Valtuusto, kokous 23.5.2022

§ 60 Uusien luonnonsuojelualueiden perustaminen

TUUDno-2022-813

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Terhi Wermundsen, kaavasuunnittelija, terhi.wermundsen@tuusula.fi

Perustelut

Asiaselostus

Ilona Toivasen ja 20 muun valtuutetun 9.3.2020 allekirjoittaman aloitteen perusteella käynnistettiin selvitystyö uusien luonnonsuojelualueiden perustamiseksi Tuusulaan kunnan maille. Selvitystyö tehtiin laaja-alaisena asiantuntijatyönä, johon osallistuivat kunnallistekniikan suunnittelu, viherpalvelut, maankäyttö, kaavoitus sekä Keski-Uudenmaan ympäristökeskus. Lisäksi kuultiin Uudenmaan virkistysalueyhdistys UUVI ry:tä. Selvityksessä tutkittiin viittä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ehdottamaa kohdetta, joilla näytti olevan edellytyksiä rauhoitettaviksi kohteiksi. Nämä olivat. Rajalinnan metsä, Savikulman lehto, Pähkinämäen lehtometsä, Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus sekä Temmonmäen suot, norot ja lampi.

Näistä jatkotyöstöön valikoituivat Pähkinämäen lehtometsä (3,6 ha), Savikulman lehto (1 ha) ja Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus (n. 11 ha). Alueet jäävät kunnan omistukseen. Alueet on osoitettu luonnonsuojelualueiksi perustettavina alueina SL-1 -merkinnällä Tuusulan yleiskaava 2040 ehdotus II:ssa. Alueille on laadittu hoito- ja käyttösuunnitelmat (Envibio Oy), jotka Uudenmaan ELY-keskus hyväksyy suojelualueiden perustamispäätöksen yhteydessä. Rauhoituksille on mahdollista saada METSO-korvausta Uudenmaan ELY-keskuksesta. Alustavan arvio METSO-korvauksesta on yhteensä noin 25 000 euroa. Maanomistajan (kunnan) hakemus luonnonsuojelualueiden perustamisesta tehdään Uudenmaan ELY-keskukselle, joka päättää luonnonsuojelualueiden perustamisesta. METSO-rahoituksen määrä ja luonnonsuojelualueiden käyttö- ja hoitosuunnitelmat voivat tarkentua rauhoituspäätöshakemuksen käsittelyssä.

Rajalinnan metsä päätettiin jättää pois jatkosuunnittelusta, koska alueella sijaitsee vesilaitoksen putkistoja, joiden takia alueelle ei kohdistu muutospaineita ja toisaalta alueella pitää voida tehdä putkiston saneeraus- ja huoltotyöt. Temmonmäen alue puolestaan haluttiin säilyttää kunnan talousmetsänä.

Lisätietoja ja valmistelijat:

Erityisasiantuntija Terhi Wermundsen, p. 040 314 3065

Ympäristösuunnittelija Annina Vuorsalo, p. 040 314 4729

 

Liitteet

  • Pähkinämäen lehtometsän hakemusluonnos luonnonsuojelualueen perustamiseksi, liitteenä hoitosuunnitelma
  • Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus hakemusluonnos luonnonsuojelualueen perustamiseksi, liitteenä hoitosuunnitelma
  • Savikulman lehto hakemusluonnos luonnonsuojelualueen perustamiseksi, liitteenä hoitosuunnitelma

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää hyväksyä, että

  • Tuusulan kunnan omistamien arvokkaiden luontokohteiden alueille (Pähkinämäen lehtometsä, Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus ja Savikulman lehto) haetaan rauhoituspäätöstä Uudenmaan ELY-keskukselta
  • luonnonsuojelualueet nimetään: Pähkinämäen lehtometsä, Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus, Savikulman lehto
  • alueiden suojeluun haetaan METSO-rahoitusta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kokoustauko 19:02-19:14.

Valmistelija

Terhi Wermundsen, kaavasuunnittelija, terhi.wermundsen@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää hyväksyä, että

  • Tuusulan kunnan omistamien arvokkaiden luontokohteiden alueille (Pähkinämäen lehtometsä, Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus ja Savikulman lehto) haetaan rauhoituspäätöstä Uudenmaan ELY-keskukselta
  • luonnonsuojelualueet nimetään: Pähkinämäen lehtometsä, Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus, Savikulman lehto
  • alueiden suojeluun haetaan METSO-rahoitusta.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Ari Nyman esitti Tapio Tammilehdon, Raimo Stenvallin, Jari Immosen ja Aila Koivusen kannattamana, että Savikulman lehto poistetaan arvokkaiden luontokohteiden listalta, joille haetaan rahoituspäätöstä Uudenmaan ELY-keskukselta.
Kunnanhallitus päätti yksimielisesti poistaa Savikulman lehdon listalta.

Päätös

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää hyväksyä, että

  • Tuusulan kunnan omistamien arvokkaiden luontokohteiden alueille (Pähkinämäen lehtometsä ja Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus) haetaan rauhoituspäätöstä Uudenmaan ELY-keskukselta
  • luonnonsuojelualueet nimetään: Pähkinämäen lehtometsä ja Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus
  • alueiden suojeluun haetaan METSO-rahoitusta.

Ehdotus

Valtuusto päättää hyväksyä,​ että

  • Tuusulan kunnan omistamien arvokkaiden luontokohteiden alueille (Pähkinämäen lehtometsä,​ Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus) haetaan rauhoituspäätöstä Uudenmaan ELY-​keskukselta
  • luonnonsuojelualueet nimetään: Pähkinämäen lehtometsä,​ Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus
  • alueiden suojeluun haetaan METSO-​rahoitusta.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Liisa Palvas esitti Outi Huuskon, Margita Winqvistin, Kirsti Ruislehdon, Eeva-Liisa Niemisen, Jussi Salosen ja Päivö Kuusiston kannattamana seuraavan muutosesityksen: "Esitän Savikulman lehtoalueen lisäämistä perustettavaksi luonnonsuojelualueeksi tehdyn, laaja-alaisen asiantuntijaselvityksen ja sen perusteella tehdyn kuntakehityslautakunnan päätöksen mukaisesti. Savikulman alue on maakunnallisesti merkittävä lehtoalue, siellä esiintyy uhanalaisia ja vaarantuneita luontotyyppejä. Alueelle jo valmis hoito- ja käyttösuunnitelma, jonka Uudenmaan ELY-keskus hyväksyy suojelualueiden perustamispäätöksen yhteydessä (KKL 27.4.2022 § 34). Rauhoitukselle on mahdollista saada METSO-korvausta omistajalleen eli Tuusulan kunnalle. Alueella ei hoitosuunnitelman mukaan ole odotettavissa laajoja toimenpiteitä. Alue toimii tärkeänä lähivirkistysalueena sekä koulun ja varhaiskasvatuksen luontokasvatuksen arvokkaana käytännön oppimispaikkana."

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosesitys, asia on ratkaistava äänestämällä. Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan esityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotuksen hyväksymistä, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Palvaksen muutosesitystä "ei".

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-äänen antoivat Pasi Huuhtanen, Matti Alanko, Ulla Rosenqvist, Kalle Ikkelä, Jari Immonen, Mila Lehtonen, Henri Savolainen, Ari Koponen, Mirka Kovalainen, Ari Loponen, Mika Timonen, Pentti Mattila, Taina Ketvel, Ilmari Sjöblom, Ilari Roihuvuo, Janne Mellin, Johanna Sipiläinen, Risto Rämö, Janne Hermunen, Jukka Ahlgren, Antti Seppälä, Ari Nyman, Raimo Stenvall, Ruut Sjöblom
  • ei-äänen antoivat Jussi Salonen, Kim Kiuru, Päivö Kuusisto, Anna Yltävä, Annika Lappalainen, Mika Mäki-Kuhna, Jari Anttalainen, Margita Winqvist, Outi Huusko, Kati Lepojärvi, Aila Koivunen, Elisa Laitila, Lauri Untamo, Liisa Palvas, Hanna Catani, Kirsti Ruislehto, Lilli Salmi, Aarno Järvinen, Laura Nyholm, Sanna Kervinen, Laura Åvall, Karita Mäensivu, Mira Lehtinen, Arto Lindberg, Eeva-Liisa Nieminen, Emmi Sirniö, Kari Friman.

 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 24 jaa-ääntä ja 27 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi valtuuston hyväksyneen muutosesityksen.

Päätös

Valtuusto päätti, että

  • Tuusulan kunnan omistamien arvokkaiden luontokohteiden alueille (Pähkinämäen lehtometsä,​ Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus ja Savikulman lehto) haetaan rauhoituspäätöstä Uudenmaan ELY-​keskukselta
  • luonnonsuojelualueet nimetään: Pähkinämäen lehtometsä,​ Sarvikallion luonnonsuojelualueen laajennus,​ Savikulman lehto
  • alueiden suojeluun haetaan METSO-​rahoitusta.

 

Pasi Huuhtanen ilmoitti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Kokouksessa pidettiin tauko klo 19.15-19.30.

Tiedoksi

kasvu ja ympäristö

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.