Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.4.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 30 Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan määräyksen KU-YK §96 14.6.2016 päättäminen As Oy Salkolantie 2 Nurmijärvi

TUUDno-2020-555

Valmistelija

  • Mikko Lappalainen, terveystarkastaja, mikko.lappalainen@tuusula.fi

Perustelut

Asia

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 14.6.2016 antanut terveydensuojelulain 51 §:n mukaisen määräyksen Nurmijärvellä sijaitsevalle As Oy Salkolantie 2:lle. 

As Oy Salkolantie 2:ssa todettiin joulukuussa 2014 Legionella-bak­tee­rin aiheuttama sairastuminen. Sairastumisen ilmitulon jälkeen kiinteistöstä otetuista vesinäytteistä löydettiin runsaasti Legionella-bakteereja. Legionella-baktee­rin hävittämiseksi kiinteistön lämpimän käyttöveden lämpötilaa nostettiin 30.1.2015 +67 oC:een, jonka seurauksena lämpimänkäyttöveden näytteissä ei enää havaittu merkittäviä legionellamääriä. Sen sijaan taloyhtiön suihkutiloista otetuista kylmän talousveden näytteissä todettiin kevään 2015 aikana Legionella-bakteerimääriä, jotka ylittivät eurooppalaisen suurimman sallitun legionellapitoisuuden (1 000 pesäkettä muodostavaa yksikköä (pmy)/l) kylmä- ja lämminvesijärjestelmissä.

Taloyhtiössä tehtiin touko-kesäkuussa 2015 LVI-katselmus, jossa todettiin kiinteistön vesijohtoverkostossa rakenteellisia seikkoja, jotka saattoivat olla osasyynä legionellaongelmaan kyseisessä kiinteistössä. Kiinteistöliiton LVI-asian­tuntijan esittämän korjaussuunnitelman mukaisia toimenpiteitä toteutettiin taloyhtiössä. Korjausten jälkeen taloyhtiö kehotti asukkaita tehostamaan vedenkäyttöä.

Kiinteistön verkostosta otettiin elokuussa 2015 uudestaan näytteitä tehtyjen LVI-korjausten jälkeen. Taloyhtiöstä otetuissa kuumavesinäytteissä legionellamäärät alittivat raja-arvot. Kahdessa kylmävesinäytteessä raja-arvot ylittyivät. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus antoi 21.8.2015 toimenpidekehotuksen kloorata kiinteistön vesijohtoverkosto.

As Oy Salkolantie 2:ssa suoritettiin tehoklooraus koko vesijärjestelmän osalta 28.–30.9.2015 välisenä aikana. Kloorauksen suorittaneen toimijan edustajan mukaan klooripitoisuus toimenpiteen aikana oli yli 5 mg/l, mutta selkeästi alle 10 mg/l.

Suoritetun kloorauksen vaikutuksen tutkimiseksi taloyhtiöstä otettiin 21.10.2015 seitsemän näytettä samoista näytteenottopisteistä kuin elokuussa 2015. Kloorauksen jälkeen otetuista näytteistä yhdestä kylmävesinäytteestä löydettiin edelleen Legionella-bakteeria merkittävästi raja-arvon ylittävä määrä (20 000 pmy/l). Lämpimän käyttöveden osalta tilanne taloyhtiössä näytti olevan kunnossa.

Marraskuussa 2015 taloyhtiötä pyydettiin antamaan selvitys toimenpiteistä, joihin taloyhtiö ryhtyy legionellapitoisuuden saamiseksi haitattomalle tasolle kiinteistön vesijohtoverkossa.

Taloyhtiön joulukuussa 2015 antaman selvityksen mukaan kohteessa oli tehty uusi katselmus, jossa oli mm. tutkittu vesijohtonousukoteloja kameralla. Katselmuksessa oli myös todettu kylpyhuonetilojen olevan varsin lämpimiä ja sen seurauksena pinta-asennetut kylmävesiputket olivat huoneenlämpöisiä käsin tunnustelemalla. Myös asumattomissa huoneistoissa oli todettu olevan paikalleen kytkettynä pesukoneita, joita ei ole käytetty pitkään aikaan.

Korjaavina toimenpiteinä oli pyydetty asukkaita ilmoittamaan kiinteistön käyttämättömistä pesukoneista, jotta ne voidaan irrottaa vesijohdosta ja päästä huuhtomaan myös nämä liitokset (korkean riskin huoneistot). Huuhteluiden jälkeen otettavilla näytteillä varmistuttaisiin toimenpiteen tehokkuudesta.

Huuhteluiden jälkeen taloyhtiöstä otettiin kuusi näytettä 17.3.2016. Kolmessa näytteessä todettiin Legionella-bakteeria yli suurimman sallitun raja-arvopitoisuu­den. Näistä kahdessa näytteessä legionelloja oli yli välittömän torjuntatoimenpiderajan (> 10 000 pesäkettä). Suurin Legionella-bakteerimäärä (57 000 pmy/l) löytyi lämpimän käyttöveden näytteestä, mikä oli ensimmäinen toimenpiderajan ylittävä löydös tammikuun 2015 jälkeen. Viimeisten tulosten perusteella kyseisen kiinteistön kohdalla on huolestuttavaa, että Legionella-bakteeria löytyi suuria pitoisuuksia jopa sellaisesta asunnosta, jossa asutaan normaalisti ja vettä käytetään päivittäin. 

Koska kiinteistössä jo tehdyt useat toimenpiteet (lämpimän veden lämpötilan nosto, huuhtelut, shokkiklooraus ja tehdyt LVI-korjaukset) eivät olleet riittäviä toimenpiteitä legionellapitoisuuden saamiseksi haitattomalle tasolle (alle 1 000 pmy/l) taloyhtiössä, annettiin ongelman ratkaisemiseksi terveydensuojelulain 51 §:ssä tarkoitettu määräys.

Määräys

14.6.2016 annetussa määräyksessä annettiin 3 päävelvoitetta.

Päävelvoite 1

As Oy Salkolantie 2 tulee esittää terveydensuojeluviranomaiselle toimenpidesuunnitelma, johon se aikoo ryhtyä legionellaongelman ratkaisemiseksi. Suunnitelma tulee tehdä 31.8.2016 mennessä.

Päävelvoite 2

As Oy Salkolantie 2 tulee ryhtyä toimenpiteisiin. että Legionella-bakteerimäärät kyseisessä kiinteistössä saadaan pysyvästi haitattomalle tasolle (alle 1000 pmy/l). Toimenpiteisiin tulee ryhtyä mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 31.5.2017 mennessä.

Päävelvoite 3

As Oy Salkolantie 2 tulee tiedottaa asukkaita kiinteistön Legionella-ongelmasta ja tilanteen etenemisestä kuukausittain. Tiedotusvelvollisuus astuu voimaan välitömästi ja jatkuen siihen saakka, kunnes ongelma on kiinteistöllä ratkaistu. 

Tehdyt toimenpiteet

As Oy Salkolantie 2 on toiminut päävelvoitteiden mukaisesti.

  • Terveydensuojeluviranomaiselle on esitetty toimenpidesuunnitelma Päävelvoitteen 1 mukaisesti
  • Lämmin käyttövesi on säädetty kuumemmaksi
  • Kylpyhuoneiden patterit (43 kpl) uusittiin, sekä kaikkien hanojen poresuuttimet, pidee ja suihkuletkut, sekä niiden päät
  • Asiantuntija tilattiin suorittamaan peretikkahappodesinfiointi syksyllä 2016 ja uudelleen tammikuussa 2018
  • Vesinäytteitä on otettu vuosina 2014-2019 tilanteen seuraamiseksi
  • Ohjeita ja tiedotteita on jaettu asukkaille tilanteesta sen edetessä

Lämpimän veden näytteet ovat alittaneet toimenpiderajan jo ensimmäisen 2016 syksyllä tehdyn peretikkahappokäsittelyn jälkeen toistuvasti. 16.1.2019 otetussa näytteessä legionelloja ei havaittu enää ollenkaan lämpimässä käyttövedessä. 

Kylmästä vedestä otetut näytteet ovat alittaneet 1000 pmy/l toimenpiderajan näytteissä, jotka otettiin ensimmäisen peretikkahappokäsittelyn jälkeen 2.5.2017 ja 21.2.2018. Legionellojen havaittiin lähtevän nousuun 3.9.2018 otetuista näytteistä. Toisen asunnon näytteessä Legionella pneumophila havaittiin 3000 pmy/l. Toisessa näytteessä vastaava pitoisuus oli 340 pmy/l. Näytetulosten valmistumisen jälkeen suoritettiin toinen peretikkahappodesinfiointi, jossa käytettiin viisikertaa vahvempaa liuosta kuin ensimmäisellä kerralla. Tämän jälkeen 16.1.2019 ja 15.1.2020 otetut näytteet ovat alittaneet 1000 pmy/l toimenpiderajan. Koska taloyhtiö on ryhtynyt suunnitelmallisiin desinfiointitoimenpiteisiin ja taloyhtiöstä on otettu vuoden välein näytteet, joissa legionellapitoisuus on alittanut 1000 pmy/l, voidaan todeta, että määräyksen päävelvoitteet 1 ja 2 on täytetty. Taloyhtiö on myös tiedottanut asukkaita ongelmasta ja sen vuoksi tehdyistä toimenpiteistä, joten päävelvoite 3 on täytetty. 

Koska taloyhtiö on täyttänyt 14.6.2016 annetun määräyksen päävelvoitteet, asian käsittely voidaan lopettaa.

Ehdotus

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää lopettaa asian käsittelyn terveysvalvontaviranomaisessa.

Asian käsittelyn päättäminen ei kuitenkaan poista taloyhtiön vastuuta asukkaille tiedottamisesta häiriötilanteissa tai legionellakasvuston uudelleen muodostumisen ehkäisyyn tehtävistä toimenpiteistä joilla tilanne on nyt saatu pidettyä hallinnassa.

Perustelut

Asiassa saatujen selvitysten perusteella sekä 16.1.2019 ja 15.1.2020 otettujen näytteiden, joiden legionellapitoisuus oli alle 1000pmy/l, perusteella voidaan todeta, että As Oy Salkolantie 2 Nurmijärvi on täyttänyt 14.6.2016 annetussa päätöksessä määrätyt päävelvoitteet ja asian käsittely terveydensuojeluviranomaisessa voidaan lopettaa.

Taloyhtiö pitää myös jatkossa huolta, että säännöllisiä toimenpiteitä tehdään, jotta legionellojen määrä verkostovedessä pysyy matalana. 

Sovellettu lainsäädäntö

Terveydensuojelulaki (763/1994) muutoksineen
Hallintolaki (434/2003)

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Miia Suurkuukka poistui kokouksestä tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

As Oy Salkolantie 2 hallituksen puheenjohtaja Raija Saxelin, Salkolantie 2 as22, 01900 Nurmijärvi, raija@saxelin.com

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus

Tähän päätökseen tyytymätön saa hakea siihen muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen. Valitus on tehtävä kirjallisesti.

Valitusviranomainen

Päätökseen haetaan muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika ja tiedoksisaanti

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaantipäivästä. Ajan laskeminen alkaa tiedoksisaantipäivää seuraavasta päivästä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, lauantai, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, jouluaatto tai juhannusaatto, valitusaika jatkuu kuitenkin vielä seuraavan arkipäivän virka-ajan päättymiseen.

Tiedoksisaantipäivä lasketaan seuraavasti:

  • Jos päätös on luovutettu asianosaiselle tai tämän edustajalle tiedoksisaantipäivä ilmenee tiedoksiannosta laaditusta kirjallisesta todistuksesta
  • Jos päätös on lähetetty postitse saantitodistusta vastaan, tiedoksisaantipäivä ilmenee saantitodistuksesta
  • Jos päätös on postitettu tavallisena kirjeenä sen katsotaan tulleen tiedoksi seitsemäntenä päivänä postituspäivästä, jollei muuta ilmene
  • Jos päätös on annettu tiedoksi muulle henkilölle kuin asianosaiselle tai tämän edustajalle (sijaistiedoksianto), katsotaan asianosaisen saaneen päätöksen tiedoksi kolmantena päivänä sijaistiedoksiantoa koskevan tiedoksisaantitodistuksen osoittamasta päivästä

Valituskirjelmän sisältö ja allekirjoittaminen

Valituskirjelmässä, joka osoitetaan hallinto-oikeudelle, on ilmoitettava seuraavat asiat:

  • päätös johon muutosta haetaan
  • valittajan nimi ja kotikunta
  • postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta, mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi ja millä perusteilla muutosta vaaditaan

Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä taikka jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valituskirjelmän liitteet

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • valituksenalainen päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • tiedoksisaantitodistus tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiamiehen valtakirja, mikäli asiamiehenä ei toimi asianajaja tai yleinen oikeusavustaja
  • mahdolliset asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajassa hallinto-oikeudelle.

Valituksen voi toimittaa henkilökohtaisesti, postitse tai maksettuna postilähetyksenä, sähköisellä tiedonsiirtomenetelmällä taikka asiamiestä tai lähettiä käyttäen. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla. Valituksen on saavuttava viranomaiselle virka-aikana ennen 30 päivän valitusajan päättymistä.

Oikeuslaitoksen Internet-sivuilla on tarkemmat ohjeet asiakirjojen toimittamisesta sähköisesti: http://www.oikeus.fi/fi/index/oikeuslaitos/asiakirjojentoimittaminen.html

Lisätietoja

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määritelty niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.