Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.1.2025

§ 5 Musiikkitoiminnan aikarajoituksen poistaminen ja terveydensuojelulain mukaisen hallintopakkoasian käsittelyn lopettaminen, Aino Areena Järvenpää

TUUDno-2023-2160

Valmistelija

  • Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

Meluhaitta-asia on tullut Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen vireille kirjallisesti 9.10.2023. Vireillepanoasiakirjan tietojen mukaan useisiin alueen asuntoihin kantautui toistuvasti häiritsevää musiikkimelua lähellä sijaitsevan Aino Areenan tapahtumista. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastaja teki 9.11.2023 terveydensuojelulain mukaisen asunnontarkastuksen, sekä 11.-12.11.2023 pitkäkestoisen miehittämättömän mittauksen osoitteessa Aura    04400 Järvenpää sijaitsevassa omakotitalossa terveyshaittaepäilyn johdosta. Tarkastuksen ja viranomaismittausten perusteella asunnossa todettiin terveydensuojelulain tarkoittama terveyshaitta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta antoi 16.1.2024 § 5 Aino Areenan toimijalle määräyksen lopettaa musiikkitoiminta Aino Areenalla viimeistään klo 22:00 ilman riittäviä ääneneristävyyttä pysyvästi lisääviä korjaustoimenpiteitä. Klo 22:00 jälkeen tapahtuvan musiikkitoiminnan jatkamiseksi edellytettiin ulkopuolisen asiantuntijan laatimaa selvitystä,​ jolla osoitetaan,​että Aino Areenan rakennus on äänieristykseltään ko. toimintaan riittävä ja että musiikkitoiminnasta ei enää kantaudu lähialueen asuntoihin asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja ylittävää melua. Määräyksen mukaisesti terveysvalvonta arvioi selvitysten asianmukaisuuden ja riittävyyden,​ sekä suorittaa tarvittaessa itse viranomaistarkastuksia ja -​mittauksia terveyshaitan arvioimiseksi.

Aino Areenan katon äänieristystä parannettiin lisäämällä kattorakenteeseen massaa ja konserttisalissa tehtiin äänentositoteknisiä muutoksia. Aino Areenan toimija toimitti 3.5.2024 raportin (Akukon 220135-08) melumittauksista, jotka oli tehty kattomuutosten jälkeen 20.4.2024. Tutkimuksessa melua oli mitattu konsertin aikana mm. Aino Areenan etelä- ja länsipuolella sijaitsevissa asunnoissa (Karhi    ja Yliopettajankatu   ). Tutkimuksen mukaan Aino Areenalla soitettavasta musiikista aiheutuvat, asunnoissa mitatut keski- ja enimmäisäänitasot sekä pientaajuinen melu eivät ylittäneet asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja. Aino Areenan toimija toimitti 31.5.2024 raportin (Akukon 220135-09) melumittauksista, jotka oli tehty 18.5.2024. Tutkimuksessa melua oli mitattu konsertin aikana mm. Aino Areenan pohjois- ja itäpuolella sijaitsevissa asunnoissa (Verstaspihankatu ja Puimalanpolku). Tutkimuksen mukaan Aino Areenalla soitettavasta musiikista aiheutuvat, asunnoissa mitatut keski- ja enimmäisäänitasot sekä pientaajuinen melu eivät ylittäneet toimenpiderajoja.

Vireillepanijat esittivät keväällä 2024 terveysvalvonnalle vaatimuksen Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan asettaman uhkasakon tuomitsemiseksi, koska Aino Areenalla oli ollut musiikkitoimintaa annetun määräyksen vastaisesti klo 22 jälkeen. Asukkaille vastattiin, että uhkasakon tuomitsemiseksi terveyshaitta asunnossa tulisi todeta uudelleen, koska Aino Areena on tehnyt korjaustoimenpiteitä ja tilanne on muuttunut päätöksentekohetkestä. Asukkaille tarjottiin uutta tarkastusta, josta he kieltäytyivät.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveysvalvonta teki 3.9.2024 seurantatarkastuksen Aino Areenan länsipuolella sijaitsevassa asunnossa (Yliopettajankatu   ). Tarkastusta varten järjestettiin koetilanne, jossa Aino Areenan äänentoistolaitteilla soitettiin suoratoistopalvelusta runsaasti bassotaajuuksia sisältävää musiikkia tyhjälle salille ja asunnossa tehtiin suuntaa-antavia melumittauksia. Tarkastuksen perusteella asuntoon kuului jonkin verran Aino Areenalla soitettavan musiikin bassotaajuuksia, mutta mittausten perusteella koejärjestelyn mukaisilla lähtöäänitasoilla oli mahdollista saavuttaa asumisterveysasetuksen toimenpiderajan alittavat keskiäänitasot asunnossa. Terveysvalvonta olisi halunnut tehdä kyseisen seurantatarkastuksen/-mittauksen samassa asunnossa, missä terveyshaitta syksyllä 2023 todettiin (meluhaitta-asian vireillepanija, Aura   ), mutta asunnon omistaja ei suostunut tarkastuksen tekemiseen.

Viranomaisen tavoitteena oli tehdä jälkivalvontatarkastus vähintään vireillepanijan asunnossa, jossa terveyshaitta oli alun perin todettu, mutta mieluummin kuitenkin useammassa Aino Areenan lähimmistä naapuriasunnoista. Jälkivalvontatarkastukset päätettiin tehdä syksyn 2024 konserttikauden alettua, koska loppukeväällä-kesällä 2024 ei ennakkotietojen mukaan ollut enää sopivia konsertteja tulossa. Terveysvalvonta yritti syksyllä 2024 järjestää jälkivalvontatarkastusta Aino Areenan naapuruston asuntoihin meluhaitan arvioimiseksi. Tarkastus ja viranomaismittauksia olisi tehty asunnoissa todellisen konsertin aikana ja Aino Areenan toimijalle ennalta ilmoittamatta. Mahdollisuutta jälkivalvontatarkastukselle ja melumittaukselle kysyttiin ensisijaisesti Aura   omistajalta, jossa terveyshaitta oli todettu. Mahdollisuutta viranomaisen tutkimuksille kysyttiin myös muilta meluhaitta-asian vireillepanijoilta ja meluhaitasta lähiaikoina ilmoittaneilta Aino Areenan lähinaapureilta. Asukkaat kieltäytyivät jälkivalvontatarkastuksesta vedoten mm. Aino Areenan korjausten keskeneräisyyteen.

Aino Areenan rakenteellisista ja äänentoistoteknisistä muutoksista johtuen tilanne on muuttunut päätöksentekohetkestä. Muutosten jälkeen tehtyjen mittausten perusteella Aíno Areenalla soitettu musiikki ei aiheuttanut asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja ylittävää melua mittauskohteena olleissa asunnoissa. Melulutasoja ei ole päästy mittaamaan uudelleen aidossa konserttitilanteessa vireillepanijoiden asunnoissa asukkaiden kieltäytymisen vuoksi. Edellä mainittujen syiden johdosta terveydensuojeluviranomaisella ei ole perusteita jatkaa asian käsittelyä ja siksi asian käsittely on syytä lopettaa.

Kuuleminen

Keski-​Uudenmaan ympäristökeskus varasi 18.11.2024 päivätyllä asiakirjalla Aino Tapahtumat Oy:lle,​ Kiinteistö Aino Oy:lle sekä terveyshaittaepäilyn vireillepanijoille mahdollisuuden tulla kuulluksi päätösesityksen johdosta.

Vireillepanijat esittävät 9.12.2024 toimittamassaan vastineessa,​ mm. seuraavaa:

Vireillepanijat kritisoivat vastineessaan päätösesitystä poistaa Aino Areenan musiikkitoiminnan aikarajoitus ja lopettaa terveyshaitta-asian käsittely. Vireillepanijoiden mukaan Aino Areenan kattoon tehty masan lisäys ei ole sellainen pysyvä ja kaikissa olosuhteissa toimiva korjausratkaisu, jota Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan määräyksessä on edellytetty. Vireillepanijoiden näkemyksen mukaan Aino Areenan katolle asennettu rakenne on yksiselitteisesti keskeneräinen ja luvaton, eikä sitä voi sellaisenaan katolla pysyvästi pysyttää. Vireillepanijat kertovat ilmoittaneensa terveysvalvonnalle, että jälkivalvontatarkastuksen ja  mittaukset saa tehdä heidän asunnossa, kunhan korjaustoimenpiteillä on rakennusvalvontaviranomaisen hyväksyntä ja korjausratkaisut ovat pysyviä. Vireillepanijat katsovat, että terveydensuojeluviranomaisella ei ole perusteita edellyttää haitankärsijöiden asuntoja mittauskäyttöön ennen kuin em. edellytykset täyttyvät. Vireillepanijoiden mukaan viranomaisen jälkivalvontatarkastuksista ja -mittauksista kieltäytyminen on vallitsevassa tilanteessa oikeutettua, eikä asian tilan tarkemman selvittämisen vastustamista.

Vireillepanijat kritisoivat vastineesaan lisäksi toiminnanharjoittajan asiantuntijakonsultilla teettämien mittausten ja terveysvalvonnan suuntaa-antavan seurantatarkastuksen tulosten merkitystä meluhaitan nykytilan arvioimiseen vireillepanijan asunnossa.

Yhteenveto

Aino Areenan kattorakenteeseen asennettiin lisää massaa rakennuksen äänieristyksen parantamiseksi ja konserttisalissa tehtiin äänentoistoteknisiä muutoksia. Toimenpiteiden jälkeen Aino Areenan toimijan tilaaman ulkopuolisen asiantuntijan tekemien tutkimusten ja terveysvalvonnan omien suuntaa-antavien mittausten perusteella tutkimuksen kohteena olleissa viidessä eri asunnossa ei ylitetty asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja Aino Areenalla soitettavan musiikin vuoksi. Vireillepanijat eivät kuitenkaan pitäneet katon massan lisäystä luvallisena ja pysyvänä korjaustoimenpiteenä ja kietäytyivät tästä johtuen viranomaisen jälkivalvontatarkastuksista asunnoissa. Asukkaiden kieltäytymisestä johtuen terveysvalvonta ei päässyt tekemään tarpeelliseksi katsomaansa jälkivalvontaa Aino Areenan naapurissa sijaitseviin asuntoihin todellisissa konserttiolosuhteissa Aino Areena toimijan tietämättä. Kieltäytymällä viranomaisen jälkivalvontatarkastuksista asianosaiset eivät omalta osaltaan myötävaikuttaneet vireille panemansa asian perusteellisempaa selvittämistä, eikä terveydensuojeluviranomaisella ollut enää edellytyksiä jatkaa Aino Areenan musiikkitoiminnalle astettua aikarajoitusta. Terveysvalvonta päätti esittää asian käsittelyn lopettamista terveydensuojeluviranomaisessa. Asia on vielä käsittelyssä ympäristönsuojeluviranomaisessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää:

  • poistaa Aino Tapahtumat Oy:lle (Y-tunnus 3309182-6) ja Kiinteistö Aino Oy:lle (Y-tunnus 3309188-5) annetun,  Aino Areenan (Maamiehenkatu 14 04400 Järvenpää)  musiikkitoimintaa koskevan, aikarajoitteen ja lopettaa asian käsittelyn terveydensuojeluviranomaisessa.

Perustelut

Aino Areenan musiikkitoiminnasta lähistön asuntoihin aiheutuvaa terveyshaittaa ei ole pystytty osoittamaan Aino Areenan kattorakenteeseen tehdyn muutoksen jälkeen vireillepanijoiden kieltäydyttyä viranomaisen jälkivalvontatarkastuksista asunnoissa. Tilanne on muuttunut päätöksentekohetkestä ja viranomainen on katsonut tarpeelliseksi arvioida meluhaitan nykytilaa viranomaistarkastusten- ja mittausten avulla Aino Areenan toimijan tietämättä todellisissa konserttiolosuhteissa.

Kieltäytymällä viranomaisen jälkivalvontatarkastuksista asianosaiset eivät omalta osaltaan myötävaikuttaneet vireille panemansa asian perusteellisempaa selvittämistä.

Terveysvalvonnan toisessa asunnossa tekemissä suuntaa-antavissa seurantamittauksissa ja toimijan teettämissä konsulttimittauksissa ei eri asunnoissa todettu asumisterveysasetuksen toimnepiderajoja ylittävää melua. 

Terveysvalvonnan Aino Areenan toimijalta saamien tietojen mukaan katolle lisätty massa on mitoitettu asiantuntijakonsultin toimenpide-ehdotusten mukaisesti ja rakenne on suunniteltu pysyväksi. Järvenpään rakennusvalvonnasta saatujen tietojen mukaan katon muutostyö suunnitelmineen on sisällytetty voimassa olevaan rakennuslupaan ja se käsitellään tulevassa lopputarkastuksessa.

Terveydensuojeluviranomainen ei voi vaatia yksitysikohtaisia teknisiä ratkaisuja terveyshaitan poistamiseksi, mutta Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan määräyksen kirjauksilla pyrittiin silti ohjaamaan lopputulokseen jossa Aino Areenan musiikkimelun karkaamista rajoitettaisiin mieluummin rakennuksen äänieristystä parantamalla, kuin vähemmän pysyvillä, äänenvoimakkuuden säätöihin liittyvillä, ratkaisuilla.

Tehtyjen korjaustoimenpiteiden vuoksi tilanne on Aino Areenalla on muuttunut  terveyshaitan toteamishetkestä 9.-11.11.2023  ja vireillepanijat ovat tämän jälkeen kieltäytyneet seurantamittauksista asunnoissaan.

Edellä mainittujen seikkojen vuoksi terveydensuojeluviranomaisella ei ole perusteita pitää voimassa musiikkitoiminnalle annettua aikarajoitusta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Saantitodistuksella: Aino Tapahtumat Oy ja Kiinteistö Aino Oy, Mahlamäentie 44, 04310 Tuusula, Vireillepanijat

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000

sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm