Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 13.4.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 38 Valvontatutkimusohjelma ja riskinarvioinnin hyväksyminen Roal Oy Rajamäki Nurmijärvi

TUUDno-2021-84

Valmistelija

  • Mikko Lappalainen, terveystarkastaja, mikko.lappalainen@tuusula.fi

Perustelut

Roal Oy:n vesilaitos toimii yrityksen vedentuotantolaitoksena Nurmijärven Rajamäellä. Vettä toimitetaan pääasiassa yrityksen entsyymituotetehtaalle. Tämän lisäksi vettä toimitetaan tehdasalueen kiinteistölle (Biotalo), jossa on yrityksen tuotekehityksen ja tutkimuksen toimitilat. Veden henkilökäyttäjinä on 150-200 työntekijää ja arvioitu veden toimitusmäärä on 750 m3 päivässä. Vesilaitoksella on yksi käytössä oleva pohjavesikaivo. Etelä-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt väliaikaisen vedenottoluvan (ESAVI/41099/2019) 31.5.2022 asti, joka mahdollistaa enintään 1200 m3 ottamisen päivässä. Veden käsittelynä on UV-desinfiointi ennen syöttämistä vesijohtoverkostoon.

Vesi on täyttänyt talousvesiasetuksen 1352/2015 laatutavoitteet ja -vaatimukset. Mikrobiologisissa tai kemiallisissa muuttujissa ei ole havaittu poikkeamia, jotka edellyttäisivät veden käsittelyä.

Valvontatutkimusohjelman hyväksyminen

Sosiaali- ja terveysministeriön asetusta talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (1352/2015) sovelletaan asetuksen 2 §:n mukaan kun talousvettä toimitetaan vedenjakelualueelle vähintään 10 m3 päivässä tai vähintään 50 henkilön tarpeisiin. Asetuksen 8 §:n mukaan talousvettä toimittavan laitoksen vedenjakelualueelle on laadittava valvontatutkimusohjelma. Roal Oy:n valvontatutkimusohjelma on laadittu vuosille 2015-2020. Uusi päivitetty ohjelma on laadittu vuosille 2020-2025. 

Valvontatutkimusohjelmassa on oltava asetuksen 3a §:ssä esitetyt tiedot sekä liitteen II mukaiset tutkimukset. Valvontatutkimusohjelma on pidettävä ajan tasalla ja tarkistettava vähintään viiden vuoden välein. Valvontatutkimusohjelmaan on pyydettävä tarvittaessa lausunto aluehallintovirastolta sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta.

Riskinarvioinnin hyväksyminen

Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on terveydensuojelulain (763/1994) 20 §:n mukaan hyväksyttävä talousvettä toimittavan laitoksen riskinarviointi. Roal Oy:n vesilaitoksen riskinarviointi on toteutettu selainpohjaisella WSP-riskinarviointityökalulla. Riskinarviointi tehtiin viranomaisen ja vesilaitoksen yhteistyönä ja se täyttää  terveydensuojelulain 763/1994 ja sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 1352/2015 vaatimukset. Riskinarviointia päivitetään tarvittaessa ja se tarkastetaan terveydensuojeluviranomaisen suunnitelman mukaisilla tarkastuksilla. 

Pyydetyt lausunnot

Etelä-Suomen Aluehallintovirasto (ESAVI), Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY)

ESAVI toteaa lausunnossaan valvontatutkimusohjelman olevan huolellisesti ja kattavasti laadittu. Huomautuksia annettiin mm. henkilöstön koulutuksen kuvauksesta, vedenjakelualueen karttasijainnin esittämisestä, jatkuvan ja jaksottaisen valvonnan muuttujien perusteista, suunnitelmallisen viranomaisvalvonnan sisällön kuvauksesta ja viestintäsuunnitelman vastuiden täsmentämisestä.

Uudenmaan ELY-keskuksella ei ollut huomautettavaa ohjelmasta. Liitteenä olevan näytteenottosuunnitelman lyhenteitä toivottiin avattavan näytteiden selkeyttämiseksi. 

Valvontatutkimusohjelma päivitettiin lausuntojen mukaisesti 17.3.2021.

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta

  • päättää hyväksyä terveydensuojelulain 20 § mukaan Roal Oy:n riskinarvioinnin.
  • toteaa, että riskinarviointia on pidettävä ajan tasalla ja se päivitetään tarvittaessa.
  • päättää hyväksyä Roal Oy:n valvontatutkimusohjelman 2020–2025.
  • toteaa, että riskinarviointi ja talousvesiasetus 1352/2015 on huomioitu valvontatutkimusohjelmassa.
  • toteaa, että valvontatutkimusohjelma on päivitettävä tarvittaessa, kuitenkin viimeistään vuonna 2026.

Perustelut

Roal Oy on tehnyt riskinarvioinnin WSP-ohjelmalla vuoden 2020 aikana yhteistyössä terveydensuojeluviranomaisen kanssa. Valvontatutkimusohjelma 2020-2025 ja riskinarviointi täyttävät sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 1352/2015 vaatimukset. Valvontatutkimusohjelmassa on huomioitu aluehallintoviraston lausunto ESAVI/1342/2021.

Maksu
Talousvettä toimittavan laitoksen riskinarvioinnin hyväksymispäätöksestä peritään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristöterveydenhuollon maksutaksan mukaisesti 104 euron maksu käsittelyaikaan perustuen (52€/h). 

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat
Roal Oy:n valvontatutkimusohjelma 2020-2025.
Roal Oy:n riskinarvioinnin riskit, hallintakeinot, seurantaohjelma
Etelä-Suomen aluehallintoviraston lausunto ESAVI/1342/2021

Sovelletut säädökset
Terveydensuojelulaki 763/1994
Terveydensuojeluasetus 1280/1994
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista 1352/2015
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen muuttamisesta 683/2017
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.2.2020 § 15
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ympäristöterveydenhuollon maksutaksa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 10.12.2019 § 122

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Miia Suurkuukka poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

Roal Oy, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, ELY-Keskus/Ympäristöterveydenhuoltoyksikkö

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.