tavoitteina ovat

  • turvata kunnan strategian mukaisten kasvu- ja palveluverkkoinvestointien toteuttaminen
  • välttää ajautuminen palveluiden karsimiseen sekä ehkäistä tarvetta veroasteen kiristämiselle.

 

Kasvun ja talouden hallintaohjelmaa valmistellaan kesän aikana. Työsuunnitelma tuodaan kunnanhallituksen käsittelyyn 15.8.2019. Kasvun ja talouden hallintaohjelma valmistellaan talousarvion valmistelun aikataulujen mukaisesti siten, että ohjelma tuodaan kunnan päätöselinten käsittelyyn samaan aikaan talousarvion 2020 kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • käynnistää vuoden 2020 talousarvion ja vuosien 2020 - 2024 taloussuunnitelman valmistelun liitteenä olevaan kehyslaskelman mukaisesti. 
  • hyväksyä vuoden 2020 talousarvion ja vuosien 2020 - 2024 taloussuunnitelman laadintaohjeet.

 

Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun Pekka Heikkinen teki seuraavan muutos/lisäysesityksen:

"Kunnanhallituksen seminaarissa esitettyjen kustannusarvioiden mukaan Monion, Kirkonkylän koulukeskuksen ja päiväkoti Martta Wendelinin kustannusarviot ovat yhteensä yli 8 miljoonaa euroa suuremmat kuin viime vuoden marraskuun lopussa hyväksytyssä palveluverkkosuunnitelmassa. Kokonaisuutena koulu- ja varhaiskasvatusinvestoinnit on esitetty toteutettavaksi erittäin nopealla aikataululla ja ratkaisut ovat erittäin kalliita ja johtavat kunnan nopeaan ja raskaaseen velkaantumiseen.  Palveluverkkosuunnitelman pohjana olevat väestöennusteet näyttivät  jo alunperin ylimitoitelluilta ja Tilastokeskuksen uusimpien väestöennusteiden sekä Tuusulan viime vuosien toteutuneen väestökehityksen perusteella lasten ja nuorten määrä vähenee.  Kunta on velkaantunut ja velkaantuu lähivuosina erittäin nopeasti, mikäli käyttötalouden tulosta ei paranneta ja investointihankkeet toteutetaan viime syksynä hyväksytyn taloussuunnitelman mukaan.  Sen vuoksi esitän kehyspäätökseen seuraavia asioita

Kunnanhallitus

  • päättää käynnistää talouden tasapainotusohjelman valmistelun, jonka tavoitteena on asteittain parantaa kunnan talouden ylijäämää niin, että se on vähintään 8 miljoonaa euroa vuonna 2024. Ohjelma valmistellaan niin, että se voidaan esitellä valtuustolle tulevan marraskuun alun seminaarissa.
  • velvoittaa valmistelemaan investointiohjelman niin, että koulu- ja varhaiskasvatusinvestointeja voidaan jaksottaa voimassa olevassa taloussuunnitelmassa kirjattua pidemmälle aikajaksolle."

 

Tuija Reinikainen ja Pentti Mattila kannattivat Heikkisen tekemää esitystä.

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, oli asia ratkaistava äänestämällä. Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan esityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta Heikkisen tekemällä lisäyksellä, äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 jaa-ääntä (Sipiläinen, Lappalainen, Mäensivu, Mäki-Kuhna, Riola, Salmi, Peltonen, Salonen ja Lindberg) ja 4 ei-ääntä (Heikkilä, Heikkinen, Mattila ja Reinikainen). Puheenjohtaja totesi, että pohjaehdotus tuli kunnanhallituksen päätökseksi äänin 9-4.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • käynnistää vuoden 2020 talousarvion ja vuosien 2020 - 2024 taloussuunnitelman valmistelun liitteenä olevaan kehyslaskelman mukaisesti
  • hyväksyä vuoden 2020 talousarvion ja vuosien 2020 - 2024 taloussuunnitelman laadintaohjeet.

 

Markku Vehmas oli asiantuntijana kokouksessa.

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Konsernijaosto päättää

  • merkitä asian tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

 

 

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Taustaa

Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarviovuosi on suunnitelmakauden ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan miten rahoitustarve katetaan. 
Maaliskuussa 2018 hyväksytyn Tuusulan kuntastrategian mukaisia päämääriä ovat sujuva, hyvinvoiva ja vireä Tuusula. Yhtenä keskeisenä strategiakauden tavoitteena on parantaa kunnan tuottavuutta ja talouden tasapainoa.

Verotulot

Vuonna 2020 koko maan kunnallisverojen ennakoidaan kasvavan 6,2 %. Kunnallisverojen kasvu johtuu pääasiassa erittäin heikosta vertailuvuodesta 2019 (verokorttiuudistus ja tulorekisterin käyttöönotto). Vaikka kertymävaje korjaantuu vuoden 2019 kunnallisverojen osalta vuoden 2020 aikana, niin oletuksena on, että verovuoden 2020 ennakkoverot kertyvät taas samalla tavalla, jättäen vuoden 2020 ennakot vastaavasti alemmalle tasolle. Täten ennusteessa ei ole huomioitu mahdollisia muutoksia verovelvollisten käyttäytymisessä. Tuusulan osalta kunnallisveron kasvuksi ennakoidaan peräti 7,6 % ja verotuloja ennustetaan kertyvän yhteensä 194,1 milj. euroa. Kunnallisveroprosenttina on taloussuunnitelmakaudella käytetty 19,50.

Yhteisöveron osalta ei ole vireillä olevia lakimuutoksia, jotka vaikuttaisivat olennaisesti vuoden 2020 yhteisöverokertymään.  Vuonna 2020 kuntien osuus koko maan yhteisöverotuloista on 31,3 %. Tuusulan kunnalle kertyvien yhteisöverotulojen kehitys on pitkälti sidoksissa kunnassa toimivien yritysten tuloskehitykseen sekä yritysten määrän kasvuun.
Kiinteistöveroprosenteille on laissa määritellyt vaihteluvälit. Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroon esitetään korotusta 3,93 %:sta 6,00 %:iin. Korotuksen keskeisenä perusteena on ohjausvaikutus; korotuksella pyritään osaltaan vauhdittamaan Tuusulan rakentamista. Korotuksen arvioidaan tuottavan kunnalle noin 0,19 milj. euron verotulojen lisäyksen.  Kunnan muut kiinteistöveroprosentit on asetettu kunkin kiinteistöverolajin osalta lain määrittelemälle alarajalle. Kiinteistöverojen osalta Kuntaliitto ennustaa koko maassa 2,1 %:n kasvua.

 Kunta seuraa alueen kuntien verojen ja maksujen tasoa, tavoitteena on pitää Tuusulan verotus kilpailukyisenä niin nykyiselle kuin uusille asukkaille. Samalla kuitenkin kunnan tulee turvata riittävän vahva rahoituspohja tulevien kasvu ja palveluverkkoinvestointien rahoittamiseksi. Tuusulan verotuksen tasoa tarkastellaan suunnitelmakauden aikana, erityisesti ennakoiden tulevien investointien ja mahdollisen Sote- ja maakuntauudistuksen taloudellisia vaikutuksia.

Toimintatulot ja myyntivoitot

Ulkoiset toimintatulot pienenevät 33,6 milj. euroon, laskua 0,4 milj. euroa 2019 ennusteeseen (OVK2/2019) verrattuna ja lisäystä 2,1 milj. euroa talousarvioon 2019. Lähinnä tonttikaupasta tulevien käyttöomaisuuden myyntivoittojen ennakoidaan vähenevän 0,7 milj. euroa. Myyntivoittojen pienentymistä selittää osin arvioitu tontin vuokrauksen yleistyminen. Sopimuskorvausten arvioidaan supistuvan 1,2 milj. euroa. Ulkoisissa toimintatuotoissa merkittävimmät tuottojen kasvut kertyvät Asuntomessujen lipputuotoista (0,8 milj. euroa) sekä ulkopaikkakuntalaisten koululaisten kotikuntakorvausten 0,7 milj. euron lisäyksistä.

Toimintatulot sisältävät myös sisäisten palveluiden myynnin ja kiinteistöjen vuokratuotot kunnan sisällä, kunnan ja vesihuoltoliikelaitoksen välillä sekä kunnan ja seudullisten yksiköiden välillä. Sisäisten toimintatulojen määräksi on budjetoitu yhteensä 24,5 milj. euroa, josta sisäisten kiinteistövuokrien osuus on 23,0 milj. euroa. 

Menokehitys ja taloussuunnitelman tasapainotus

Vuonna 2020 ulkoiset toimintamenot kasvavat 9,3 milj. euroa (5,3 %) vuoden 2019 ennusteeseen verrattuna. Toimintamenojen kasvu on merkittävintä sosiaali- ja terveyspalveluissa (asiakasmäärien kasvu erityisesti sairaalapalveluissa). Tuusulan Keusoten maksuosuuden kasvuksi 2020 on arvioitu 4,3 milj. euroa, josta erikoissairaanhoidon osuus on 3,3 milj. euroa. Rakenteilla olevasta sosiaali- ja terveydenhuollon Apotti-tietojärjestelmästä aiheutuu 2020 Tuusulalle 1,8 milj. euron kustannukset (lisäys 0,3 milj. euroa). Henkilöstökulujen kasvuksi ennakoidaan 2,8 milj. euroa, kuluja lisää osaltaan kilpailukysopimuksen mukaisten lomarahaleikkausten päättyminen.

Vuoden 2020 talousarvion toimintatulojen ja -menojen erotuksena muodostuva toimintakate on 209,3 milj. euroa. Toimintakate kasvaa 8,3 milj. euroa vuoden 2019 ennusteeseen nähden. Toimintakatetta heikentävät arvioitu käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja sopimuskorvausten supistuminen sekä toimialojen menolisäykset.

Edellä kuvatut panostukset ja menolisäykset vaikuttavat keskeisesti siihen, että kunnan budjetoitu tulos painuu alijäämäiseksi vuonna 2020 huolimatta talousarvioprosessin aikana tehdyistä karsinnoista ja säästötoimenpiteistä. Talouden tasapainottaminen edellyttää jatkossa toimintatulojen kasvattamista, toimintamenojen tiukkaa hallintaa sekä rakenteiden keventämistä. Panostukset tulee entistä kriittisemmin priorisoida hankkeisiin, joilla saavutetaan paras vaikuttavuus sekä kuntalaisten hyvinvoinnin että kunnan elinvoiman kannalta. 

Tuusulan tulee lähivuosina ottaa huomioon ennustettu väkiluvun ja väestörakenteen kehitys ja mitoittaa emokunnan toiminnot palvelukysynnän mukaisesti.  Ikääntyvä väestö tulee väistämättä vaatimaan rajallisten resurssien kohdentamista sote-palveluihin. Keusotella on mahdollisuus entistä vahvempana toimijana vastata haasteeseen ja pitää toimintamenojen kasvu hallittavalla tasolla. Kunnan palvelukykyä ja kustannustehokkuutta kehitetään jatkamalla palveluprosessien kehittämistä ja digitalisointia. 

Tontinmyynneillä on olennainen merkitys kunnan tulonmuodostuksessa. Keskeisessä roolissa ovat kunnan elinvoiman vahvistaminen ja taloutta tukeva aktiivinen elinkeinopolitiikka ja kaavoitus, kuntakeskusten kehittäminen sekä kysyntään vastaavan asunto- ja yritystonttitarjonnan varmistaminen, erityisesti Etelä-Tuusulan alueella.

Investoinnit ja rahoitus

Kunnan investoinnit ovat edelleen korkealla tasolla ja kokonaismäärä asettuu vuonna 2020 noin 33,1 milj. euroon. Infrahankkeisiin (tiet, liikenneväylät, puistot yms.) investoi- daan 12,4 milj. euroa, vesi- ja viemäriverkostoon 2,7 milj. euroa. Suurimmat infrainvestoinnit kohdistuvat Puustellinmetsän ja Lahelanpelto II:n asuinalueiden tiestön, puistojen ja muun kunnallistekniikan rakentamiseen sekä Koskenmäen ja Vaunukankaan liittymien parantamiseen. 

Rakennusinvestointien määrä asettuu 12,7 milj. euroon, lähelle vuoden 2019 budjetoitua tasoa. Suurimmat 2020 käynnistyvät rakennushankkeet ovat Martta Wendelinin päiväkoti sekä Monion lukio- ja kulttuurin monitoimirakennus. Kunnassa on suunnitteilla useita mittavia koulujen perusparannus- ja uudisrakentamishankkeita vuosille 2021 -2025, joiden toteutuessa vuotuisten investointien määrä nousee yli 50 milj. euron. 

Kunnan tulorahoitus ei riitä kasvavien investointien rahoittamiseen. Vuoden 2020 investoinneista pystytään kattamaan tulorahoituksella ainoastaan noin 45 %. Kunnan korollisten velkojen ennakoidaan kohoavan vuoden 2020 loppuun mennessä 17,8 milj. eurolla 145,0 milj. euroon. Velan määrä olisi 3 834 euroa /asukas. 

Vuosiin 2021 – 2024 on kasaantumassa kerralla keskeisiltä osin koko Etelä-Tuusulan koulu- ja päiväkotiverkon uusiminen; suunniteltuja rakentamishankkeita ovat Martta Wendelin päiväkoti, Monio, Kirkonkylän koulu, Riihikallion yläkoulu, Rykmentinpuiston yhtenäiskoulu ja Lahelan yhtenäiskoulu. Investointien toteuttamiseen luo aikataulupainetta nykyisiin koulukiinteistöihin liittyvät sisäilmaongelmat.
 
Tavoitteena on pitää kunnan velkaantuminen hallittuna. Lähivuosien raskaan investointiohjelman läpivienti edellyttää kunnan tulopohjan vahvistamista monipuolisesti. Keskiössä on Etelä-Tuusulan yritysalueiden kaavoituksen ja myynnin ripeä edistäminen. Kunnassa joudutaan arvioimaan myös kiinteistö- ja/tai kunnallisveroprosenttien nostamista tulopohjan vahvistamiseksi.

Etusijalle asetetaan kiireellisten koulu- ja päiväkoti investointien ohella investoinnit, joilla on potentiaalia lisätä kunnan elinvoimaa ja tuloja, pienentää kustannuksia sekä parantaa toiminnan tuottavuutta. Samalla palveluiden tuottamisessa haetaan säästöjä palveluverkkoa tiivistämällä sekä mitoittamalla henkilöstö kysynnän mukaiseksi. 

Kunnan tulisi päästä taloussuunnitelmakaudella investoinneissa 50 %:n tulorahoitukseen; tämä edellyttää kunnalta tulevina vuosina vähintään 20 - 30 milj. euron vuosikatetta sekä reilusti ylijäämäisen tuloksen saavuttamista. Tavoitteena on, että kunnan lainamäärä saadaan pidettyä alle 250 milj. euron tasossa vuonna 2024, ja tämän jälkeen velkamäärä käännetään laskevalle uralle.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • tehdä valtuustolle ehdotuksen vuoden 2020 talousarvioksi sekä vuosien 2020–2024 taloussuunnitelmaksi.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • jättää asian pöydälle ja jatkaa asian käsittelyä 18.11.2019 pidettävässä kokouksessa
     

Lisäksi kunnanhallitus päätti, että talousarviota koskevat selvityspyynnöt/kysymykset tulee toimittaa pormestarille ja hallintopalveluihin 11.11. mennessä.

 

Markku Vehmas, Virpi Lehmusvaara ja Marko Härkönen olivat asiantuntijoina kokouksessa.

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle,​ että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä vuoden 2020 talousarvion sekä vuosien 2020 -​ 2024 taloussuunnitelman.

---

Kunnanhallitus käsitteli talousarvioehdotuksen 18.11.2019 pöydälle jätetyt kohdat, joihin oli tehty muutosesitykset, seuraavasti:

Valtuustokauden tavoitteet (1-32) sekä tavoitteet ja toimenpiteet vuodelle 2020-valtuustotaso

Kohdassa 1.2. ”Teemme tiivistä yhteistyötä tuusulalaisten sote-palvelujen järjestäjän ja tuottajan Keusoten kanssa ja vahvistamme sen toimintaedellytyksiä”

  • Satu Heikkilän muutosesitystä, että Tuusula jatkaa omana palvelunaan lastenneurologin ja kuntoutusyksikön palvelua, kannatti Tuija Reinikainen.

 

Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat tehtyä muutosesitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa-ääntä: Heikkinen, Huuhtanen, Mäki-Kuhna, Riola, Salmi, Peltonen, Lindberg ja 6 ei-ääntä: Heikkilä, Lappalainen, Mattila, Mäensivu, Reinikainen, Salonen. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi äänin 7-6.  

Satu Heikkilä ilmoitti päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen: "Olen sitä mieltä, että Tuusulan kunta jatkaa omana palvelunaan lastenneurologin palvelua."

Kohdassa 4.3. ”Suunnittelemme liikkumisen ekosysteemin”

  • Jussi Salosen esitystä, että lisätään ”Pilotoimme sisäisen liikenteen kehittämiseksi liikkumisen palveluja (MaaS) HSL:n kanssa yhteistyössä”, kannatti Tuija Reinikainen.

 

Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat tehtyä muutosesitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 jaa-ääntä: Heikkinen, Huuhtanen, Lappalainen, Mäensivu, Mäki-Kuhna, Riola, Salmi, Peltonen, Lindberg ja 4 ei-ääntä: Heikkilä, Mattila, Reinikainen, Salonen. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi äänin 9-4.

Jussi Salonen ja Tuija Reinikainen ilmoittivat päätöksestä eriävän mielipiteen.  

Kohdassa 7 (Edistämme tuusulalaisten hyvinvointia, arjen sujuvuutta, elämän vireyttä ja elämänlaadun paranemista)

  • Tuija Reinikaisen esitystä työntekijästä vapaaehtoistyön organisointiin kannatti Annika Lappalainen.

 

Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat tehtyä muutosesitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa äänestyksessä annettiin 10 jaa-ääntä: Heikkilä, Heikkinen, Huuhtanen, Mattila, Mäensivu, Mäki-Kuhna, Riola, Salmi, Peltonen, Lindberg ja 3 ei-ääntä: Lappalainen, Reinikainen, Salonen. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi äänin 10-3.

Kohdassa 24 (Hyödynnämme lentokentän ja metropolialueen tarjoamat kasvun mahdollisuudet asumisessa ja elinkeinotoiminnassa)

  • Jussi Salosen esitystä, että lisätään uudeksi kohdaksi ”Joukkoliikenneyhteyksien parantaminen Aviapoliksen alueelle”, kannatti Tuija Reinikainen.

 

Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat tehtyä muutosesitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa äänestyksessä annettiin 10 jaa-ääntä: Heikkinen, Huuhtanen, Lappalainen, Mattila, Mäensivu, Mäki-Kuhna, Riola, Salmi, Peltonen, Lindberg ja 3 ei-ääntä: Heikkilä, Reinikainen, Salonen. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi äänin 10-3.

Kohdassa 32.3. ”Hillitsemme velkaantumista ja vahvistamme kunnan tulorahoitusta”

  • Pekka Heikkisen esitys, että poistetaan v. 2020 toimenpiteistä ”Toteutamme osan investoinneista perinteisestä budjettirahoituksesta poikkeavilla toteutus- ja rahoitusmuodoilla” raukesi kannattamattomana.

 

Pekka Heikkinen ilmoitti päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen:

"Eriävänä mielipiteenäni totean seuraavaa: Tuusulan kunta on velkaantumassa nopeasti ja erittäin paljon, mikäli käyttötalouden tulosta ei kyetä nostamaan selvästi ylijäämäiseksi ja kunnanhallituksen taloussuunnitelmaehdotuksessa esitetyt investoinnit toteutetaan esitetyssä aikataulussa.  Kuntien luottokelpoisuus on hyvä ja Tuusulan kunta on tähän saakka rakentanut lainasalkkunsa ja suojannut sen riskit erittäin hyvin. Kunnat myös saavat lainarahaa lähes samaan hintaan kuin Suomen valtio.  Mikäli rahoituksessa siirrytään vuokra- ja leasingjärjestelyihin, rahoituksen hinta nousee vääjäämättä, koska tehtävät rahoituspaketit sisältävät sijoittajille maksettavia tuottoja.
Kunnan velkavastuiden määrä myös hämärtyy sen mukaan, mitä enemmän käytössä on muuta kuin suoraa lainaa.  Kun kunta velkaantuu nopeasti, erilaisten taseen ulkopuolisten järjestelyjen houkutus kasvaa. Tuusulan kunnan pitää sulkea pois mahdollisuus tällaisiin järjestelyihin.  Suurissa hankkeissa on mahdollista käyttää elinkaarimalleja, mutta rahoitus on niissäkin järkevintä hoitaa kuntariskisenä."
 

Sivistys
Kohdassa ”Varhaiskasvatus, Palvelualueen tavoitteet, palvelusuunnitelman painopisteet ja keskeiset muutokset toiminnassa”

  • Tuija Reinikaisen esitystä, että lause ”Palveluverkkouudistukseen kuuluvan Etelärinteen päiväkodin toiminta lakkaa 2020” korvataan lauseella ”Palveluverkkouudistukseen kuuluvan Etelärinteen päiväkodin toiminta jatkuu, kunnes päiväkoti Martta Wendelin valmistuu" kannatti Satu Heikkilä.

 

Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat tehtyä muutosesitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 jaa-ääntä:  Huuhtanen, Lappalainen, Mäensivu, Mäki-Kuhna, Riola, Salmi, Peltonen, Salonen, Lindberg ja 4 ei-ääntä: Heikkilä, Heikkinen, Mattila, Reinikainen. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi äänin 9-4.

Kasvu ja ympäristö
Kohdassa ”Elinvoima, asuminen ja kehittäminen, Hyrylän keskusta”

  • Jussi Salosen esitystä, että tavoitteisiin vuodelle 2020 lisätään viimeiseksi kohdaksi ”Määrittelemme keskustayhdistyksen ja kunnan roolit sekä yhteistyön muodot ja sisällön”, kannatti Tuija Reinikainen.

 

Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat tehtyä muutosesitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa äänestyksessä annettiin 11 jaa-ääntä: Heikkilä, Heikkinen, Huuhtanen, Lappalainen, Mattila, Mäensivu, Mäki-Kuhna, Riola, Salmi, Peltonen, Lindberg ja 2 ei-ääntä: Reinikainen, Salonen. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi äänin 11-2.

Jussi Salonen esitti  kohtaan  "Yhdyskuntatekniikka,​ tavoitteet" lisättäväksi "Selvitämme liikenneturvallisuushankkeissa kunnallisen kameravalvonnan aloittamista vaarallisilla tieosuuksilla". Esitys raukesi kannattamattomana.

Pasi Huuhtanen esitti, että kohdasta "Investoinnit 2020-2024 10 Rakennus" poistetaan vuodelle 2020 merkitty 40.000 euroa ja tuleville vuosille varatut 1.000.000 euroa ja 1.000.000 euroa. Esitys raukesi kannattamattomana.

Päätös

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle,​ että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä vuoden 2020 talousarvion sekä vuosien 2020 -​ 2024 taloussuunnitelman.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä vuoden 2020 talousarvion sekä vuosien 2020 -​ 2024 taloussuunnitelman

---

Pormestari muutti ehdotustaan seuraavasti: ”Sivistyksen toimialueella kulttuurin tuotantotuista vähennetään 25 000 euroa ja kuntatoimialan avustuksiin lisätään 25 000 euroa.”

Kunnanhallitus kävi läpi pormestarin talousarvioehdotuksen ja teki seuraavat päätökset:

Valtuustokauden tavoitteet (1-32) sekä tavoitteet ja toimenpiteet vuodelle 2020-valtuustotaso

Kohtaan 1.3. Teemme välitarkastelun kuntaorganisaation organisaatiouudistuksesta ja toimintatapojen uudistuksesta

  • lisättiin v. 2020 toimenpiteisiin Tuija Reinikaisen esityksestä ”Kehitämme poliittista johtamista tehdyn väliarvioinnin perusteella”, omistaja/vastuutaho pormestari.

 

Kohdasta 2.2. Edellytämme, että Keusote-kuntayhtymän palvelut ovat yhdenvertaisia alueella ja palveluvalikoima monipuolistuu

  • poistettiin v. 2020 toimenpiteistä Pekka Heikkisen esityksestä ”Varmistamme, että palveluvalikoima monipuolistuu”.

 

Kohtaan 14.2. Edistämme hiilineutraalia Tuusulaa ja Kets-sopimusta

  • lisättiin v. 2020 toimenpiteisiin Pasi Huuhtasen esityksestä ”Tutkimme RVS Technology tuotteiden käyttöönottamisen kunnan ajoneuvoissa ja polttomoottorikalustossa”.

 

Kohtaan 15.1. Vahvistamme hyvää johtamista ja kehitämme osallistavaa, valmentavaa sekä kehittämishakuista toimintakulttuuria

  • lisättiin v. 2020 toimenpiteisiin Jussi Salosen esityksestä ”Tuemme ketterien kokeilujen ja projektien toteutusta sekä yhteistyötä eri tahojen välillä”.

 

Kohdasta 19.4. Edistämme Rykmentinpuiston asemakaavoitusta

  • poistettiin v. 2020 toimenpiteistä Jussi Salosen esityksestä ”Valmistelemme ruokalan alueen, Olympiakylän ja Puistokylän asemakaavoitusta”.

 

Kohdassa 26.2. Kehitämme Halosenniemen vetovoimaa

  • v. 2020 toimenpide muutettiin Pekka Heikkisen esityksestä seuraavaksi: ” Toteutamme Halosenniemen hyväksyttyä kehittämissuunnitelmaa”.

 

Valtuustotason tavoite 27.2. Tavoittelemme Tuusulanjärven hyvää ekologista tilaa yhteistyössä Järvenpään kanssa

  • siirrettiin kohtaan 13 (Otamme toiminnassamme huomioon luontoarvot ja ympäristön. Huolehdimme, että luonto voi hyvin ja se on läsnä kuntalaisten arjessa).

 

Kuntatoimiala

Kohdan Toiminnan kuvaus

  • 1. kappaleen loppuun lisättiin Jussi Salosen esityksestä ”Lisäksi kuntatoimialalla on kaksi osa-aikaista apulaispormestaria”.

 

Kohdan Kunnanviraston johto, tavoitteet

  • loppuun lisättiin Tuija Reinikaisen esityksestä lause ”Pormestarin käytössä on edellisen vuoden tapaan tapahtumatuotantoon varattu 40.000 euron määräraha.  Määrärahalla toteutetaan kunnan tori- ym. tapahtumia, joista esimerkkeinä aikaisemmasta käytöstä ovat ravintolapäivä, katukarnevaali, Puustellinmetsän joulu, jääkiekkotapahtuma”.

 

Kohdassa Kunnanviraston johto, Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä

  • 2. kappaleessa oleva sana ”vuosikate” korjattiin sanaksi ”toimintakate”.


Yhteiset palvelut

Kohdan Kehittäminen ja tietohallinto, tavoitteet

  • loppuun lisättiin Jussi Salosen esityksestä ”Tuemme ketterien kokeilujen ja projektien toteutusta sekä yhteistyötä eri tahojen välillä”.

Kasvu ja ympäristö


Kohdassa Kasvun ja ympäristön toimialue, vireä Tuusula

  • kohdassa 18 sana ”nichen” muutettiin sanaksi ”erottautumistekijän”.

 

Kohdan Yhdyskuntatekniikka, tavoitteet

  • tavoite ”Saamme valmiiksi pitkospuureitin Tuusulanjärven eteläosaan” muutettiin Jussi Salosen esityksestä muotoon ” Saamme valmiiksi rantareittejä Tuusulanjärven eteläosaan”.

 

Yksityistieavustusten määrärahaa päätettiin Pentti Mattilan esityksestä lisätä 23 000 euroa.

Henkilöstö
Lause ”Uutta syntyy luovasti ja rohkeasti ideoiden” muutettiin Jussi Salosen esityksestä muotoon ” Uutta syntyy luovasti ja rohkeasti ideoiden ja kokeillen”

Investoinnit

Kohdassa ”Investointien perustelut 300 000 euroa tai ylittäviin hanke-esityksiin, muut pitkävaikutteiset menot” Apotti 1,12 M€  kuuluu olla 179 t€, joten kirjaus Apotista ko. kohdassa poistetaan.

Lisäksi tehtiin seuraavat muutosesitykset, miltä osin asia jätettiin pöydälle:

Valtuustokauden tavoitteet (1-32) sekä tavoitteet ja toimenpiteet vuodelle 2020-valtuustotaso

Kohdassa 1.2. Teemme tiivistä yhteistyötä tuusulalaisten sote-palvelujen järjestäjän ja tuottajan Keusoten kanssa ja vahvistamme sen toimintaedellytyksiä

  •  Satu Heikkilä esitti, että Tuusula jatkaa omana palvelunaan lastenneurologin ja kuntoutusyksikön palvelua.

 

Kohtaan 4.3. Suunnittelemme liikkumisen ekosysteemin

  • Jussi Salonen esitti lisättäväksi ”Pilotoimme sisäisen liikenteen kehittämiseksi liikkumisen palveluja (MaaS) HSL:n kanssa yhteistyössä”.

 

Kohdassa 7. Edistämme tuusulalaisten hyvinvointia, arjen sujuvuutta, elämän vireyttä ja elämänlaadun paranemista

  • Tuija Reinikainen esitti työntekijää vapaaehtoistyön organisointiin.

 

Kohtaan 24. Hyödynnämme lentokentän ja metropolialueen tarjoamat kasvun mahdollisuudet asumisessa ja elinkeinotoiminnassa

  • Jussi Salonen esitti lisättäväksi uudeksi kohdaksi ”Joukkoliikenneyhteyksien parantaminen Aviapoliksen alueelle”.

 

Kohdassa 32.3. Hillitsemme velkaantumista ja vahvistamme kunnan tulorahoitusta

  • Pekka Heikkinen esitti poistettavaksi v. 2020 toimenpiteistä ”Toteutamme osan investoinneista perinteisestä budjettirahoituksesta poikkeavilla toteutus- ja rahoitusmuodoilla”.


Sivistys
Kohdassa Varhaiskasvatus, Palvelualueen tavoitteet, palvelusuunnitelman painopisteet ja keskeiset muutokset toiminnassa

  • Tuija Reinikainen esitti, että lause ”Palveluverkkouudistukseen kuuluvan Etelärinteen päiväkodin toiminta lakkaa 2020” korvataan lauseella ”Palveluverkkouudistukseen kuuluvan Etelärinteen päiväkodin toiminta jatkuu, kunnes päiväkoti Martta Wendelin valmistuu".

Kasvu ja ympäristö
Kohdassa Elinvoima, asuminen ja kehittäminen, Hyrylän keskusta

  • Jussi Salonen esitti, että tavoitteisiin vuodelle 2020 lisätään viimeiseksi kohdaksi ”Määrittelemme keskustayhdistyksen ja kunnan roolit sekä yhteistyön muodot ja sisällön”.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • hyväksyä vuoden 2020 talousarvion ja vuosien 2020-2024 taloussuunnitelman lukuun ottamatta edellä mainittuja pöydälle jääneitä kohtia
  • jatkaa asian käsittelyä 25.11.2019.

 

Markku Vehmas, Heli Hippeläinen, Virpi Lehmusvaara ja Marko Härkönen olivat asiantuntijoina kokouksessa.

 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä vuoden 2020 talousarvion sekä vuosien 2020 -​ 2024 taloussuunnitelman.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun kohdassa Valtuustokauden tavoitteet (1-​32) sekä tavoitteet ja toimenpiteet vuodelle 2020-​valtuustotaso, kohta 4.3. Suunnittelemme liikkumisen ekosysteemin Jussi Salonen esitti Matti Alangon kannattamana seuraavaa lisäystä: ”Pilotoimme sisäisen liikenteen kehittämiseksi liikkumisen palveluja (MaaS) HSL:n kanssa yhteistyössä”.

Edellä mainittuun kohtaan 4.3. Eeva-Liisa Nieminen Sanna Tuhkusen kannattamana esitti seuraavaa lisäystä: "Kiirehdimme neuvotteluissa HSL:n kanssa sisäisen liikenteen luomista joko linjastomuutoksilla tai innovatiivisillä järjestelyillä. Tutkimme, miten jo pilotoidut innovatiiviset järjestelyt soveltuisivat Tuusulaan. Kuntalaisten yhdenvertaisuus tulee näkyä siinä, että kunnan kaikista osista pääsee liikkumaan myös iltaisin ja viikonloppuisin."

Kohtaan 4.2 Nostamme joukkoliikenteen tasoa ja varmistamme, että HSLn linjastosuunnitelma palvelee Tuusulan alueella liikkumista ja tuusulalaisten kulkemista Eeva-Liisa Nieminen Sanna Tuhkusen kannattamana esitti seuraavaa lisäystä: "Kartoitamme yhdessä HSL:n kanssa nykyisten linjojen toimivuutta, vaihtojen sujuvuutta ja keinoja, joilla asukaspalautteita kuunnellen matka-aikoja voitaisiin lyhentää."

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatetut muutosesitykset, on asia ratkaistava äänestämällä. Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan esityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Salosen tekemää muutosesitystä, äänestävät "ei".

Suoritetyssa äänestyksessä

  • jaa-äänen antoivat Pasi Huuhtanen, Johanna Sipiläinen, Kim Kiuru, Janne Mellin, Jouko Riola, Mika Mäki-Kuhna, Sami Tamminen, Jorma Sulander, Sanna Kervinen, Henri Koskela, Elina Väänänen, Kari Kinnunen, Ulla Palomäki, Ilona Toivanen, Arto Nätkynmäki, Seppo Noro, Karita Mäensivu, Ilmari Sjöblom, Jere Pulska, Emmi Sirniö, Laura Åvall, Aila Koivunen, Päivö Kuusisto, Ari Nyman, Ulla Rosenqvist, Taina Ketvel, Satu Heikkilä, Aarno Järvinen, Arto Lindberg, Jani Peltonen, Jukka Ahlgren, Pekka Heikkinen, Ruut Sjöblom, Petra Kela, Kirsi Viitanen
  • ei-äänen antoivat Jussi Salonen, Matti Alanko, Margita Winqvist, Kati Lepojärvi, Anna Yltävä, Sanna Tuhkunen, Markus Meckelborg, Liisa Palvas, Kari Friman, Elisa Laitila, Pentti Mattila, Eeva-Liisa Nieminen, Lea Ahonen, Raimo Stenvall
  • tyhjän äänen antoivat Monica Avellan, Harri Hellgren.

 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 35 jaa-ääntä, 14 ei-ääntä ja 2 tyhjää ääntä. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Seuraavaksi valtuusto hyväksyi puheenjohtajan esityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Niemisen tekemää muutosesitystä kohtaan 4.3. äänestävät "ei".

 

  • jaa-äänen antoivat Pasi Huuhtanen, Päivö Kuusisto, Jorma Sulander, Janne Mellin, Ulla Rosenqvist, Kim Kiuru, Jouko Riola, Kirsi Viitanen, Pekka Heikkinen, Jere Pulska, Elina Väänänen, Pentti Mattila, Aila Koivunen, Ilona Toivanen, Seppo Noro, Emmi Sirniö, Aarno Järvinen, Kari Friman, Monica Avellan, Taina Ketvel, Ari Nyman, Kari Kinnunen, Mika Mäki-Kuhna, Harri Hellgren, Ulla Palomäki, Margita Winqvist, Johanna Sipiläinen, Arto Nätkynmäki, Henri Koskela, Ilmari Sjöblom, Elisa Laitila, Sanna Kervinen, Karita Mäensivu, Anna Yltävä, Satu Heikkilä, Sami Tamminen, Laura Åvall, Kati Lepojärvi, Liisa Palvas, Arto Lindberg, Jani Peltonen, Jukka Ahlgren, Ruut Sjöblom
  • ei-äänen antoivat atti Alanko, Jussi Salonen, Markus Meckelborg, Eeva-Liisa Nieminen, Lea Ahonen, Petra Kela
  • tyhjän äänen antoivat Sanna Tuhkunen, Raimo Stenvall.

 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 43 jaa-ääntä, 6 ei-ääntä ja 2 tyhjää ääntä. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Edellä suoritetun äänestyksen jälkeen valtuusto hyväksyi puheenjohtajan esityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Niemisen tekemää muutosesitystä kohtaan 4.2. äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä 

  • jaa-äänen antoivat Pasi Huuhtanen, Anna Yltävä, Päivö Kuusisto, Janne Mellin, Ilona Toivanen, Pekka Heikkinen, Aila Koivunen, Mika Mäki-Kuhna, Jorma Sulander, Jouko Riola, Johanna Sipiläinen, Ulla Palomäki, Aarno Järvinen, Elina Väänänen, Seppo Noro, Kari Friman, Emmi Sirniö, Kirsi Viitanen, Henri Koskela, Arto Nätkynmäki, Kim Kiuru, Margita Winqvist, Satu Heikkilä, Sanna Kervinen, Pentti Mattila, Kari Kinnunen, Ulla Rosenqvist, Taina Ketvel, Sami Tamminen, Harri Hellgren, Jere Pulska, Elisa Laitila, Karita Mäensivu, Monica Avellan, Ari Nyman, Kati Lepojärvi, Arto Lindberg, Jani Peltonen, Jukka Ahlgren, Laura Åvall, Ruut Sjöblom
  • ei-äänen antoivat Jussi Salonen, Matti Alanko, Eeva-Liisa Nieminen, Lea Ahonen, Raimo Stenvall, Petra Kela
  • tyhjän äänen antoivat Sanna Tuhkunen, Liisa Palvas, Markus Meckelborg, Ilmari Sjöblom.

 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 41  jaa-ääntä, 6 ei-ääntä ja 4 tyhjää ääntä. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Eeva-Liisa Nieminen ilmoitti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Liisa Palvas Margita Winqvistin kannattamana esitti kohdassa Valtuustokauden tavoitteet (1-​32) sekä tavoitteet ja toimenpiteet vuodelle 2020-​valtuustotaso, kohta 30.2., jossa tavoitteena on mm. "Edistämme tuusulalaisten hyvinvointia, arjen sujuvuutta, elämän vireyttä ja elämänlaadun paranemista"  Tuija Reinikaisen kunnanhallituksen kokouksessa esittämään vapaapaaehtoistyön koordinaattorin vakanssin perustamiseen viitaten toimenpidealoitteena, että tämän organisoinnin yhteydessä arvioidaan myös vapaaehtoistyön koordinaattorin työsuhteen tarpeellisuus, ja että tarvittavat esitykset tuodaan valtuustolle osavuosikatsauksen käsittelyn yhteydessä.

Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta ilman toimenpidealoitetta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat toimenpidealoitteen hyväksymistä, äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä 

  • jaa-äänen antoivat Pasi Huuhtanen, Mika Mäki-Kuhna, Janne Mellin, Pekka Heikkinen, Ilona Toivanen, Päivö Kuusisto, Sanna Kervinen, Seppo Noro, Jouko Riola, Kim Kiuru, Henri Koskela, Ulla Palomäki, Aila Koivunen, Elina Väänänen, Johanna Sipiläinen, Ilmari Sjöblom, Kari Kinnunen, Aarno Järvinen, Karita Mäensivu, Sami Tamminen, Kirsi Viitanen, Harri Hellgren, Ari Nyman, Jere Pulska, Emmi Sirniö, Arto Nätkynmäki, Laura Åvall, Monica Avellan, Jorma Sulander, Arto Lindberg, Jani Peltonen, Jukka Ahlgren, Ruut Sjöblom, Petra Kela
  • ei-äänen antoivat Matti Alanko, Jussi Salonen, Pentti Mattila, Liisa Palvas, Markus Meckelborg, Anna Yltävä, Elisa Laitila, Kati Lepojärvi, Ulla Rosenqvist, Margita Winqvist, Satu Heikkilä, Taina Ketvel, Kari Friman, Eeva-Liisa Nieminen, Lea Ahonen, Raimo Stenvall
  • tyhjän äänen antoi Sanna Tuhkunen.

 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 34 jaa-ääntä, 16 ei-ääntä ja 1 tyhjä ääni. Puheenjohtaja totesi valtuuston päättäneen, ettei ehdotettua toimenpidealoitetta hyväksytä.

Jussi Salonen Margita Winqvistin kannattamana esitti, että kohtaan Kasvu ja ympäristö, Elinvoima,​ asuminen ja kehittäminen,​ tavoitteet vuodelle 2020 Hyrylän keskusta -otsikon alla olevan lauseen "Alueen markkinointia ja viestintää kehitetään, jatkamme yhteistyötä Hyrylän alueella toivan keskustayhdistyksen kanssa" jälkeen lisätään "Määrittelemme yhdistyksen ja kunnan roolit sekä yhteistyönmuodot ja sisällön."

Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Salosen tekemää muutosesitystä, äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-äänen antoivat Pasi Huuhtanen, Ulla Rosenqvist, Aila Koivunen, Kim Kiuru, Pekka Heikkinen, Mika Mäki-Kuhna, Päivö Kuusisto, Satu Heikkilä, Harri Hellgren, Jouko Riola, Ilona Toivanen, Aarno Järvinen, Kirsi Viitanen, Pentti Mattila, Sanna Tuhkunen, Monica Avellan, Janne Mellin, Johanna Sipiläinen, Ulla Palomäki, Seppo Noro, Kari Kinnunen, Jere Pulska, Sami Tamminen, Henri Koskela, Sanna Kervinen, Taina Ketvel, Elina Väänänen, Karita Mäensivu, Ari Nyman, Laura Åvall, Emmi Sirniö, Arto Lindberg, Eeva-Liisa Nieminen, Jani Peltonen, Jukka Ahlgren, Lea Ahonen, Ruut Sjöblom, Petra Kela
  • ei äänen antoivat Matti Alanko, Margita Winqvist, Kari Friman, Jussi Salonen, Jorma Sulander, Anna Yltävä, Liisa Palvas, Kati Lepojärvi, Elisa Laitila, Markus Meckelborg
  • tyhjän äänen antoivat Ilmari Sjöblom, Arto Nätkynmäki, Raimo Stenvall.

 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 38 jaa-ääntä, 10 ei-ääntä ja 3 tyhjää ääntä. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Kati Lepojärvi Mika Mäki-Kuhnan kannattamana esitti  kohtaan  Yhdyskuntatekniikka, tavoitteet lisättäväksi "Selvitämme liikenneturvallisuushankkeissa kunnallisen kameravalvonnan aloittamista vaarallisilla tieosuuksilla". Esitys hyväksyttiin yksimielisesti. 

Jussi Salonen esitti, että kohdan  Yhdyskuntatekniikka, tavoitteet ensimmäinen kappale muutetaan seuraavaksi: ” Selvitämme pikaraitiotieyhteyden ja vaihdottoman linja-autoyhteyden toteutusmahdollisuudet Hyrylästä Aviapolikseen.” Esitys raukesi kannattamattomana.

Pasi Huuhtanen Harri Hellgrenin kannattamana esitti, että kohdasta Investoinnit 2020-​2024 10 Rakennus poistetaan vuodelle 2020 merkitty 40.000 euroa ja tuleville vuosille varatut 1.000.000 euroa ja 1.000.000 euroa.

Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Huuhtasen tekemää muutosesitystä, äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-äänen antoivat Matti Alanko, Päivö Kuusisto, Ilona Toivanen, Ari Nyman, Elina Väänänen, Aila Koivunen, Seppo Noro, Elisa Laitila, Kim Kiuru, Ulla Palomäki, Anna Yltävä, Kari Kinnunen, Pekka Heikkinen, Sanna Tuhkunen, Ulla Rosenqvist, Markus Meckelborg, Jere Pulska, Aarno Järvinen, Kirsi Viitanen, Emmi Sirniö, Pentti Mattila, Kari Friman, Sami Tamminen, Satu Heikkilä, Liisa Palvas, Taina Ketvel, Henri Koskela, Karita Mäensivu, Margita Winqvist, Ilmari Sjöblom, Vesa Lundberg, Sanna Kervinen, Mika Mäki-Kuhna, Kati Lepojärvi, Eeva-Liisa Nieminen, Laura Åvall, Janne Mellin, Arto Nätkynmäki, Arto Lindberg, Jani Peltonen, Jussi Salonen, Lea Ahonen, Petra Kela
  • ei-äänen antoivat Pasi Huuhtanen, Jorma Sulander, Johanna Sipiläinen, Jouko Riola, Harri Hellgren, Monica Avellan
  • tyhjän äänen antoivat Jukka Ahlgren, Raimo Stenvall.

 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 43 jaa-ääntä, 6 ei-ääntä ja 2 tyhjää ääntä. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Jani Peltonen Arto Nätkynmäen ja Ilmari Sjöblomin kannattamana esitti, että em. kohdasta eli Investoinnit 2020-​2024 10 Rakennus poistetaan v. 2021 ja 2022 varatut määrärahat ( 1milj/v.). Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Kati Lepojärvi Pentti Mattilan, Johanna Sipiläisen, Monica Avellanin, Margita Winqvistin ja Lea Ahosen kannattamana teki kohtaan Sosiaali- ja terveyspalvelut, Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä, kuntakohtainen tarkastelu Tuusula  seuraavan muutosesityksen: "Esitän, että Tuusula jatkaisi omana palvelunaan lastenneurologin ja kuntoutusyksikön palvelua siihen asti, kunnes Keusote saa kuntayhtymän laajuisesti palvelun käyntiin." 

Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat puheenjohtajan tekemää muutosesitystä, äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-äänen antoivat Pasi Huuhtanen, Pekka Heikkinen, Elina Väänänen, Kim Kiuru, Ulla Palomäki, Janne Mellin, Jouko Riola, Jorma Sulander, Ulla Rosenqvist, Aarno Järvinen, Aila Koivunen, Sami Tamminen, Kari Kinnunen, Emmi Sirniö, Mika Mäki-Kuhna, Henri Koskela, Harri Hellgren, Vesa Lundberg, Arto Nätkynmäki, Jere Pulska, Sanna Kervinen, Päivö Kuusisto, Ilmari Sjöblom, Laura Åvall, Seppo Noro, Arto Lindberg, Jani Peltonen
  • ei-äänen antoivat Johanna Sipiläinen, Satu Heikkilä, Anna Yltävä, Monica Avellan, Ari Nyman, Taina Ketvel, Pentti Mattila, Kirsi Viitanen, Margita Winqvist, Sanna Tuhkunen, Karita Mäensivu, Liisa Palvas, Markus Meckelborg, Kati Lepojärvi, Jussi Salonen, Lea Ahonen, Raimo Stenvall, Petra Kela
  • tyhjän äänen antoivat Annika Lappalainen, Matti Alanko, Kari Friman, Eeva-Liisa Nieminen, Elisa Laitila.

 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 27 jaa-ääntä, 18 ei-ääntä, 5 tyhjää ääntä ja 1 oli poissa. Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Johanna Sipiläinen, Satu Heikkilä , Monica Avellan, Taina Ketvel, Pentti Mattila, Kirsi Viitanen, Margita Winqvist, Sanna Tuhkunen, Kati Lepojärvi ja Lea Ahonen ilmoittivat päätöksestä eriävän mielipiteen.

Sanna Kervinen Margita Winqvistin, Ilmari Sjöblomin, Annika Lappalaisen ja Seppo Noron kannattamana esitti seuraavaa: "Esitän toimenpidealoitteena, että vuoden 2020 ensimmäiseen valtuustoinfoon (tai muuhun sopivaan tilaisuuteen) kutsutaan Keusoten asiantuntijat kertomaan lasten neuropsykologin jne. palveluista. Tässä yhteydessä valtuutetuilla on mahdollisuus esittää asiantuntijoille kysymyksiä." Esitys hyväksyttiin yksimielisesti. 

Päätös

Valtuusto päätti

  • hyväksyä vuoden 2020 talousarvion sekä vuosien 2020 -​ 2024 taloussuunnitelman perusteluosasta ilmenevillä pienillä muutoksilla
  • hyväksyä seuraavan toimenpidealoitteen: "Vuoden 2020 ensimmäiseen valtuustoinfoon (tai muuhun sopivaan tilaisuuteen) kutsutaan Keusoten asiantuntijat kertomaan lasten neuropsykologin jne. palveluista. Tässä yhteydessä valtuutetuilla on mahdollisuus esittää asiantuntijoille kysymyksiä."  

 

Tiedoksi

talouden ohjaus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä valituskirjelmään valtakirja.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, milloin päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä jo aikaisemmin ole toimitettu viranomaiselle

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.