Kunnanhallitus, kokous 13.2.2023

§ 59 Seepsula Oy:n betoni- ja tiilijätteen käsittelyn ympäristölupa, Senkkerin louhinta-alue, Tuusulan kunnan lausunto

TUUDno-2023-346

Valmistelija

  • Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi
  • Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi
  • Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on lähettänyt kunnanhallitukselle lausuntopyynnön, koskien Seepsula Oy:n ympäristölupahakemusta betoni- ja tiilijätteen käsittelylle Senkkerin louhinta-alueella Tuusulassa (Dnro ESAVI/25700/2022).
Lausunto tulee antaa lisäajan puitteissa 17.2.2023 mennessä.

Hakemuksen pääasiallinen sisältö

Ympäristölupaa haetaan betoni- ja tiilijätteen käsittelylle. Käsittelytoimintoja ovat murskaus, metallien erottelu magneettierottimella sekä varastointi. Syntyvä murske on tarkoitus toimittaa hyödynnettäväksi (ympäristöluvalla tai MARA-asetuksen mukaisesti) tai käytettäväksi asetuksen 466/2022 mukaisena tuotteena. Murskausta sekä melua aiheuttavia kunnossapito-, huolto- ja valmistelutöitä tehtäisiin arkisin ma-pe klo 6-22. Kuormausta ja kuljetuksia on esitetty tehtävän edellä mainitun lisäksi myös lauantaisin 7-18. Betoni- ja tiilijätettä käsiteltäisiin yhteensä enintään 230 000 t/a. Käsittelemätöntä jätettä varastoitaisiin kerrallaan enintään 230 000 t ja murskeita yhteensä enintään 230 000 t. Kyseessä on uusi toiminta, jolle ei ole aiempia ympäristölupia.

Toiminta sijoittuu kiinteistöille 858-411-1-185 ja 858-411-3-140, toiminnassa olevan Senkkerin kiviainesalueen itäpuolelle. Käsittelykenttä rakennetaan tasoon +42 mmp, samaan tasoon viereisen kiviainesalueen kanssa.

Toiminta-alueelle liikennöidään kiviainesalueen pääportin kautta. Kiviainesalueelle kuljetaan Senkkerin metsätietä. Liikenne suuntautuu pääosin länteen Katriinantielle ja edelleen Kehä III:lle. Pienempi osa kuljetuksista voi suuntautua itään Myllykyläntielle. Toimintaan liittyvän liikennemäärän on arvioitu olevan enimmillään noin 30 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa.

Toiminnassa aiheutuu melua ja pölyä. Melun leviämistä on selvitetty mallintamalla. Pölyn on arvioitu laskeutuvan pääosin toiminta-alueelle. Toiminnassa ei synny prosessijätevesiä. Jätteiden käsittelyyn käytettävä alue asfaltoidaan. Alueella muodostuvat hulevedet kootaan selkeytysaltaisiin ja johdetaan avo-ojaan (Koivistonoja).

Kaavoituksellinen ja maankäytöllinen tilanne sekä liikennevaikutukset

Alueella on voimassa Ruotsinkylä - Myllykylä II osayleiskaava, jossa hankealue on maa-ainesten ottoaluetta (EO). Alueelle on osoitettu myös ylijäämämaiden loppusijoitukseen varatuksi alueeksi rasteroidulla kuviolla sekä läheisyydessä on jätteenkäsittelyalueen (EJ) kohdemerkintä. Näiden toimintojen ympärille on osayleiskaavassa varattu noin 400 metrin levyinen suoja-alue (sv). Hankealueen eteläpuolella on suojaviheraluetta (EV), jonka eteläkärjessä on myös luonnonsuojelualueena osoitettu pähkinäpensaslehto (Gungkärr).

Valtuusto hyväksyi Tuusulan uuden yleiskaavan kokouksessaan 14.11.2022 § 133. Yleiskaava ei ole vielä lainvoimainen. Tuusulan yleiskaava 2040 korvaa Ruotsinkylä-Myllykylä II –osayleiskaavan joiltain osin, mutta varsinaiseen hankealueeseen ei kohdistu suoria muutoksia. Hankealueen eteläpuolella osa maa-ainesten ottoalueesta on osoitettu yhdyskuntateknisen huollon alueena (ET). Maa-ainesalueen pohjoisosassa ja hankealueen pohjoispuolella on yhdyskuntateknisen huollon alue kohdemerkintänä (vaaleanpunainen rengas). Lisäksi kaavaan on merkitty lentokonemeluvyöhykkeet ja alueen länsipuolelle raideliikenteen yhteystarvemerkintä, jonka kaavamääräyksen mukaan: ”Merkinnällä osoitetaan maakuntakaavan Tallinna-tunneliin liittyvät liikenteen yhteystarpeet. Kehittämisperiaatemerkinnällä osoitetaan liikenteen yhteystarpeet, joiden tarkka sijainti tai toteutustapa vaatii tarkempaa selvittämistä. Nuolen sijainti ei ole kartalla yksiselitteinen. Yhteyden sijainti tarkentuu yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa. Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota seudullisiin ulkoilu-, virkistys- ja viheryhteystarpeisiin, luonnonsuojeluun, kulttuuriympäristöön ja kulttuuriperintöön, maisemaan, pohja- ja pintavesien suojeluun sekä lajiston liikkumiseen. Lisäksi on pyrittävä minimoimaan liikenteestä aiheutuvia melu-, tärinä- ja päästöhaittoja. Alueen tarkemmassa suunnittelussa on varauduttava yhteystarpeeseen kytkeytyviin terminaali- ja varikkotoimintoihin, muihin niihin liittyviin toimintoihin sekä muihin liikennejärjestelyihin. ”

Uusimaa kaavassa 2050 alue on osoitettu tuotannon ja logistiikkatoimintojen kehittämisalueena: ”Kohdemerkinnällä osoitetaan taajamatoimintojen kehittämisvyöhykkeiden ulkopuolella olevat laajat tuotannon ja logistiikkatoimintojen kehittämisalueet. Alueita osoitetaan sellaisia toimintoja varten, jotka toimintansa laadun, laajuutensa, ympäristövaikutusten tai muun syyn vuoksi eivät voi sijaita asutuksen välittömässä läheisyydessä. Alueelle voidaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa osoittaa tarkempien selvitysten perusteella ympäristövaikutuksiltaan merkittäviä teollisuuslaitoksia, vaarallisia kemikaaleja käsitteleviä laitoksia, logistiikkakeskuksia, logistiikkaintensiivistä teollisuutta ja niitä tukevia toimintoja, maa-aineshuoltoon liittyviä toimintoja sekä kiertotaloustoimintoja.”

Kunnanhallituksen lausunto

Lausuntopyyntö koskee Seepsula Oy:n ympäristölupahakemusta betoni- ja tiilijätteen käsittelylle Senkkerin louhinta-alueella Tuusulassa. Toiminnan voidaan katsoa olevan alueella voimassa olevan Ruotsinkylä - Myllykylä II osayleiskaavan mukaista toimintaa. Osayleiskaavassa alueelle on esitetty maa-ainesten ottoa, ylijäämämaiden loppusijoitusta sekä jätteenkäsittelyä. Toiminta ei ole myöskään ristiriidassa viime vuoden loppupuolella hyväksytyn Tuusulan uuden yleiskaavan kanssa. Yleiskaava ei ole vielä lainvoimainen. Lisähuomiona voidaan todeta, että suunnitelma-aineistossa olisi hyvä esittää myös käsittelykentän sijainti kaavakartalla, mikä helpottaa kaavatulkintaa.

Nyt lausunnoilla oleva ympäristölupahakemus on vain yksi osa laajempaa ja monimutkaisempaa alueelle sijoittuvien YVA-menettelyiden, ympäristö- ja maa-aineslupien kokonaisuutta. Vaikutusten arvioinnin kannalta nämä toisiinsa suoraan liittyvät toiminnat olisi menettelyn selkeyden vuoksi hyvä esittää, suunnitella ja arvioida yhtenä kokonaisuutena, jota täydennetään muutostarpeiden mukaan. Nykymuotoinen lupakohtaisesti etenevä menettelytapa vaikeuttaa kokonaiskuvan muodostumista. Tämä vaikeuttaa erityisesti liikennevaikutuksien arviointia.

Tuusulan kunnalle lisääntyvä raskaan liikenteen määrä Vantaan ja Tuusulan raja-alueella luo painetta hallita raskaan liikenteen kauttakulkua erityisesti Lahelassa, jossa mm. Lahelantie on osin kunnan hallinnoima asuntoalueen kautta kulkeva katu. Aktiivisten kivi- ja maa-aineshankkeiden johdosta kunta tarkkailee mm. raskaan liikenteen määrää hallinnassaan olevalla katu- ja tieverkolla ja varautuu tarvittaessa hillitsemään raskaan liikenteen liikkumista sellaisilla hallinnassaan olevilla väylillä, joissa liialliseksi kasvava liikenne aiheuttaa ei hyväksyttäviä haittoja asutukselle, maankäytölle, väylästölle, liikenneturvallisuudelle tai liikenneverkon toiminnalle.

Kunta pitää tärkeänä, että purkubetonin ja -tiilen käsittely -hankkeessa kiinteistölle 858-411-1-185 ja kiinteistölle 858-411-3-140 toiminnan vaikutusten arviointiin, seurantaan sekä vaikutusten dokumentointiin ja tiedon raportointiin osapuolille sekä kunnalle kiinnitetään erityistä huomiota ja toiminnasta aiheutuvat haitat hallitaan ja minimoidaan asianmukaisin toimin ja lupamääräyksin.

Tuusulan kunta on lähdössä suunnittelemaan Kiila-Senkkerinmäen alueen maankäyttöä yhdessä Vantaan kaupungin kanssa. Tässä yhteydessä myös hankealueen suunnitteluun voidaan ottaa tarkemmin kantaa. Suunnittelu käynnistyy vuoden 2023 aikana taustaselvityksien laadinnalla.

Kunnanhallituksella ei ole muuta huomautettavaa hakemuksesta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi ympäristölupahakemuksen liitteineen
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Etelä-Suomen aluehallintovirastolle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Etelä- Suomen aluehallintovirasto, valmistelijat, kaavoitus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.