Valmistelija
Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi
Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi
Perustelut
Asia
Focus-alueen lunastusasia on edennyt kohti toimituksen päättämistä. Tuusulan kunnanhallitus on antanut lunastustoimikunnalle lunastettavien kiinteistöjen omistajien ja erityisten oikeuksien haltijoiden korvausvaatimuksiin päätöksellään 24.6.2024 § 244 hyväksymät vastineet. Helsingin Kaukokiito Oy on lunastuksen kohteena olevan kiinteistön 858-411-218-53 (Kaukokiito) maanomistaja ja Peab Industri Oy on em. kiinteistöön kohdistuvan erityisen oikeuden (maa-ainesten otto) haltija. Lunastettavan kiinteistön omistaja ja erityisten oikeuksien haltija ovat sittemmin täydentäneet aiemmin lunastustoimikunnalle jättämiään korvausvaatimuksia. Kunta antaa täydennettyihin vaatimuksiin omat vastineensa lunastustoimikunnalle. Lunastustoimituksen loppukokous on tarkoitus järjestää 22.5.2025.
Valmistelu
Kasvu ja ympäristö toimialueen edustajat ovat perehtyneet Helsingin Kaukokiito Oy:n ja Peab Industri Oy:n jättämiin täydennettyihin korvausvaatimuksiin. Tuusulan kunnan vastineen valmistelua varten on käytetty asianajotoimistoa, jonka edustajat ovat olleet mukana aiempien vastineiden laadinnassa, mutta myös jo lunastuslupaa alun perin haettaessa, sekä seuranneen oikeuskäsittelyn aikana. Vastineen valmistelun edistymisestä on aika-ajoin informoitu poliittisia päättäjiä ja kunnanhallitusta.
Valmisteluprosessin aikana on päädytty toimimaan siten, että kunta laatii ja jättää kaiken kaikkiaan 2 erillistä yksilöityä vastinetta korvausvaatimuksiin: Helsingin Kaukokiito Oy ja Peab Industri Oy. Asian yksityiskohtaisuuden ja monimutkaisuuden vuoksi korvausvaatimusten ja niihin laadittujen vastineiden sisältöä ei ole ryhdytty selostamaan erikseen esityslistan tekstiin, vaan asia ilmenee suoraan esityslistan liitteinä olevista vastineista.
Yhteenvetona voidaan kuitenkin lyhyesti todeta, että kunnan näkemys korvausten suuruudesta on säilynyt muuttumattomana, eikä vastineiden täydennyksissä ole esitetty seikkoja, joiden perusteella korvausten suuruutta tulisi vaatimuksissa esitetyllä tavalla nostaa. Muutoinkin esitetyt korvausmäärät ja -perusteet voidaan ja tuleekin monilta osin kyseenalaistaa. Näin ollen kunnan näkemys hyväksyttävissä olevista korvaustasoista ja -määristä muodostuu huomattavasti alemmaksi kuin korvausvaatimuksissa on esitetty.
Lunastettavalla alueella on Peab Industri Oy:n omistamia kiviaineksen varastokasoja. Näiden kasojen säilyttämisestä ja poiskuljettamisen määräajoista voi kuitenkin olla tarpeen sopia osana lunastustoimitusta.
Vastineet lunastustoimikunnalle
Tuusulan kunnan vastineet 2 kpl on laadittu siten, että ne sisältyvät suoraan lunastustoimikunnalle osoitettaviin kunnan asianajotoimiston valmistelemiin yksilöityihin kirjelmiin.
Lunastusmenettely
Lunastuslain mukaisen lunastustoimituksen suorittaa lunastuslain 12 §:n mukaan nk. lunastustoimikunta, johon kuuluu toimitusinsinööri ja kaksi uskottua miestä. Toimitusinsinöörinä ja samalla lunastustoimikunnan puheenjohtajana toimii paikallisen maanmittaustoimiston toimitusinsinööri (DI), jolla on riittävä perehtyneisyys lunastusasioihin. Kunnanvaltuusto valitsee joka vaalikaudeksi vähintään 6 uskottua miestä, joiden tulee olla kiinteistöasioihin perehtyneitä ja paikalliset olot tuntevia. Uskotut miehet lunastustoimitukseen valitsee ja kutsuu toimitusinsinööri lunastuslain 14 §:n mukaan.
Lunastustoimikunta ratkaisee lunastusoikeuden, määrää korvaukset ja tekee kaikki muutkin päätökset lunastustoimituksessa. Lunastustoimituksessa on suoritettava seuraavat toimenpiteet lunastuslain 15 §:n mukaan:
- vahvistettava lunastuksen kohde sekä osoitettava se kartalla ja tarpeellisissa määrin maastossa
- laadittava luettelo eli nk. selitelmä lunastettavasta omaisuudesta
- tehtävä tarpeelliset tiejärjestelyt sekä päätettävä vahinkojen korjaamisesta
- tehtävä korvauksia ja toimituskustannuksia koskevat päätökset
- muodostettava kiinteistöt ja käsiteltävä muut lunastukseen liittyvät asiat.
Asiakirjojen julkisuus
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin kohdan 19 mukaan viranomaisen oikeudenkäynnin osapuolena oikeudenkäyntiin valmistautumista varten laatimat ja hankkimat asiakirjat, jos tiedon antaminen asiakirjasta olisi vastoin julkisyhteisön tai 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön, laitoksen, säätiön tai henkilön etua oikeudenkäynnissä. Lunastustoimikunnan työskentely ja sille annettavat vastineet rinnastuvat tähän kirjaukseen.
Edelleen julkaisuuslain 24 §:n 1 momentin kohdan 20 mukaan asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista. Yksityiset liikesalaisuudet tässä tapauksessa liittyvät siihen, että lunastuksen kohteena olevien alueiden omistajat ovat esittäneet omia laskelmiaan ja antaneet liikesalaisuuksien piiriin kuuluvia tietojaan kunnalle tiedoksi lunastushintaa määritettäessä. Näin ollen on tärkeää turvata jokaisen yksittäisen maanomistajan yksityiset oikeudet asiassa salaamalla lunastustoimikunnalle annettavat liitteet.
Kokouskäsittely
Jäsen Laura Åvall ilmoitti olevansa hallintolain 28.1 pykälän kohdan 1 mukaisesti esteellinen (osallisuusjäävi) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi kokoukseen saapui varajäsen Ulla Rosenqvist jäsen Åvallin tilalle klo 17.40.
Projektipäällikkö Petri Puputti selosti asiaa kokouksessa.