Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.1.2025

§ 8 Neoen Renewables Finland Oy, YVA:n tapauskohtainen soveltaminen Jäniksenlinnat-Raala aurinkovoimapuisto, Nurmijärvi ja Tuusula

TUUDno-2024-2246

Valmistelija

  • Ekaterina Ikonen, ekaterina.ikonen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö:
Uudenmaan ELY-keskus pyytää Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselta lausuntoa siitä, onko ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA-menettely) tarpeen soveltaa Neoen Renewables Finland Oy:n aurinkovoimahankkeeseen. Lausunto pyydettiin antamaan viimeistään 19.12.2024. ELY-keskus myönsi pyynnöstä Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle lisäaikaa 17.1.2025 asti ympäristölautakunnan kokousaikataulun takia.

Lausuntopyyntöä koskeva toiminta:

Neoen Renewables Finland Oy suunnittelee aurinkovoimapuistoa, joka tulisi sijoittumaan Nurmijärvellä Raalan (noin 385 ha) ja Tuusulassa Jäniksenlinnan (noin 282 ha) alueille. Tarkasteltavia kohdealueita on kolme: Raala, Jäniksenlinna 1 sekä Jäniksenlinna 2. Kukin kolmesta hankealueesta muodostuu 3–8 pienemmästä osasta. Aurinkoenergian selvitysalue sijoittuu 37 kiinteistön alueelle, jotka ovat yksityisessä omistuksessa. Hanketoimija on tehnyt toiminnan suunnittelun ja tarvittavan luvituksen hakemisen osalta maanvuokrasopimukset maanomistajien kanssa.

Aurinkovoimapuisto koostuu aurinkopaneeleista, niitä tukevista paneelitelineistä perustuksineen, inverttereistä, muuntamoista ja niitä yhdistävistä maakaapeleista sekä huoltoteistä ja näitä alueita mahdollisesti ympäröivistä suoja-aidoista. Aurinkovoimalan nimellisteho on maksimissaan alustavalla toteutussuunnitelmalla noin 500 MWp, mutta nimellisteho tarkentuu teknisen suunnittelun edetessä. Hankealueen keskiosiin rakennetaan sähköasema, josta sähkö siirretään ilmajohdoilla tai maakaapeleilla Fingrid Oyj:n Nurmijärven 400 kV sähköasemalle. Aurinkovoima-alueiden välinen sähkönsiirto toteutetaan nykyisten teiden viereen rakennettavilla 33 kV maakaapeleilla. Sähkönsiirron suunnitelmat tarkentuvat hankkeen suunnittelun edetessä.

Hankealueesta suurin osa on viljelykäytössä olevaa peltoaluetta, mutta Raalan suunnittelualueen etelä- ja länsiosassa sekä Jäniksenlinnan koillisosassa on isompia metsäalueita. Aurinkovoimalat sijoittuvat osittain vedenhankintaa varten tärkeille 1-luokan Teilinummen, Jäniksenlinnan ja Kaikulan pohjavesialueille. Yksi kokonaan pohjavesialueella sijaitseva kohde (nro. 3, 11 ha) on jäänyt pois suunnitelmasta hankkeen edetessä. Kattavissa taustaselvityksissä on tunnistettu arvokkaita luontokohteita sekä selvitetty vaikutuksia mm. luonnonsuojelualueisiin, ekologiseen verkostoon, pohjavesiin, maisemaan ja kulttuuriympäristöön. Hankealueilla ei ole Natura-alueita, luonnonsuojelualueita tai suojeluohjelmien kohteita.

Selvitysalueella on voimassa Uusimaa 2050 -kaava. Kaavan osista suunnittelualueelle sijoittuu Helsingin seudun vaihemaakuntakaava, joka on tullut voimaan 13.3.2023. Tuusulan puoleisilla hankealueilla on voimassa Ruskela-Vanhakylä-Ritasjärvi -osayleiskaava. Hankealueille ei sijoitu asemakaavoja.

Ehdotus

Esittelijä

  • Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää 

  • antaa seuraavan lausunnon tarpeesta soveltaa ympäristövaikutusten arviointimenettelyä Neoen Renewables Finland Oy:n Nurmijärven ja Tuusulan aurinkovoimahankkeeseen:
     

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto

YVA-menettelyä sovelletaan hankkeeseen ELY-keskuksen päätöksellä, mikäli hanke tai sen muutos todennäköisesti aiheuttaa YVA-lain (252/2017) liitteen 1 hankeluettelon hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia (YVA-laki 3 §). YVA-lain 3 § 2 momentin mukaan arviointimenettelyä sovelletaan lisäksi yksittäistapauksessa sellaiseen hankkeeseen, joka todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen, YVA-lain liitteessä 1 tarkoitettujen hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia.

Energian tuotannon hankkeiden osalta liitteessä 1 ei ole aurinkoenergian tuotantoalueita koskevia säädöksiä. YVA-arvioinnin tarveharkintapäätöstä tehtäessä otetaan huomioon hankkeen ominaisuudet, sijainti ja vaikutusten luonne YVA-lain liitteen 2 osoittamalla tavalla. Aurinkovoimalakenttä tulee rakentumaan avoimeksi muutettavalle alueelle, joten sen voi rinnastaa YVA-lain (126/2019) liitteen 1 2f-kohdan mukaiseen toimintaan. Sen mukaan YVA-menettelyä sovelletaan yli 200 hehtaarin laajuisen, yhtenäiseksi katsottavan alueen metsä-, suo- tai kosteikkoluonnon pysyväisluonteiseen muuttamiseen toteuttamalla uudisojituksia tai kuivattamalla ojittamattomia suo- ja kosteikkoalueita, poistamalla puusto pysyvästi tai uudistamalla alue Suomen luontaiseen lajistoon kuulumattomilla puulajeilla. Neoen Renewables Finland Oy:n aurinkovoimahankealue on pinta-alaltaan yli kolminkertainen verrattuna YVA-menettelyn vaativiin, yli 200 hehtaarin laajuisiin alueiden pysyväisluonteisen muuttamisen hankkeisiin.

Ympäristöministeriössä laadittavana oleva opas aurinkovoimahankkeiden luvittamiseen, kaavoittamiseen ja vaikutustenarviointiprosessiin ei ole vielä valmistunut. Myös kokemuksia suurista aurinkovoimaloista tai niiden vaikutuksista on vielä vähän. Valtakunnallisen ohjeistuksen puutteen, hankkeen laajuuden, sijoittumisen kahden kunnan alueelle sekä mm. luonto-, maisema- ja pohjavesivaikutusten arvioinnin vuoksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta pitää perusteltuna soveltaa hankkeessa YVA-menettelyä.

Päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää 

  • antaa seuraavan lausunnon tarpeesta soveltaa ympäristövaikutusten arviointimenettelyä Neoen Renewables Finland Oy:n Nurmijärven ja Tuusulan aurinkovoimahankkeeseen:
     

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto

YVA-menettelyä sovelletaan hankkeeseen ELY-keskuksen päätöksellä, mikäli hanke tai sen muutos todennäköisesti aiheuttaa YVA-lain (252/2017) liitteen 1 hankeluettelon hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia (YVA-laki 3 §). YVA-lain 3 § 2 momentin mukaan arviointimenettelyä sovelletaan lisäksi yksittäistapauksessa sellaiseen hankkeeseen, joka todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen, YVA-lain liitteessä 1 tarkoitettujen hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia.

Energian tuotannon hankkeiden osalta liitteessä 1 ei ole aurinkoenergian tuotantoalueita koskevia säädöksiä. YVA-arvioinnin tarveharkintapäätöstä tehtäessä otetaan huomioon hankkeen ominaisuudet, sijainti ja vaikutusten luonne YVA-lain liitteen 2 osoittamalla tavalla. Aurinkovoimalakenttä tulee rakentumaan avoimeksi muutettavalle alueelle, joten sen voi rinnastaa YVA-lain (126/2019) liitteen 1 2f-kohdan mukaiseen toimintaan. Sen mukaan YVA-menettelyä sovelletaan yli 200 hehtaarin laajuisen, yhtenäiseksi katsottavan alueen metsä-, suo- tai kosteikkoluonnon pysyväisluonteiseen muuttamiseen toteuttamalla uudisojituksia tai kuivattamalla ojittamattomia suo- ja kosteikkoalueita, poistamalla puusto pysyvästi tai uudistamalla alue Suomen luontaiseen lajistoon kuulumattomilla puulajeilla. Neoen Renewables Finland Oy:n aurinkovoimahankealue on pinta-alaltaan yli kolminkertainen verrattuna YVA-menettelyn vaativiin, yli 200 hehtaarin laajuisiin alueiden pysyväisluonteisen muuttamisen hankkeisiin.

Ympäristöministeriössä laadittavana oleva opas aurinkovoimahankkeiden luvittamiseen, kaavoittamiseen ja vaikutustenarviointiprosessiin ei ole vielä valmistunut. Edellä mainituista seikoista huolimatta lautakunta katsoo, että tarvetta YVA-menettelyyn ei ole. Kuten ELY-keskuksen ohjeessa todetaan, YVA-menettely tulee tehdä kun yhtenäinen aurinkopaneelikenttä on yli 200 ha.

Eriävä mielipide

  • Seuraavat henkilöt jättivät eriävän mielipiteen:

    esittelijä Leena Sjöblom

    puheenjohtaja Merja Laitinen

    jäsen Kati Alanen

    jäsen Maarit Turunen

    jäsen Sami Carlenius

     

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun jäsen Anttti Vaittinen teki seuraavan muutosehdotuksen jäsen Esa Lahtelan kannattamana:

Lausunnon lopusta poistetaan kaksi viimeistä lausetta: "Myös kokemuksia suurista aurinkovoimaloista tai niiden vaikutuksista on vielä vähän. Valtakunnallisen ohjeistuksen puutteen, hankkeen laajuuden, sijoittumisen kahden kunnan alueelle sekä mm. luonto-, maisema- ja pohjavesivaikutusten arvioinnin vuoksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta pitää perusteltuna soveltaa hankkeessa YVA-menettelyä."

Ja niiden tilalle laitetaan lauseet: "Edellä mainituista seikoista huolimatta lautakunta katsoo, että tarvetta YVA-menettelyyn ei ole. Kuten ELY-keskuksen ohjeessa todetaan, YVA-menettely tulee tehdä kun yhtenäinen aurinkopaneelikenttä on yli 200 ha."

Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty kannatettu muutosehdotus, on asia ratkaistava äänestämällä. Lautakunta äänesti pohjaesityksen ja Vaittisen muutosehdotuksen välillä. 


Äänestys 

Pohjaesitys

Vaittisen muutosehdotus

Ne, jotka kannattavat pohjaesitystä äänestävät ”jaa” ja ne, jotka kannattavat Vaittisen muutosehdotusta äänestävät "ei".


Suoritetussa äänestyksessä annettiin

6 "jaa"-ääntä (Kati Alanen, Sami Carlenius, Merja Laitinen, Eeva Särkiniemi, Maarit Turunen, Hannu Salin)

7 "ei"-ääntä (Mika Heino, Esa Lahtela, Eero Linnamäki, Teemu Ovaska, Jari Renlund, Pasi Torkkeli, Antti Vaittinen)

Koska Vaittisen muutosehdotus sai enemmän ääniä, muutosehdotus tuli lautakunnan päätökseksi.

 

Merkittiin tiedoksi, että apulaispormestari Anna Yltävä saapui tämän pykälän käsittelyn aikana klo 18:15.

Merkittiin tiedoksi, että kokouksessa pidettiin tauko tämän pykälän käsittelyn aikana klo 18:32-18:39.

Tiedoksi

Uudenmaan Ely-keskus kirjaamo, Jenni Nieminen

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.