Valtuusto, kokous 29.5.2023

§ 64 Varhaiskasvatukseen perustettavat tehtävät 1.8.2023 alkaen

TUUDno-2023-648

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Terttu Turnbull-Smith, talouspäällikkö, terttu.turnbull-smith@tuusula.fi

Perustelut

Palvelualueiden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista raportoidaan lautakunnalle tammi-maaliskuulta, tammi-kesäkuulta ja tammi-syyskuulta osavuosikatsauksissa sekä koko vuodelta tilinpäätöksessä. Lisäksi raportoidaan erikseen talouden ja hr-tietojen toteumista kuukausittain.

Helmikuun kuukausiraportti sisältää talouden toteutumisen ja henkilöstöindikaattorien toteutumisen ajanjaksolla 1.1. – 28.2.2023 ja vertailun vuoteen 2022.

Tammi-helmikuun ajanjaksolta talouden tasaisen toteutumisen vertailuluku on 16,7 %. Lautakunnan alaisen toiminnan tulojen toteuma oli 24,0 % (v2022: 20,8 %). Määrärahojen käyttöaste oli 16,4 % (v2022: 15,7 %). Sitovan toimintakatteen toteuma oli 15,1 %, (v2022: 14,7 %).

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää merkitä kuukausiraportin 2/2023 tiedoksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Terttu Turnbull-Smith, talouspäällikkö, terttu.turnbull-smith@tuusula.fi
Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi

Perustelut

Palvelualueiden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista raportoidaan lautakunnalle tammi-maaliskuulta, tammi-kesäkuulta ja tammi-syyskuulta osavuosikatsauksissa sekä koko vuodelta tilinpäätöksessä. Lisäksi raportoidaan erikseen talouden ja hr-tietojen toteumista kuukausittain.

Huhtikuun kuukausiraportti sisältää talouden toteutumisen ja henkilöstöindikaattorien toteutumisen ajanjaksolla 1.1. – 30.4.2023 ja vertailun vuoteen 2022.

Tammi-huhtikuun ajanjaksolta talouden tasaisen toteutumisen vertailuluku on 33,3 %. Lautakunnan alaisen toiminnan tulojen toteuma oli 38,6 % (v2022: 35,3 %). Määrärahojen käyttöaste oli 33,0 % (v2022: 31,6 %). Sitovan toimintakatteen toteuma oli 32,0 %, (v2022: 30,8 %).

Varhaiskasvatuksen palveluntarve eroaa aiemmasta perheiden palveluiden käyttäytymisestä edellisiin ennusteisiin verrattuna. Alle 3-vuotiaiden lasten osallistumisaste on nousussa. Nousuun vaikuttavia tekijöitä ovat Tuusulan muuttovoitto korona vuosien ajalta, syntyvyyden ja osallistumisasteen nousu. Lisäksi 1.3.2023 alusta voimaan tullut asiakasmaksujen uudistus on alentanut perheiden varhaiskasvatusmaksuja merkittävällä tavalla myös Tuusulassa. Työn vastaanottaminen on nuorille perheille yhä välttämättömämpää hintojen nousun vuoksi, mutta maksujen alenemisen myötä työnteko on kannattavampaa taloudellisesti lapsen kanssa kotiin jäämisen sijaan. Etelä-Tuusulan voimakas rakentaminen tuo kuntaan uusia perheitä hyvien palveluiden pariin pitkään jatkuneen tavoitteellisen vetovoimaisuuden vahvistamisen myötä.

Alkuperäisen palveluverkkosuunnitelman mukaan Tuusulanjärven kampuksen valmistumisen ajankohdan piti olla tammikuussa 2023. Kampuksen valmistuminen viivästyi kuitenkin 1,5 vuotta, jonka ennustettiin vaikuttavan varhaiskasvatuksen kokonaispaikkatilanteeseen ja paikkojen järjestämiseen voimakkaasti.

Tuusulanjärven kampuksen valmistuminen elokuussa 2024 tuo palveluverkkoon viisi ryhmää lisää, kun verkosta poistuvat samanaikaisesti Kievarin ja Mikkolan päiväkodit.

Vuoden 2024 talousarvioon haetaan Tuusulanjärven päiväkotiin 13 kasvattajaa ja Peltokaaren päiväkotiin 18 kasvattajaa. Esitetään näiden 31 tehtävän perustamista jo 1.8.2023 alkaen, jonka avulla varhaiskasvatuksessa voidaan sijoittaa lisäkasvattajia nyt käytössä oleviin päiväkoteihin sekä mahdollisiin uusiin tiloihin. Näin kykenemme täyttämään lakisääteisen velvollisuutemme. Perustettavat tehtävät otetaan käyttöön tarpeen mukaan. Tehtäviin palkatut tulevat sijoittumaan elokuusta 2024 alkaen Tuusulanjärven ja Peltokaaren päiväkoteihin. Lasten haku uusiin päiväkoteihin toteutetaan varhaiskasvatuksessa olevien lasten osalta vuoden 2023-24 vaihteessa ja uusien hakijoiden osalta koko toiminta vuoden 2023- 24 ajan.

Uusien vakanssien kustannusvaikutus vuositasolla on noin 1 350 000 euroa. Määrärahamuutokset tuodaan päätettäväksi puolivuotiskatsauksen yhteydessä. 

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • merkitä kuukausiraportin 4/2023 tiedoksi
  • esittää kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle perustettavaksi seuraavat tehtävät 1.8.2023 lukien: yksitoista (11) varhaiskasvatuksen opettajaa, yksitoista (11) sosionomia ja yhdeksän (9) varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Terttu Turnbull-Smith, talouspäällikkö, terttu.turnbull-smith@tuusula.fi
Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Perustelut

Palvelualueiden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista raportoidaan kasvatus- ja sivistyslautakunnalle tammi-maaliskuulta, tammi-kesäkuulta ja tammi-syyskuulta osavuosikatsauksissa sekä koko vuodelta tilinpäätöksessä. Lisäksi raportoidaan erikseen talouden ja hr-tietojen toteumista kuukausittain.

Huhtikuun kuukausiraportti sisältää talouden toteutumisen ja henkilöstöindikaattorien toteutumisen ajanjaksolla 1.1. – 30.4.2023 ja vertailun vuoteen 2022.

Tammi-huhtikuun ajanjaksolta talouden tasaisen toteutumisen vertailuluku on 33,3 %. Lautakunnan alaisen toiminnan tulojen toteuma oli 38,6 % (v2022: 35,3 %). Määrärahojen käyttöaste oli 33,0 % (v2022: 31,6 %). Sitovan toimintakatteen toteuma oli 32,0 %, (v2022: 30,8 %).

Varhaiskasvatuksen palveluntarve eroaa aiemmasta perheiden palveluiden käyttäytymisestä edellisiin ennusteisiin verrattuna. Alle 3-vuotiaiden lasten osallistumisaste on nousussa. Nousuun vaikuttavia tekijöitä ovat Tuusulan muuttovoitto korona vuosien ajalta, syntyvyyden ja osallistumisasteen nousu. Lisäksi 1.3.2023 alusta voimaan tullut asiakasmaksujen uudistus on alentanut perheiden varhaiskasvatusmaksuja merkittävällä tavalla myös Tuusulassa. Työn vastaanottaminen on nuorille perheille yhä välttämättömämpää hintojen nousun vuoksi, mutta maksujen alenemisen myötä työnteko on kannattavampaa taloudellisesti lapsen kanssa kotiin jäämisen sijaan. Etelä-Tuusulan voimakas rakentaminen tuo kuntaan uusia perheitä hyvien palveluiden pariin pitkään jatkuneen tavoitteellisen vetovoimaisuuden vahvistamisen myötä.

Alkuperäisen palveluverkkosuunnitelman mukaan Tuusulanjärven kampuksen valmistumisen ajankohdan piti olla tammikuussa 2023. Kampuksen valmistuminen viivästyi kuitenkin 1,5 vuotta, jonka ennustettiin vaikuttavan varhaiskasvatuksen kokonaispaikkatilanteeseen ja paikkojen järjestämiseen voimakkaasti.

Tuusulanjärven kampuksen valmistuminen elokuussa 2024 tuo palveluverkkoon viisi ryhmää lisää, kun verkosta poistuvat samanaikaisesti Kievarin ja Mikkolan päiväkodit.

Vuoden 2024 talousarvioon haetaan Tuusulanjärven päiväkotiin 13 kasvattajaa ja Peltokaaren päiväkotiin 18 kasvattajaa. Esitetään näiden 31 tehtävän perustamista jo 1.8.2023 alkaen, jonka avulla varhaiskasvatuksessa voidaan sijoittaa lisäkasvattajia nyt käytössä oleviin päiväkoteihin sekä mahdollisiin uusiin tiloihin. Näin kykenemme täyttämään lakisääteisen velvollisuutemme. Perustettavat tehtävät otetaan käyttöön tarpeen mukaan. Tehtäviin palkatut tulevat sijoittumaan elokuusta 2024 alkaen Tuusulanjärven ja Peltokaaren päiväkoteihin. Lasten haku uusiin päiväkoteihin toteutetaan varhaiskasvatuksessa olevien lasten osalta vuoden 2023-24 vaihteessa ja uusien hakijoiden osalta koko toiminta vuoden 2023- 24 ajan.

Uusien vakanssien kustannusvaikutus vuositasolla on noin 1 350 000 euroa. Määrärahamuutokset tuodaan päätettäväksi puolivuotiskatsauksen yhteydessä. 

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • perustaa seuraavat tehtävät 1.8.2023 lukien: yksitoista (11) varhaiskasvatuksen opettajaa, yksitoista (11) sosionomia ja yhdeksän (9) varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa.

Pirjo Siren poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • perustaa seuraavat tehtävät 1.8.2023 lukien: yksitoista (11) varhaiskasvatuksen opettajaa,​ yksitoista (11) sosionomia ja yhdeksän (9) varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Tiedoksi

sivistys, henkilöstöpalvelut

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.