Valtuusto, kokous 29.5.2023

§ 60 Tilinpäätös 2022

TUUDno-2023-628

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Kuntalain mukaan kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Kunnan tytäryhteisöineen tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös.

Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja tai pormestari.

Kunnan kokonaistalouden toteutuminen

Kunnan vuoden 2022 talous toteutui kokonaisuutena talousarviota parempana ja tilivuoden ylijäämä oli 6,1 milj. euroa. Muutetussa talousarviossa tuloksen arvioitiin olevan 3,0 milj. euroa alijäämäinen. Tulosta rasittaa 0,2 milj. euron arvonalennus. Tilikauden tulosta käsitellään siten, että tuloslaskelmaosaan tehdään 1,1 milj. euron lisäpoistot sekä 1,1, milj. euron investointivarauksen purku vesihuoltoliikelaitoksen osalta. Tilikauden tulos ennen lisäpoistoja ja varauksen purkua oli 6,0 milj. euroa ylijäämäinen.

Ulkoiset toimintatuotot, 47,7 milj. euroa, toteutuivat 3,0 milj. euroa (-5,9 %) edellisvuotta pienempinä. Käyttöomaisuuden myyntivoittoja kertyi 9,9 milj. euroa, vähennystä 5,5 milj. euroa. Maa-alueiden myyntivoittojen osuus oli 8,9 milj. euroa ja osakkeiden 1,0 milj. euroa. Maankäytön sopimuskorvaukset 3,0 milj. euroa, toteutuivat edellisvuoden suuruisina. Rakennusvalvonta- ja tarkastusmaksut vähenivät 0,2 milj. euroa. Tuet ja avustukset toteutuivat 1,1 milj. euroa sekä päivähoitomaksut 0,2 milj. euroa edellisvuotta suurempina. Koronarajoitusten päättyminen vaikutti positiivisesti mm. päivähoito- ja iltapäivätoiminnan sekä uimahallin maksutuottojen kasvuun. Asuntojen välitystoiminnasta luovuttiin vuoden aikana, tämä näkyi alentuneina asuntojen vuokratuottoina (vähennys 0,8 milj. euroa).

Ulkoiset toimintamenot olivat 275,3 milj. euroa, kasvu oli 21,0 milj. euroa (8,3 %). Keusoten maksuosuus nousi 131,1 milj. euroon (12,8 %). Toimintamenoihin sisältyi Hyökkälän, Kirkonkylän, Riihikallion ja Ruotsinkylän koulujen väistötilojen kustannuksia 2,7 milj. euroa. Henkilöstökulut kasvoivat 3,8 milj. euroa (4,7 %); kasvua selittävät osin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen valtiorahoitteisiin hankkeisiin palkatun henkilöstön kustannukset 2,1 milj. euroa. Rakennusten ja alueiden kunnossapidon kulut kasvoivat 0,7 milj. euroa, kasvu johtui pitkälti lumisesta talvesta. Joukkoliikenteen kustannukset nousivat 0,5 milj. euroa. Asiantuntijapalveluiden kulukasvu oli 0,4 milj. euroa, josta 0,3 milj. euroa toteutui kunnallistekniikan suunnittelussa. Lämmitys, sähkö- ja polttoainekulut nousivat 0,2 milj. euroa. Aineiden ja tarvikkeiden 0,5 milj. euron kululisäys sisälsi vesihuoltoliikelaitoksen varaston alaskirjauksen, 0,3 milj. euroa. Asuntojen välitystoiminnan kuluja toteutui 1,3 milj. euroa (vähennys 0,6 milj. euroa), johtuen toiminnasta luopumisesta kesällä 2022.

Kunnan ulkoiset nettomenot (toimintakate) kasvoivat 11,9 %. Toimintakatteen iso muutos johtui lähinnä Keusoten maksuosuuden voimakkaasta kasvusta sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen vähenemisestä.

Vuosikate oli 25,8 milj. euroa (2021 30,7 milj. euroa). Vuosikate kattoi 19,6 milj. euron poistot sekä 0,2 milj. euron arvonalennuksen. Suunnitelman mukaiset poistot kasvoivat valmistuneiden investointien sekä poisto-ohjelman muutosten vuoksi 1,3 milj. eurolla.

Kunnan investoinnit olivat yhteensä 57,7 milj. euroa (2021 40,2 milj. euroa). Investoinneista noin puolet rahoitettiin tulorahoituksella, 10,2 milj. euroa kassavaroilla sekä 18,9 milj. euroa lainarahoituksella. Kunnalla oli vuoden lopussa lainaa 163,1 milj. euroa, josta pitkäaikaisten kiinteäkorkoisten lainojen osuus oli 135 milj. euroa.

Syksyllä 2022 tehtiin päivitetyt kasvun ja talouden hallintaohjelman mukaiset laskelmat, skenaariot ja talouden linjaukset vuosille 2023 - 2032. Ohjelman toteuttaminen mahdollistaa 6 – 7 vuoden tähtäimellä 10 milj. euron säästöjen ja tuottavuushyötyjen saavuttamisen.

Konserni

Kuntakonsernin tulos heikkeni edellisestä vuodesta 6,2 milj. euroa ja tilikauden tulos muodostui 6,9 milj. euroa ylijäämäiseksi. Tilikauden ylijäämä oli verojen, vähemmistöosuuksien ja tilinpäätössiirtojen jälkeen 6,8 milj. euroa. Konsernin toimintakatteeksi muodostui -236,4 milj. euroa, missä oli kasvua edellisvuodesta 25,6 milj. euroa. Vuosikate oli 36,4 milj. euroa, joka riitti kattamaan 29,4 milj. euron poistot ja arvonalentumiset.

Kuntakonsernin taseen loppusumma oli 561,5 milj. euroa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 38,9 milj. euroa. Pysyvät vastaavat olivat tilikauden lopussa 493,3 milj. euroa; suurin erä oli rakennukset 196,9 milj. euroa. Oma pääoma oli tilikauden lopussa 209,3 milj. euroa. Konsernin omavaraisuusaste heikkeni hieman edellisen vuoden tasosta, ollen 37,9 prosenttia. Lainakanta kasvoi 24,5 milj. euroa. Lainakanta oli vuoden lopussa 256,1 milj. euroa ja asukaskohtainen lainamäärä 6 340 euroa, nousten edellisestä vuodesta 812 euroa asukasta kohden.

Talousarvion toteumavertailu ja poikkeamat tilinpäätösvuoden talousarvioon

Verorahoitus 253,6 milj. euroa, ylitti alkuperäisen talousarvion 10,9 milj. euroa. Verotuloja kertyi 10,0 milj. euroa yli budjetoidun ja valtionosuuksia tilitettiin kunnalle 0,9 milj. euroa suunniteltua enemmän.

Talousarvion käyttötalousosaan tehtiin muutoksia tilikauden aikana yhteensä nettona - 7,4 milj. euroa; suurimpia menolisäyksiä olivat Keusoten palveluostot - 7,6 milj. euroa ja yleisten alueiden kunnossapito -0,3 milj. euroa. Investointiosan vähennykset olivat nettona yhteensä + 1,5 milj. euroa. Tuloslaskelmaosan muutokset yhteensä + 9,6 milj. euroa; verotulot + 8,9 milj. euroa, valtionosuudet + 1,0 milj. euroa ja korkomenojen lisäys -0,25 milj. euroa. Toimintakate toteutui 3,2 milj. euroa muutettua talousarviota (12.12.2022) parempana.

Kunnanviraston johdossa alun perin budjetoitu Keusoten maksuosuus ylittyi - 5,0 milj. euroa, toteuma yhteensä 131,3 milj. euroa (MTA poikkeama + 3,2 milj. euroa; oman toiminnan osuus + 2,9 milj. euroa ja erikoissairaanhoidon 0,3 milj. euroa). Keusoten menokasvu ylitti Tuusulan talousarvion etenkin erikoissairaanhoidossa, hoito- ja hoivapalveluissa sekä vammaispalveluissa. Keusoten taloutta rasittivat henkilökuntapula, runsas sijaisten käyttö sekä ostopalveluiden kohonneet hinnat. Valtion koronakorvaukset toteutuivat lievästi budjetoitua suurempina, mutta eivät täysin kattaneet Keusoten välittömiä koronakustannuksia.

Sivistyksen toimialueen talous toteutui talousarvion mukaisesti. Sitovan toimintakatteen toteuma oli 100 % talousarviosta, 89,8 milj. euroa. Toimintatuottoja kertyi 17,9 milj. euroa ja toimintakulut olivat 107,7 milj. euroa. Kehittämishankkeisiin saatiin valtion erityisavustuksia noin 2 milj. euroa. 

Kasvun ja ympäristön toimialueen toimintakate toteutui 0,5 milj. euroa muutettua talousarviota ja 0,3 milj.
euroa alkuperäistä talousarviota heikompana.

Toimintatuotot ylittivät alkuperäisen talousarvion 0,3 milj. euroa (1,0%):

  • Asuntojen välitystoiminnasta luovuttiin, tämä näkyy alentuneina asuntojen vuokratuottoina sekä vastaavasti vähennyksenä asuntojen ja huoneistojen vuokrakuluissa.
  • Tuottoihin sisältyy 0,3 milj. euroa Rykmentinpuiston taseyksikön tonttien myyntivoittoja, nämä myynnit eivät sisältyneet talousarvioon.
  • Tonttien vuokratuotot ylittivät talousarvion 0,35 milj. euroa, rakennuslupien tuotot 0,25 milj. euroa ja metsänmyyntitulot 0,2 milj. euroa.

 

Toimintakulut ylittivät talousarvion 1,1 milj. euroa (3,3%):

  • Auraus- ja liukkaudentorjuntalähtöjen määrä kasvoi huomattavasti. Katujen kunnossapitoon myönnettiin 0,3 milj. euron lisämääräraha. Toteuma ylitti muutetun talousarvion 1,0milj. euroa.
  • Tuusulan HSL-maksuosuus jäi 0,55 milj. euroa alle talousarvion.
  • Kiinteistöjen ylläpidon kustannukset sekä henkilöstökulut ylittivät talousarvion 0,9 milj. euroa. Lämmityskustannukset ylittivät talousarvion 0,2 milj. euroa.

 

Yhteisten palveluiden talous toteutui muutetun talousarvion mukaisena, toimialueen alkuperäinen talousarvio ylittyi 0,31 milj. euroa.

Tilikauden poistot (19,8 milj. euroa) ylittivät talousarvion 1,3 milj. euroa. Kunta muutti vuoden 2022 alusta käyttöomaisuuden poisto-ohjelmaa lähivuosina tyhjenevien koulurakennusten osalta; tilikaudelle kohdistuva poistojen lisäys on 2,0 milj. euroa. Linjamäen koulun kohdistettiin 0,2 milj. euron arvonalennus.

Investointeja toteutui yhteensä 57,7 milj. euron edestä, kun alkuperäisessä talousarviossa bruttoinves-
toinnit olivat 67,2 milj. euroa ja muutetun talousarviossa 65,7 milj. euroa.

  • Rakennusinvestoinnit (34,5 milj. euroa) alittivat muutetun talousarviona 7,1 milj. euroa ja alkuperäisen 1,9 milj. euroa; Kirkonkylän koulukampuksen toteutus eteni hieman ennakoitua hitaammin, Martta Wendelinin päiväkodin toteuma ja rakennusten erillinen työohjelma alittivat budjetin, Rakennus 10:n ja Paja-rakennuksen suunnittelutyöt eivät edenneet.
  • Kunnallistekniikan investoinnit (14,9 milj. euroa) alittivat alkuperäisen talousarvion 3,5 milj. euroa. Etelä-Tuusulan (mm. Häriskivi ja Pellavamäentie) investoinnit aloitukset viivästyivät. Vapaa-aika-palveluiden investoinnit ylittivät budjetin nettona yhteensä 0,3 milj. euroa.
  • Maanostot (1,0 milj. euroa) toteutuivat 2,7 milj. euroa muutettua talousarviota pienempinä. 

 

Tilinpäätöksen valtuustoon nähden sitovien erien ylitykset olivat:

  • Käyttötalous; Kasvu ja ympäristö toimialue, toimintakatteen alitus 0,497 milj. euroa
  • Investoinnit
    • Vapaa-aikapalveluiden kiinteät rakenteet ja laitteet, määrärahan ylitys yhteensä netto 0,315 milj. euroa.
    • Kasvun ja ympäristön toimialueen kiinteä rakenteet ja laitteet, määrärahan ylitys yhteensä netto 0,253 milj. euroa

 

Tilinpäätöksen käsittely

Tilinpäätös on päätösehdotuksen liitteenä. Tilinpäätös käsittää toimintakertomuksen, raportin talousarvion toteutumisesta sekä tilinpäätöslaskelmat liitetietoineen. Tilinpäätös esitetään allekirjoitettavaksi kokouksessa. Tilintarkastuksen valmistuttua tarkastuslautakunta käsittelee tilinpäätöksen ja tarkastuskertomuksen. Tilinpäätös saatetaan valtuuston käsiteltäväksi toukokuussa. Hallitukselta pyydetään lupaa tilinpäätöksessä havaittujen mahdollisten kirjoitus- ja muiden teknisluonteisten virheiden korjaamiseen sekä liitetietojen täydentämiseen.

Ehdotus, pormestari

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä ja allekirjoittaa tilinpäätöksen ja toimittaa sen tilintarkastajan ja tarkastuslautakunnan käsiteltäväksi
  • hyväksyä, että tilinpäätöksessä havaitut mahdolliset kirjoitus- ja muut tekniset virheet voidaan korjata sekä liitetietoja voidaan täydentää
  • saattaa tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen valtuuston käsiteltäväksi
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • tulouttaa Vesihuoltoliikelaitoksen siirtoviemärin laajennushankkeen investointivarausta 1 100 000,00 euroa ja tehdä kohteeseen liittyvä poistoeron lisäys 1 094 421,23 euroa
  • tilivuoden 2022 ylijäämä 6 051 081,85 kirjataan omaan pääomaan edellisten tilikausien yli-/alijäämätilille.

----

Konsernijaosto 27.3.2023

Kunnanhallitus käsittelee asiaa em. ehdotuksen pohjalta kokouksessaan 27.3.2023.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Konsernijaosto päättää

  • merkitä asian tiedoksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Kuntalain mukaan kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Kunnan tytäryhteisöineen tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös.

Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja tai pormestari.

Kunnan kokonaistalouden toteutuminen

Kunnan vuoden 2022 talous toteutui kokonaisuutena talousarviota parempana ja tilivuoden ylijäämä oli 6,1 milj. euroa. Muutetussa talousarviossa tuloksen arvioitiin olevan 3,0 milj. euroa alijäämäinen. Tulosta rasittaa 0,2 milj. euron arvonalennus. Tilikauden tulosta käsitellään siten, että tuloslaskelmaosaan tehdään 1,1 milj. euron lisäpoistot sekä 1,1, milj. euron investointivarauksen purku vesihuoltoliikelaitoksen osalta. Tilikauden tulos ennen lisäpoistoja ja varauksen purkua oli 6,0 milj. euroa ylijäämäinen.

Ulkoiset toimintatuotot, 47,7 milj. euroa, toteutuivat 3,0 milj. euroa (-5,9 %) edellisvuotta pienempinä. Käyttöomaisuuden myyntivoittoja kertyi 9,9 milj. euroa, vähennystä 5,5 milj. euroa. Maa-alueiden myyntivoittojen osuus oli 8,9 milj. euroa ja osakkeiden 1,0 milj. euroa. Maankäytön sopimuskorvaukset 3,0 milj. euroa, toteutuivat edellisvuoden suuruisina. Rakennusvalvonta- ja tarkastusmaksut vähenivät 0,2 milj. euroa. Tuet ja avustukset toteutuivat 1,1 milj. euroa sekä päivähoitomaksut 0,2 milj. euroa edellisvuotta suurempina. Koronarajoitusten päättyminen vaikutti positiivisesti mm. päivähoito- ja iltapäivätoiminnan sekä uimahallin maksutuottojen kasvuun. Asuntojen välitystoiminnasta luovuttiin vuoden aikana, tämä näkyi alentuneina asuntojen vuokratuottoina (vähennys 0,8 milj. euroa).

Ulkoiset toimintamenot olivat 275,3 milj. euroa, kasvu oli 21,0 milj. euroa (8,3 %). Keusoten maksuosuus nousi 131,1 milj. euroon (12,8 %). Toimintamenoihin sisältyi Hyökkälän, Kirkonkylän, Riihikallion ja Ruotsinkylän koulujen väistötilojen kustannuksia 2,7 milj. euroa. Henkilöstökulut kasvoivat 3,8 milj. euroa (4,7 %); kasvua selittävät osin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen valtiorahoitteisiin hankkeisiin palkatun henkilöstön kustannukset 2,1 milj. euroa. Rakennusten ja alueiden kunnossapidon kulut kasvoivat 0,7 milj. euroa, kasvu johtui pitkälti lumisesta talvesta. Joukkoliikenteen kustannukset nousivat 0,5 milj. euroa. Asiantuntijapalveluiden kulukasvu oli 0,4 milj. euroa, josta 0,3 milj. euroa toteutui kunnallistekniikan suunnittelussa. Lämmitys, sähkö- ja polttoainekulut nousivat 0,2 milj. euroa. Aineiden ja tarvikkeiden 0,5 milj. euron kululisäys sisälsi vesihuoltoliikelaitoksen varaston alaskirjauksen, 0,3 milj. euroa. Asuntojen välitystoiminnan kuluja toteutui 1,3 milj. euroa (vähennys 0,6 milj. euroa), johtuen toiminnasta luopumisesta kesällä 2022.

Kunnan ulkoiset nettomenot (toimintakate) kasvoivat 11,9 %. Toimintakatteen iso muutos johtui lähinnä Keusoten maksuosuuden voimakkaasta kasvusta sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen vähenemisestä.

Vuosikate oli 25,8 milj. euroa (2021 30,7 milj. euroa). Vuosikate kattoi 19,6 milj. euron poistot sekä 0,2 milj. euron arvonalennuksen. Suunnitelman mukaiset poistot kasvoivat valmistuneiden investointien sekä poisto-ohjelman muutosten vuoksi 1,3 milj. eurolla.

Kunnan investoinnit olivat yhteensä 57,7 milj. euroa (2021 40,2 milj. euroa). Investoinneista noin puolet rahoitettiin tulorahoituksella, 10,2 milj. euroa kassavaroilla sekä 18,9 milj. euroa lainarahoituksella. Kunnalla oli vuoden lopussa lainaa 163,1 milj. euroa, josta pitkäaikaisten kiinteäkorkoisten lainojen osuus oli 135 milj. euroa.

Syksyllä 2022 tehtiin päivitetyt kasvun ja talouden hallintaohjelman mukaiset laskelmat, skenaariot ja talouden linjaukset vuosille 2023 - 2032. Ohjelman toteuttaminen mahdollistaa 6 – 7 vuoden tähtäimellä 10 milj. euron säästöjen ja tuottavuushyötyjen saavuttamisen.

Konserni

Kuntakonsernin tulos heikkeni edellisestä vuodesta 6,2 milj. euroa ja tilikauden tulos muodostui 6,9 milj. euroa ylijäämäiseksi. Tilikauden ylijäämä oli verojen, vähemmistöosuuksien ja tilinpäätössiirtojen jälkeen 6,8 milj. euroa. Konsernin toimintakatteeksi muodostui -236,4 milj. euroa, missä oli kasvua edellisvuodesta 25,6 milj. euroa. Vuosikate oli 36,4 milj. euroa, joka riitti kattamaan 29,4 milj. euron poistot ja arvonalentumiset.

Kuntakonsernin taseen loppusumma oli 561,5 milj. euroa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 38,9 milj. euroa. Pysyvät vastaavat olivat tilikauden lopussa 493,3 milj. euroa; suurin erä oli rakennukset 196,9 milj. euroa. Oma pääoma oli tilikauden lopussa 209,3 milj. euroa. Konsernin omavaraisuusaste heikkeni hieman edellisen vuoden tasosta, ollen 37,9 prosenttia. Lainakanta kasvoi 24,5 milj. euroa. Lainakanta oli vuoden lopussa 256,1 milj. euroa ja asukaskohtainen lainamäärä 6 340 euroa, nousten edellisestä vuodesta 812 euroa asukasta kohden.

Talousarvion toteumavertailu ja poikkeamat tilinpäätösvuoden talousarvioon

Verorahoitus 253,6 milj. euroa, ylitti alkuperäisen talousarvion 10,9 milj. euroa. Verotuloja kertyi 10,0 milj. euroa yli budjetoidun ja valtionosuuksia tilitettiin kunnalle 0,9 milj. euroa suunniteltua enemmän.

Talousarvion käyttötalousosaan tehtiin muutoksia tilikauden aikana yhteensä nettona - 7,4 milj. euroa; suurimpia menolisäyksiä olivat Keusoten palveluostot - 7,6 milj. euroa ja yleisten alueiden kunnossapito -0,3 milj. euroa. Investointiosan vähennykset olivat nettona yhteensä + 1,5 milj. euroa. Tuloslaskelmaosan muutokset yhteensä + 9,6 milj. euroa; verotulot + 8,9 milj. euroa, valtionosuudet + 1,0 milj. euroa ja korkomenojen lisäys -0,25 milj. euroa. Toimintakate toteutui 3,2 milj. euroa muutettua talousarviota (12.12.2022) parempana.

Kunnanviraston johdossa alun perin budjetoitu Keusoten maksuosuus ylittyi - 5,0 milj. euroa, toteuma yhteensä 131,3 milj. euroa (MTA poikkeama + 3,2 milj. euroa; oman toiminnan osuus + 2,9 milj. euroa ja erikoissairaanhoidon 0,3 milj. euroa). Keusoten menokasvu ylitti Tuusulan talousarvion etenkin erikoissairaanhoidossa, hoito- ja hoivapalveluissa sekä vammaispalveluissa. Keusoten taloutta rasittivat henkilökuntapula, runsas sijaisten käyttö sekä ostopalveluiden kohonneet hinnat. Valtion koronakorvaukset toteutuivat lievästi budjetoitua suurempina, mutta eivät täysin kattaneet Keusoten välittömiä koronakustannuksia.

Sivistyksen toimialueen talous toteutui talousarvion mukaisesti. Sitovan toimintakatteen toteuma oli 100 % talousarviosta, 89,8 milj. euroa. Toimintatuottoja kertyi 17,9 milj. euroa ja toimintakulut olivat 107,7 milj. euroa. Kehittämishankkeisiin saatiin valtion erityisavustuksia noin 2 milj. euroa. 

Kasvun ja ympäristön toimialueen toimintakate toteutui 0,5 milj. euroa muutettua talousarviota ja 0,3 milj.
euroa alkuperäistä talousarviota heikompana.

Toimintatuotot ylittivät alkuperäisen talousarvion 0,3 milj. euroa (1,0%):

  • Asuntojen välitystoiminnasta luovuttiin, tämä näkyy alentuneina asuntojen vuokratuottoina sekä vastaavasti vähennyksenä asuntojen ja huoneistojen vuokrakuluissa.
  • Tuottoihin sisältyy 0,3 milj. euroa Rykmentinpuiston taseyksikön tonttien myyntivoittoja, nämä myynnit eivät sisältyneet talousarvioon.
  • Tonttien vuokratuotot ylittivät talousarvion 0,35 milj. euroa, rakennuslupien tuotot 0,25 milj. euroa ja metsänmyyntitulot 0,2 milj. euroa.

 

Toimintakulut ylittivät talousarvion 1,1 milj. euroa (3,3%):

  • Auraus- ja liukkaudentorjuntalähtöjen määrä kasvoi huomattavasti. Katujen kunnossapitoon myönnettiin 0,3 milj. euron lisämääräraha. Toteuma ylitti muutetun talousarvion 1,0milj. euroa.
  • Tuusulan HSL-maksuosuus jäi 0,55 milj. euroa alle talousarvion.
  • Kiinteistöjen ylläpidon kustannukset sekä henkilöstökulut ylittivät talousarvion 0,9 milj. euroa. Lämmityskustannukset ylittivät talousarvion 0,2 milj. euroa.

 

Yhteisten palveluiden talous toteutui muutetun talousarvion mukaisena, toimialueen alkuperäinen talousarvio ylittyi 0,31 milj. euroa.

Tilikauden poistot (19,8 milj. euroa) ylittivät talousarvion 1,3 milj. euroa. Kunta muutti vuoden 2022 alusta käyttöomaisuuden poisto-ohjelmaa lähivuosina tyhjenevien koulurakennusten osalta; tilikaudelle kohdistuva poistojen lisäys on 2,0 milj. euroa. Linjamäen koulun kohdistettiin 0,2 milj. euron arvonalennus.

Investointeja toteutui yhteensä 57,7 milj. euron edestä, kun alkuperäisessä talousarviossa bruttoinves-
toinnit olivat 67,2 milj. euroa ja muutetun talousarviossa 65,7 milj. euroa.

  • Rakennusinvestoinnit (34,5 milj. euroa) alittivat muutetun talousarviona 7,1 milj. euroa ja alkuperäisen 1,9 milj. euroa; Kirkonkylän koulukampuksen toteutus eteni hieman ennakoitua hitaammin, Martta Wendelinin päiväkodin toteuma ja rakennusten erillinen työohjelma alittivat budjetin, Rakennus 10:n ja Paja-rakennuksen suunnittelutyöt eivät edenneet.
  • Kunnallistekniikan investoinnit (14,9 milj. euroa) alittivat alkuperäisen talousarvion 3,5 milj. euroa. Etelä-Tuusulan (mm. Häriskivi ja Pellavamäentie) investoinnit aloitukset viivästyivät. Vapaa-aika-palveluiden investoinnit ylittivät budjetin nettona yhteensä 0,3 milj. euroa.
  • Maanostot (1,0 milj. euroa) toteutuivat 2,7 milj. euroa muutettua talousarviota pienempinä. 

 

Tilinpäätöksen valtuustoon nähden sitovien erien ylitykset olivat:

  • Käyttötalous; Kasvu ja ympäristö toimialue, toimintakatteen alitus 0,497 milj. euroa
  • Investoinnit
    • Vapaa-aikapalveluiden kiinteät rakenteet ja laitteet, määrärahan ylitys yhteensä netto 0,315 milj. euroa.
    • Kasvun ja ympäristön toimialueen kiinteä rakenteet ja laitteet, määrärahan ylitys yhteensä netto 0,253 milj. euroa

 

Tilinpäätöksen käsittely

Tilinpäätös on päätösehdotuksen liitteenä. Tilinpäätös käsittää toimintakertomuksen, raportin talousarvion toteutumisesta sekä tilinpäätöslaskelmat liitetietoineen. Tilinpäätös esitetään allekirjoitettavaksi kokouksessa. Tilintarkastuksen valmistuttua tarkastuslautakunta käsittelee tilinpäätöksen ja tarkastuskertomuksen. Tilinpäätös saatetaan valtuuston käsiteltäväksi toukokuussa. Hallitukselta pyydetään lupaa tilinpäätöksessä havaittujen mahdollisten kirjoitus- ja muiden teknisluonteisten virheiden korjaamiseen sekä liitetietojen täydentämiseen.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä ja allekirjoittaa tilinpäätöksen ja toimittaa sen tilintarkastajan ja tarkastuslautakunnan käsiteltäväksi
  • hyväksyä, että tilinpäätöksessä havaitut mahdolliset kirjoitus- ja muut tekniset virheet voidaan korjata sekä liitetietoja voidaan täydentää
  • saattaa tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen valtuuston käsiteltäväksi
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • tulouttaa Vesihuoltoliikelaitoksen siirtoviemärin laajennushankkeen investointivarausta 1 100 000,00 euroa ja tehdä kohteeseen liittyvä poistoeron lisäys 1 094 421,23 euroa
  • tilivuoden 2022 ylijäämä 6 051 081,85 kirjataan omaan pääomaan edellisten tilikausien yli-/alijäämätilille.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Talousjohtaja Markku Vehmas selosti asiaa kokouksessa.

Perustelut

Tilintarkastaja Juha Huuskonen antaa raportin tilikauden 2022 tilintarkastuksesta.

Ehdotus

Esittelijä

Jussi Salonen, jussi.salonen@luottamus.tuusula.fi

Tarkastuslautakunta päättää

  • merkitä asian tiedoksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Tilintarkastaja Juha Huuskonen selosti asiaa kokouksessa. 

Ehdotus

Esittelijä

Jussi Salonen, jussi.salonen@luottamus.tuusula.fi

Tarkastuslautakunta päättää

  • saattaa tilintarkastuskertomuksen valtuustolle tiedoksi
  • ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä vuoden 2022 tilinpäätöksen
  • myöntää kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tehtäväalueiden johtaville viranhaltijoille vastuuvapauden tilikaudelta 1.1.2022-31.12.2022.

 

Lisäksi tarkastuslautakunta päättää

  • tarkastaa ja hyväksyä kokouksen pöytäkirjan tämän pykälän osalta välittömästi tässä kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksytiin. 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä vuoden 2022 tilinpäätöksen
  • myöntää kunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tehtäväalueiden johtaville viranhaltijoille vastuuvapauden tilikaudelta 1.1.2022-​31.12.2022.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Tiedoksi

talouden ohjaus, toimialueet

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.