Valmistelija
Hannamari Halinen, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.halinen@tuusula.fi
Perustelut
Lainsäädännöllinen tausta
Varhaiskasvatuslain 5 §:n mukaan kunta voi järjestää varhaiskasvatusta omana tuotantona tai hankkia ne sopimukseen perustuen muulta palvelujen tuottajalta siten kuin kuntalain 8 ja 9 §:ssä säädetään. Kunta voi myös antaa palvelun käyttäjälle sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) mukaisen palvelusetelin.
Varhaiskasvatuslain 14 §:n mukaan lapsen vanhemmilla tai muilla huoltajilla, jotka eivät valitse kunnan järjestämää varhaiskasvatuspaikkaa, on lapsen muulla tavalla tapahtuvan hoidon tai varhaiskasvatuksen järjestämiseksi oikeus lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain (1128/1996) mukaiseen tukeen.
Kunnan on pyrittävä järjestämään varhaiskasvatusta lähellä palvelun käyttäjiä ottaen huomioon asutuksen sijainti sekä liikenneyhteydet.
Varhaiskasvatuksen tuottaminen ja järjestäminen
Tuusulan kunnan hallintosäännön 25 § 5. kohdan mukaisesti kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää tehtävänään olevien palvelujen tuottamisesta ja järjestämisestä.
Tuusulan kunnassa varhaiskasvatusta järjestetään kunnallisena, ostopalveluna sekä yksityisen hoidon tuella ja siihen liittyvillä kuntalisillä.
Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin valmistelun aloittamisen yhteys kunnan visioon ja strategiaperustaan
Tuusulan kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 4.10.2021 vision ja kunnan muun strategiaperustan vuosille 2021–2025. Strategia asettaa kunnalle myös kolme päämäärää: Tuusulassa on mahdollisuuksia kasvaa ja menestyä. Tuusulassa on hyvä elää. Tuusula kehittyy kestävästi.
Strategian ensimmäinen päämäärä korostaa vahvasti tavoitetta olla elinvoimainen kunta – sekä veto- että pitovoimainen. Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisella palvelusetelin käyttöönotolla nähdään olevan vaikutusta nykyisten yksityisten palveluntuottajien toimintaedellytyksiin ja tätä kautta nykyisen palvelutarjonnan ylläpitämiseen. Pidemmällä tähtäimellä palvelusetelin käyttöönotolla luodaan mahdollisuuksia uusien palveluntuottajien hakeutumiselle Tuusulaan ja palvelutuotannon monipuolistumiseen.
Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisella palvelusetelin käyttöönotolla nähdään olevan vaikutusta lapsiperheiden hyvinvoinnin luomisessa. Palveluseteli lisää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä valinnan mahdollisuuksia ja parantaa palvelujen saatavuutta. Lisäksi palvelusetelillä palvelua käyttävien palvelusta maksama maksu joustaa asiakkaan tulojen mukaan.
Kolmannen päämäärän, ”Tuusula kehittyy kestävästi”, alle sisältyy kestävä talous. Valtuustokauden 2021-2025 aikana Tuusulan varhaiskasvatuksen palveluverkossa tapahtuu merkittäviä muutoksia. Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisella palvelusetelin käyttöönoton kautta tuetaan tavoitetta, jossa yksityinen ja julkinen varhaiskasvatus muodostavat toimivan ja taloudellisesti kestävän kokonaisuuden.
Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin valmistelun eteneminen
Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin käyttö varhaiskasvatuksessa edellyttää valmistelun aloittamista ja valtuuston hyväksyntää palvelusetelin käytölle talousarvioprosessin yhteydessä.
Alla olevaan taulukkoon on kuvattu palvelusetelin valmistelun eteneminen
10/2021 |
Kasvatus- ja sivistyslautakunta |
Päätös varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin valmistelun aloittamisesta |
11-12/2021 |
Kasvatus- ja sivistyslautakunta |
Sääntökirjaluonnoksen esittely ja lähetekeskustelu valmistelun etenemisestä |
2-3/2022 |
Yksityiset palveluntuottajat |
Palveluntuottajien kuuleminen sääntökirjaluonnoksesta, palvelusetelin arvosta ja hintakatosta |
Esitys varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin käyttöönotosta
Lautakunnalle esitetään, että Tuusulan kunnan varhaiskasvatuksessa otetaan käyttöön varhaiskasvatuksen tulosidonnainen palveluseteli 1.8.2023 alkaen.
Lapsikohtaisen palvelusetelin arvon esitetään määräytyvän Tuusulan yksityisessä varhaiskasvatuksessa lapsen iän, perheen koon ja bruttotulojen sekä asiakkaan ja palveluntuottajan välisessä palvelusopimuksessa sovitun varhaiskasvatusajan perusteella. Lisäksi kunnallisessa varhaiskasvatuksessa käytettävä sisarusalennus huomioidaan palveluseteliä määriteltäessä.
Tulosidonnaisen lapsikohtaisen palvelusetelin arvo varhaiskasvatuksessa määräytyy Tuusulan kunnan kasvatus- ja sivistyslautakunnan määrittelemän enimmäisarvon mukaan. Enimmäisarvon määrittelyn perusteena käytetään 3 - 6-vuotiaan lapsen kokoaikaisen varhaiskasvatuksen hintaa.
Lautakunnalle esitetään palvelusetelin enimmäisarvoksi
Vaihtoehto A Palvelusetelin perushinta on enintään 850 € kuukaudessa yksityisessä päiväkotitoiminnassa.
Vaihtoehto B Palvelusetelin perushinta on enintään 860 € kuukaudessa yksityisessä päiväkotitoiminnassa
Vaihtoehto C Palvelusetelin perushinta on enintään 870 € kuukaudessa yksityisessä päiväkotitoiminnassa
Lautakunnalle esitetään lapsen iän ja varhaiskasvatustarpeen mukaisiksi kertoimiksi
Ikäkerroin:
- Alle 3-vuotiaat lapset, kerroin 1,52
- 3 vuotta täyttänyt lapsi, kerroin 1
Varhaiskasvatusaikakerroin
- Kokoaikainen (vähintään 35 tuntia kestävä) varhaiskasvatus, kerroin 1
- 21 tuntia – 34 tuntia kestävä varhaiskasvatus, kerroin 0,85
- Osa-aikainen varhaiskasvatus (enintään 20h viikossa), kerroin 0,5
Esiopetusta täydentävä varhaiskasvatus
- varhaiskasvatus yli 20 tuntia viikossa kerroin 0,5
- varhaiskasvatus enintään 20 tuntia viikossa, kerroin 0,47
Varhaiserityiskasvatus, kerroin 0,5 – 3,0
Esitys palvelusetelisääntökirjan osalta
Palvelusetelisääntökirjan osalta esitetään, että lautakunta hyväksyy palvelusetelisääntökirjan rakenteen ja valtuuttaa varhaiskasvatuspäällikön täydentämään sääntökirjaan kokouksessa päätetyt asiat. Varhaiskasvatuslaissa ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa tehtävät muutokset päivitetään palvelusetelisääntökirjaan vuoden 2022 aikana. Lautakunnalle esitetään, että palvelusetelisääntökirja tuodaan hyväksyttäväksi päivitysten jälkeen ja palvelusetelin käyttöönoton varmistuttua.
Vaikutusten arviointi
Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisella palvelusetelin käyttöönotolla nähdään olevan vaikutusta nykyisten yksityisten palveluntuottajien toimintaedellytyksiin ja tätä kautta nykyisen palvelutarjonnan ylläpitämiseen. Pidemmällä tähtäimellä palvelusetelin käyttöönoton arvioidaan luovan mahdollisuuksia uusien palveluntuottajien hakeutumiselle Tuusulaan ja palvelutuotannon monipuolistumiseen.
Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisella palvelusetelin käyttöönotolla nähdään olevan vaikutusta lapsiperheiden hyvinvoinnin luomisessa. Palveluseteli lisää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä valinnan mahdollisuuksia ja parantaa palvelujen saatavuutta.
Tuusulan varhaiskasvatuksen palveluverkossa on tapahtumassa merkittäviä muutoksia. Varhaiskasvatuksen tulosidonnaisella palvelusetelin käyttöönoton kautta tuetaan tavoitetta, jossa yksityinen ja julkinen varhaiskasvatus muodostavat toimivan ja taloudellisesti kestävän kokonaisuuden
Tulosidonnaisen palvelusetelin käyttöönotolla arvioidaan olevan vaikutusta yksityisen varhaiskasvatuksen kokonaiskustannuksiin. Vuoden 2023 osalta (5 kk) kustannusten arvioidaan olevan vaihtoehto A toteutuessa noin 477 660 euroa korkeammat kuin yksityisen hoidon tuella. Vaihtoehto B toteutuessa noin 498 750 euroa korkeammat kuin yksityisen hoidon tuella ja vaihtoehto C toteutuessa noin 519 840 euroa korkeammat kuin yksityisen hoidon tuella.
Tulosidonnaisen palvelusetelin kokonaiskustannukset ovat kuitenkin suoraan riippuvaisia sekä yksityisiksi palvelusetelitoimijoiksi hakeutuvien päiväkotien että tulosidonnaista palveluseteliä saavien lasten määrästä.