Perustelut
Perustelut
Valtuusto on päättänyt kokouksessaan 20.6.2022 § 81 pyytää arviointikertomuksessa esitetyistä havainnoista toimialojen ja kunnanhallituksen selvitykset. Esitykset tulee toimittaa niin, että ne voidaan käsitellä lokakuun loppuun mennessä pidettävässä valtuuston kokouksessa. Esitykset on toimitettava myös tarkastuslautakunnalle.
Kunnanhallitus antaa valtuustolle seuraavat selvitykset:
Kunnan talous ja kasvu
Tarkastuslautakunnan havaintoja:
Kunnan taloudellinen tila – vuoden 2021 talouden analyysi
Tuusulan kuntastrategian 2017–2021 mukaiset toimet veto- voiman vahvistamiseksi etenivät. Tonttikauppa sujui hyvin ja rakentaminen oli voimakasta. Eri toimialueille käyttötalous pysyi budjetissa ja säästöohjelma toteutui pääosin. Valtion koronatuet auttoivat suuresti kuntataloutta. Rasitusta toi Keusoten oman toiminnan kustannusten kasvu.
Tuusulan kunnan vuoden 2021 talous toteutui talousarvioon 2021 verrattuna 17,8 miljoonaa euroa posiitivisempana ollen vesiliikelaitoksineen on 10,8 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Kunnan talousarviossa vuodelle 2021 alijäämäksi arvioitiin 7,0 miljoonaa euroa.
Vuoden 2020 keväänä alkanut pandemia, joka vaikutti edelleen vuoden 2021 aikana on suuresti vaikeuttanut kunnan talouden suunnittelua ennakkoarvaamattomuudellaan.
Kunnan kasvu
Muutaman hitaan kasvun vuoden jälkeen Tuusulan kunnan väestönkasvu ja muuttovoitto kehittyivät voimakkaasti Suomen kärkikuntien joukossa.
Taustalla oli Kuntastrategiakauden 2017–2021 tavoitteet, joita vietiin teoiksi sujuvuuden, hyvinvoinnin ja vireyden päämäärien sekä niitä toteuttavien 32 valtuustokauden tavoitteen mukaisesti. Keskeinen ohjenuora strategian toteuttamiselle on ollut kasvun mahdollistaminen.
Tuusulan väestö kasvoi ennakkotietojen mukaan 944 hengellä eli 2,36 % vuonna 2021. Väestönkasvu oli suhteellisesti suurinta Suomessa. Tuusulan ja muiden kuntien välinen nettomuuttovoitto oli 795. Nettomaahanmuuttoa oli 78 asukkaan verran. Asukasluku oli vuoden päättyessä 39 727. Valmistuneiden asuntojen lukumäärä oli 558. Rakennuslupia myönnettiin yhteensä 518. Myönnettyjen rakennuslupien kerrosala oli 121 778 kem2.
Väestö ja työllisyyden kehitys
Tuusulan viime vuosien väestönkasvu on ollut vähäistä. Vuodesta 2012 lähtien kasvu on jäänyt alle yhden prosentin. Vuonna 2020 kasvu oli 0,15 %, vuonna 2019 -0,1 % ja vuonna 2018 0,0 %.
Huomioita
-
Tuusulan kunnan väestön kasvu on ollut ennen vuotta 2021 vaatimatonta ja poikennut niin Tilastokeskuksen kasvuennusteista kuin kunnan omista ennusteista.
-
Kunnan talousarvio 2021 perustui 0,1 prosentin väestökasvuun, lopullinen toteutuma on vuodelle 2021 ollut 2,36 %.
-
Kasvusta suurin osa on suuntautunut eteläiseen Tuusulaan.
-
Voimakas asukasmäärän kasvu jatkunee vuoden 2022 aikana.
-
Asukaskasvussa suurina ryhminä ovat lapsiperheet pk-seudulta, joiden houkuttelu Tuusulaan on ollut kunnan tavoitteena.
-
Tuusulasta poismuuttavia ovat ikääntyvät pariskunnat - usein radanvarsikuntiin.
Tarkastuslautakunnan suosituksia:
-
tarkastuslautakunta toteaa kasvun ollessa näin suurta kasvu heijastuvan kunnallisten palveluiden riittävyyteen ja näin palvelutarpeen ennakointi on keskeisessä roolissa kestävän taloudenpidon kannalta
-
palveluiden riittävyyden kannalta kunnan on analysoitava muuttajia entistä tarkemmin muuttoliiketutkimuksen avulla, jossa muuttoprofiilit ja muuttokohteet (eteläinen Tuusula, Jokela, Kellokoski) huomioidaan
Kunnan talous ja kasvu selvitys:
Kuntatoimiala
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Tuusulan kunnan tulos 10,8 milj. euroa vuonna 2021 oli erinomainen. Tulos oli 17,8 milj. euroa alkuperäistä talousarviota parempi ja vaikka tulos onkin näin päin positiivinen, olisi tarkempi budjetointitarkkuus toivottavaa. Näin suuri ero talousarvion ja toteutuneen tuloksen välillä voi johtaa vääriin ja hätiköityihin toimenpiteisiin. Epävarmuudenkin keskellä pitäisi pyrkiä ennustamaan realistisesti. Talousarviota laadittaessa tulee noudattaa varovaisuuden periaatetta, mutta realistisesti.
-
Erilaisiin turvallisuusuhkiin ja energian ja elintarvikkeiden hinnan nousuun on varauduttava.
-
Koronan jälkihoidosta aiheutuviin kustannuksiin on myös syytä varautua.
Kunnan taloudellinen tila selvitys:
-
Vuosi 2021 oli kuntatalouden ennustamisen näkökulmasta hyvin haastava. Budjettia tehtäessä kunta tukeutui VM:n talousennusteeseen ja Kuntaliiton veroennusteisiin, Keusoten talousarvioon sekä maanmyynneissä kasvun ja ympäristön maankäyttötiimin arvioihin. Talousarvio toteutui selvästi budjetoitua parempana nopeasti vahvistuneen taloussuhdanteen, täysimääräisesti toteutuneiden valtion koronakorvausten sekä poikkeuksellisen korkeiden tontinmyyntitulojen vuoksi. Kunnanhallitusta, konserniajostoa sekä valtuustoa informoitiin tilivuoden aikana toteutuneesta kehityksestä sekä talouteen liittyvistä epävarmuustekijöistä.
-
Kunta on varautunut energian hinnan nousuun suojautumalla kiinteillä hintasopimuksilla koko vuoden 2023 ajaksi. Kunta valmistelee toimenpiteitä energian säästämiseksi; toimenpideohjelma valmistuu loka-marraskuussa ja sitä aletaan toteuttamaan välittömästi. Mahdollisiin sähkön käyttökatkoihin varaudutaan lisäämällä varavoimayksiköitä kunnan kannalta kriittisimpiin kohteisiin. Elintarvikkeiden hintojen nousu on huomioitu budjetissa.
-
Kunta on varautunut koronavaikutusten korjaamisen varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa. Jatkossa asia vaatii hyvää yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa.
Kunnanviraston johto
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Arvioinnin laadun ja tarkkuuden lisäämiseksi olisi toivottavaa, että tilinpäätöksessäkin olisi enemmän esimerkkejä tai viite lisätietoihin.
-
Jos käytetään geneeristä eli yleistä markkinointia, niin on hyvä varmistaa, että se sisältää erilaisille kohderyhmille jotakin kohdennettua. Kaikille kaikkea ei yleensä ole toimivaa markkinointia. Geneerisellä markkinoinnilla viitattaneen erityisesti joka talouteen jaettavaan asukaslehteen.
-
Osallistuvaan budjetointiin käytetään tarkastuslautakunnan näkemyksen mukaan suhteellisen paljon aikaa ja vaivaa. Valituksi tulleiden toimintojen loppuunsaattaminen on kuitenkin joskus ollut puutteellista. Lopputoteutus pitää sisällyttää suunnitelmiin.
Kunnanviraston johdon selvitys:
-
Markkinoinnin kokonaisuutta johdetaan kokonaisuutena, jossa on huomioitu eri kohderyhmät. Haluamme vahvistaa Tuusulan kuntabrändiä myös kuntatasoisen markkinoinnin keinoin.
-
Osallistuvaa budjetointia kehitetään saatujen kokemusten ja tutkimuksen pohjalta. Ajatuksena on toteuttaa kuntatasoinen osbu kahden vuoden välein budjetilla 200 000 € (2023-2024). Muutos on kustannusneutraali toteutusten ja niiden kustannusten jakaantuessa kahdelle vuodelle.
-
Kaikkien äänestyksestä toteutukseen edenneiden projektien toteutusten seurannat ovat avoimesti luettavissa Tuusulan osallistumisalustalla osallistu.tuusula.fi
Yhteisten palveluiden toimialue
Henkilöstötavoitteet
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Korona-Exit-suunnitelman toteutuksen ja toimivuuden seuranta on tärkeää vielä useita vuosia tästä eteenpäinkin, vaikka itse epidemia laantuisi tai poistuisi kokonaan.
-
Henkilöstön työhyvinvointia mittaavan pulssikyselyn tulosten yleisarvosana tai arvio on hyvä sisällyttää avaintunnusluku-taulukkoon (indikaattorit). Näin myös tulosten vertailtavuus on mahdollista.
-
Kunnan tulee varautua uuden osaavan ja pätevän henkilökunnan saamiseen eläkkeelle tai työpaikkaa vaihtavien tilalle.
Yhteisten palvelujen selvitys:
-
Tämän hetkisen tiedon mukaan Korona-pandemia jää elämään muiden virusten lailla ja muuntautuu jatkuvasti. Välttämättä 2020-2022 vuosien kaltaista tilannetta ei enää pandemian osalta tule laajemman rokotuskattavuuden ja sairastetun taudin tuoman vastustuskyvyn myötä. Opituista toimintamalleista, terveysturvallisuudesta ja muista hyvistä käytännöistä tulee säilyttää hyvä dokumentointi, jotta tarvittaessa aiemmin opittuja ja kokeiltuja käytäntöjä voidaan hyödyntää Pandemiasta syntyneitä vaikutuksia kunnan asukkaiden ja henkilöstön hyvinvointiin tulee seurata säännöllisesti (esim. Hyvinvointikertomus) Exit-suunnitelman mukaisilla osa-alueilla myös (Yhteisissä palveluissa kohdennettuasiakastyö ja henkilöstön työhyvinvointi).
-
Työhyvinvoinnin tilan selvittämiseksi toteutamme Työhyvinvoinnin Pulssi -henkilöstökyselyn kaksi kertaa vuodessa. Tilannekuvaa seurataan sekä kunnan johtoryhmässä että toimialueiden johtoryhmissä. Saadut vastaukset ohjaavat työhyvinvointitoiminnan suunnittelua. Pulssikyselyssä on vaihtuvia ajankohtaisia teemoja (vuonna 2022 työhyvinvointi ja Osaaminen ja kyvykkyys). Toistuvia indeksikysymyksiä jokaisessa kyselyssä on kaksi ja näitä voidaan seurata säännöllisesti:
Lisäksi kyselyllä kartoitetaan toistuvasti ns. eNPS-indeksiä, millä kartoitetaan kuinka todennäköisesti vastaaja suosittelisi Tuusulaa työnantajaa tuttavilleen.
-
Osaavan henkilöstön saatavuuden varmistaminen on strategisen keino-ohjelman Osaaminen ja kyvykkyydet yksi tärkeimmistä tavoitteista. Vuosina 2021-2023 painopisteenä on rekrytointiprosessin ja työnantajakuvan kehittäminen. Vuonna 2022 kunnan rekrytointiprosessi valittiin sisäisen tarkastuksen kohteeksi. Rekrytointiprosessin ja työnantajakuvan kehittämisessä on parhaillaan menossa lukuisia toimenpiteitä, joiden etenemistä seurataan kuukausittain kehittämissalkussa.
-
Osana talousarviovalmistelua kartoitetaan toimialueiden, palvelualueiden- ja yksiköiden henkilöstötarpeita huomioiden toimintaympäristöstä tulevat muutostarpeet, tulevaisuuden osaamistarpeet sekä eläköitymiset ja muut poistumat tai sisäiset siirrot. Henkilöstöpalvelut koordinoivat henkilöstösuunnitteluprosessia. Vuosina 2022-2023 henkilöstöjohtamisen tavoitteena on kehittää henkilöstösuunnitteluprosessia edelleen siten, että yhteistyö taloussuunnittelun ja henkilöstösuunnittelun kanssa on entistä tiiviimpää. Vuonna 2022 aloitettiin prosessin sähköistäminen. Esihenkilöille on valmisteilla Keudan kanssa yhteistyössä koulutuskokonaisuus, jossa yhtenä tavoitteena on lisätä esihenkilöiden osaamista ennakoivassa henkilöstösuunnittelussa. Koulutus käynnistyy syksyllä 2023.
Kehittäminen ja tietohallinto
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Erilaiset sähköiset toiminnot ja hallintajärjestelmät ovat lähtökohtaisesti hyviä, jos ne tehostavat prosesseja ja helpottavat asioiden hallintaa. On kuitenkin varmistettava, että näin myös tapahtuu ja että niitä osataan käyttää oikein ja tarkoituksenmukaisesti.
-
Jatkuva parantaminen on hyvä lähtökohta, mutta se pitäisi jotenkin saattaa arvioitavaksi; millä tavalla toimintaa parannettiin.
-
Kehittäminen, parantaminen ja uudistaminen, kuten lean-ajattelu, ovat tavoiteltavia asioita, mutta kehityksen arvioimiseksi on mittarointi tarpeen.
-
Thinking portfolio -hankesalkun luottamushenkilöraporttien käyttöönotto vuoden 2022 aikana, jolloin tavoitteiden arvioinnin seuraaminen helpottuu
Yhteisten palvelujen selvitys:
-
Sähköisiä järjestelmiä hankittaessa ja kehittäessä pyritään enenevässä määrin huomioimaan käytettävyys, ja tätä kautta varmistamaan järjestelmien tehokas käyttö. Järjestelmiä kehitettäessä varmistetaan tavoiteltavat hyödyt, jonka jälkeen niiden toteutumista mitataan kehittämismallin mukaisesti erillisellä jälkiseurannalla. Keskitetyn digitalisaation johtamisen kautta pyritään entisestään lisäämään tietojärjestelmien kehittämisen ja käyttöönoton tarkoituksenmukaisuutta.
-
Kehittämisen ja jatkuvan parantamisen osalta halutaan jatkossakin tukea lean-ajattelua ja ketterää kehittämistä. Tukemalla näiden kehittämismenetelmien käyttöä voidaan osaltaan varmistaa, että kaiken kehittämisen keskiössä on asiakasarvon lisääminen mahdollisimman tehokkain toimin. Kehittämismallin mukaista yksittäisten toteutusten jälkiseurantaa tulee tarkastusvaliokunnan lausuntoon perustuen lisätä, jotta kehittämisen tulokset saadaan paremmin läpinäkyväksi.
-
Salkunhallinta -järjestelmä on määrä kilpailuttaa vuoden 2023 aikana. Uuden käyttöönotettavan järjestelmän osalta on varmistettava, että raportointi luottamushenkilöille saadaan toimivaksi. Vaihtoehtoisina tapoina tulee pohtia suoraa järjestelmän kautta tehtävää raportointia ja erikseen luottamushenkilöille toimitettavaa raporttia.
Tarkastuslautakunnan erityisiä huomioita Kuntatoimialalta
Valtuustoaloitteet
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Lautakunta esittää harkittavaksi täsmällisempien määräysten ottamiseksi hallintosääntöön aloitteiden käsittelyajasta, esimerkkinä voi olla Espoon kaupungin ohjeistus, jossa käsittelyaika on määritetty kuudeksi kuukaudeksi.
-
Aloitteita tulee käsitellä tasapuolisesti ja ripeästi aloitteen sisällöstä huolimatta.
-
kunnan sivuilla olevaa aloitteiden hakukoneen toimivuutta on syytä parantaa aloitteiden löytämiseksi.
Kuntatoimialan selvitys:
-
Valtuutettujen tekemien aloitteiden käsittelyssä noudatettavat menettelytavat on määritelty hallintosäännön 99 §:ssä. Kyseinen hallintosäännön kohta on Kuntaliiton hallintosääntömallin mukainen. Aloitteiden käsittelyssä noudatetaan hyvän hallinnon perusteita (ml. tasapuolisuus ja käsittelyn joutuisuus).
-
Kunnan sivuilla oleva lista valtuustoaloitteista päivitetään ajantasaiseksi jokaisen valtuuston kokouksen jälkeen. Suunniteltujen vuoden 2023 vuositavoitteiden mukaisesti kunnan verkkosivustoja ollaan uusimassa, jolloin eri toimintojen käytettävyyttä pystytään samassa yhteydessä parantamaan.
Viranhaltijapäätösten, hankintapäätösten julkisuus ja tiedot hankinnoista
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Kehotamme kunnanhallitusta kiinnittämään huomionsa viranhaltijapäätösten julkisuuden parantamiseen siten, että nämä päätökset ovat joko pysyvästi tai muutaman vuoden ajan kunnan julkisilla sivuilla näkyvillä, samaten niiden liitteet.
-
Hankintojen kautta saadut selvitykset asetetaan nähtäväksi ja saavutettaviksi kunnan julkisille sivuille, mukana myös riittävän hyvä hakukone.
-
Hankintajärjestelmän kehittäminen siten, että sieltä tarvittaessa järjestelmän käyttäjän on mahdollista saada tietoja eri hakukriteerein.
-
Huomion kiinnittäminen hankintapäätöksissä olevan salassapitoajan jälkeen tehtävään hankintapäätösten liitteineen julkistamiseen.
Kuntatoimialan selvitys:
-
Kuntalain 140 § 2 momentin mukaan “Kunnan ja kuntayhtymän muun kuin 1 momentissa tarkoitetun viranomaisen pöytäkirja pidetään vastaavasti yleisesti nähtävänä, jos asianomainen viranomainen katsoo sen tarpeelliseksi.” Kunnanhallitus on päättänyt 25.11.2019, että verkkosivuilla julkaistaan viranhaltijapäätökset, joissa kuntalaisilla on muutoksenhakuoikeus tai joita koskee erityinen tiedottamisintressi, oikaisuvaatimus- tai valitusajan.
-
Viranhaltijapäätösten (ml. hankintapäätökset) julkisuuteen liittyvää juridiikkaa ja kunnan sivuille tehtävän julkaisun teknistä puolta (CaseM) on koulutettu viranhaltijoille syksyn aikana kahdessa koulutustilaisuudessa käytäntöjen yhtenäistämiseksi.
-
Kunnan verkkosivuilla julkaistaan vuosittainen hankintasuunnitelma sekä ostolaskutiedot. Kunnan verkkosivuille tullaan julkaisemaan pidemmän aikavälin hankintasuunnitelma/kalenteri, joka on tällä hetkellä suunnitteluvaiheessa.
Rykmentinpuiston taideohjelman taideraha
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Lisäksi tarkastuslautakunta toteaa, että valtuuston päätöksiä on noudatettava ja kunnioitettava kaikessa kunnan toiminnassa. Mikäli valtuuston päätös on tulkinnanvarainen, päätöksen tulkinta on erikseen dokumentoitava. Mikäli tulkintaan sisältyy perusteltua epäselvyyttä valtuuston päätöksen tarkoituksesta, on asia vietävä uudelleen valtuustoon päätettäväksi.
Kuntatoimialan selvitys:
Sivistyksen toimialue
Kasvatus- ja sivistyslautakunta
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Henkilöstön hyvinvointiin tähtäävien suunnitelmien edistämistä lyhyellä aikavälillä suositellaan.
-
Tavoitteet liikunta- ja harrastusmahdollisuuksien parantamiseksi tulisi ottaa käsittelyyn.
-
Palveluverkkouudistuksen pysyminen aikataulussa ja budjetissa; jatkuva yhteistyö teknisen puolen kanssa on tärkeää, jotta enemmiltä viivästyksiltä pystytään välttymään. Budjetin toteutumisen tehostettu seuranta johtuen kohonneista kustannuksista mm. rakentamisessa sekä rakennustarvikkeissa on toivottavaa.
-
Suositellaan uudistusten tarkempaa ja käytännönläheisempää analysointia ennen käyttöönottoa.
Kasvatus- ja sivistyslautakunnan selvitys:
Sivistyksen toimialue kiittää tarkastuslautakuntaa hyvistä huomioista vuoden 2021 toimintaa koskien. Nostatte esille keskeisiä henkilöstöön ja lapsiin ja nuoriin sekä palveluverkkoon liittyviä kysymyksiä.
Henkilöstö
Tarkastuslautakunnan suositus: Henkilöstön hyvinvointiin tähtäävien suunnitelmien edistämistä lyhyellä aikavälillä suositellaan.
Toimialueen selvitys:
Sivistyksen toimialue jakaa tarkastuslautakunnan näkemyksen henkilöstön hyvinvoinnin edistämisestä. Korona-ajan jälkeinen yhteisöllisyyden palauttaminen niin kouluissa kuin päiväkodeissa tukee myös hyvinvoinnin edistämistä. Varhaiskasvatuksessa edistetään yhdessä johtajien ja henkilöstön kanssa työhyvinvointia koronan jälkeisenä aikana ja selvitetään yhdessä hr:n kanssa lisääntyneiden poissaolojen juurisyitä. Taukojen pitämättömyys työpäivän aikana on yksi keskeinen Pulssi-kyselyn löydös, johon on syytä keskittyä alkavan kauden aikana ja lisätä työstä palautumista myös työpäivän aikana. Henkilöstön saatavuushaasteet tuntuvat lapsiryhmissä työskentelevien arjessa. Työkavereiden vaihtuvuus lisää työkuormitusta ja vaikeuttaa työn tavoitteiden toteuttamista. Sijaisten hankkiminen kuormittaa erityisesti päiväkodinjohtajia ja lisää tarvetta arvioida työn riskejä päivittäin. Koulut tekevät suunnitelmia hyvinvoinnin edistämiseksi osana lukuvuosisuunnitelmiaan sekä henkilöstön pulssi-kyselyn toimenpide-ehdotuksia.
Henkilöstön työhyvinvointiin ja jaksamiseen kehitetään toimia koko kunnan tasolla työhyvinvointiryhmässä. Henkilöstöpalveluissa hyvinvoinnin seuraamiseen on kehitetty pulssi-kysely, jonka kautta esihenkilöt saavat tietoa henkilöstön työhyvinvoinnin kokemuksista monta kertaa vuodessa ja edistävät työhyvinvointitoimia yhdessä henkilöstön kanssa. Sivistyksen toimialueella on lähdetty työstämään esihenkilöiden hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä yhdessä kaikkien esihenkilöiden kanssa.
Koulukuljetusperiaatteet ja Koululiitu-sovellus
Tarkastuslautakunnan suositus: Suositellaan uudistusten tarkempaa ja käytännönläheisempää analysointia ennen käyttöönottoa.
Toimialueen selvitys:
Koulukuljetusperiaatteiden osalta Koululiitun käyttöä jatketaan apuna koulumatkojen vaarallisuuden määrittelyssä. Koulukuljetusperiaatteita ja Koululiitua koskevat aloitevastaukset hyväksyttiin valtuustossa 20.6.2022.
Oppilashuollon ongelmat
Tarkastuslautakunnan suositus: Oppilashuollon ongelmiin tulee puuttua viipymättä.
Toimialueen selvitys:
Sivistyksen toimialueella jaetaan tarkastuslautakunnan huoli oppilashuollollisten palveluiden saatavuudesta ja riittävyydestä. Oppilashuollon henkilöstö siirtyy 1.1.2023 alkaen hyvinvointialueelle ja on erityisen tärkeää sopia tehtävänkuvista ja prosesseista vastaanottavan organisaation kanssa. Siirtymän valmistelua tehdään yhteistyössä Keusoten ja muiden hyvinvointialueelle siirtyvien kuntien kanssa. Osana valmistelua henkilöstölle on säännölliset, noin kerran kuukaudessa tapahtuvat, Keusoten vetämät infotilaisuudet. Näiden infotilaisuuksien lisäksi tehdään kuntakohtaista ja alueellista yhteistyötä jo olemassa olevien rakenteiden ja yhteisten toimintakäytänteiden kartoittamiseksi. Siirtyvälle henkilöstölle järjestettiin kesäkuussa yhteinen tilaisuus Hyvinkäällä. Tilaisuudessa oli paikalla kaikista kunnista siirtyvä henkilöstö ja Hyvinvointialueen edustus. Keskeistä on lasten ja nuorten hyvinvoinnin vahvistaminen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, ja tätä edistämme alueellisena yhteistyönä valtakunnallista kehittämisrahoitusta saavissa hankkeissa Kaikille yhteinen varhaiskasvatus, Kaikille yhteinen koulu, Sitouttava kouluyhteisötyö ja Opinto-ohjauksen kehittäminen. Hankkeissa luodaan yhteisiä toimintamalleja lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Lisäksi kasvatus- ja sivistyslautakunta teki kannanoton Keusotelle perhepalvelujen saatavuuden parantamiseksi toukokuun lautakunnan kokouksessa.
Strategian toteuttaminen
Tarkastuslautakunnan suositus: Tavoitteet liikunta- ja harrastusmahdollisuuksien parantamiseksi tulisi ottaa käsittelyyn.
Toimialueen selvitys:
Harrastus- ja liikuntatavoitteiden osalta lasten ja nuorten kerhotoiminnan kehittäminen jatkuu ilman rajoituksia tulevana lukuvuotena, ja kerhotoiminnan kehittämiseen on palkattu hankekoordinaattori. Kerhotoiminnan kehittämisessä tehdään aktiivista yhteistyötä seurojen ja yhdistysten kanssa. Tavoite koulupäivän yhteydessä kehitettävästä kerho- ja harrastustoiminnasta on kirjattu sivistyksen toimialueen kehittämissuunnitelmaan.
Talouden toteuttaminen
Tarkastuslautakunnan suositus: Palveluverkkouudistuksen pysyminen aikataulussa ja budjetissa; jatkuva yhteistyö teknisen puolen kanssa on tärkeää, jotta enemmiltä viivästyksiltä pystytään välttymään. Budjetin toteutumisen tehostettu seuranta johtuen kohonneista kustannuksista mm. rakentamisessa sekä rakennustarvikkeissa on toivottavaa.
Toimialueen selvitys:
Palveluverkkouudistuksen eteneminen aikataulussa on sivistyksen toimialueelle keskeinen tavoite. Se vahvistaa kunnan veto- ja pitovoimaa niin varhaiskasvatuksessa kuin perusopetuksessakin. Sivistyksen ja kasvun ja ympäristön yhteistyö on tiivistä sekä palveluverkon kokonaisuuden että yksittäisten hankkeiden edistämisessä. Yhteistyössä keskeistä tällä hetkellä ja tulevaisuudessa on myös kalustukseen ja AV- ja ICT-laitteiden hankintaan tarvittava osaaminen ja resurssi.
Palveluverkon yhteistyörakenteet mahdollistavat ja myös vaativat paljon aikaa. Palveluverkkouudistuksen osalta kustannusten nousun lisäksi haaste on sivistyksen henkilöstöresurssi, jossa ei ole huomioitu riittävästi palveluverkon mukanaan tuomaa lisätyötä. Pyrimme suunnittelemaan sekä hallinnossa työskentelevien että yksiköiden esihenkilöiden ja henkilöstön työaikaa palveluverkon edistämisen vaatimalla tavalla.
Sivistyksen toimialue on aktiivisesti mukana kuntakohtaisessa sisäilmatyöryhmässä. Sekä kuntatyöryhmä että kohdekohtaiset sisäilmaryhmät toimivat säännöllisesti. Sisäilmaongelmaisten kiinteistöjen korjausten eteneminen on olennaista, jotta onnistumme palveluverkon toteuttamisessa kokonaisuudessaan.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Tulevien investointien lähtökohtina tulee olla mm. kestävä kehitys, yhteisöllisyys sekä monikulttuurisuus.
-
Virkistys- ja liikunta-alueiden toteutuksessa ja hoidossa on kiinnitettävä Tuusulan eri alueiden, niin uusien kuin vanhojenkin, tasapuoliseen ja tasalaatuiseen huomioimiseen.
-
Verkkotilaisuuksien järjestämistä kannattaa jatkaa myös pandemian jälkeen.
-
Kysyntä lähitilaisuuksille tulee kasvamaan pandemian jälkeen, tätä kannattaa ottaa huomioon toimintasuunnitelman laatimisessa.
-
Henkilökunta joutui kokemaan uusia työhaasteita pandemian aikana, kannattaa kiinnittää huomiota henkilökunnan hyvinvointiin jatkossakin.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan selvitys:
Sivistyksen toimialue kiittää tarkastuslautakuntaa hyvistä huomioista. Olemme samaa mieltä tarkastuslautakunnan kanssa siitä, että toimialueella on onnistuttu edistämään palveluiden saavutettavuutta ja luomaan uudenlaisia toimintamalleja kulttuuriin ja liikuntaan ja virkistäytymiseen eri puolille kuntaa.
Koronapandemiasta johtuvien rajoitusten poistuminen on näkynyt asiakasmäärissä sekä kulttuuri- että liikuntapalveluissa. Asiakkaat ovat palanneet palveluiden pariin aktiivisesti. Kellokosken omatoimikirjasto on otettu hyvin vastaan. Se on parantanut alueen asukkaiden kirjastopalveluiden saavutettavuutta merkittävästi.
Yhteistyö kulttuuripalveluiden tuottamisessa naapurikuntien kanssa on aktiivista ja lisää koko alueen näkyvyyttä.
Tarkastuslautakunnan huomiot löytävät vapaa-ajan palvelualueen toiminnasta ja kehityksestä oleellisia asioita. Koulunuorisotyön lisääminen ja kehittäminen edistää ikäluokkien parempaa tuntemusta ja edesauttaa yhteistyötä kouluympäristössä. Tämä otetaan huomioon mm. henkilöstösuunnitelmassa, koulutuksessa, palveluiden suunnittelussa ja seurannassa. Henkilöstön työhyvinvointiin ja jaksamiseen kehitetään toimia koko kunnan tasolla työhyvinvointiryhmässä. Henkilöstöpalveluissa hyvinvoinnin seuraamiseen on kehitetty pulssi-kysely, jonka kautta esihenkilöt saavat tietoa henkilöstön työhyvinvoinnin kokemuksista monta kertaa vuodessa ja edistävät työhyvinvointitoimia yhdessä henkilöstön kanssa. Sivistyksen toimialueella on lähdetty työstämään esihenkilöiden hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä yhdessä kaikkien esihenkilöiden kanssa.
Palveluverkon kehittäminen ja uudet olosuhteet tarkoittavat myös palveluiden kehittämistä ja nykyisten tilojen ja harrastuspaikkojen käyttöasteen lisäämistä, jatkossa entistä enemmän kestävän kehityksen näkökulmasta.
Resurssien kohdentamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Monipuolinen yhteistyö lisääntyy ja parantaa mahdollisuuksia onnistua tiukkenevassa taloustilanteessa. Kuntalaisten ja yhteisöjen uudet palvelutarpeet ja matkailun mahdollisuudet synnyttävät uusia tapoja parantaa vapaa-ajan palvelutoimintaa mutta myös matkailun näkymiä.
Kasvun ja ympäristön toimialue
Kuntakehityslautakunta
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Palveluverkkouudistus on sitonut ja sitoo jatkossakin kunnan asiantuntijoiden työresursseja. Tähän tarkastuslautakunta suosittelee mietittäväksi keinoja ammattitaitoisen työvoimaan saamiseksi ja pitämiseksi.
-
Tarkastuslautakunta suosittelee töiden priorisointeja siltä varalta, ettei kaikkea suunniteltua ehditä tehdä aikataulutetusti.
-
Asuinrakentaminen on keskittynyt tietyille alueille Tuusulassa. Lautakunta suosittelee, että pormestariohjelman mukaisesti koko Tuusula, niin kuntakeskukset kuin haja-asutusalueet pidetään tasapuolisemmin ja paremmin mukana suunnittelussa, kehityksessä ja kasvussa.
-
Kunta varautuu pientalotonttien voimakkaampaan kaavoittamiseen vastaamaan kysyntään ja toisaalta arvioimaan Rykmentinpuiston suunnitelmien vastaavuutta muuttuneessa kysyntätilanteessa
Kuntakehityslautakunnan selvitys:
Palveluverkkouudistus on sitonut ja sitoo jatkossakin kunnan asiantuntijoiden työresursseja. Tarkastuslautakunta suosittelee mietittäväksi keinoja ammattitaitoisen työvoiman saamiseksi ja pitämiseksi.
Selvitys:
-
Tarkastuslautakunta kiinnittää rekrytoinnissa huomion oikeaan asiaan. Lisäksi palveluverkkouudistuksessa olisi pitänyt kiinnittää huomiota myös hankkeiden aikataulukseen ja hankkeisiin tarvittavien henkilöiden resursseihin ottaa uusia tehtäviä vastaan. On syntynyt vaikutelma, että palveluverkkouudistusta ja sen aikataulua laadittaessa on jokaista hanketta tarkasteltu omana erillisenä hankkeenaan unohtaen, että samat viranhaltijat on jo sitoutettu tai joudutaan sitouttamaan myös muihin palveluverkkouudistuksen hankkeisiin, ja lisäksi heidän on vastattava palveluyksiköidensä muista hankkeista, joilla ei ole kytköksiä palveluverkkoon.
Tarkastuslautakunta suosittelee töiden priorisointeja siltä varalta, ettei kaikkea suunniteltua ehditä tehdä aikataulutetusti.
Selvitys:
Asuinrakentaminen on keskittynyt tietyille alueille Tuusulassa. Lautakunta suosittelee, että pormestariohjelman mukaisesti koko Tuusula, niin kuntakeskukset kuin haja-asutusalueet pidetään tasapuolisemmin ja paremmin mukana suunnittelussa, kehityksessä ja kasvussa.
Selvitys:
-
Kaavoitussuunnitelmassa 2021-24 on asemakaavatöitä merkitty joka taajamaan. Töiden määrään kussakin taajamassa vaikuttaa olemassa oleva kaavavaranto ja tonttien kysyntä. MRL ohjaa rakentamista haja-asutusalueella. Tuusulassa asemakaava-alueiden ulkopuoliset alueet ovat suunnittelutarvealuetta, jolloin rakentamisen edellytykset näillä alueilla tutkitaan suunnittelutarveharkinnassa. Maanomistajilla on mahdollisuus hakea rakentamistaan maille ja ne käsitellään kaikki, sillä viranomaisella on ratkaisuvelvoite. Haja-asutusalueiden suunnittelutarveratkaisujen valmisteluun oli vuonna 2021 kohdistettu yksi henkilötyövuosi ja päätöksiä tehtiin 52, joista 4 kielteistä.
Kunta varautuu pientalotonttien voimakkaampaan kaavoittamiseen vastaamaan kysyntään ja toisaalta arvioimaan Rykmentinpuiston suunnitelmien vastaavuutta muuttuneessa kysyntätilanteessa.
Selvitys:
-
Asuntoalueiden kaavoituksen ja kaavavarannon osalta pyritään varmistamaan, että Tuusulassa on monipuolisesti asuntovaihtoehtoja useiksi vuosiksi eteenpäin. Tavoitteena on, että kaikissa taajamissa on asumisentonttivarantoa eri tarpeisiin: pientalo- ja erillispientalotontteja ja tehokkaampia kerrostalotontteja ja sekoittuneita kortteleita. Viime vuodet ovat olleet voimakkaan rakentamisen aikaa ja se on johtanut etenkin erillispientalotonttivarannon merkittävään vähenemiseen Etelä-Tuusulassa. Tämä johdossa kaavoitussuunnitelmassa 2023-26 on panostettu uusien pientaloalueiden kaavoittamiseen. Vaikka lähitulevaisuuden painotus on erillispientalo- ja pientalotonttien määrän lisäämisessä, sen ei tulisi tapahtua muiden asuntotyyppien kustannuksella. Muun muassa väestön vanheneminen ja asuntokuntien pienentyminen perustelevat myös tehokkaimpien asuntotonttien varannon säilyttämistä tulevaisuudessa.
Tekninen lautakunta
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Niukoilla resursseilla toimittaessa on selkiytettävä työrooleja, vastuunottoon ja johdonmukaiseen johtamiseen koko johtamisketjussa, ja töiden laaja-alaiseen priorisointiin, ja valvontaan.
-
Omien rekrytointien jatkamista resurssipulan paikkaamiseksi, ja konsulttien käytön vähentämiseksi.
-
Ammattitaitoisen ylläpitohenkilöstön hyvään johtamiseen ja töiden organisointiin ja suunnitelmallisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Laadun valvontaan on näissä tapauksissa kiinnitettävä erityisen suurta huomiota.
-
Resurssivajeen paikkaamiseen on aktiivisesti kiinnitettävä huomiota.
-
Ulkopuolisten asiantuntijoiden / konsulttien käyttöä kannattaa käyttää harkiten, ja erityisesti uusien rakennusaikaisten töiden laadunvalvontaan ja kustannusseurantaan, täytyy kiinnittää huomiota
Teknisen lautakunnan selvitys:
Yhdyskuntatekniikka
Niukoilla resursseilla on selkiytettävä työrooleja; vastuunottoon ja johdonmukaiseen johtamiseen koko johtamisketjussa sekä töiden laaja-alaiseen priorisointiin ja valvontaan.
Selvitys:
-
Työntekijöille on laadittu työnkuvaukset ja niitä on tarpeen mukaan päivitetty yhdessä työntekijöiden kanssa. Tyhjentävästi työnkuvausta ei luonnollisestikaan pystytä laatimaan, mutta pääpiirteittäin viran- ja toimenkuvat ovat selkeät. Lisäksi kehityskeskusteluissa käydään säännöllisesti mm. työtehtävät ja roolit läpi. On kuitenkin mahdollista, että työtehtävien rooleissa on muutaman viime vuoden aikana ollut joillakin tahoilla epäselvyyttä johtuen siitä, että työntekijät ovat joutuneet sijaistamaan osin pitkiäkin aikoja alaisiaan, kollegoitaan tai esimiehiään, ja samanaikaisesti on pitänyt vastata myös omista töistä. Kun samanaikaisesti henkilökunta on nuorentunut, ts. kokemusvuodet ovat pienet ja kollegiaalinen tai esimiestuki on puuttunut, ja etätyöskentelyn määrä kasvanut, ovat olosuhteet olleet suotuisia tilanteille, jossa roolit ja vastuut varsinkaan nuoremmilla työntekijöillä eivät ole olleet täysin selvät ja työnohjaus ei ole ollut tehokkainta mahdollista. Tilannetta vaikeuttaa edelleen se, että yhdyskuntatekniikka on hajasijoitettu kolmeen eri työpisteeseen (Sahankulma, varikko, vanha apteekki). Tavoitteena ja toiveena yhdyskuntatekniikalla onkin, että uuden varikon yhteydessä koko palvelualue on saman katon alla. Hajautettu malli, jossa osa yhdyskuntatekniikasta istuisi edelleen uudessa palvelukeskuksessa ja osa uudella varikolla, ei tue tehokasta työnohjausta, toimintatapojen kehittämistä, tiedon siirtoa eikä uusien henkilöiden perehdyttämistä. Yhdyskuntatekniikan palveluyksiköllä ei käytännössä ole valtuuksia priorisoida hankkeita vaan hankkeiden aikataulutukset tulevat pääosin muualta.
Tarkastuslautakunta suosittelee töiden priorisointeja siltä varalta, ettei kaikkea suunniteltua ehditä tehdä aikataulutetusti.
Selvitys:
Tilapalvelut
Ammattitaitoisen ylläpitohenkilöstön hyvään johtamiseen ja töiden organisointiin sekä suunnitelmallisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Laadun valvontaan on näissä tapauksissa kiinnitettävä erityisen suurta huomiota.
Selvitys:
-
Tilapalveluiden henkilöresurssivajeesta ja puutteellisista työkaluista johtuen ostopalveluihin on jouduttu tukeutumaan rakennushankkeiden johtamisessa, rakennustöiden laadunvalvonnassa sekä kustannusten seurannassa. Tämä tulee osaltaan nostamaan rakentamisen kokonaiskustannuksia, resurssivaje aiheuttaa riskin palveluverkon aikataulun toteutukselle.
Resurssivajeen paikkaamiseen on aktiivisesti kiinnitettävä huomiota.
Selvitys:
-
Tilapalvelut on jalostanut työtapojaan ja omaksunut ammattimaisen rakennuttajaorganisaation toimintamalleja. Tämä näkyy rakennushankkeiden selkeämpinä läpivienteinä, asiakkaidemme parempana palveluna, ja jopa kansallisen tason merkittävinä tunnustuksina (Monio vuoden työmaa, MW ehdolla vuoden Puupalkinnon saajaksi). Ohuen organisaation ongelma on nyt ja jatkossa yllättävät poissaolot ja sijaisukset, jolloin Tilapalvelut ei kykene hoitamaan velvoitteitaan.
Ulkopuolisia asiantuntijoita / konsultteja kannattaa käyttää harkiten. Erityisesti uusien rakennusaikaisten töiden laadunvalvontaan ja kustannusseurantaan täytyy kiinnittää huomiota.
Selvitys:
-
Palveluverkon uusien kohteiden toteuttaminen on konsulttivetoista, koska Tuusulan kunnan ei ole järkevä palkata tarvittavaa työvoimaa hetkellisen rakentamisen piikin vuoksi. Tulevat kohteet ovat toteutustavoiltaan enemmän konsulttivetoisia, mikä tukee ja mahdollistaa kunnianhimoiset aikataulu- ja laatutavoitteet.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Henkilöstön työhyvinvointiin ja näin vaihtuvuuden ennaltaehkäisyyn on syytä panostaa entistä enemmän.
-
Lasten ja nuorten henkinen hyvinvointi on kyselyiden mukaan vaakalaudalla ja vaatii lisäresursointia.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan selvitys:
-
Osallisuus- ja hyte-työn resursointi kunnassa edellyttää tarkastelua. Hyte-lautakunta on talousarvioesityksessään vuodelle 2023 esittänyt vapaaehtoistoiminnan koordinaattorin tehtävän perustamista vuosille 2023-2024 (perintöraha)
-
Henkilöstön työhyvinvointiin tullaan panostamaan entistä enemmän ja hyvinvoinnin kehittymistä seurataan säännöllisesti
-
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan toimintakertomus on nykyisellään osa kuntatoimialan toimintakertomusta. Tarkastuslautakunnan suositus oman vuosittaisen toimintakertomuksen laatimisesta tullaan käymään läpi talouspalveluiden kanssa tarkoituksenmukaisimman ratkaisun löytämiseksi.
-
Dialogisuuden lisäämistä on jatkettu vuoden 2022 aikana ja sitä tullaan jatkamaan myös vuoden 2023 aikana.
-
Talkooprosessien markkinointia ja viestintää tullaan kehittämään suosituksen pohjalta.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Pandemialla on ollut iso negatiivinen vaikutus kaikkien kuntien henkilöstöön. Vaikka Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksella on ihan omat tavoitteet, silti kannattaa panostaa henkilöstön hyvinvointiin.
-
Miettiä keinoja asukkaiden osallistumisen nostamiseen yhteisiin ympäristöasioihin seuraavana toimintavuonna.
-
Miettiä palveluiden vaikuttavuuden mittaamista jatkossa.
-
Panostaa varahenkilöstö- ja sijaishenkilöstöjärjestelmän kehitykseen.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan selvitys:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta yhtyy tarkastuslautakunnan suosituksiin kaikkien asiakohtien osalta. Seuraavassa on selostettu ympäristökeskuksen toimia asiassa.
Henkilöstön hyvinvointiin panostaminen
Ympäristökeskuksen henkilöstöllä oli koko kunnan tavoin keväällä 2022 mahdollista vastata työhyvinvointia käsittelevään Kompassi-henkilöstötutkimukseen. Ympäristökeskuksesta saatiin 30 vastausta eli vastausprosentti oli noin 61 %. Kyselyn perusteella ympäristökeskuksen henkilöstön työhyvinvointi on pääasiassa hyvällä tasolla. Henkilöstö poimi tuloksistamme vahvuuksiksemme erityisesti työn itsenäisyyden ja joustavuuden, selkeät työpaikan pelisäännöt, hyvät työvälineet ja hyvän työilmapiirin. Kehittämiskohteina nousivat esiin yhteistyön ja vuorovaikutuksen lisääminen yksiköiden välillä ja esiin nousevien epäkohtien käsitteleminen aikaisessa vaiheessa ja näihin tullaan ympäristökeskuksen toiminnassa erityisesti panostamaan.
Asukkaiden osallistaminen yhteisiin ympäristöasioihin
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus osallistaa asukkaita erityisesti ympäristönsuojelun hankkeissa. Esimerkiksi järvikunnostuksissa asukas- ja maanomistajayhteistyö on tärkeä osa toimintaa. Lisäksi ympäristönsuojelun palveluyksikkö tukee kuntia niiden asukasyhteistyössä esimerkiksi metsäsuunnittelussa, luonnonhoidossa ja vieraslajien torjunnassa Vuosille 2023–24 suunnitellaan yhdessä sopijakuntien kanssa hanketta, jossa talkoilla ja opastuksella kannustetaan asukkaita haitallisten vieraslajien torjuntaan. Hankkeeseen on mahdollista saada myös ulkopuolista rahoitusta. Yleisesti ottaen kustannukset asukasyhteistyöstä kohdistuvat aina siihen sopijakuntaan, jonka alueella toimitaan, joten on myös kuntien rahoitushalukkuudesta kiinni, miten paljon toimintaa voidaan järjestää.
Palveluiden vaikuttavuuden mittaaminen
Ympäristökeskuksen strategiakausi on päättymässä vuonna 2023 ja ensi vuonna laaditaan uusi strateginen tavoiteohjelma kaudelle 2024–27. Tavoiteohjelmaa laadittaessa on mahdollisuus pohtia keinoja palveluiden vaikuttavuuden mittaamiseen.
Vara- ja sijaishenkilöstöjärjestelmän kehittäminen
Ympäristökeskuksen taloussuunnitelman riskiarviossa tiedon ja osaamisen siirtäminen ja jakaminen ympäristökeskuksessa on tunnistettu toiminnalliseksi riskiksi ja siten kehittämiskohteeksi. Tavoitteena on, että kaikissa palveluyksiköissä kriittisiä tehtäviä pystyy suorittamaan aina vähintään kaksi, mieluummin kolme henkilöä. Näin minimoidaan toiminnalliset riskit ja pystytään varautumaan myös koronavirusepidemian uusiutumiseen tai muuhun vastaavaan pitkäaikaiseen häiriötilanteeseen.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta kiittää tarkastuslautakuntaa hyvästä työstä.
Tuusulan Vesihuoltoliikelaitos (Tuusulan Vesi)
Tarkastuslautakunnan suositukset:
-
Vesi ja viemäriverkoston saneeraukseen ennakoivasti tulee kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota, jotta riskien toteutumiselta vältyttäisiin. Tämä vaikuttaa myös suoraan vahinkojen kustannuksiin.
-
Suositellaan henkilöstön osaamisen ja työtehtävien hajauttamista useammalle henkilölle. Tällä on myös merkitystä työn mielekkyydelle ja jatkuvuudelle
Tuusulan Veden selvitys:
Tuusulan vesihuoltoliikelaitos on samaa mieltä tarkastuslautakunnan suositusten kanssa. Tarkastuslautakunnan johtopäätökset ja suositukset ovat tarkkanäköisiä ja tärkeisiin asioihin keskittyviä. Liikelaitos on laatinut saneerauksen 5-vuotisohjelman, jota päivitetään vähintään kerran vuodessa. Saneerausohjelmasssa on esitetty jokaiselle vuodelle muutamat pääkohteet, joiden lisäksi tulevat akuutit saneerauskohteet. Näin vähennämme verkostoihin ja jätevesipumppaamoihin kohdistuvia rikkoutumis- ja vuotovahinkoja.
Tiedostamme nämä vähäisestä henkilökunnasta johtuvat riskit varsin hyvin. Työtehtävien ja osaamisen hajauttamista olemme jo toteuttaneet omien resurssien puitteissa mm. tarkennamme ja tarvittaessa muutamme tehtäväkuvaa ja osaamis/koulutuspohjaa täyttäessä vanhoja työsuhteita. Ensivuodelle tulemme esittämään uutta työtehtävää jätevesipumppaamon ylläpitoon, mikä hoidetaan tällä hetkellä vain yhden miehen voimin. Lisäksi meillä on mietittynä rakentamisen ja valvonnan puolelle lisäresurssitarve vuodelle 2024. Samalla tiedostamme, jotta pienessä organisaatiossa ei voi olla kaikille tehtäville varahenkilöä. Pyrimme priorisoimaan tärkeimmät tehtävät ja keskittämään niille lisäresursseja. Jatkamme myös työntekijöiden kouluttamista kriittisen osaamisen alueille esim. työnjohtoon, projektien johtamiseen ja valvontaan.