Perustelut
Asiaan liittyvät taustatiedot ja havainnot
Palm Foods Oy (y-tunnus 3317387-2) harjoittaa leipomotuotteiden valmistusta osoitteessa Sorvitie 5 A, 01840 Klaukkala. Leipomon toiminnasta nykyisin vastaava henkilö on ollut tiloissa aiemmin toimineen Sham Oy:n toimitusjohtaja. Sama henkilö on toiminut molempien toimijoiden yhteyshenkilönä ja leipomon toiminnasta vastaavana elintarvikevalvonnan tarkastuksilla.
Toimijaa ei voida pitää luotettavana, koska toiminnassa on havaittu lukuisia elintarviketurvallisuutta vaarantavia tai heikentäviä sekä kuluttajaa harhaanjohtavia epäkohtia. Toimija ja toiminnasta vastaava on edeltäneen kolmen vuoden aikana toiminnassaan toistuvasti osoittanut ilmeistä piittaamattomuutta elintarviketurvallisuuden varmistamista, elintarvikesäännösten noudattamista ja kuluttajien turvallisuutta kohtaan.
Toiminnassa kolmen viimeisen vuoden aikana havaitut epäkohdat, joiden perusteella toiminta ei ole ollut elintarvikelainsäädännön mukaista:
Sham Oy/Mill Bakery: Toimija oli tehnyt elintarviketoimintaa koskevan elintarvikelain (297/2021) 10 §:n mukaisen ilmoituksen toiminnan rekisteröinnistä 9.11.2018. Tämän päätöksen taustalla olevassa valvontahistoriassa huomioidaan toiminta edeltäneen kolmen vuoden osalta elintarvikelain 7 §:n mukaisesti.
Tarkastus 18.1.2022. Huoneiston puhtaanapitoa oli laiminlyöty siten, että elintarviketurvallisuus oli vaarantunut. Leipomon varastotilassa havaittiin jyrsijän ulosteita ja elävä sekä kuollut jyrsijä. Toimija oli lopettanut sopimuksen ulkopuolisen haittaeläintorjuntaan erikoistuneen yrityksen kanssa. Toimijalla ei ollut tarkastushetkellä toimivaa haittaeläintorjuntaa. Toimijalle annettiin tarkastuksella havaittujen epäkohtien vuoksi Etl 297/2021 68 §:n mukainen väliaikaista toimintakieltoa koskeva määräys 19.1.2022. Kaikki epäkohdat yhdessä olivat sellaisia, että niiden voitiin perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa terveysvaaraa. Toimijan toiminta oli väliaikaisesti kielletty myös 13.2.2020 puutteellisen tuhoeläintorjunnan vuoksi, kun leipomotiloissa havaittiin runsaasti hiiren ulosteita. Toimija oli siis hyvin tietoinen tuhoeläintorjunnan tarpeesta elintarvikehuoneistossa. Silti toiminta jouduttiin väliaikaisesti kieltämään uudelleen 19.1.2022.
Tarkastus 19.4.2022. Toimijalla ei ollut esittää pitaleipien pakkausmateriaalien jäljitettävyysasiakirjoja.
Yhteydenotto 25.4.2022. Terveystarkastaja teki yhteydenoton pakkausmateriaaleja valmistavaan yritykseen (Liettuassa), josta toimija oli ilmoittanut hankkineensa pakkausmateriaalit. Yhteydenotto tehtiin sähköpostitse. Yritykseltä kysyttiin onko Sham Oy tilannut heiltä pakkausmateriaaleja vuonna 2022. Yrityksen yhteyshenkilö vastasi 25.4.2022, että he ovat viimeksi valmistaneet Sham Oy:lle muovipusseja maaliskuussa 2020 ja niitä ei oltu valmistettu vuonna 2021 tai 2022. Yhteydenoton perusteella tarkastajalle selvisi, että toimija oli virheellisesti ilmoittanut tilanneensa, noutaneensa ja käyttäneensä kyseisen pakkausmateriaaleja valmistavan yrityksen pakkausmateriaaleja.
Tarkastus 14.6.2022. Toimija oli edelleen pakannut elintarvikkeita pakkausmateriaaleihin, jotka eivät olleet jäljitettävissä.
Toimipaikkaan yritettiin tehdä valvontasuunnitelman mukainen seurantatarkastus 9.8.2022 ennalta ilmoittamatta. Toimipaikan ulkokatoksessa havaittiin rullakollinen pakkausmateriaaleja sisältäviä pahvilaatikoita. Pakkausmateriaalit (muoviset leipäpussit) olivat ruotsalaisen leipomon. Kyseinen leipomo oli Ruotsin valvontaviranomaisen mukaan lopettanut toimintansa syyskuussa 2021.
Maanantaina 29.8.2022 vastaanotettiin asiakasvalitus koskien ruotsalaisen leipomon leipäpussissa myytyjä leipiä. Saatujen tietojen ja leipomon ulkokatoksessa tehtyjen havaintojen perusteella toimijan oli myynyt pitaleipiä ruotsalaisen leipomon tiedot sisältävissä leipäpusseissa. Leipiä oli myöskin valmistettu aikana, jolloin toimija oli ilmoittanut terveystarkastajalle toiminnan olevan väliaikaisesti keskeytetty.
Toimijalle annettiin 4.10.2022 EtL 297/2021 55§:n mukainen määräys käyttää elintarvikelainsäädännön mukaisia ja jäljitettäviä elintarvikkeiden pakkaus- ja kontaktimateriaaleja.
Tarkastuskäynnillä 21.10.2022 havaittiin toimijan omistaman pakkausmateriaalien valmistukseen käytetyn tilan ulkoikkunasta leipomon pakkausmateriaaleja. Pakkausmateriaalit sijaitsivat valmistukseen käytetyssä painokoneessa. Tilaan tehtiin tarkastus elintarvikelain 279/2021 40 §:n oikeudella. Sham Oy:n pakkausmateriaalitoimintaa ei oltu rekisteröity ja tarvittavia pakkausmateriaalien laboratoriotutkimuksia ei oltu tehty. Tilassa havaittiin useita muovisia laatikoita täynnä leipomon käyttämiä pakkausmateriaaleja. Tarkastuskäynnin jälkeen leipomon pitaleipäpusseja havaittiin myynnissä Klaukkalan K-citymarket myymälässä 21.10.2022.
Toimijaa kuultiin 28.10.2022 elintarvikelain 279/2021 61 §:n mukaisen määräyksen antamisesta, koska toimija ei ollut noudattanut EtL 297/2021 55§:n mukaista määräystä.
Hallinnollinen pakkokeinoprosessi keskeytettiin 5.1.2023, kun toimijan valmistamista pakkausmateriaaleista oli saatu soveltuvuutta osoittavat laboratoriotestien tulokset.
Palm Foods Oy:
Toimija on tehnyt elintarviketoimintaa koskevan elintarvikelain (297/2021) 10 §:n mukaisen ilmoituksen toiminnan rekisteröinnistä 8.2.2023.
Tarkastus 24.8.2023. Tarkastuksella havaittiin, että huoneiston puhtaanapitoa oli laiminlyöty siten, että elintarviketurvallisuus vaarantuu. Toimija oli valmistanut arabialaisia makeisia ilman toiminnasta tehtävää elintarvikelain 279/2021 10 §:n mukaista ilmoitusta. Tiloissa säilytettiin vanhentuneita ja pilaantuneita elintarvikkeita. Leipomotilan rakenteet ovat todella huonossa kunnossa. Leipomotilan sisäseinässä ja lattialla havaittiin homekasvustoa. Elintarvikkeiden jäljitettävyydessä havaittiin puutteita. Toimija oli pakannut pitaleipiä ruotsalaisen leipomon pakkausmerkinnöillä varustettuihin muovipusseihin. Leipomotuotteita oli kuljetettu likaisissa leipomolaatikoissa. Toimijalle annettiin elintarvikelain 297/2021 56 §:n mukainen päätös elintarvikkeiden valmistamisen, myynnin ja luovuttamisen kieltämisestä.
Ruokavirasto teki elintarvikelain 297/2021 65 §:n mukaisen valtakunnallisen päätöksen, joka julkaistiin 4.9.2023. Määräys koski elintarvikkeiden markkinoilta poistamista ja elintarvikkeiden hävittämistä 24.8.2023 tarkastuksella tehtyjen havaintojen perusteella.
Tarkastus 14.9.2023. Tilat oli kunnostettu siten, että tilat eivät aiheuttaneet välitöntä vaaraa elintarviketurvallisuudelle. Kunnostustarvetta havaittiin kuitenkin edelleen leipomon sisäseinissä ja lattiapinnoilla. Toimijaa kehotettiin laatimaan kirjallinen korjaussuunnitelma tilojen korjaamisesta ja toimijaa kehotettiin tekemään korjauksia rikkinäisille seinäpinnoille.
Tarkastus 2.10.2023. Makeisten valmistustilaan tehtiin ensimmäinen tarkastus toiminnan aloittamisen johdosta. Tarkastuksella havaittiin edelleen puutteita tilojen kunnossa ja tilojen soveltuvuudessa toimintaan sekä lämpökaapin kunnossa. Ulko-oven alapuolella oli rakoja, joista haittaeläinten oli mahdollista päästä tiloihin. Toimijalle annettiin kehotus tilojen ja laitteen kunnostamisesta sekä korjaussuunnitelman laatimisesta. Tilojen puhtaudessa havaittiin myös puutteita. Lattialle ja lattian rakoihin, seiniin, ikkunoihin ja ovien pinnoille oli kerääntynyt pinttynyttä likaa. Työvälineiden, laitteiden ja kalusteiden puhtaudessa havaittiin puutteita. Pakkausmateriaaleja säilytettiin likaisissa muovisäkeissä ja likaisissa kaapeissa. Elintarvikkeiden jäljitettävyydessä havaittiin puutteita, koska elintarvikkeiden jäljitettävyysasiakirjoja ei ollut esittää.
Tarkastus 16.11.2023. Makeisten valmistuksen tarkastuksella todettiin, että tilojen ja laitteiden kunnossa sekä tilojen soveltuvuudessa oli edelleen puutteita. Tilojen huonokuntoisuus vaikeutti niiden puhdistusta. Varastotilaan johtavan ulko-oven alapuolella oli edelleen rako, joista haittaeläinten oli mahdollista päästä tiloihin. Varastotilan viereisen toimistotilan seinässä oli aukko, joka avautui suoraan ulos. Vaihtolämpökaapin sisäpinnoilla ja ulkopinnoilla oli edelleen tiivistysainetta, jota ei ole suojattu. Vaihtolämpökaapissa oli tunkkainen haju. Tilojen korjaussuunnitelmaa ei ollut esittää. Toimijaa kehotettiin kunnostamaan tiloja, lämpökaappia sekä laatimaan kirjallinen korjaussuunnitelma. Omavalvontajärjestelmä ei ollut tarkastettavissa. Toimipaikassa säilytettiin elintarvikkeita, joiden säilyvyysajat tai jäljitettävyystiedot eivät olleet tiedossa. Tilojen ja laitteiden siisteydessä havaittiin edelleen huomautettavaa.
Leipomotilojen kunnostusta ei oltu tehty, eikä kirjallista korjaussuunnitelmaa ollut esittää. Kunnostustarvetta oli edelleen seinä- ja lattiapinnoilla. Toimijan yhteyshenkilö ilmoitti tarkastuksella, että korjauksia suunniteltiin tammikuulle 2024. Elintarvikepakkauksia oli pakattu edelleen likaisiin leipomolaatikoihin. Leipomon ulkokatoksessa säilytetiin pakkausmateriaaleja rikkinäisissä pahvilaatikoissa ja myös ilman minkäänlaista suojaa. Kyseisiä pakkausmateriaaleja oli havaittu käytössä aiemmin 24.8.2023 tehdyllä tarkastuksella. Tämän lisäksi pakkausmateriaaleihin (muovipusseihin) painetut tiedot eivät vastanneet toimijan leipomon omia tietoja. Tarkastushetkellä toimipaikassa havaittiin pakattuja leipiä sekä leipätikkuja. Tuotteiden pakkauksissa ei ollut ilmoitettu kaikkia pakollisia elintarviketietoja. Toimijaa oli ohjeistettu hävittämään ulkokatoksessa olevat ylimääräiset tavarat, mutta ohjeistusta ei oltu noudatettu.
Tarkastus 1.2.2024. Havaittiin, että annettuja kehotuksia ei oltu noudatettu määräaikaan mennessä. Toimijalla ei ollut tarkastushetkellä esittää kirjallista korjaussuunnitelmaa. Seinäpintoja tai lattiapintoja ei oltu korjattu. Huonokuntoisia seinä- ja lattiapintoja oli useissa kohdissa leipomon sekä makeiden tuotteiden valmistustiloissa, varastotiloissa ja sosiaalitiloissa. Ulko-ovessa olleiden aukkojen tukkimisesta ei saatu varmuutta, koska oven edessä oli jäätä, joka esti näkyvyyden. Makeisten valmistustilassa sijaitsevan vaihtolämpökaapin pintojen kunnostamista ei oltu tehty. Toimijan mukaan korjaustoimenpiteitä oli suunniteltu 1.2.2024 päivälle. Makeisten valmistuksen omavalvontajärjestelmän kattavuudessa ja tarkastettavuudessa oli edelleen puutteita. Pinnoittamatonta puumateriaalia oli edelleen makeisten valmistustilan väliseinässä varaston puolella. Siivousvälineitä säilytettiin suojaamattomana WC-tilassa, jossa on WC-istuin. Leipomon ulko-ovea ja suojaamattomia ikkunoita pidettiin auki tarkastuksen aikana. Toimipaikassa oli tarkastushetkellä elintarvikkeiden valmistusta. Toimipaikan ulkokatoksessa oli runsaasti tavaraa, joka antoi suojaa haittaeläimille. Leipomotuotteita oli edelleen pakattu likaisiin leipomolaatikoihin. Jätteiden käsittelyn lainsäädännön mukaisuudesta ei saatu varmuutta, koska toimijan mukaan elintarvikejätteet vietiin Vantaalla sijaitsevaan jätekeräykseen, jossa ne vastaanotettiin toimijan mukaan ilmaiseksi. Toimijalla ei ollut esittää dokumentteja jätteiden käsittelystä. Kyseisen jätehuoltoyrityksen mukaan toiminta ei ole maksutonta ja vastaanotettujen jätteiden määrät tallentuvat asiakastileille. Tilojen ja laitteiden siisteydessä havaittiin edelleen huomautettavaa.
Toimijalle annettiin 12.3.2024 EtL 297/2021 55 §:n mukainen määräys elintarvikesäännösten vastaisuuden korjaamisesta. Päätöksessä toimijalle oli annettu useita pääveltoitteita, joista osalle oli asetettu keskeyttämisuhka tai uhkasakko. Toimijalle oli annettu määräaika 30.4.2024 elintarvikehuoneiston ulko-oven tiivistämiseen, siivousvälineiden hygieeniseen säilytykseen, makeisten valmistusta koskevan omavalvontajärjestelmän päivittämiseen ja ennalta ehkäisevän haittaeläintorjunnan noudattamiseen. Leipomolaatikoiden puhdistukselle ja lainsäädännön mukaiselle jätteiden käsittelylle oli annettu määräaika välittömästi. Toimijalle oli lisäksi annettu määräaika elintarvikehuoneiston tilojen ja lämpökaapin kunnostamiseksi 31.7.2024 mennessä. Toimijalle myönnettiin lisäaikaa tilojen kunnostamiseen 25.8.2024 asti.
Tarkastus 15.5.2024. Päävelvoitteita leipomon ulko-oven tiivistämisestä ja leipomolaatikoiden puhdistamisesta ei oltu toteutettu määräaikaan mennessä. Tarkastuksella 15.5.2024 havaittiin, että leipomon ulko-ovea ei oltu tiivistetty. Leipomon vesipisteisiin ei tullut kuumaa vesijohtovettä. Tilojen ja laitteiden puhtaudessa oli puutteita. Siivousvälineiden säilytyksessä ja puhtaudessa oli osin huomautettavaa. Tarkastuksella havaittiin, että ennalta ehkäisevästä haittaeläintorjunnasta ei oltu huolehdittu. Leipomon ovea pidettiin auki leipomotuotteiden valmistustoiminnan aikana. Kun asiasta huomautettiin, oveen lisättiin tarkastuksella suojaverkko. Suojaverkon päädyt eivät olleet tiiviisti kiinni ovessa. Leipomon ulkokatoksessa säilytettiin edelleen paljon ylimääräistä tavaraa, jotka antoivat jyrsijöille suotuisat olosuhteet. Jätehuoltotilat olivat epäsiistit ja elintarvikejätteitä säilytettiin jätekatokseessa avoimissa astioissa haittaeläinten saatavilla. Leipomossa säilytettiin pakattuja homeisia pitaleipiä useissa leipomolaatikoissa. Lainsäädännön mukaisesta jätteiden käsittelystä oli kuittien perusteella huolehdittu päävelvoitteen mukaisesti. Leipomolaatikot olivat edelleen likaisia ja niitä aiottiin tarkastushetkellä käyttää pitaleipien pakkaamiseen. Likaisiin leipomolaatikoihin pakkaaminen keskeytettiin, kun asiasta huomautettiin. Ruispitaleivän valmistuksessa käytettiin kaakaojauhetta, jota ei oltu ilmoitettu elintarvikkeen pakkaustiedoissa. Toimija lähetti lopetusilmoituksen koskien arabialaisten makeisten valmistusta. Toiminnan oli ilmoitettu loppuneen 1.3.2024.
Tarkastus 6.9.2024. Elintarvikehuoneiston seinä- ja lattiapintoja oli osittain kunnostettu. Leipomon valmistustiloissa oli kuitenkin edelleen huonokuntoisia seinäpintoja, jotka eivät ole helposti puhdistettavissa. Makeisten valmistustiloina käytettyjä tiloja ei ole kunnostettu, mutta ne eivät toimijan edustajan mukaan olleet enää käytössä. Tarkastushetkellä tiloissa säilytettiin pakattuja elintarvikkeita, jotka oli siirretty tilaan lattian maalauksen ajaksi. Leipomon ulko-ovessa oli edelleen useita rakoja, joista haittaeläinten oli mahdollista päästä sisälle elintarvikehuoneistoon. Leipomon vesipisteille ei edelleen tullut kuumaa vettä. Leipomoon oli asennettu astianpesukone, mutta se ei ollut toimintakunnossa. Pakattujen leipien kuljetinhihnan ja uunin kunnossa havaittiin epäkohtia, joiden johdosta ne eivät ole helposti puhdistettavissa. Ulkokatoksessa säilytettiin edelleen paljon sekalaista tavaraa. Toimijaa oli kehotettu ja ohjeistettu useita kertoja poistamaan ylimääräiset tavarat ulkokatoksesta haittaeläintorjunnan vuoksi. Ulkokatoksessa säilytettyjen tavaroiden seassa oli jyrsijän ulostetta. Leipomolaatikot olivat edelleen tarkastushetkellä likaisia. Kaakaojauhetta ei oltu lisätty ruispitaleivän pakkausmerkintöihin. Toimijan edustajan mukaan kaakaojauhetta ei enää käytetä ruispitaleivän valmistuksessa. Kaakaojauhetta ei havaittu säilytyksessä leipomossa tarkastushetkellä.
Toimijaa kuultiin EtL 297/2021 68 §:n mukaisen päätöksestä, jossa tultaisiin esittämään uhkasakon ja keskeyttämisuhan toimeenpanoa.
Toimija lähetti vastineen sähköpostitse 3.10.2024. Vastine saapui annetun määräajan jälkeen. Toimija ilmoitti vastineessa, että korjaavia toimenpiteitä oli tehty.
Tarkastus 7.10.2024. Tarkastuksella havaittiin, että leipomon tiloja ei oltu kunnostettu helposti puhtaana pidettäviksi. Pakattujen leipien kuljetinhihna oli edelleen huonossa kunnossa. Hihnaa oli teipattu ilmastointiteipillä. Muita korjaavia toimenpiteitä oli tehty. Leipomon etupihaa oli hieman siivottu, mutta ulkokatoksessa oli edelleen paljon tavaraa. Tavaroiden päälle oli asetettu muovipressuja. Ulkokatoksessa olevat tavarat antoivat edelleen jyrsijöille suotuisat olosuhteet.
Toimijalle annettiin 8.10.2024 EtL 297/2021 68 §:n mukainen päätös Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa. Toimijalle määrättiin elintarviketoiminnan väliaikainen kielto ja uhkasakko.
Tarkastus 24.10.2024. Leipomon ulko-oven (nosto-ovi) alaosassa havaittiin rako, josta jyrisjöiden oli mahdollista kulkea sisälle leipomoon. Toimija oli kunnostanut leipomon käytössä olevat tilat. Varastointii käytettyjä tiloja (edellisiä arabialaisten makeisten valmistustiloja) ei oltu kunnostettu. Kyseiset tilat eivät ole toimijan edustajan mukaan käytössä elintarvikehuoneiston toiminnassa. Astianpesukone ei ollut tarkastuksella käyttökunnossa. Pakkaamiseen käytettävän linjaston kuljetinhihnaa ei oltu korjattu. Toimija lähetti laitteiden korjaussuunnitelman 31.10.2024. Ulkokatosta ei oltu siivottu ylimääräisistä tavaroista, joita katoksessa oli edelleen runsaasti. Toimijaa oli kehotettu siivoamaan ulkokatos, koska ulkokatoksessa olevien tavaroiden seassa oli havaittu jyrsijän ulostetta ja tavarat luovat suotuisan elinympäristön jyrsijöille.
Yhteydenotto. Terveysvalvontaan oli saapunut yhteydenotot 28.10.2024 ja 30.10.2024, joiden mukaan toimijan valmistamia elintarvikkeita (pitaleipiä) oli välitetty myyntiin voimassa olevasta toimintakiellosta huolimatta. Pitaleipiä oli myynnissä elintarvikemyymälässä. Pitaleipien päiväykset (vähimmäis säilvyysaika) oli ilmoitattu leipäpussin sulkijassa. Leipien päiväykset olivat erilaiset 28.10. ja 30.10.
Toimijan edustajan 31.10.2024 ja 4.11.2024 lähettämät sähköpostit. Toimija oli ilmoittanut pakastaneensa tai jäädyttäneensä pitaleipiä ennen toimintakiellon voimaantuloa. Toimija oli ilmoittanut, että toimipaikassa oli jäädytetty 5000 kappaletta pitaleipiä, joista 1500 kappaletta pakastimissa ja loput kylmäautossa. Toimija on sähköpostitse ilmoittanut myyneensä jäädytettyjä/pakastettuja pitaleipiä sulatettuina myymälöihin toimintakiellon aikana.
Toimipaikassa ei ole ilmoitettuun toimintaan soveltuvia tai riittäviä pakastukseen soveltuvia laitteita. Toimipaikassa on tarkastuksilla nähty arkkupakastimia. Pakastimet ovat sijainneet tiloissa, joiden toimija oli ilmoittanut kahdella edellisellä tarkastuksella olevan pois käytöstä (entiset makeisten valmistustilat). Muutaman arkkupakastimen käyttö ei sovellu ilmoitetun määrän pakastamiseen tai jäädyttämiseen. Toimipaikan ympäristössä ei tarkastushetkellä ollut kylmäkuljetukseen käytettävää pakettiautoa tai rekkaa. Kyseisestä toiminnasta ei ole myöskään ilmoitettu tarkastushetkellä tai ennen sitä. On mahdollista, että leipiä oli valmistettu leipomossa ja myyty voimassa olevasta toimintakiellosta huolimatta. Tuotteiden myynnistä oli saatu yhteydenotto terveysvalvontaan. Tuotteesta saatujen kuvien perusteella oli voitu havaita, että pakkausmerkinnöistä puuttuu tieto siitä, että leivät olisi jäädytetty ja myyty sulatettuina. Pakkauksessa oli merkintä ''tuore''.
Asianosaisen kuuleminen:
Toimijaa on kuultu 18.11.2024 päivätyllä kuulemiskirjeellä elintarvikelain 61 §:n mukaisesta määräyksestä leipomotoiminnan lopettamisesta. Kuulemisasiakirja on lähetetty toimijalle sähköpostitse. Vastineen toimittamiselle annettiin määräajaksi 31.12.2024.
Toimija lähetti vastineen kahdella sähköpostilla 31.12.2024 ja 1.1.2025. Vastineet ja vastineeseen kuuluva liite ovat tämän päätöksen liitteenä.
Referaatti toimijan vastineesta:
Toimija on vastannut kuulemiskirjeessä esitettyihin epäkohtiin. Toimijan mukaan jyrsijöitä koskevat ongelmat olivat alkaneet koronaviruksen aiheuttamien muutoksien myötä. Toimijan mukaan yritys (Sham Oy) oli tehnyt sopimuksen toisen haittaeläintorjuntaa tekevän yrityksen kanssa, kun aiempi sopimus oli purettu. Sopimus ja kuvaus tuhoeläintorjunnasta oli toimitettu tarkastajalle sähköpostitse tiedoksi. Toimijan mukaan toimija on itse huolehtinut haittaeläintorjunnasta maaliskuusta 2023 alkaen.
Toimijan mukaan pakkausmateriaalien jäljitettävyystietoja ei oltu säilytetty, koska toimija ei ollut tietoinen tietojen säilyttämisen tarpeellisuudesta. Toimijan mukaan he eivät olleet ilmoittaneet terveystarkastajalle milloin Liettuasta ostetut pakkausmateriaalit oli ostettu. Toimijan mukaan he ostivat Liettuassa valmistettuja materiaaleja vielä noin vuosi sen jälkeen, kun niitä oli edellisen kerran tilattu Liettuasta. Toimijan mukaan Liettuassa oleva pakkausmateriaalien valmistaja oli varastoinut ylimääräisiä toimijalle valmistettuja pakkausmateriaaleja ja tarjoitui myymään ne toimijalle alennettuun hintaan. Toimija varastoi ostetut pakkausmateriaalit. Toimija käytti varastossa olevia materiaaleja, kun (rekisteröitymättömän pakkausmateriaalien valmistajan valmistamien) pakkausmateriaalien käyttö kiellettiin. Liettuasta ostettiin myös uusia pakkausmateriaaleja 24.5.2022. Toimija lähetti kuitin 24.5.2022 tehdystä tilauksesta vastineen liitteenä. Varastojen tyhjennystä koskevasta ostoksesta ei lähetetty kuittia vastineen mukana. Toimijan mukaan tarkastuksella 14.6.2022 käytettiin Liettuasta ostettuja pakkausmateriaaleja ja jäljitettävyystietoja ei ollut, koska niitä koskevasta vaatimuksesta ei oltu tietoisia. Toimijan mukaan asia on tarkastettavissa, jos Liettuassa olevaan yritykseen otettaisiin yhteyttä.
Toimijan mukaan Ruotsissa sijainneen leipomon pakkausmateriaalit oli ostettu toiselta yritykseltä. Toimija oli käyttänyt ruotsalaisen leipomon pakkaustiedot sisältäviä pakkausmateriaaleja ruotsinkielisissä kunnissa, koska muiden pakkausmateriaalien käyttö oli kielletty (rekisteröimättömän pakkausmateriaalien valmistajan muovipussit) ja pakkauksissa oli toimijan mukaan vastaavat tiedot, kuin toimijan omissa pakkauksissa. Toimijan mukaan ruotsalaisen leipomon pakkausten käyttö lopetettiin välittömästi, kun toimija sai tietää sen olevan kiellettyä.
Toimijan mukaan 4.10.2022 annettua määräystä oli noudatettu. Sham Oy oli ostanut pakkausmateriaalien valmistustoiminnan (toimija ei ollut tehnyt asiasta ilmoitusta terveysvalvontaan). Toimijan mukaan pakkausten valmistukseen käytettyjen materiaalien soveltuvuus oli varmistettu dokumenteilla. Pakkausmateriaalien vaatimustenmukaisuus ei kuitenkaan ollut terveystarkastajan mukaan todennettavissa. Toimija ei ollut tietoinen, että pakkausmateriaalien soveltuvuus tulisi todentaa laboratorianalyysillä ja siksi sitä ei oltu toimijan mukaan tehty. Laboratorioanalyysit tehtiin 28.12.2022 ja muovipussit todettiin soveltuviksi elintarvikekäyttöön.
Toimijan mukaan Lähi-idän makeisia ei oltu valmistettu myyntiin 24.8.2023. Toimijan mukaan kyseessä oli tuotteiden valmistuksen testaus. Toimijan mukaan ruotsalaisen leipomon pakkausmerkinnöillä oleviin pakkauksiin pakatut leivät olivat ainoastaan henkilökohtaiseen käyttöön ja koska tuotteita oli tarkoitus testata. Toimijan mukaan niitä ei oltu viety myyntiin. Toimija hävitti ruotsalaisen leipomon pakkausmerkinnöillä varustetut pakkaukset ja lähetti asiasta videotodisteet tarkastajalle.
Toimijan mukaan toimija teki leiville takaisinvedon Ruokaviraston määräyksen mukaisesti. Toimija oli vastineessa ilmoittanut, että leivät kuitenkin valmistettiin eri alueella, kuin muut tuotteet.
Toimijan mukaan 14.9.2023 tehdyllä tarkastuksella tilat olivat siistit ja niissä ei ollut haittaeläinten jätöksiä. Tilojen kunnosta kuitenkin huomautettiin. Toimijan mukaan korjaussuunnitelma lähetettiin tarkastajalle sähköpostilla, mutta tarkastaja ilmoitti, että sitä ei oltu saatu. Toimijan mukaan 2.10.2023 tehdyn tarkastuksen jälkeen lähetettiin korjaussuunnitelma ( toimija oli lähettänyt sähköpostilla 6.10.2023 kuvauksen tehdyistä toimenpiteistä).
Toimijan mukaan metallinen ulko-ovi on vanha ja sitä on kunnostettu, eli hitsattu useita kertoja. Toimijan mukaan raot oli peitetty, mutta hieman valoa jäi näkymään (oven raoista). Toimijan mukaan asiaa oli suurenneltu. Toimijan mukaan vaihtolämpökaapin pinnat on korjattu ohjeistuksien mukaisesti. Toimijan mukaan katoksessa olevat muovipussit kierrätetään muovin valmistuksessa ja niitä ei ole käytetty elintarvikkeiden pakkaamiseen.
Toimijan mukaan 1.2.2024 tehdyllä tarkastuksella ulko-ovi oli jäänyt auki, kun toimija oli odottanut tarkastajaa sisälle ja ovea ei sen jälkeen suljettu. Oven vieressä oli likaisia laatikoita, jotka kuljettaja oli tuonut alueelle. Toimijan mukaan likaiset laatikot erotellaan ja puhdistetaan. Toimijan mukaan WC-tilojen siivousvälineet oli siirretty WC-tilaan edellisellä tarkastuksella annetun ohjeistuksen mukaisesti ja tämän jälkeen tarkastuksella ne oli ohjeistettu siirtämään ne pois WC-tilasta (toimijaa oli tarkastuksella 16.11.2023 ohjeistettu hankkimaan WC-tiloille erilliset siivousvälineet).
Toimijan mukaan jätehuoltoyritys kyllä laskuttaa jätteiden keräyksestä ja asiassa on ollut tarkastajan kanssa väärinymmärrys (toimijan 2.2.2024 päivätyssä omavalvonnassa kuitenkin lukee, että toimija käyttää Vantaalla sijaitsevaa jätehuoltoyritystä ilmaiseksi). Toimijan kanssa on keskusteltu englanniksi. Toimijan mukaan väärinymmärryksiä koskeva asia on korjaantunut, kun he ovat palkanneet suomenkielisen työntekijän vuoden 2024 puolessa välissä.
Toimijan mukaan yritys on tehnyt tiloille edellytetyt korjaukset, mutta korjattavaa on vain etsitty lisää. Toimijan mukaan ei ole ollut toimijan vastuulla, että tiloihin ei ole tullut kuumaa vettä, koska tilojen omistaja ei ole korjannut asiaa. Toimija hankki myöhemmin tiloihin lämminvesivaraajan. Toimija oli lisännyt ulko-oveen verkon, joka olisi tarvittaessa myös irroitettavissa. Tarkastuksella 15.5.2024 havaittu homeinen leipä oli jätekatoksessa. Toimijan mukaan leivän valmistuksessa käytettiin niin vähän kaakaojauhetta, että sitä ei olisi tarvetta ilmoittaa pakkausmerkinnöissä. Toimijan mukaan hän olisi saanut asiasta aiemmin ohjeistusta. Toimijan mukaan kaakaojauheen käyttö lopetettiin, kun toimija sai tietää, että se tulisi merkitä ainesosaluetteloon.
Toimijan mukaan yritys oli ollut lähellä konkurssia ja leipomon sulkeminen oli suunnitteilla ennen 25.8.2024 (tilojen korjauksen määräaika). Toimijan mukaan 10.8.2024 havaittiin tuotannossa asia, joka oli vaikuttanut leivän laatuun. Sen jälkeen leivän laatu on toimijan mukaan parantunut. Toimija teki tämän jälkeen korjaavia toimenpiteitä tiloihin. Toimija on korjannut tilat, uusinut lattioita, kattoa ja seinää. Toimijan mukaan leipomon ulko-ovessa 24.10.2024 havaittu rako oli uusi. Toimijan oli ilmoittanut, että se olisi mahdollista korjata ennen valmistuksen aloittamista. Toimijan mukaan astianpesukonetta ollaan korjaamassa. Uusi leivän kuljetinhihna on tilattu. Ulkokatoksesta aiotaan poistaa tavaraa toimijan tekemän suunnitelman mukaisesti.
Toimijan mukaan leipiä oli valmistettu ja jäädytetty viimeisenä työpäivänä (ennen toimintakieltoa 8.10.2024 EtL 297/2021 68 §). Toimijan mukaan pakastimet oli asennettu leipomon yläkertaan. Toimijan mukaan jäädytettyjä leipiä toimitettiin asiakkaille kylmäkuljetukseen tarkoitetulla ajoneuvolla. Asiakkaille oli ilmoitettu leipomon väliaikaisesta sulkeutumisesta. Toimijan mukaan kilpaileva toimija jäädyttää leipiä ja myy niitä tuoreina. Toimija on valittanut asiasta, mutta asia ei ole muuttunut. Tästä syystä toimija on itse toiminut samoin, vaikka tietää sen olevan kiellettyä.
Toimija vahvistaa vastineessaa, että he ovat toimineet toimipaikassa vuodesta 2016. Toimijan mukaan heillä on ollut aiemmin käsitys siitä, että terveystarkastajan vaatimukset ovat olleet toisarvoisia, mutta nyt suomea puhuvan henkilön avulla he ovat ymmärtäneet asioiden tärkeyden ja asiat ovat selkeytyneet.
Toimija toivoo vastineessaan, että heille annetaan edelleen mahdollisuus jatkaa toimintaa. Toimija vetoaa erityisesti elokuussa tehtyihin korjaaviin toimenpiteisiin ja yhteistyöhön.
Ehdotus
Esittelijä
-
Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi
Ympäristölautakunnan määräys:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää
- antaa seuraavan elintarvikelain 61 §:n mukaisen määräyksen:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää lopettaa Palm Foods Oy:n (3317387-2) toimijan elintarvikkeiden valmistustoiminnan 1.2.2025 alkaen.
Päävelvoite:
Rekisteröidyn toiminnan lopettamispäätös merkitsee sitä, että rekisteröinti poistetaan eikä toimijalla ole oikeutta harjoittaa elintarviketoimintaa elintarvikehuoneistoissa.
Määräaika:
Elintarviketoiminta tulee lopettaa 1.2.2025.
Perustelut määräyksen antamiselle:
Toimija on toistuvasti toiminut elintarvikesäännösten vastaisesti ja viranomainen on joutunut antamaan useita hallintopakkopäätöksiä toimintaan liittyen. Lisäksi toimija on antanut virheellistä tietoa elintarvikevalvonnan tarkastajille. Toimija oli ilmoittanut kontaktimateriaalihankinnasta Liettuasta ja jätteiden toimituksesta maksuttomasti jätehuoltoyhtiölle, vaikka asiat eivät olleet totuudenmukaisia. Toiminta on jouduttu väliaikaisesti kieltämään 13.2.2020 ja 19.1.2022 puutteellisen haittaeläintorjunnan ja havaittujen jyrsijöiden sekä jyrsijän ulosteen johdosta. Toimija ei ollut huolehtinut haittaeläintorjunnasta tai reagoinut haittaeläimiä koskeviin havaintoihin. Viimeisin osoitus toimijan epäluotettavuudesta on ollut se, että toimijan tuotteita oli toimitettu markkinoille, vaikka toiminta oli viranomaispäätöksellä 8.10.2024 keskeytetty.
Elintarvikelain (297/2021) 61 §:n 1 momentin mukaan valvontaviranomainen voi keskeyttää tai lopettaa rekisteröidyn elintarviketoiminnan, jos toiminta on olennaisesti elintarvikesäännösten vastaista eikä toimija ole noudattanut valvontaviranomaisen 55 tai 56 §:n nojalla antamaa määräystä tai kieltoa. Pykälän 2 momentin mukaan toiminta voidaan lisäksi keskeyttää tai lopettaa, jos toimija ei enää ole 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla luotettava ja peruste, jonka takia toimijaa ei pidetä luotettavana, on luonteeltaan olennainen ja vakava eikä toimija ole viranomaisen määräyksestä huolimatta korjannut epäkohtaa.
Elintarvikelain (297/2021) 7 §:n mukaan: Elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijan on oltava luotettava. Toimijaa ei pidetä luotettavana, jos hän on: 1) luotettavuuden arviointia edeltäneen kolmen vuoden aikana toiminnassaan toistuvasti osoittanut ilmeistä piittaamattomuutta elintarviketurvallisuuden varmistamista, elintarvikesäännösten noudattamista ja kuluttajien turvallisuutta kohtaan;
Valvonta-asetuksen (EU) 2017/625 138 artiklassa edellytetään, että viranomainen toteuttaa toimenpiteitä sen varmistamiseksi, että toimija korjaa säännösten vastaisen tilanteen ja estää sen jatkossa. Artikla edellyttää viranomaista käyttämään tarvittaessa hallinnollisia pakkokeinoja. Päättäessään toimenpiteistä toimivaltaisten viranomaisten on otettava huomioon säännösten noudattamatta jättämisen luonne. Toimivaltaisten viranomaisten on varmistaakseen, että valvonta-asetuksen säännöksiä noudatetaan, toteutettava asianmukaiseksi katsomansa toimenpiteet.
Palm Foods Oy:n, sekä sen taustalla olevien toimijoiden aiempien yritysten toiminnassa, on todettu viimeisten kolmen vuoden aikana elintarvikelainsäädännön noudattamisessa lukuisia epäkohtia. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että varmistaakseen sen, ettei kuluttajien turvallisuus elintarvikelainsäädännön noudattamattomuuden vuoksi vaarannu, ainoa tehokas toimenpide on Palm Foods Oy:n elintarvikkeiden valmistustoiminnan lopettaminen. Toimijan valvontahistoria osoittaa, ettei se riittävällä tavalla pysty huolehtimaan elintarvikelainsäädännön noudattamisesta siten kuin elintarvikelain 6 §:ssä edellytetään.
Toiminnan lopettamispäätös pohjautuu sekä elintarvikelain 61 §:n 1, että 2 momenttiin. Pykälän 1 momentissa tarkoitetulla tavalla Palm Foods Oy on jättänyt noudattamatta 8.10.2024 annettua elintarvikelain 56 §:n mukaista toimintakieltoa, ja se on kiellosta huolimatta toimittanut myyntiin pitaleipiä 8.10.-30.10.2024. välisenä aikana. Elintarviketoiminnan jatkamista ja tuotteiden myyntiä toimintakiellon aikana, ennen kuin lautakunta on purkanut toimijalle annetun päätöksen, on pidettävä 61 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti elintarvikesäännösten vastaisena.
Palm Foods Oy:n toiminta ja valvontahistoria myös osoittavat, ettei yritystä voida enää pitää elintarvikelain 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla luotettavana. Valvonnassa havaittuja epäkohtia on selvitetty tämän päätöksen liitteissä. Elintarvikesäännösten noudattamatta jättäminen on yrityksessä ollut toistuvaa. Vaikka kaikki havaitut epäkohdat eivät olekaan johtaneet hallinnollisiin määräyksiin tai kieltoihin, osoittaa myös useiden huomautusten tai kehotusten antaminen erilasista elintarviketurvallisuutta vaarantavista seikoista piittaamattomuutta siitä, että elintarviketurvallisuus pyrittäisiin aidosti varmistamaan kaikissa tilanteissa. Toiminnassa on myös ollut hyvinkin erityyppisiä säädöstenvastaisuuksia, muun muassa tilojen puhtaanapitoon, tuhoeläintorjuntaan ja elintarvikkeiden kontaktimateriaaleihin liittyen. Koska luotettavuuden puuttuminen liittyy nimenomaan elintarviketurvallisuuden varmistamiseen ja elintarvikesäännösten noudattamiseen, voidaan luotettavuuden puuttumisen perustetta pitää jo sinällään 61 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla olennaisena ja vakavana. Myös monet yrityksen toiminnassa havaitut yksittäiset epäkohdat, ovat olennaisia ja vakavia, kuten toiminnan harjoittaminen annetusta kiellosta huolimatta, sekä vakavat puutteet toiminnan hygieniassa. Päätöksen liitteessä ilmenevin tavoin valvontaviranomainen on määrännyt epäkohtia korjattavaksi, mutta erilaiset säädöstenvastaisuudet ovat siitä huolimatta toistuneet.
Yhteenveto:
Toimijan toiminnassa on havaittu useita epäkohtia, jotka ovat osoittaneet piittaamattomuutta elintarvikelainsäädäntöä kohtaan. Toimija ei ole korjannut epäkohtia neuvonnasta, ohjeistuksesta ja kehotuksista huolimatta lainsäädännön mukaisiksi annettuihin määräaikoihin mennessä. Toimijan lainsäädännön noudattamatta jättämisen osalta on jouduttu käyttämään toistuvasti toimintaan kohdistuvia hallinnollisia pakkokeinoja. Toimijaa ei voida pitää luovettavana, koska toimija on toiminut toistuvasti annettujen kehotusten sekä osin määräysten vastaisesti. Toimija on ilmoittanut valvontaviranomaiselle virheellisiä tietoja pakkausmateriaalien valmistajasta ja leipomon jätteiden käsittelystä. Lisäksi toimijan on toiminut toimijalle annetun kieltopäätöksen vastaisesti.
Täytäntöönpano:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan edellä mainittu päätös tullaan määräämään noudatettavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.
Päätöksen perusteena olevat asiakirjat:
Liite 1. Tarkastuskertomus 18.1.2022 Sham Oy
Liite 2. Tarkastuskertomus 19.4.2022 Sham Oy
Liite 3. Tarkastuskertomus 14.6.2022 Sham Oy
Liite 4. Yhteydenotto pakkausmateriaalien valmistajaan 25.4.2022
Liite 5. EtL 55§ mukainen määräys Sham Oy 4.10.2022
Liite 6. Kuuleminen EtL 61 § mukaisen määräyksen antamisesta Sham Oy 28.10.2022
Liite 7. Tarkastuskertomus 24.8.2023 Palm Foods
Liite 8. Ruokaviraston EtL 65 § mukainen päätös 4.9.2023 Palm Foods
Liite 9. Tarkastuskertomus 14.9.2023 Palm Foods
Liite 10. Tarkastuskertomus 2.10.2023 Palm Foods sweets
Liite 11. Tarkastuskertomus 16.11.2023 Palm Foods
Liite 12. Tarkastuskertomus 16.11.2023 Palm Foods sweets
Liite 13. EtL 55 § mukainen määräys Palm Foods 12.3.2024
Liite 14. Tarkastuskertomus 15.5.2024 Palm Foods
Liite 15. Tarkastuskertomus 6.9.2024 Palm Foods
Liite 16. Kuuleminen EtL 68 § mukaisesta leipomotuotteiden valmistuksen keskeyttämisestä ja uhkasakon tuomitsemisesta Palm Foods
Liite 17. Toimijan vastine 2.10.2024 Palm Foods
Liite 18. Tarkastuskertomus 7.10.2024 Palm Foods
Liite 19. EtL 68 § mukainen päätös Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta Palm Foods 8.10.2024
Liite 20. Tarkastuskertomus 24.10.2024 Palm Foods
Liite 21. Kuvat yhteydenotoista 28.10.2024 ja 30.10.2024
Liite 22. Toimijan edustajan sähköpostit 31.10.2024 ja 4.11.2024 Palm Foods
Liite 23. Kuuleminen EtL 61 § mukaisen määräyksen antamisesta Palm Foods Oy 18.11.2024
Liite 24. Toimijan vastine 1.1.2025
Liite 25. Toimijan vastineen liite 1.1.2025
Liite 26. Toimijan vastine arabiaksi 31.12.2024
Sovelletut säännökset
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus elintarvikelainsäädäntöä koskevista yleisistä periaatteista ja vaatimuksista 178/2002/EY
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus elintarvikehygieniasta 852/2004/EY, artikla 5, liite II.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2017/625 virallisesta valvonnasta
Elintarvikelaki 297/2021, 6 §, 7§, 40 §, 55 §, 61 §
Hallintolaki 434/2003
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta 318/2021