Valtuusto, kokous 14.11.2022

§ 139 Neljännesvuosikatsaus II 1.1. - 30.9.2022

TUUDno-2022-2132

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Neljännesvuosikatsauksen 1.1.–30.9.2022 valmistelu on kesken, koska mm. Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän tietoja ei vielä ole ollut saatavilla. Neljännesvuosikatsaus valmistuu niin, että se voidaan käsitellä ja tehdä ehdotus valtuustolle kunnanhallituksen kokouksessa 7.11.2022. Tässä vaiheessa kunnanhallituksen tulisi päättää ottaa asia valtuuston kokouksen 14.11.2021 asialistalle.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • ottaa asian valtuuston 14.11.2022 pidettävän kokouksen esityslistalle ja tehdä ehdotuksen valtuustolle kokouksessaan 7.11.2022.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Toimintaympäristö

Tuusulan kuntastrategian painopistealueina ovat kunnan elinvoima, hyvinvointi sekä kestävä kehitys. Kunnan talousarviovuosi 2022 eteni vahvasti tuoreen kuntastrategian toteuttamisen parissa. Asuntorakentaminen jatkui vilkkaana, väestön määrä kehittyi myönteisesti ja asunto- sekä yritystonttien kauppa jatkui suunnitellulla tasolla. Kunta jatkoi mittavia investointeja palveluverkon uudistamiseen sekä uusien asuin- ja yritysalueiden infraan. 

Eduskunnan hyväksymät lait hyvinvointialueiden perustamisesta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisen uudistamisesta tulevat voimaan porrastetusti, viimeiset vuoden 2023 alusta. Hyvinvointialueille siirtyvät sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen henkilöstö, omaisuus sekä sopimukset 1.1.2023 alkaen. Sote ja pela-tehtävien siirron ja hyvinvointialueiden perustamisen lopulliset taloudelliset vaikutukset kunnille selviävät vasta syksyllä 2023. 

Koronaepidemia vaikutti erityisesti ensimmäisen vuosipuoliskon aikana koko kunnan toimintaan. Vallinneissa poikkeusolosuhteissa toimintaa koordinoitiin tiiviisti Keusoten kanssa. Kunnat palvelut ja toiminnot pystyttiin pitämään käynnissä ilman merkittäviä häiriöitä. 

Ukrainan sodan vaikutukset heijastuivat myös Tuusulaan. Kunnassa varauduttiin sotaa pakenevien ukrainalaisten vastaanottamiseen ja majoittamiseen sekä ohjaamiseen palveluiden pariin. Ensimmäiset ukrainalaiset pakolaiset saapuivat Tuusulaan maaliskuussa. Kunta käynnisti yhteistyön Kotokunta Oy:n kanssa ukrainalaisten pakolaisten asunnoissa majoittamiseen, asumisohjaukseen sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyen.

Talouden toteutuminen

Vuoden 2022 päivitetty ennuste tilikauden tulokseksi on - 0,3 milj. euroa (alkuperäinen talousarvio 0,9 milj. euroa).  Kunnan verotuloennusteeseen ja Keusoten kuntaosuusmaksuun ei tehdä tässä yhteydessä muutosesityksiä epävarman yleisen taloustilanteen sekä Keusoten loppuvuoden talouden isojen epävarmuuksien vuoksi.

Tarkastelukauden verotilitykset olivat 163,0 milj. euroa, ja verotulot toteutuivat kokonaisuutena 10,3 milj. euroa (6,8 %) edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa suurempina. 

  • Kunnallisverojen kasvu oli 6,2 milj. euroa (4,6 %). Verotulojen kasvua tuki parantunut työllisyysaste, hyvä palkkakehitys sekä kunnan väestönkasvu.
  • Yhteisöverotulot kasvoivat 1,5 milj. euroa (15,2 %). Hyvä kasvu perustui yritysten hyvänä vallinneeseen taloustilanteeseen 2021 - 2022 sekä alkuvuonna kertyneisiin lisäennakoihin. Valmistuneen 2021 verotuksen tietojen perusteella on kuluvan vuodelle kertymässä maksuunpantavia ennakkoveroja aiemmin arvioitua enemmän. 
  • Kiinteistöverot toteutuivat 2,7 milj. euroa (32,5 %) edellisvuotta suurempina. Kasvu johtuu vilkkaan rakentamisen ohella rakennusten verotusarvojen noususta; rakennusten jälleenhankinta-arvoja korotettiin rakennuskustannusten kallistumisen vuoksi. Kiinteistöveroarviota nostaa myös 2021 tilitysten kohdentuminen kuluvalle vuodelle; noin 10 % verovuoden 2021 kiinteistöveroista erääntyi maksuun vasta vuoden 2022 tammi-helmikuussa. 

Kuntaliiton ennusteen (26.9.2022) mukaan vuoden 2022 verotulot olisivat ylittämässä talousarvion mukaisen tason noin viidellä miljoonaa euroa.  Kunnan alkuperäiseen verotuloennusteeseen on tehty 6 milj. euron lisäys. Kuntaliiton ennusteen mukaan Tuusulan verotulot ylittyisivät 9 milj. eurolla alkuperäisestä talousarviosta. Kunnan verotalousarvioon ei tehdä epävarman taloustilanteen vuoksi tuloarvion muutosesitystä tässä vaiheessa, vaan mahdolliset muutokset tehdään myöhemmin. Valtionosuuksiin esitetään tehtävän 1,01 milj. euron lisäys 8.7.2022 tulleen päätöksen mukaisesti.

Tammi-syyskuun toimintatuotot kehittyivät kokonaisuutena suunnitellusti. Syyskuun kumulatiivinen toimintatuottojen toteutuma oli 48,5 milj. euroa, joka vastasi 75,8 % koko vuoden talousarviosta. Käyttöomaisuuden myyntivoittoja toteutui tarkastelukaudella 8,7 milj. euroa, josta osakemyyntien osuus oli 1,0 milj. euroa. Tontteja luovutettiin 10,7 milj. euron arvosta (myydyt ja vuokratut tontit yhteensä). 

Puunmyyntituottojen toteuma oli 0,42 milj. euroa (tot. 92,5 % MTA 2022). Alkuvuoden toteuma sisältää Häriskiven ja Rykmentinpuiston alueen puunmyyntituotot. Rakennusvalvontamaksuja kertyi tarkastelukaudella 0,84 milj. eur (tot. 80,0 %). Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintatuotot toteutuivat 0,3 milj. euroa edellisvuotta parempina, johtuen suuremmista yhteistoimintakorvauksista sopijakunnilta sekä terveysvalvonnan tarkastusten lisääntyneestä määrästä.

Tammi-kesäkuun toimintamenojen toteuma oli 215,4 milj. euroa (tot. % 74,4). Toimintamenot toteutuivat + 6,2 milj. euroa ja + 2,9 % edellisvuotta suurempina.  Kasvusta henkilöstökulujen osuus oli 2,9 milj. euroa ja palveluiden ostojen osuus 2,7 milj. euroa. Toimintamenojen kasvua tapahtui etenkin alueiden ja rakennusten kunnossapitopalveluissa, asiantuntijapalveluiden ostoissa sekä vakuutusmaksuissa. 

Keusoten kuluvan vuoden toimintamenot ovat olleet huomattavan kovassa kasvussa. Keusoten oman toiminnan ylitysennuste on koko kuntayhtymän osalta yhteensä 45,0 milj. euroa, josta koronavaikutusten osuus on arvion mukaan yhteensä 20,0 milj. euroa (arvioitu korona-avustus noin 15 milj. euroa).  Kuntayhtymän ennakoima mittava kustannusten ylitys perustuu koronaepidemian jatkumiseen, ennakoitua suurempaan palveluiden käyttöön mm. ikäihmisten ja vammaisten palveluissa sekä henkilökuntapulaan, runsaaseen sijaisten ja työvoimavuokrauksen käyttöön.

Kuntayhtymän 2022 maksuosuudeksi on Tuusulan osalta budjetoitu 123,6 milj. euroa. Keusoten toukokuun arvion mukaan Tuusulan 2022 kuntaosuus olisi ylittymässä noin 10,4 milj. euroa, mistä erikoissairaanhoidon osuus on 3,0 milj. euroa. Kunta oli varautunut omassa budjetissaan 2,7 milj. euron Keusoten kustannusten ylitykseen. Keusoten maksuosuuden ennuste on pidetty tässä vaiheessa ennallaan 7,6 milj. eurossa. 

Toteutunut toimintakate oli 166,8 milj. euroa, 74,0 % talousarvioon nähden. Edellä esitetyissä luvuissa ei ole mukana Vesihuoltoliikelaitos.

Tammi-kesäkuun käyttöomaisuusinvestoinnit olivat 44,0 milj. euroa. Elokuussa valmistuneen Martta Wendelinin päiväkodin rakentamisesta kertyi tarkastelukaudella kustannuksia 3,6 milj. euroa. Monion rakentaminen eteni aikataulussa ja budjetissa (toteutuneet kustannukset 12,8 milj. euroa). Kirkonkylän koulukampuksen työt aloitettiin vanhan koulurakennuksen purulla ja rakentaminen käynnistyi (toteutuneet kustannukset 9,9 milj. euroa). Riihikallion kouluhankkeen toteutussuunnittelu jatkui, mutta urakkakilpailutuksen aloitusta päätettiin lykätä rakentamisen hankalan markkinatilanteen vuoksi.  Rykmentinpuiston kouluhankkeen elinkaarikilpailutus eteni suunnitellusti. Yhdyskuntatekniikan osalta käynnissä olevia hankkeita ovat mm. Vanha Valtatie, Häriskivi, Rykmentinpuiston työpaikka-alue, Sulan työpaikka-alue, matkakeskus, palvelukeskus, Temmo, Annanpuisto ja Kaukjärvenranta.

Kunnan korollisten lainojen määrä oli kesäkuun lopussa 147,0 milj. euroa, mikä on 4,0 milj. euroa enemmän vuoden 2021 syyskuun lainamäärään verrattuna. Helmi-maaliskuussa varauduttiin tuleviin investointeihin sekä korkoriskien pienentämiseen nostamalla pitkäaikaisia lainoja 10 milj. euroa sekä tekemällä 40 milj. euron korkosujaukset. 

Vuositason ennuste

Vuonna 2022 koronaepidemian, Ukrainan sodan sekä talousympäristön vaikeasti ennakoivat isot muutokset heijastuvat Tuusulan kunnan toimintaan ja talouteen. Merkittävimmät taloudelliset vaikutukset ja riskit liittyvät koronaepidemian pitkittymisestä aiheutuviin taloudellisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin, Keusoten kustannusylityksiin, Ukrainan sodan käänteisiin, inflaatiokehitykseen sekä investointikustannusten nousuun. Suomen talouskasvun ennakoidaan edelleen hiipuvan loppuvuoden aikana. 

Vuoden 2022 tulosennusteeseen on tehty nettomääräisesti 0,7 milj. euron tulosta parantavat ennuste- ja määrärahamuutosesitykset. Valtionosuuksiin on lisätty 1,0 milj. euroa 8.7.2022 tulleen päätöksen mukaisesti. Käyttötalouteen esitetään tehtäväksi 0,3 milj. euron euron toimintakatetta heikentävä muutos yhteisten palveluiden toimialueelle. Lisäksi investointien määrärahoihin esitetään 3,9 milj. euron määrärahojen vähennystä.

Veroennusteen suurimmat epävarmuudet liittyvät yleiseen talouden sekä yritysten kannattavuuden kehittymiseen sekä asuntokaupan aktiviteetin ja hyvän väestökehityksen jatkumiseen. Alkuvuoden väestönkasvu, hyvä talous- ja työllisyystilanne sekä tehdyt palkkaratkaisut heijastuvat positiivisesti loppuvuoden verotulokertymään. 

Kuntaliiton syyskuun ennusteen mukaan vuoden 2022 verotulot olisivat ylittämässä talousarvioennusteen mukaisen tason noin 3 milj. euroa. Kunnan verotuloennusteeseen ei tehdä tässä vaiheessa tuloarvion muutosesitystä epävarman yleisen taloustilanteen sekä Keusoten loppuvuoden talouden isojen epävarmuuksien vuoksi.

Toimintatuotoissa riskit liittyvät lähinnä tontinmyyntitulojen toteutumiseen. Kehyskuntien asuin- ja yritystonttien kysyntä on toistaiseksi säilynyt hyvänä. Rykmentinportin yritystonttien vahva kysyntä tukee tontinmyyntitulojen tavoitteiden toteutumista.

Toimintamenojen osalta keskeiset ylitysriskit ovat Keusotessa (yleishallinto ja johdon tuki). Keusoten loppuvuoden maksuosuuteen kohdistuu merkittäviä riskejä, erityisesti mahdolliseen takautuvaan ns. piikkipalkkaharmonisointiin 2021-2022 sekä Apotin kustannuksiin liittyen.  Keusoten kuntaosuusmaksuun ei tehdä huomattavan epävarman tilanteen vuoksi määrärahan muutosesitystä tässä vaiheessa, vaan määrärahamuutokset tuodaan valtuuston päätettäväksi joulukuussa 2022.

Henkilöesitykset

Osavuosikatsauksen yhteydessä esitetään yhteensä kahdeksan henkilön lisäystä. 

  • Varhaiskasvatukseen esitetään kuuden henkilön lisäystä nopeasti kasvaneen lapsimäärän vuoksi; viiden lapsiryhmän lisäys vuoden vaihteessa 2022-23. Kunnallinen kapasiteetti ei tällä hetkellä pysty vastaamaan varhaiskasvatuksen palvelua tarvitsevien tarpeeseen. Myös yksityisten toimijoiden resurssi on käytetty. Varhaiskasvatus on lakisääteistä ja kunnan tulee vastata tarpeeseen.
  • Hankepäällikkö. Tuusulassa käynnistetään ensimmäiset elinkaarimallilla toteutettavat rakennushankkeet osana palveluverkon kehittämistä. Hankepäällikön tehtävänä on varmistaa, että uudella hankintamallilla toteutettavat hankkeet saadaan käynnistettyä, ja että hankintamallin vaatimat toimintamallit saadaan otettua käyttöön. Kunnan ei tarvitse palkata erillistä konsulttia.
  • Henkilöstösihteeri. Palveluiden ja tehtävien uudelleenjärjestäminen ja -tarkastelu. Keskitetyssä toimintamallissa henkilöstösihteeriresurssi on jakautunut epätasaisesti toimialueiden välillä ja toimialueilta on tullut palautetta siitä, että resurssi on riittämätön. Työn tuottavuuden kannalta ei ole tarkoituksenmukaista, että esihenkilöt tekevät henkilöstösihteerille aiemmin kuuluneita tehtäviä. Vapautetaan esihenkilöiden aikaa ihmisten johtamiseen.
     

Hankepäällikön ja henkilöstösihteerin kustannusvaikutukset on otettu huomioon 2023 talousarviossa. Sivistyksen henkilöstölisäysten kustannusvaikutuksia ei ole otettu huomioon vuoden 2023 talousarviossa, mahdollisia sivistyksen lisämäärärahatarpeita arvioidaan erikseen vuoden 2023 aikana. 

Henkilöstölomakkeet ovat esityksen liitteenä.

Esitetyt määräraha- ja henkilöstömuutokset

Käyttötalouden muutokset - 300 000 euroa

  • Yhteiset palvelut, toimintatuotot, - 66 000 euroa vähennys
    • - 66 000 eur, virheellisesti budjetoidut toimintatuotot, henkilöstöpalvelut 
  • Yhteiset palvelut, toimintakulut, määrärahan lisäys - 234 000 euroa
    • - 150 000 eur, henkilöstömenot, hallinto- ja asiakaspalvelut. Päällekkäiset henkilöstökustannukset henkilöstövaihdosten, perehdytysten ja työruuhkien purkamisen johdosta.
      • - 31 000 eur, hyvinvointialueiden vaalimenot, hallinto- ja asiakaspalvelut
      • - 53 000 eur, vakuutusmaksut, talouspalvelut
         

Investointien määrärahoihin esitetään + 3 684 000 euron määrärahojen vähennystä.

  • Koneet ja kalusto, yht. + 4 000 eur
  • Sivistys, tarkempi jaottelu määrärahan muutostaulukossa
  • Kiinteät rakenteet ja laitteet, yht. + 3 680 000 eur
    • Sivistys, + 100 000 eur:
    • Koulujen ja päiväkotien tietoliikenneverkot, + 100 000 eur
       

Kasvu ja ympäristö, yht. + 3 380 000 eur:

  • Tiet ja liikenneväylät, + 2513 000 eur:
    • + 1 704 000 eur, Etelä-Tuusula
    •  + 759 000 eur, Jokela 
    •  - 569 000 eur, Kellokoski
    •  + 619 000 eur, muut kohteet
  • Puistot ja leikkipaikat, + 804 000 eur
  • Vesistöt, + 40 000 eur
  • Tuusulanjärven eteläosan ja jokilaakson kehittämishanke, + 223 000 eur
  • Muut pitkävaikutteiset menot, + 220 000 eur
    • Kirkonkylän koulun liittymä Tuusulantielle, + 220 000 eur
       

Tuloslaskelmaosan muutokset:

  • +  1 006 898 eur, valtionosuudet. Muutetaan valtionosuudet 8.7.2022 tulleen päätöksen mukaisesti peruspalvelujen valtionosuuden ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvausten osalta vuodelle 2022.

Henkilöstö

  •     Henkilöstön osalta esitetään yhden viran ja seitsemän työsuhteen lisäystä: 
    • päiväkodin johtaja, vakituinen
    • 2 varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa, vakituinen
    • 3 sosionomia, vakituinen
    • hankepäällikkö, määräaikainen
    • henkilösihteeri, määräaikainen

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi neljännesvuosikatsauksen 1.1.–30.9.2022
  • ehdottaa valtuustolle, että


VALTUUSTO päättää

  • muuttaa vuoden 2022 talousarviota ja hyväksyy edellä esitetyt määräraha- ja henkilöstömuutokset.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Talousjohtaja Markku Vehmas ja henkilöstöjohtaja Satu Kuivasto selostivat asiaa kokouksessa.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • muuttaa vuoden 2022 talousarviota ja hyväksyy edellä esitetyt määräraha-​ ja henkilöstömuutokset.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

talouden ohjaus, toimialueet

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.