Perustelut
Lausuntopyyntö
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 14.2.2020 päivätyllä kirjeellään pyytänyt Mäntsälän kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselta lausuntoa NCC Industry oy:n ympäristönsuojelulain mukaisesta hakemuksesta, joka koskee Mäntsälän Ohkolan kiviainesalueen kallion louhinnan, louheen murskauksen, maankaatopaikan ja kierrätysterminaalitoiminnan ympäristöluvan muuttamista ja toiminnan aloittamislupaa (Dnro ESAVI/41542/2019). Muutoshakemus on tullut vireille 5.12.2019. Keski-Uudenman ympäristökeskus on pyytänyt lisäaikaa lausunnon jättämiseen 17.4.2020 asti.
Lupatilanteesta
NCC Industry oy:n Ohkolan kiviaines- ja kierrätysterminaalin alueella on voimassa seuraavat lupapäätökset:
1) Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 8.10.2019 § 89 (TUUDno-2017-1174): Maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain mukainen yhteislupa maa- aineksen ottamiselle sekä kallion louhinnalle ja murskaukselle Mäntsälän kunnan kiinteistölle Kalliorinne I 505-409-5-287. Louhittavan kiven kokonaismäärä on 1 500 000 m3ktr ja vuotuinen ottomäärä enintään 190 000 m3ktr. Lupa on voimassa 10 vuotta.
2) Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 14.2.2017 § 16 (KYK 336/2015): Maa-ainesluvan 11.6.2013 § 73 muuttaminen maisemointia koskevan lupamääräyksen 12 osalta.
3) Etelä-Suomen aluehallintovirasto 14.9.2016 (Dnro ESAVI/5774/2016): Ympäristölupa ja aloituslupa louhinnalle ja murskaukselle sekä ylijäämämaiden vastaanotolle ja kierrätysterminaalitoiminnalle kiinteistöillä Peltola II 505-409-5-1566, Lepola II 505-409-5-283 ja Perikunnan tontti 505-409-5-1218. Alueelta louhittavan kiven kokonaismäärä on 3 000 000 m3ktr ja vuotuinen ottomäärä enintään 500 000 m3ktr. Lupa on voimassa toistaiseksi.
4) Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.6.2013 § 73 (KYK 494/2012): Maa-aineslupa ja aloituslupa kiinteistöille Peltola II 505-409-5-1566, Lepola II 505-409-5-283 ja Perikunnan tontti 505-409-5-1218. Alueelta louhittavan kiven kokonaismäärä 3 000 000 m3ktr ja vuotuinen ottomäärä enintään 500 000 m3ktr. Lupa on voimassa 20 vuotta.
5) Etelä-Suomen Aluehallintovirasto 30.4.2012 (Dnro 96/2012/2): Vesitalouslupa pohjaveden muuttamiskiellosta poikkeamiseen asiassa, joka koskee kivi- ja maa-aineksen ottamista kiinteistöillä Peltola II 505-409-5-1566, Lepola II 505-409-5-283 ja Perikunnan tontti 505-409-5-1218. Lupa on voimassa 31.3.2025 saakka.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on lisäksi vireillä seuraavat maa-aineslain mukaiset hakemukset:
1) Maa-ainesluvan 11.6.2013 § 73 muuttaminen, vireille 14.10.2019. Hakemus koskee maa-aineslupapäätöksen mukaisten ottoalueen lohkorajojen, ottamisen etenemisen ja vaiheituksen muutamista sekä luiskakaltevuuden muutoksia.
2) Maa-aines- ja ympäristöluvan (yhteislupa) 8.10.2019 § 89 muuttaminen, vireille 20.2.2020. Hakemus koskee ottoalueen luiskakaltevuuden muutosta ja ottoalueen rajojen muuttamista.
Alueelle olevaan toimintaan on sovellettu ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia (468/1995) ja laadittu lain edellyttämät arviointiohjelma ja arviointiselostus. Arviointiselostuksessa on arvioitu hankkeen kolmen eri vaihtoehdon (VE1–VE3) ympäristövaikutuksia, tutkittu mahdollisuuksia haitallisten vaikutusten ehkäisemiseen sekä turvattu kansalaisten osallistumismahdollisuudet hankkeen suunnitteluun ja päätöksentekoon. YVA-yhteysviranomainen on antanut lausunnon arviointiohjelmasta 15.2.2013 ja arviointiselostuksesta 7.1.2014.
Lupahakemus
NCC Industry Oy harjoittaa maa-ainesten ottoa, kallion louhintaa ja kiviaineksen murskausta sekä maankaatopaikka- ja kierrätysterminaalitoimintaa Mäntsälän kunnan Nummisten kylän tiloilla Peltola II, Lepola II sekä Perikunnan tontti. Tukitoimintoja sijaitsee myös kiinteistöllä Kalliokukkula 505-410-14-37.
Ympäristöluvan muutoshakemus koskee Etelä-Suomen aluehallintoviraston 14.9.2016 NCC Industry oy:lle myöntämää ympäristölupaa (Dnro ESAVI/5774/2016). Keskeiset muutokset koskevat loppusijoitettavan pilaantumattoman ylijäämämaan vuotuisen vastaanottomäärän nostamista 500 000 tn/v -> 1 000 000 tn/v. Samalla haetaan kierrätettävän pilaantumattoman ylijäämämaan (maa-ainespankki) vuotuisen vastaanottomäärän erittelyä loppusijoitettavasta maa-aineksesta siten, että kierrätykseen ohjautuvan ylijäämämaan määrä on 200 000 tn/v. Lisäksi haetaan lupaa pilaantumattoman sulfaattimaan sekä pilaantumattomien, mahdollisia kasviperäisiä vieraslajeja ja/tai niiden siemeniä sisältävien maa-ainesten vastaanotolle ja loppusijoittamiselle, pilaantumattomien sedimenttimaiden sekä pilaantumattomien, kaupallisilla sideaineilla rakennettavuuden parantamiseksi stabiloitujen/kiinteytettyjen maiden vastaanottamiseksi ja loppusijoittamiseksi.
Toiminnanharjoittaja hakee muutosta myös maa-ainesten ja kierrätettävien materiaalien maksimivarastointimääriin sekä ylijäämämaiden sijoituspaikkoihin siten, että ylijäämämaiden läjitystoimintaa laajennetaan pohjoiseen kiinteistölle Kalliorinne I, jolle on myönnetty maa-aines- ja ympäristölupa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa 8.10.2019 § 89.
Muut voimassa olevaan ympäristölupaan haettavat muutokset koskevat mm. pilaantumattoman maa-aineksen sijoitustason muutosta alueella, eri tasoille sijoitettavien pilaantumattomien maa- ainesten laatua sekä kierrätysterminaalin aluerajausta. Samalla pyydetään lupaviranomaiselta tarkennusta eräisiin voimassaolevan ympäristöluvan lupamääräyksiin.
Toiminnan muutoksille haetaan ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaista aloituslupaa mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa NCC Industry oy:n ympäristöluvan muutoshakemuksesta Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto
NCC Industry oy:n kiviaines- ja kierrätysterminaalitoimintojen laajentuminen nykyiseltä ympäristölupa-alueelta pohjoiseen tilalle Kalliorinne I on aluekokonaisuuden kannalta järkevää. Tilalla Kalliorinne I oleva kiviaines irrotetaan ja jalostetaan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan myöntämällä maa-aines- ja ympäristöluvalla, jonka jälkeen alue on käytettävissä maankaatopaikkatoimintoihin. Muutos mahdollistaa tilan Kalliorinne I jälkihoidon yhtenevästi muun kiviainesalueen kanssa. Tilalle Kalliorinne I myönnetyn yhteisluvan lupamääräyksessä 28 on huomioitu alueelle mahdollisesti tuleva maankaatopaikkatoiminnan ympäristölupa.
Räjäytystöihin haetaan turvallisuussyistä muutosta siten, että räjäytykset voidaan toteuttaa arkisin klo 10-15 välisenä aikana (nykyisessä luvassa klo 14-15). Toiminnanharjoittajan esittämä muutos vuorokautiseen räjäytysajankohtaan on perusteltua. Yhden tunnin aikaikkuna räjäytysten toteuttamiselle on hyvin lyhyt. Esitetty räjäytysajankohdan muutos yhtenäistää irtilouhinnan toiminta-ajan tältä osin muiden Keski-Uudenmaan kalliokiviainesten ottoalueiden kanssa. Muutoksella ei ole vaikutuksia irtilouhinnan aiheuttamiin päästöihin. Muutosesitys täyttää myös kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (MURAUS, 800/2010) annetut räjäytystyön aikarajat.
Toiminnanharjoittaja on esittänyt myös kuljetusta ja kuormaamista koskevan vuorokautisen toiminta-ajan muuttamista siten, että toiminta voitaisiin aloittaa arkipäivisin jo klo 6.00 (nykyisessä luvassa klo 7.00). Muutoshakemuksessa ei ole kuitenkaan esitetty miten toiminta-aikamuutos tulee muuttamaan liikennemelua Saharintien alueelle. Saharintien liikenne koostuu arkipäivisin lähes yksinomaan NCC Industry oy:n toiminta-alueen raskaasta liikenteestä. Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat Saharintien välittömässä läheisyydessä. Muutostilanteen arvioinnissa tulee ottaa huomioon, että kello 6.00-7.00 on voimassa yöaikaiset melutason arvot. Liikennemelun muutosta arvioitaessa tulee huomioida myös muut hakemuksessa esitetyt muutokset, mukaan lukien vuosittain vastaanotettavien ja alueella varastoitavien/jalostettavien massamäärien kasvu. Ympäristölautakunta katsoo, että muutoshakemuksessa esitetyillä selvityksillä kuormausta ja kuljetusta koskevalla toiminta-aikamuutoksella ei ole myöntämisedellytyksiä.
Muutoshakemuksessa esitetty vastaanotettavien massojen yksiköinti (pilaantumattomat ylijäämämaat, sulfaattimaat, sedimentit, mahdollisia vieraslajeja tai niiden siemeniä sisältävät ylijäämämaat sekä pilaantumattomat kaupallisilla sideaineilla stabiloitudut maa-ainekset) selkeyttää toiminnan järjestämistä ja valvontaa. Muutoshakemuksessa esitetty maa-aineksen kierrätystoiminnan järjestäminen siten, että maamassoja voidaan kierrätyksen kautta ohjata uudelleenkäyttöön loppusijoituksen sijaan edistää tehokkaasti materaalikierrätystä ja on siksi toimintana kannatettavaa. Jotta erilaiset massat eivät sekoitu kierrätysalueella keskenään ja hyötykäyttöön uudelleen ohjaantuvat maamassat täyttävät niiltä uudessa hyödyntämiskohteessa edellytettävät vaatimukset, on massojen käsittelytoimintojen järjestäminen ja laadunvalvonta oltava suunniteltua ja varmaa. Suunnittelun ja laadunvalvonnan toteuttaminen tulee esittää ympäristölupahakemuksessa. Lupaharkinnassa tarvittavia olennaisia selvityksiä ei tule lupamääräyksillä siirtää tehtäväksi luvan valvontamenettelyssä.
Ympäristölupahakemuksessa tulee esittää muutosta koskevien toimintojen aiheuttamat ympäristövaikutukset. Vireillä olevassa muutoshakemuksessa on esimerkiksi esitetty selvitys siitä, mitä happamat sulfaattimaat ovat ja mitkä ovat niiden ominaisuuksia, mutta hakemuksesta ei käy ilmi minkälaisia ympäristövaikutuksia kyseessä olevien massojen vastaanottamisella toiminta-alueelle tulisi olemaan. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ennen lupaharkintaa tulisi selvittää edellä esitetyn liikennemelun lisäksi myös massamäärien (loppusijoitus/varastointi) kasvattamisen, uusien massalaatujen (sedimentit, sulfaattimaat, stabiloidut maat) ja uusien käsittelyalueiden käyttöönoton ympäristövaikutukset. Muutoshakemuksessa esitetyt uudet toiminnat aiheuttavat todennäköisesti muutoksia nykyisen toiminnan melu-, pöly- sekä pinta- ja pohjavesivaikutuksiin.
Nykyinen täyttöalue on luokiteltu maankaatopaikaksi eikä siihen sovelleta kaatopaikoista annettua valtioneuvoston asetusta (331/2013). Pysyvän tai tavanomaisen jätteen sijoittaminen kaatopaikalle edellyttää vastaavaa kaatopaikkaluokitusta. Muutoshakemuksessa alueelle vastaanotettavien ja loppusijoitettavien jätteiden osalta tulee ennen lupaharkintaa selvittää niiden sijoitusmahdollisuus maankaatopaikalle sekä eri jätelajien jäteverovelvollisuus.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on lausunnossaan 16.8.2016 § 115 Etelä-Suomen aluehallintovirastolle NCC Industry oy:n ympäristölupahakemuksen johdosta katsonut, että maa-ainesten sijoittaminen pohjaveden pinnan alapuolelle aiheuttaa pohjaveden pilaantumisen vaaraa ja terveysriskin pohjavettä talousvetenään käyttäville ihmisille. Lausunnossa todetaan, että maankaatopaikalle vastaanotettavien ylijäämämaiden laatua ei käytännössä kyetä varmistamaan siten, ettei niiden sijoittaminen ympäristöluvan mukaisesti pohjavedenpinnan alapuolelle kosketuksiin pohjaveden kanssa aiheuttaisi ympäristönsuojelulain tarkoittamaa pohjaveden pilaantumisen vaaraa ja terveysriskiä omien talousvesikaivojen varassa oleville asukkaille.
Vaikka Ohkolan toiminta-alueen pohjavesialueluokitus on poistettu, alueella on silti edelleen käytössä olevia talousvesikaivoja. NCC Industry oy:n lainvoimaisen ympäristöluvan lupamääräyksen 9 mukaan "maankaatopaikalle tuotavat maa-ainekset on välivarastoitava lupahakemuksessa esitetyillä alueilla ja käytettävä ottoalueen maisemointiin ja kaatopaikkatäyttöihin lupahakemuksessa esitetyn mukaisesti. Pohjavesipinnan (67 m mpy) alapuolelle jääviin täyttöihin saa käyttää vain pilaantumattomia mineraalimaita, joiden haitta-ainepitoisuudet alittavat valtioneuvoston asetuksen 214/2007 mukaiset kynnysarvot. Maa-aineksia, joiden haitta- ainepitoisuudet ovat kynnysarvon ja alemman ohjearvon välissä, saa sijoittaa vain tason 75 m mpy yläpuolisiin täyttöihin. Kaatopaikalle sijoitettavasta maa-aineksesta on poistettava kannot. Ruokamultaa ja runsaasti humusta sisältävät maa-ainekset on sijoitettava täyttöjen ylimmäisiin kerroksiin. Pohjavesipinnan alapuolelle sijoitettavien maa-ainesten haitta-ainepitoisuudet on selvitettävä kokoomanäyttein".
Toiminnanharjoittaja on esittänyt hakemuksessaan, että lupaviranomainen selventäisi ympäristönsuojelulain 92 §:n mukaisesti lainvoimaista ympäristölupaa siltä osin, kun se koskee pohjavesipinnan (+67 m mpy) alapuolelle käytettävien massojen laatua mineraalimaana. Toiminnanharjoittaja pyytää lisäksi selvitystä siitä, mitä haitta-aineita ja miten ne tulee tutkia sekä sitä minkälaisia maa-aineksia saa sijoittaa pohjavesipinnan ja tason +75 (uudessa hakemuksessa +72) tason välille.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta viittaa aikaisempaan lausuntoonsa 16.8.2016 § 115 maamassojen sijoittamisessa pohjaveden pinnan alapuolelle. Pohjaveden pinnan alapuolelle sijoitettavista maamassoista ei saa aiheutua pohjaveden pilaantumisen vaaraa tai pohjaveden laadun heikkenemistä esim. kaivovesien samentumisena.
Ympäristölautakunta katsoo, että lainvoimaisen ympäristölupapäätöksen lupamääräys 9 on pohjaveden pinnan alapuolelle sijoitettavien maamassojen ja pohjaveden pilaantumisriskin kannalta erittäin olennainen. Toiminnanharjoittajalla tulee olla selkeät ja viranomaisen hyväksymät suunnitelmat siitä, miten toiminta järjestetään ja miten toiminnan laatu varmistetaan ympäristöluvan mukaisesti. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että nämä toimintaohjeet ja -suunnitelmat ja niihin liittyvät laadunvarmistukset tulee saattaa vastaamaan toiminnan vaatimuksia viimeistään nyt vireillä olevassa lupamenettelyssä. Suunnitelmat toiminnan järjestämisestä ja laadunvarmistuksesta tulee olla lupaviranomaisella ennen ympäristöluvan myöntämistä. Tulevien lupamääräyksien tulee olla riittävän selkeitä, jotta toiminnanharjoittaja osaa toimia niiden mukaisesti.
Päätös
Ehdotus hyväksytiin.
Tapio Reijonen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.