Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 13.4.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 42 Ympäristönsuojelulain 180 §:n mukainen yksittäinen määräys, Nurmijärvi

TUUDno-2020-2513

Valmistelija

  • Katja Koli, ympäristötarkastaja, katja.koli@tuusula.fi

Perustelut

ASIAN VIREILLETULO

ASIAN KÄSITTELY

Asian selvittäminen

Kiinteistöllä on suoritettu kaksi tarkastusta Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimesta; 21.10.2016 ja 22.10.2020.

Tarkastukset

21.10.2016

Ympäristökeskuksen ympäristötarkastaja on havainnut, että kiinteistöllä varastoidaan runsaasti autoja ja päättänyt tehdä tarkastuksen. Hallirakennus on vanha sikala, joka on muutettu useammaksi huoltohalliksi vuonna 2007. Hallitilat vuokrataan eri toimijoille. Vuokaraiset ovat lähinnä autoharrastajia, jotka ovat vain satunnaisesti paikalla päivällä. Hallirakennuksen ympäristössä oli tarkastushetkellä vähän yli 30 autoa. Autoista noin kolmasosassa oli rekisterikilvet. Maaperässä oli havaittavissa öljyläikkiä, jotka olivat merkki siitä, että pihalla säilytettävistä autoista osa on jossain vaiheessa vuotanut tai niistä saattaa yhä valua öljyä. Huoltohallissa oli lattiakaivot, jotka oli tukittu. Tarkastuksella huomattiin, että vaarallisten jätteiden varastoinnissa oli puutteita ja toiminnanharjoittajalle annettiin kehotukset vaarallisten jätteiden varastoinnista.

22.10.2020

Tarkastuksella todettiin, että ympäristötarkastajan vuonna 2016 annettuja kehotuksia oli noudatettu. Hallirakennuksen ympäristössä oli n. 30 autoa. Autojen määrä on siten pysynyt lähes samana sitten 2016. Ympäristötarkastajan näkemyksen mukaan kiinteistöllä varastoitavat autot ovat riski pohjavedelle. Tarkastaja on katsonut, että kiinteistöllä varastoitavat autot ovat romuajoneuvoja ja ne tulisi siten säilyttää kuten romuajoneuvoasetuksen liitteessä 2 säädetään (Valtioneuvoston asetus romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa, 123/2015). Tästä on annettu kehotus toiminnanharjoittajalle.

Toiminnanharjoittaja on 19.11.2020 toimittamassaan vastineessaan todennut, että hänen omistamallaan kiinteistöllään 543-412-1-1109 säilytettävät autot eivät ole romuajoneuvoasetuksen mukaisia romuajoneuvoja, jonka takia asetusta ei voida soveltaa kiinteistöllä varastoitaviin autoihin. Hän on tämän lisäksi todennut, että ajoneuvot, jotka eivät enää ole käytössä tai entisöinnin kohteena taikka kilpailukäytössä, poistetaan pihalta kierrätykseen asianmukaisen toimiluvan omaavan kierrätysyrityksen toimenpitein. Pihalla on myös entisöinnin tai korjauksen kohteena olevia ajoneuvojaa, jotka on siirretty tilapäisesti sisätiloista ulos, jotta sisätiloissa voidaan työskennellä.

Toiminnanharjoittaja ei ole vastineessaan esittänyt sellaisia asioita, joiden pohjalta ympäristötarkastajan näkemys siitä, että kiinteistön 1:1109 ajoneuvoista saattaa aiheutua pohjaveden pilaantumisen vaaraa olisi muuttunut. Ympäristötarkastajan näkemyksen mukaan kiinteistöllä varastoitavat autot aiheuttavat riskin pohjavedelle. Pohjaveden suojaamiseksi on siten tarpeen antaa ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaisia määräyksiä.

Asianosaisen kuuleminen

Toiminnanharjoittajalle on 14.1.2020 päivätyllä kuulemiskirjeellä varattu tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta ympäristönsuojelulain 185 §:n ja hallintolain 34 §:n mukaisesti, ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaisen yksittäisen määräyksen antamisesta. Määräys tulisi koskemaan autojen välivarastointia kiinteistöllä 1:1109. Kuulemiskirjeessä on todettu, että määräys on tarpeen pohjaveden suojelemiseksi.

Toiminnanharjoittaja on 10.2.2021 toimittamassaan vastineessaan ilmoittanut, että ne ajoneuvot, jotka eivät enää ole käytössä tai entisöinnin kohteena taikka kilpailukäytössä, poistetaan pihalta kierrätykseen asianmukaisen toimiluvan omaavan kierrätysyrityksen toimenpitein välittömästi. Hän on kiinteistönomistajana ja tilojen vuokraajana toiminut huolellisesti toiminnan laajuus objektiivisesti huomioiden eikä toiminnasta ole aiheutunut ympäristönsuojelunlain säännökset huomioiden pohjavesien pilaantumiseen vaaraa. Hänen tiedossaan ei ole, että maaperään olisi kiinteistöltä päässyt tai olisi ollut edes vaaraa päästä maahan terveydelle taikka ympäristölle haittaa tai vaaraa aiheuttavia aineita eikä sellaisia aineita varastoida alueella niin, että niistä voisi aiheutua edellä mainittua ympäristöhaittaa tai pohjaveden pilaantumista. Pelkkää ajoneuvojen pysäköintiä ei voida pitää sellaisena, ellei sitä ole laajemmin kielletty Nurmijärvellä pohjavesialueella olevilla kiinteistöillä ja asetettu ehtoja myöskään muulle toiminnoille, joissa ajoneuvoja on piha-alueilla.

Toiminnanharjoittajan muistutusten ja mielipiteiden huomioiminen

Toiminnanharjoittaja on vastineessaan edellyttänyt, että hänelle tulisi esittää lautakunnalle ehdotettavat määräykset ja perustelut ja hänelle tulisi siten varata uusi tilaisuus tulla kuulluksi lainsäädännön mukaisesti.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus katsoo, että kuulemisvirhettä ei ole tapahtunut. Toiminnanharjoittajaa on kuultu ensimmäisen kerran 30.10.2020 päivätyn tarkastuskertomuksen yhteydessä ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisen määräyksen antamisesta. Ympäristötarkastaja on suorittamansa tarkastuksen perusteella arvioinut, että kiinteistöllä olevat ajoneuvot ovat romuajoneuvoasetuksen mukaisia romuajoneuvoja ja että niihin tulee soveltaa asetuksen liitteen 1 mukaisia määräyksiä ajoneuvojen säilyttämisestä. Toiminnanharjoittaja on 19.11.2020 päivätyssä vastineessa todennut, että hänen kiinteistöllään 1:1109 säilytettävät autot eivät ole asetuksen mukaisia romuajoneuvoja, jonka takia asetusta ei voida soveltaa kiinteistöllä varastoitaviin autoihin.

Toiminnanharjoittaja ei ole vastineessaan esittänyt sellaisia asioita, joiden pohjalta ympäristötarkastajan näkemys siitä, että ajoneuvoista saattaa aiheutua pohjaveden pilaantumisen vaaraa olisi muuttunut. Toiminnanharjoittajaa on tämän jälkeen kuultu ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaisen yksittäisen määräyksen antamisesta. Kuulemiskirjeessä on ilmoitettu, että yksittäinen määräys on tarpeen tärkeän pohjavesialueen suojelemiseksi. YSL 180 §:n mukainen yksittäisen määräyksen antaminen ei edellytä, että lakia taikka sen nojalla annettuja asetuksia olisi rikottu tai laiminlyöty.

Ympäristönsuojelulain 185 §:ssä säädetään kuulemisesta. Pykälän mukaisesti viranomaisen on ennen määräyksen antamista varattava sille, jota määräys koskee, tilaisuus tulla kuulluksi asiassa siten kuin hallintolaissa säädetään. Hallintolain 34 §:ssä säädetään asianosaisen kuulemisesta, ja pykälän mukaisesti asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Asianosaiselle on ympäristönsuojelulain ja hallintolain mukaisesti varattu tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta.

Lautakunta on ottanut ratkaisussa huomioon toiminnanharjoittajan muistutukset.

Ehdotus

Esittelijä

  • Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on tutkinut asiaa ja päättää antaa ***** ympäristönsuojelulain 180 §:n nojalla seuraavan yksittäisen määräyksen pilaantumisen ehkäisemiseksi:

Autojen varastointipaikassa on oltava vähintään asianmukainen tiiviiksi pinnoitettu alue, joka on varustettu nestevuotojen keräysjärjestelmällä sekä öljyjen ja rasvojen erottimilla, sekä asianmukainen jäte- ja valumavesien käsittelylaitteisto.

PERUSTELUT

Kiinteistö ***** sijaitsee vedenhankintaa varten tärkeällä pohjavesialueella, Salmelan 1-luokan pohjavesialue. Kiinteistöllä varastoidaan erilaisia korjattavia/entisöitäviä ja kolaroituja/ vaurioituneita autoja.  Kiinteistöllä säilytetään noin 30 autoa. Huomioiden autojen määrä ja niiden kunto aiheuttaa autojen varastointi ulkona pelkällä maapohjalla riskin alueen pohjavedelle.  

Pohjavesien suojelun tavoitteena on säilyttää pohjavesien laatu ja määrällinen tila hyvänä. Suomen pohjavesimuodostumat ovat herkkiä ihmistoiminnan vaikutuksille, minkä vuoksi on tärkeää ennaltaehkäistä pohjaveden laadun heikkenemistä.

Oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulakiin sisältyvät maaperää ja pohjavettä koskevat ehdottomat pilaamiskiellot. Pohjaveden pilaamiskiellosta säädetään lain 17 §:ssä. Pohjaveden pilaamiskielto on pohjavesien suojelun kannalta keskeinen säädös. Pilaamiskielto kattaa laajasti erilaiset pohjaveden laatuun vaikuttavat toimenpiteet niin pohjavesialueilla kuin niiden ulkopuolellakin. Tärkeillä tai muilla vedenhankintakäyttöön soveltuvilla pohjavesialueilla pohjaveden laadun olennainen huonontuminen on kielletty riippumatta sen vaikutuksista yleiseen tai yksityiseen etuun.

Ympäristönsuojelulain 16 §:n mukaan maahan ei saa jättää tai päästää jätettä tai muuta ainetta taikka eliöitä tai pieneliöitä siten, että seurauksena on sellainen maaperän laadun huononeminen, josta voi aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle, viihtyisyyden melkoista vähentymistä tai muu niihin verrattava yleisen tai yksityisen edun loukkaus (maaperän pilaamiskielto).

Ympäristönsuojelulain 17 §:n mukaan ainetta, energiaa tai pieneliöitä ei saa panna, päästää tai johtaa sellaiseen paikkaan tai käsitellä siten, että tärkeällä tai muulla vedenhankintakäyttöön soveltuvalla pohjavesialueella pohjaveden laadun muutos voi aiheuttaa vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle taikka pohjaveden laatu voi muutoin olennaisesti huonontua.

Se, jonka toiminnasta maaperän tai pohjaveden pilaantuminen on aiheutunut, on velvollinen puhdistamaan pilaantuneen maaperän ja pohjaveden. Likaavat aineet voivat levitä pohjaveden mukana laajalle alueelle. Pilaantuneen pohjaveden puhdistaminen on vaikeaa, hidasta ja kallista.

Ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi toimittamansa tarkastuksen nojalla antaa muuta kuin luvanvaraista toimintaa koskevan ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaisen yksittäisen määräyksen, joka on tarpeen ko. toiminnan aiheuttaman pilaantumisen ehkäisemiseksi. Määräyksen tulee olla kohtuullinen ottaen huomioon toiminnan luonne ja pilaantumisen merkittävyys.

Määräysten yksityiskohtaiset perustelut

Kiinteistöllä varastoitujen autojen kunto vaihtelee, kyseessä on erilaisia korjattavia/entisöitäviä ja kolaroituja/vaurioituneita autoja, jotka säilytetään pelkällä maapohjalla. Autoista voi päästä öljyjä ja muita nesteitä maaperään ja pohjaveteen ja näin ollen toiminnasta aiheutuu pohjaveden pilaantumisen vaaraa. Toiminnanharjoittaja on vastineessaan ilmoittanut, että joidenkin autojen tekniikka on siirretty sisätiloihin. Näin ei kuitenkaan ole toimittu jokaisen auton kohdalla, eikä toimenpide ole riittävä poistamaan autojen säilyttämisestä aiheutuvaa pilaantumisen vaaraa. Vertaamalla ympäristökeskuksen ottamia kuvia tarkastuksilta 21.10.2016 ja 22.10.2020 huomataan, että jotkut huonokuntoiset autot ovat seisseet kiinteistöllä samassa paikassa jo vuonna 2016. Ympäristölautakunta katsoo siten, että kiinteistöllä harjoitetaan pohjaveden pilaantumisen vaara aiheuttavaa toimintaa.

Kun kaikki asiassa saadut selvitykset otetaan huomioon, on perusteltua antaa ympäristönsuojelulain 180 §:n mukainen yksittäinen määräys pilaantumisen estämiseksi. Asian kokonaisarvioinnissa ja määräyksissä on otettu huomioon toiminnan laajuus ja luonne. Määräyksellä ei ole tarkoitus kieltää autoharrastustoimintaa. Annetut määräykset ovat kohtuullisia suhteessa pilaantumisen vaaraan. Määräyksillä pyritään ehkäisemään mahdollinen pohjaveden pilaantuminen ja turvata pohjavesialueen hyvä vedenlaatu. Toiminnanharjoittajalta ei ole kohtuutonta edellyttää, että hän järjestää vuokralaisilleen tiiviin esim. asfaltilla pinnoitetun alueen, jossa autoja voidaan säilyttää turvallisesti. Alueella on useita eri vuokralaisia ja heidän toimintansa asianmukaisuuden varmistaminen ei ole mahdollista ilman pohjavettä suojaavia rakenteita.

SOVELLETUT OIKEUSOHJEET

  • Ympäristönsuojelulaki, (527/2014); § 6, 7, 16, 17, 180, 185
  • Hallintolaki (434/2003); § 34, 43, 44, 45, 47

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Päätösote ja valitusosoitus saantitodistuksella / asianosainen

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

VALITUSVIRANOMAINEN

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

VALITUSAIKA

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Tavallinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivuilla.
  • Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä.
  • Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Todisteellinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
  • Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
  • Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

VALITUSOIKEUS on:

  • asianosaisella
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • valtion valvontaviranomaisella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella.

VALITUSVIRANOMAINEN

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

käyntiosoite:                          Korholmanpuistikko 43
postiosoite:                            PL 204, 65101 Vaasa
puhelin:                                 029 56 42780
faksi:                                     029 56 42760
sähköposti:                           vaasa.hao@oikeus.fi
sähköinen asiointipalvelu:    https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/
aukioloaika:                          maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

VALITUKSEN MUOTO JA SISÄLTÖ

Vaasan hallinto-oikeudelle osoitettu valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimuksen perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

PÖYTÄKIRJA

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kirjaamosta.

Postiosoite:                            PL 60, 04301 Tuusula             
Käyntiosoite:                          Hyrylänkatu 8 C, Tuusula, 4. krs
Sähköpostiosoite:                  yaktoimisto@tuusula.fi
Puhelinnumero:                     (09) 87181 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 – 15.00.

Asianosaiselle lähetettävään valitusosoitukseen merkitään lähettämispäivä:

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi kirjeellä, joka on lähetetty ____________________

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi sähköpostilla, joka on lähetetty suoraan tietojärjestelmästä (lähetyspäivä näkyy saatteessa).