Valmistelija
Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi
Perustelut
Taustaa
Kunnassa on valmisteltu alkusyksyn 2019 aikana toimenpiteitä ja laskelmia kunnan pitkän tähtäimen talouden tasapainottamisen tueksi. Kasvun ja talouden hallintaohjelman tavoitteena on kunnan tulorahoituksen vahvistaminen, velkaantumisen hidastaminen sekä myöhemmässä vaiheessa lainakannan vähentäminen.
Skenaariotarkastelu
Kasvun ja talouden hallintaohjelmassa on tehty skenaariotarkastelua kunnan pitkän aikavälin talouden kehityksestä. Skenaarioiden rakentamisessa on keskitetty kunnan talouden kannalta keskeisten rakenteiden ja osa-alueiden talousvaikutusten arviointiin;
- merkittävien yritys- ja asuinalueiden vaatimiin investointeihin sekä tonttimaan myyntivoittojen ja sopimuskorvausten kehitykseen
- palveluverkon uudistamisen talousvaikutuksiin sekä vajaakäytössä olevien kiinteistöjen myynteihin
- henkilöstökulujen ja Keusoten maksuosuuden kehitykseen
- toiminnan ja prosessien kehittämisen vaikutuksiin sekä
- kunnan taloudellisen aseman ja velkaantumisen kehitykseen, investointien ja velkaantumisen käyttötalousvaikutuksiin (ml. poisto- ja korkorasite).
Ohjelmassa on myös arvioitu kunnan verotulojen kehitystä; vuodet 2020 - 2022 Kuntaliiton veroennustekehikon mukaan ja vuodesta 2023 alkaen verotulojen kasvuksi on arvioitu 2 %/vuosi. Uusien yritysalueiden rakentamisen ennakoidaan heijastuvan positiivisesti kiinteistöverojen kertymään; kiinteistöverojen kasvuksi on arvioitu vuosina 2024 - 2025 2,5 % ja vuosina 2026 - 2029 3 %/vuosi.
Kasvun ja talouden hallintaohjelmassa tehdyn valmistelun sekä skenaariotarkastelun tavoitteena on ollut valmistella tiukka, mutta realistinen ohjelma kunnan kasvun kestävän kasvun turvaamiseksi. Tuusulan taloudenpidon 2020 - 2029 tavoitteena on käyttötalouden tulojen kasvattaminen edistämällä asuin- ja työpaikkatonttien sekä vajaakäyttöisten tonttien myyntiä. Menokehitys pidetään tulojen kasvua hitaampana optimoimalla uudistettavaa palveluverkkoa kokonaisuutena, sopeuttamalla henkilöstömäärää ja -rakennetta kysynnän mukaiseksi, tiiviillä hyte-yhteistyöllä ja omistajaohjauksella Keusoten kanssa sekä kehittämällä sujuvampia ja tehokkaampia palveluprosesseja kuntalaisille.
Myös investoinneista on valmisteltu tarkastelu vuosille 2020 - 2029. Perusskenaarion mukaiset investointitarpeet ja -toiveet ovat huomattavan suuret, ja esitettyjen investointien toetutuminen johtaisi kunnan velkamäärän merkittävään kasvuun. Kunnan velkamäärä olisi perusskenaarion mukaan vuonna 2029 noin 281 milj. euroa
Talouden kehityksen ja riskien arvioinnin tueksi on laadittu vaihtoehtoskenaariot 1. ja 2. Vaihtoehto- skenaariolla 1. voidaan arvioida kunnan käyttötalouden ja velkaantumisen kehitystä tilanteessa, jossa kunnan toimintamenojen kehitys olisi 1 %-yksikköä/vuosi nopeampaa sekä myyntivoittojen määrä 20 % heikompaa perusskenaarioon verrattuna. Tässä vaihtoehdossa kunnan velkamäärä päätyisi vuonna 2029 noin 341 milj. euroon. Vaihtoehtoskenaarion 2. pohjalta voidaan arvioida veronkorotusten myötä vahvistuvan tulorahoituksen vaikutuksia kunnan talouteen; tässä vaihtoehdossa velan määrä asettuisi vuonna 2029 noin 206 milj. euroon.
Skenaariotarkastelun perusteella kunnalla on selkeä tarve joko selkeästi madaltaa suunniteltua investointitasoa tai vaihtoehtoisesti vahvistaa rahoituspohjaa veronkorotusten avulla.
Linjaukset ja talouden tasapainotustoimenpiteet
Menestyminen ohjelman toimeenpanossa edellyttää kunnalta vahvaa strategista otetta niin palveluiden järjestämisessä kuin myös kaavoituksessa ja maankäytössä. Päämääränä on turvata kunnan kestävä kasvu ja velkaantumisen hallinta, välttää kunnan ajautuminen palveluiden karsimisen avulla tapahtuvaan talouden tasapainottamiseen sekä ehkäistä tarvetta verotusasteen merkittävälle kiristämiselle.
Kasvun ja talouden hallintaohjelman mukaisten päämäärien toteuttamisen tueksi on valmisteltu seuraavat linjaukset ja toimenpiteet:
Yritysalueet
- Kunta edistää ensisijaisesti ja kiireellisinä Focuksen, Rykmentinportin ja Sulan yritysalueiden kaavoitusta ja muita yritystonttien myyntiin saattamista ja tulevaa rakentamista edistäviä toimenpiteitä.
- Tonttien myynnissä painotetaan työllisyys- ja talousvaikutuksia sekä toimijoiden kykyä alueiden rakentamiseen Tuusulan kunnan tavoittelemalla aikataululla.
- Linjaus/tavoite: yritystonttien myyntitulot 2020 - 2029, yhteensä 75,2 milj. euroa
Asuinalueet
- Kunta edistää ensisijaisesti ja kiireellisinä Hyrylän, Jokelan ja Kellokosken keskustojen kehittämistä sekä Rykmentinpuiston Lahelanpellon ja Häriskiven asuinalueiden kaavoitusta ja asuintonttien myyntiin saattamista, myyntiä ja tulevaa rakentamista edistäviä toimenpiteitä.
- Asuinalueet profiloidaan siten, että lähtökohtana on kunnan ja ko. alueiden pitovoiman ja vetovoiman vahvistaminen, talousvaikutukset huomioon ottaen.
- Suunnittelun tavoitteena ovat hyvät lähipalvelut, yhdyskuntarakenteen tiivistäminen sekä joukkoliikenteen parempi saavutettavuus ja liikkumisen mahdollisuuksien monipuolinen hyödyntäminen.
- Linjaus: asuintonttien myyntitulot 2020-2029 yhteensä 85,8 milj. euroa
Palveluverkon kehittäminen
- Optimoidaan palveluverkon kokonaisuus, palveluverkkosuunnitelman mukaisesti
- Linjaus: Etelä-Tuusulan uuden varhaiskasvatus- ja kouluverkon (Martta Wendelinin päiväkodin sekä Kirkonkylän, Riihikallion, Rykmentinpuiston ja Lahelan koulut) käytön, ylläpidon ja väistötilojen säästöt nousevat vaiheittain vuoden 2023 1 milj. eurosta 5 milj. euroon/vuosi 2026 alkaen.
Vajaakäyttöisten kiinteistöjen kehittäminen ja myynti
- Luovutaan vajaakäyttöisistä kiinteistöistä, erillisen, tammi-helmikuussa 2020 hyväksyttävän suunnitelman mukaan
- Linjaus: tonttien ja rakennusten myynnit yhteensä vähintään 10 milj. euroa 2020 - 2026.
Keusoten talouden ja maksuosuuden kehitys
- Varmistetaan tiivis hyte-yhteistyö sekä Keusoten omistajaohjaus
- Linjaus: Keusoten maksuosuuden kasvu enintään 1,5 % /vuosi
Palveluprosessien kehittäminen
- Kehitetään sujuvampaa palvelua ja tehokkaampia prosesseja kuntalaisille sekä muille ulkoisille ja sisäisille asiakkaille erillisen suunnitelman mukaisesti.
- Linjaus: kehitettävistä palveluprosesseista saatava tuottavuushyöty vähintään 0,25 milj. euroa/vuosi 2021 alkaen.
Henkilöstö
- Kunta seuraa erityisesti lasten ja oppilaiden määrän kehitystä sekä muun kysynnän muutoksia.
- Linjaus: Kunta reagoi kysynnän muutoksiin ja sopeuttaa henkilöstön määrä ja rakennetta tarpeen mukaan. Suunnittelun lähtökohtana henkilöstömenojen 1 % kasvu / vuosi 2021 alkaen.
Talouden linjaukset
- Kunnan lainakannan tavoitetaso 2020 - 2029 enintään 320 milj. euroa ja 2029 alle 200 milj. euroa.
- Kunnan vuosikatteen tavoitetaso 2022 alkaen vähintään 25 milj. euroa ja 2026 alkaen yli 35 milj. euroa.
Ehdotus
Esittelijä
Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi
Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- hyväksyä Tuusulan kunnan Kasvun ja talouden hallintaohjelman linjauksineen ja toimenpiteineen vuosille 2020 - 2029.
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Markku Vehmas oli asiantuntijana kokouksessa.