Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.4.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 31 Tuusulanjärven kunnostushankkeen toteuma ja talous

TUUDno-2019-1581

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tapio Reijonen, ympäristönsuojelupäällikkö, tapio.reijonen@tuusula.fi

Perustelut

Sopimus Tuusulanjärven kunnostushankkeen siirrosta

Tuusulan kunta, Järvenpään kaupunki ja Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymä sopivat tammikuussa 2019 liikelaitoskuntayhtymän vastuulla olleen Tuusulanjärven kunnostushankkeen siirtämisestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle. Sopimuksen mukaan Tuusula ja Järvenpää vastaavat Tuusulanjärven kunnostushankkeen rahoituksesta. Tuusulan ja Järvenpään rahoitusosuudet kunnostushankkeeseen vuonna 2019 ovat 90 000 euroa/kunta kuitenkin siten, että Tuusulan rahoitusosuudesta 5 000 euroa on sen omarahoitusosuutta ympäristökeskuksen Vilkku Plus -hankkeeseen (Viljelijälähtöistä tiedonvälitystä Keski-Uudellamaalla -hanke).

Ympäristökeskus hakee sopimuksen mukaan kunnostushankkeeseen vuosittain tarvittaessa ulkopuolista rahoitusta esimerkiksi Uudenmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskukselta. Tuusulanjärven kunnostushanke budjetoidaan osana ympäristökeskuksen talousarviota. Hankkeen tulot ja menot kirjataan ympäristökeskuksen kirjanpidossa siten, että ne voidaan kustannusseurannassa saada erilleen ympäristökeskuksen muista taloustiedoista. Tuusulan ja Järvenpään vuosittaiset rahoitusosuudet kunnostushankkeeseen esitetään vuosittain tarkennettavassa kunnostushankkeen hankesuunnitelmassa ja ympäristökeskuksen palvelusopimuksessa. Ympäristökeskus laskuttaa Tuusulaa ja Järvenpäätä kuukausittain kunnostushankkeen rahoituksesta osana niiden ympäristökeskukselle maksamia yhteistoimintakorvauksia. Kunnostushankkeen rahoitusosuudet ovat ympäristökeskuksen tilinpäätöksessä osana Tuusulan ja Järvenpään yhteistoimintakorvausten tasoituslaskelmia, joilla liikaa maksetut yhteistoimintakorvaukset merkitään ympäristökeskuksen siirtoveloiksi ja liian vähän maksetut yhteistoimintakorvaukset siirtosaamisiksi. Yhteistoimintakorvausten siirtovelat maksetaan ja siirtosaamiset laskutetaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti.

Hanketoiminta vuonna 2019

Kunnostushankkeessa on toteutettu hoitotoimia järvellä ja valuma-alueella. Toimenpiteitä suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä eri toimijoiden välillä, joista tärkeimmät ovat Uudenmaan ELY-keskus, Tuusulanjärven vesiensuojeluyhdistys, Suomen ympäristökeskus ja Helsingin yliopisto.

Ympäristökeskuksen Vilkku Plus -hanke on tärkeä yhteistyökumppani maatalouden kuormituksen vähentämisessä. Tuusulanjärven valuma-alueella kohteena on tulvaherkkä Mäyränoja, jonka valuma-alueelle laaditaan kokonaisvaltainen suunnitelma vuoden 2019 loppuun mennessä. Myös Piiliojan valuma-alueelle laaditaan vesiensuojelusuunnitelma.

Hulevesikuormituksen määrän ja laadun seuranta aloitettiin Loutinoja kuntoon -hankkeessa syksyllä 2018. Räikilänojan valuma-alueelle on viime vuosina rakennettu paljon ja vedenlaadun muutoksia on seurattu useana vuonna automaattisella laitteistolla. Seurantaa toteutettiin kolmen kuukauden ajan myös keväällä 2019 ja syksyllä toteutetaan toinen kolmen kuukauden mittausjakso. Vilkku Plus -hanke on seurannut samoina aikoina Sarsalanojan vedenlaatua Klenkossa. Tulokset yhdistämällä voidaan verrata maankäytöltään erilaisia valuma-alueita.

Järveen tulevan hajakuormituksen määrää on seurattu Mäyränojan, Sarsalanojan ja Vuohikkaanojan näytteenotoin vuodesta 1990. Laskelmat päivitetään vuosittain. Kuormitus vaihtelee selvästi sadannan mukaan ja fosforin kuormitus oli vähäsateisena vuotena 2018 vain 2 300 kg, kun edellisenä vuotena se oli lähes kolme kertaa suurempi (6 300 kg). Vuosien 1990 - 2018 keskiarvo on 4 500 kg.

Kunnostustoimien vaikutuksia arvioidaan vedenlaadun seurannoilla. Järveltä otetaan vesinäytteitä kesäaikana kaksi kertaa kuukaudessa, toinen näytteenotto on osa ELY-keskuksen viranomaisseurantaa ja toinen on hankkeen kustantama. Kesäaikaiset ravinnepitoisuudet ovat pienentyneet hankkeen aikana, vaikka kuormitus ei ole vähentynyt. Levien määrää kuvaava a-klorofylli on selvästi vähentynyt hankkeen aikana ja vuosien 2012 - 2015 keskiarvo on lähellä hyvän tilan raja-arvoa. Levämäärä on kuitenkin lisääntynyt vuoden 2016 jälkeen ja kesällä 2018 sitä oli lähes yhtä paljon kuin ennen kunnostuksen aloittamista. Vuoden 2019 viikoittaisessa leväseurannassa sinilevää havaittiin jo kesäkuun alussa, mutta kesän 2019 levätilanne on parempi kuin kesällä 2018.

Hapetuksen tavoitteena on pitää alusvesi ja sedimentin pintakerros hapellisena fosforin liukenemisen vähentämiseksi sedimentistä. Talviaikaista syvänteen happikatoa estetään yhdellä hapettimella. Talvella 2019 se oli käynnissä 22.1. - 12.4. Kesällä käytetään neljää laitetta, jotka käynnistettiin 3.6. Hapetusta jatketaan syyskuulle. Hapetuksen tehoa on seurattu viikoittaisilla mittauksilla. Pohjan läheistä happea ja lämpötilaa on jo kolmen kesän aikana seurattu myös automaattisella mittarilla. Happipitoisuus pysyi hyvänä heinäkuun hellejaksoon asti, jolloin happi väheni tyydyttävälle tasolle. Elokuun alussa happitilanne parani sään viiletessä.

Vesikasvillisuuden niittojen tavoitteena on parantaa kalojen kutualueita ja rantamaisemaa sekä lisätä veden vaihtuvuutta rannoilla. Heinäkuun lopussa niitettiin eteläpään väylästä, kirkkorannasta ja Gustavelundin sekä Halosenniemen ja Suvirannan edustalta yhteensä 10 900 m2, mistä kertyi niittomassaa 500 m3. Rantamo-Seittelin kosteikko sijaitsee kulttuurimaisema- alueella ja näkymä kosteikon yli on pidettävä avoimena. Tämän takia kosteikon reunoilta niitettiin kasvillisuutta heinäkuun lopulla. Kosteikon tehoa seurataan vesinäyttein ja automaattisella seurantalaitteistolla.

Ravintoketjukunnostusta jatketaan ankeriasistutuksilla (3000 kpl) elokuussa. Ulappa-alueen kalaston seurantanäytteenotto toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa elokuussa. Kesän aikana otetut planktonnäytteet määritetään syksyllä. Hoitokalastus alkaa loka-marraskuussa veden viilennyttyä siten, että kalat parveutuvat.

Hankkeen kustannusseuranta ja talous

Tuusulanjärven kunnostushankkeen kustannukset sisältyvät hankkeen siirtoa koskevan sopimuksen mukaisesti ympäristökeskuksen talousarviossa ja kustannusseurannassa erittelykoodilla eriteltynä Ympäristönsuojelun palveluyksikön käyttötalousmenoihin. Hankkeen vuoden 2019 talousarviotiedot, kustannusseurantatiedot tammi-kesäkuulta ja alustava tilinpäätösennuste on esitetty liitteessä.

Kunnostushankkeen toimintamenot (175 000 euroa) on ympäristökeskuksen talousarviossa katettu kokonaan Järvenpään ja Tuusulan yhteistoimintakorvauksilla. Järvenpää maksaa Ympäristönsuojelun palveluyksikölle vuonna 2019 talousarvion mukaan yhteistoimintakorvauksia yhteensä 148 348 euroa, josta 90 000 euroa (61 %) kohdistuu Tuusulanjärven kunnostushankkeeseen. Tuusulan yhteistoimintakorvausten kokonaismäärä palveluyksikölle on 167 364 euroa, ja siitä 85 000 euroa (51 %) kohdistuu kunnostushankkeelle.

Ympäristökeskus on hakenut vuodelle 2019 Uudenmaan ELY-keskukselta vesiensuojeluavustusta kunnostushankkeelle 20 000 euroa. Haettu avustussumma ei kuitenkaan sisälly hankkeen talousarvioon, koska ELY-keskuksen avustuspäätös ei ole vielä ollut tiedossa talousarviota tehtäessä ja siitä päätettäessä.

Uudenmaan ELY-keskus on 12.6.2019 tekemällään päätöksellä (UUDELY/12620/2018) myöntänyt ympäristökeskukselle vesiensuojeluavustusta enintään 16 % avustuksen käyttötarkoituksen mukaisista hyväksyttävistä kustannuksista. ELY-keskuksen myöntämän avustuksen maksatus siirtyy vuoden 2020 kesään, eikä sitä voida ottaa huomioon vielä vuoden 2019 tilinpäätöksessäkään. Kesäkuun 2019 kirjanpitotietojen ja alustavan tilinpäätösennusteen perusteella ELY-keskuksen avustus hankkeelle vuonna 2019 tulee olemaan noin 14 000 euroa. ELY-keskuksen avustus vuodelta 2019 kirjataan vuoden 2020 tilinpäätökseen ja kohdennetaan Järvenpään ja Tuusulan yhteistoimintakorvauksia hyvittäväksi kuntien vuoden 2019 rahoitusosuuksien suhteessa.

Tuusulanjärven kunnostushankkeelle budjetoidut asiantuntijapalvelut toteutuvat takapainotteisesti, mikä on pyritty ottamaan huomioon hankkeen tilinpäätösennusteessa. Jos Järvenpään ja Tuusulan hankkeelle maksamista rahoitusosuuksista jää vuoden 2019 lopussa positiivista toimintakatetta, otetaan se huomioon kyseisten sopijakuntien yhteistoimintakorvausten tasoituslaskelmassa siten, että hankkeelle liikaa maksetut korvaukset hyvittävät tarvittaessa asianomaisen kunnan ympäristökeskukselta saamien muiden palveluiden lisämaksuja, tai liikaa maksettu osuus palautetaan kunnalle.

Ehdotus

Esittelijä

Risto Mansikkamäki, ympäristökeskuksen johtaja, risto.mansikkamaki@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • merkitä Tuusulanjärven kunnostushankkeen toteutumisesta ja taloudesta annetun selvityksen tiedokseen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Jaana Hietala poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

  • Tapio Reijonen, ympäristönsuojelupäällikkö, tapio.reijonen@tuusula.fi
  • Jaana Hietala, ympäristösuunnittelija, jaana.hietala@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulanjärven kunnostushankkeen hallinnointi ja talous

Tuusulanjärven kunnostushanke siirtyi Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymän, Järvenpään kaupungin ja Tuusulan kunnan välisellä sopimuksella 1.1.2019 alkaen Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen hoidettavaksi. Samalla hankkeesta kuntayhtymässä vastannut vesistötutkija Jaana Hietala siirtyy ympäristösuunnittelijana ympäristökeskuksen palvelukseen.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa Tuusulanjärven kunnostushanke sijoittuu ympäristönsuojelun palveluyksikköön, jossa hankkeen talous on otettu huomioon hankekohtaisessa käyttötaloussuunnitelmassa. Tuusulanjärven kunnostushankkeen rahoitus vuodelle 2019 budjetoitiin kokonaan Järvenpään kaupungin ja Tuusulan kunnan kyseiseen hankkeeseen kohdennettujen yhteistoimintakorvausten varaan. Järvenpään kaupungin rahoitusosuus hankkeeseen oli 90 000 euroa ja Tuusulan kunnan osuus 85 000 euroa. Tuusula maksoi vuonna 2019 yhteistoimintakorvauksiin kuulumattomana 5 000 euroa VILKKU Plus -hankeen omarahoitusosuutta, minkä vuoksi sen rahoitusosuus Tuusulanjärven kunnostushankkeeseen oli saman verran pienempi.

Tuusulanjärven kunnostushankkeen kokonaiskustannukset vuona 2019 olivat 164 275 euroa, jolloin hankkeen toimintakatteeksi jäi 10 725 euroa. Toimintakate on otettu huomioon Järvenpään ja Tuusulan yhteistoimintakorvausten palautuksissa vuodelta 2019.

Hanketoiminta ja tulokset 2019

Tuusulanjärven kunnostushankkeen hoitotoimia suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, joista tärkeimmät ovat Uudenmaan ELY-keskus, Tuusulanjärven vesiensuojeluyhdistys, Suomen ympäristökeskus ja Helsingin yliopisto. Kunnostustoimilla pyritään vähentämään ravinnekuormitusta ja muuttamaan järven sisäisiä biologisia vuorovaikutuksia, jotka ylläpitävät rehevää tilaa. Tilan paraneminen on hidasta, mutta kunnostuksen tuloksellisuudesta kertoo se, että syksyllä 2019 valmistuneessa järvien ekologisessa luokittelussa Tuusulanjärven tilaluokka parani välttävästä tyydyttäväksi.

Ympäristökeskuksen Vilkku Plus -hanke on tärkeä yhteistyökumppani maatalouden kuormituksen vähentämisessä. Tuusulanjärven valuma-alueella hankkeen kohteena on tulvaherkkä Mäyränoja, jonka valuma-alueelle on laadittu koko valuma-alueen kattava suunnitelma. Myös Piiliojan valuma-alueelle laadittiin vesiensuojelusuunnitelma. Nämä valuma-aluekohteet valittiin ja toteutettiin yhteistyössä Tuusulan kunnan Tuusulanjärven ja -joen virkistyskäytön edistämishankkeen kanssa. Yksittäisten kohteiden tarkempi suunnittelu alkaa keväällä 2020. Anttilan alueen kaavoituksen yhteydessä tarkastellaan Hankkijanojan valuma-aluetta ja suunnitellaan vesiensuojelurakenteita ja kosteikko rantavyöhykkeen tuntumaan.

Ympäristökeskus on kumppanina Järvenpään kaupungin hallinnoimassa Loutinoja kuntoon -hankkeessa. Hankkeen keskeinen tavoite on parantaa kaupungin toimijoiden yhteistyötä ja kuvata hulevesien hallinnan toimintamalli. Seurantatutkimusten yhteenvetoraportti ja valuma-alueen kuvaus ovat valmisteilla. Wärtsilän alueelle on rakennettu biosuodatuskenttä. Uoman keskiosalle (Lukiolta Jäppilankadulle, Rampakan alue) laaditaan luonnonmukainen hulevesien hallinnan yleissuunnitelma. Hankkeen loppuseminaari pidetään 29.10.2020 Järvenpää-talossa.

Järveen tulevan hajakuormituksen määrää on seurattu tulopurojen näytteenotoin vuodesta 1990. Kuormitus vaihtelee selvästi sadannan mukaan, ja kokonaisfosforin kuormitus oli vähäsateisena vuonna 2018 vain 2 300 kg, kun edellisenä vuonna se oli lähes kolme kertaa (6 300 kg) ja vuonna 2019 kaki kertaa (4 600) kg suurempi. Vuosien 1990 - 2019 keskiarvo on 4 500 kg. Suurin osa kuormituksesta tulee järveen kiintoaineeseen sitoutuneena. Tämä fosfori voi vapautua järven sedimentistä vähähappisissa olosuhteissa ja aiheuttaa sisäistä kuormitusta.

Sisäistä ravinnekuormitusta vähennetään hapetuksella ja hoitokalastuksella. Hapetuksen tavoitteena on pitää alusvesi ja sedimentin pintakerros hapellisena fosforin liukenemisen vähentämiseksi sedimentistä. Talviaikaista syvänteen happikatoa on estetty yhdellä hapettimella, mutta talvella 2020 hapetinta ei tarvittu, koska jääpeitteinen aika oli vain muutamia viikkoja. Kesällä 2020 hapetusta jatketaan ja sen tehoa säädetään mitatun happipitoisuuden perusteella. Järven petokalakantaa vahvistetaan ankeriasistutuksilla elokuussa. Hoitokalastus alkaa loka-marraskuussa veden viilennyttyä, kun kalat parveutuvat. Keväällä särkikalaa pyydetään myös rysällä Paijalan alueella.

Vaikka ravinnekuormitus ei ole merkittävästi vähentynyt, järven kesäaikaiset ravinnepitoisuudet ovat pienentyneet. Myös levien määrää kuvaava a-klorofylli on vähentynyt, ja vuosien 2012 - 2015 keskiarvo oli lähellä hyvän tilan raja-arvoa. Leväkukintojen esiintyminen on aiempaa todennäköisempää lauhojen talvien jälkeen ja lämpimien kesien aikana. Kesällä 2018 sinilevää oli lähes yhtä paljon kuin ennen kunnostuksen aloittamista. Vuoden 2019 viikoittaisessa leväseurannassa sinilevää havaittiin jo kesäkuun alussa, mutta kesän 2019 levämäärä on hieman pienempi kuin kesällä 2018. Leudon talven 2020 aikana järveen on huuhtoutunut runsaasti ravinteita ja kiintoainetta. Vaikka ravinnepitoisuudet ovat korkeita, voi kesän levätilanne olla aiempia vuosia parempi, koska veden sameus vähentää levien kasvua.

Virkistyskäyttöedellytyksiä on parannettu vesikasvien niitoilla. Ne parantavat myös kalojen kutualueita ja lisäävät veden vaihtuvuutta rannoilla. Niittokohteet ovat luusua, kirkkorannan ja venelaiturin välinen ruoppausväylä, Halosenniemen edusta sekä länsirannan Natura-alue Paijalan venerannan eteläpuolella. Rantamo-Seittelin kosteikko sijaitsee kulttuurimaisema-alueella ja näkymä kosteikon yli järvelle on pidettävä avoimena. Tämän takia kosteikon reuna-alueita pidetään avoimina laidunnuksen avulla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Risto Mansikkamäki, ympäristökeskuksen johtaja, risto.mansikkamaki@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta merkitsee tiedokseen Tuusulanjärven kunnostushankkeen toimintaa ja taloutta koskevan selvityksen vuodelta 2019.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Järvenpään kaupunginhallitus, Tuusulan kunnanhallitus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.