Valtuusto, kokous 9.12.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 171 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimus 2020-2022

TUUDno-2019-1569

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Risto Mansikkamäki, ympäristökeskuksen johtaja, risto.mansikkamaki@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaan ympäristökeskuksen sopijakuntien ympäristökeskukselta saamat ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun palvelut määritellään palvelusopimuksessa, joka laaditaan talousarvioesityksen yhteydessä. Palvelusopimus tehdään kolmivuotisena ja tarkistetaan vuosittain toukokuun loppuun mennessä ympäristökeskuksen ohjausryhmässä. Palvelusopimuksessa määritetään seuraavan vuoden kuntakohtaiset palvelut, jotka ovat perustana sopijakuntien maksuosuuksille.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ohjausryhmä on käsitellyt ympäristökeskuksen vuosien 2020 - 2022 palvelusopimusluonnosta ja sopijakuntien vuoden 2019 maksuosuuksia 23.5.2019 pitämässään kokouksessa.

Ehdotus ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2020 - 2022 on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Risto Mansikkamäki, ympäristökeskuksen johtaja, risto.mansikkamaki@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • omalta osaltaan hyväksyä esityksen ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2020 - 2022
  • pyytää palvelusopimusesityksestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakuntien lausunnot
  • ehdottaa Tuusulan kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää
    • hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen vuosille 2020 - 2022 ottamalla huomioon ympäristökeskuksen sopijakuntien siitä antamat lausunnot.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Risto Mansikkamäki, ympäristökeskuksen johtaja, risto.mansikkamaki@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Ympäristökeskus on 23.8.2018 päivätyllä lausuntopyynnöllään pyytänyt sopijakuntiensa lausunnot Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 20.8.2019 tekemistä esityksistä ympäristökeskuksen vuoden 2020 talousarvioksi ja palvelusuunnitelmaksi vuosille 2020–2024 sekä ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2020–2022. Sopijakuntia on pyydetty lausunnoissaan lisäksi ilmoittamaan, jos ne haluavat ympäristökeskuksen järjestävän työntekijöidensä lähityöskentelyn kunnassa vuonna 2020. Tuusulan kunnanhallitukselle osoitetut kirjalliset lausunnot talousarvio- ja palvelusopimusesityksistä on pyydetty toimittamaan ympäristökeskukselle viimeistään 30.9.2019 mennessä. Nurmijärven kunta ja Järvenpään kaupunki ovat pyytäneet ja saaneet lisäaikaa lausunnonannolle.

Lausunnot

Ympäristökeskuksen sopijakunnat ovat antaneet lausunnot ympäristökeskuksen talousarvio- ja palvelusopimusesityksistä seuraavasti:

  • Keravan tekninen lautakunta 23.9.2019 § 102
  • Järvenpään kaupunginhallitus 30.9.2019 § 240
  • Nurmijärven kunnanhallitus 7.10.2019 § 206
  • Mäntsälän kunnanhallitus 4.11.2019 § 233.

Sopijakuntien lausunnot ovat liitteinä.

Keravan tekninen lautakunta toteaa lausunnossaan ympäristökeskuksen palvelusuunnitelman tavoitteiden ja toimenpiteiden jatkavan pääosin kuluvan vuoden tavoitteita ja olevan Keravan kaupungin kannalta hyväksyttävissä. Keravan kaupunkistrategia on lausunnon mukaan soveltuvin osin otettu huomioon. Lausunnon mukaan Keravan kaupungilla ei ole huomautettavaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2020 talousarvioesitykseen ja taloussuunnitelmaan / palvelusuunnitelmaan vuosille 2020 - 2024.

Järvenpään kaupunginhallituksen lausunnon mukaan Järvenpää hyväksyy ympäristökeskuksen talousarvioluonnoksessa ja palvelusopimusehdotuksessa esitetyn yhteistoimintakorvausten korotuksen, mutta haluaa tarkemman selvityksen, mistä eri tulosyksikkökohtaiset muutokset johtuvat Järvenpään osalta. Järvenpään kaupunki pyytää lisäksi selvityksen siitä, mihin toimenpiteisiin Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ryhtyy taloutensa sopeuttamiseksi ja kulukehityksensä hillitsemiseksi.

Nurmijärven kunnanhallituksen lausunnon mukaan Nurmijärven kunta hyväksyy osaltaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2020 talousarvioesityksen ja palvelusuunnitelman vuosille 2020 – 2024. Lausunnossa kiinnitetään huomiota ympäristö- ja maa-aineslupien pitkiin käsittelyaikoihin. Lausunnon mukaan kyseisten lupien käsittelyaikoja tulee nopeuttaa sekä varmistaa nopea käsittely kaikkien kuntien alueilta tulevien hakemusten osalta. Nurmijärven kunta pitää kustannusten ja maksuosuuksien 7,09 % nousua suurena ja katsoo, että ympäristökeskuksen tulee ryhtyä toimenpiteisiin kustannuskehityksen hillitsemiseksi. Nurmijärven kunta pitää lausunnon mukaan lähityöskentelyä parempana vaihtoehtona erillisiä teemapalavereja, joihin kootaan selkeät asiakokonaisuudet ja tarvittava asiantuntemus ympäristökeskuksen ja kunnan ammattilaisista.

Mäntsälän kunnanhallitus esittää lausunnossaan hyväksyvänsä osaltaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2020 talousarvioesityksen ja palvelusuunnitelman vuosille 2020-2024. Mäntsälän kunnanhallitus pitää ympäristö- ja maa-aineslupien käsittelyaikoja tällä hetkellä hakijoiden toiminnan kannalta kohtuuttoman pitkiä ja niiden käsittelyaikoja tulee lausunnon mukaan nopeuttaa sekä varmistaa nopea käsittely kaikkien kuntien alueilta tulevien hakemusten osalta. Mäntsälän kunta pitää kustannusten ja maksuosuuksien 3,37 % nousua suurena ja katsoo, että ympäristökeskuksen tulee edelleen ryhtyä toimenpiteisiin kustannuskehityksen hillitsemiseksi. Lähityöskentelyn osalta Mäntsälän kunta toteaa, että lähityöskentelyä jatkettaisiin vielä vuonna 2020 niin, että ympäristökeskuksen työntekijä on Mäntsälän kunnanvirastolla joka toinen viikko kaikkien tavoitettavissa. Elokuussa 2020 arvioidaan lausunnon mukaan lähityöskentelyn tarve uudelleen.

Lausuntojen arviointi

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2020 talousarvioluonnoksesta sekä vuosien 2020–2022 palvelusopimusehdotuksesta annetuissa sopijakuntien lausunnoissa on suhtauduttu myönteisesti ympäristölautakunnan esittämiin resurssilisäyksiin, jotka pohjautuvat lautakunnan kesäkuussa hyväksymään ympäristökeskuksen strategiseen tavoiteohjelmaan vuosille 2020–2023.

Järvenpään kaupunki sekä Mäntsälän ja Nurmijärven kunnat ovat lausunnoissaan tuoneet esiin huolensa ympäristökeskuksen kustannuskehityksestä (so. sopijakuntien yhteistoimintakorvausten kasvusta). Ympäristökeskukselta halutaan selvitystä siitä, mihin toimenpiteisiin se ryhtyy taloutensa sopeuttamiseksi ja kulukehityksensä hillitsemiseksi. Järvenpään kaupunki haluaa lisäksi tarkemman selvityksen, mistä eri palveluyksikkökohtaiset muutokset yhteistoimintakorvauksissa vuoden 2020 talousarvioluonnoksessa johtuvat Järvenpään osalta.

Luotettavaa arviota ympäristökeskuksen kulukehityksestä ei voida tehdä yksittäisen talousarvion perusteella, jossa toimintamenojen ja -tulojen sekä sopijakuntien yhteistoimintakorvausten muutoksia verrataan tulevan vuoden talousarvioluonnoksen ja kuluvan vuoden talousarvion välillä. Arvion kulukehityksestä tulee sen sijaan perustua pidempiaikaiseen tilinpäätöstietojen seurantaan, minkä rinnalle tarvitaan tietoja palvelutarpeessa sekä menojen ja tulojen kohdentumisessa tapahtuneista muutoksista. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintamenot ovat ympäristökeskuksen perustamisen (1.4.2009) jälkeen kasvaneet vuosina 2010–2012 vuositasolla keskimäärin 5,7 %. Sopijakuntien (Järven, Kerava, Mäntsälä ja Tuusula) yhteistoimintakorvaukset (so. ympäristökeskuksen toiminnan nettomenot) kasvoivat vastaavana ajanjaksona keskimäärin 3,2 % vuodessa sekä muut myynti- ja maksutulot kesimäärin 12,7 % vuodessa. Vuonna 2013, Nurmijärven kunnan liityttyä ympäristökeskukseen, toimintamenot kasvoivat 31,3 %, yhteistoimintakorvaukset 26,7 % sekä muut myynti- ja maksutulot 55,2 % edellisvuoden (2012) tilinpäätöstietoihin verrattuna. Vuoden 2014 tilinpäätöksestä vuoden 2020 talousarvioluonnokseen ympäristökeskuksen käyttötalousmenot kasvavat keskimäärin 2,9 %, yhteistoimintakorvaukset keskimäärin 2,8 % sekä muut myynti- ja maksutulot keskimäärin 4,2 % vuodessa. Edellä mainitut luvut tarkentuvat vuosien 2019 ja 2020 tilinpäätösten myötä. Vuotta 2013 lukuun ottamatta ympäristökeskuksen käyttötalousmenot ovat vuoden 2020 talousarvioluonnoksessa esitettyä enemmän kasvaneet vuosina 2011 ja 2018 ja sopijakuntien yhteistoimintakorvaukset vuosina 2010, 2016, 2018 ja 2019.

Ympäristökeskuksen viranomaispalveluiden kustannukset syntyvät pääosin henkilötyökuluista, jotka puolestaan seuraavat kuntakohtaista palvelutarvetta. Ympäristökeskuksen henkilöstöresursseihin suhteutetut sopijakuntien yhteistoimintakorvaukset ovatkin vuoden 2020 talousarvioluonnoksessa hyvin samana suuruiset (noin 67 000 €/työntekijä) kuin koko kalenterivuoden toimintajaksolle tasoitetussa ympäristökeskuksen vuoden 2009 tilinpäätöksessä. Ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun viranomaispalveluiden tarve ympäristökeskuksen sopijakunnissa vaihtelee voimakkaimmin Mäntsälässä, Nurmijärvellä ja Tuusulassa, joissa asukaslukuun suhteutetut ympäristökeskuksen nettomenot (so. kuntakohtaiset yhteistoimintakorvaukset) ovat Järvenpään ja Keravan vastaavia arvoja korkeampia. Esimerkiksi Järvenpää maksaisi ympäristökeskuksen vuoden 2020 talousarvioluonnoksen mukaan 0,50 € asukasta kohden enemmän ympäristökeskuksen palveluista kuin, mitä se maksoi kyseisistä palveluista vuoden 2013 tilinpäätöstietojen perusteella. Mäntsälässä vastaavalla ajanjaksolla asukaslukuun suhteutettu yhteistoimintakorvausten kasvu on puolestaan 2,84 €. Mäntsälän palvelutarpeeseen ei siten samalla tavalla vaikuta asukasluvun kehittymiseen sidoksissa oleva palvelutarve kuin Järvenpäässä. Mäntsälän palvelutarvetta määrittelevät enemmän yksittäisten hankkeiden lupa- ja valvontatapahtumat.

Ympäristökeskus on ottanut talous- ja toimintasuunnittelussaan huomioon toimintamenojensa ja sopijakuntien yhteistoimintakorvausten kehittymisen palvelutarvetta vastaavasti. Ympäristökeskus ei voi jättää tekemättä lakisääteisiä viranomaistehtäviään. Ne sekä ympäristökeskuksen palvelusopimuksessa sopijakuntien hyväksymät valinnaiset palvelut se pystyy kuitenkin tuottamaan varsin tehokkaasti. Kuntaliiton kokoamien tietojen mukaan Suomen kaikkien kuntien ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönhoidon asukaslukuun suhteutetut nettomenot vuonna 2017 olivat 24 euroa. Ympäristökeskuksen sopijakunnissa se oli kyseisenä vuonna 15,95 €/asukas ollen alhaisimmillaan Järvenpäässä (12,18 €/asukas) ja korkeimmillaan Mäntsälässä (18,99 €/asukas). Vuoden 2020 talousarvioluonnoksessa ympäristökeskuksen asukaslukuun suhteutetut nettomenot ovat 17,59 euroa sen koko toiminta-alueella.

Järvenpään, kuten muidenkin ympäristökeskuksen sopijakuntien, yhteistoimintakorvaukset arvioidaan ympäristökeskuksen talousarvioon ohjausryhmän hyväksymän ja ympäristökeskuksen toiminnan aikana vakiintuneen käytännön mukaisesti. Ympäristökeskuksen hallinnon palveluyksikön toimintamenot kohdistetaan sopijakuntiin niiden asukasluvun suhteessa. Koska palveluyksiköllä ei ole toimintatuloja, vastaavat edellä kerrotulla tavalla kohdennetut toimintamenot suoraan sopijakuntien yhteistoimintakorvauksia. Ympäristövalvonnan ja Terveysvalvonnan palveluyksiköiden kuntakohtaiset toimintamenot ja -tulot kohdennetaan kuntien kolmena edellisenä vuonna saamien palveluiden keskiarvojen suhteessa niiden erotuksen (so. nettomeno) vastatessa sopijakuntien yhteistoimintakorvauksia. Ympäristönsuojelun palveluyksikön kuntakohtaiset suoritteet arvioidaan edellisten vuosien suoritteiden perusteella, minkä lisäksi kuntakohtaisten menojen ja tulojen arvioinnissa otetaan huomioon kuntakohtaiset hankkeet esimerkiksi vesienhoidossa ja ilmansuojelussa. Eläinlääkintähuollon kuntakohtaiset menot ja tulos arvioidaan edellisvuoden asiakastietojen perusteella.

Yhteistoimintakorvausten kohdentuminen palveluyksiköittäin on kerrottu ympäristökeskuksen palvelusopimuksissa.

Järvenpään kaupungin yhteistoimintakorvausten kasvu (35 940 euroa) ympäristökeskuksen vuoden 2020 talousarvioluonnoksessa verrattuna vuoden 2019 talousarvioon aiheutuu suurimmaksi osin (26 700 euroa) vuonna 2018 toteutuneesta terveysvalvonnan palveluiden kasvaneesta tarpeesta. Terveysvalvonnan palveluyksikön Järvenpään alueella tekemien tarkastusten määrä kasvoi 25 % vuodesta 2017 vuoteen 2018 ja elintarvikevalvonnan todistusten määrä kasvoi vastaavana aikana 53 %.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen 2020–2022
  • todeta, ​ että ympäristökeskuksen sopijakuntien toivomat lähipalvelut otetaan huomioon ympäristökeskuksen vuoden 2020 kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen 2020–2022
  • todeta,​ että ympäristökeskuksen sopijakuntien toivomat lähipalvelut otetaan huomioon ympäristökeskuksen vuoden 2020 kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

sopijakunnat, Keski-Uudenmaan ympäristökeskus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä valituskirjelmään valtakirja.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, milloin päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä jo aikaisemmin ole toimitettu viranomaiselle

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.