Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 13.4.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 41 Hakala Veijo, maa-aineslupa, tarkkailun muuttaminen, Mäntsälä

TUUDno-2017-1103

Valmistelija

  • Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi

Perustelut

ASIA

Maa-aineslain (555/1985) 16 § 2 momentin mukainen hakemus maa-aineslupapäätöksen lupamääräyksestä poikkeamiseen (tarkkailun muuttaminen).

Hakija
Hakala Veijo,​Hämeentie 330,​04940 Mäntsälä

Toiminta-​alue
Mäntsälä,​Levanto,​tila Hammarslott 505-​405-​4-​22.

Vireilletulo
Tarkkailusuunnitelman muutoshakemus on tullut vireille 14.4.2020.

Maa-ainesluvan tarkkailumääräys
Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt kokouksessaan 14.4.2015 § 49 Veijo Hakalalle maa-ainesten ottoluvan (sora ja hiekka) Mäntsälä kiinteistölle Hammarslott 505-​405-​4-​22. Maa-aineslupaa koskeva alue sijaitsee Levanto–Vasaraisennummi vedenhankintaa varten tärkeällä 1-​luokan pohjavesialueella (nro 0150551) ja pohjaveden varsinaisella muodostumisalueella.

Lainvoimaisen maa-ainesluvan lupamääräyksen 9 mukaan (valvonta ja tarkkailu) maa-ainesten ottotoiminnan vaikutuksia pohjaveden laatuun tulee tarkkailla maa-aineslupahakemuksen liitteenä olevan tarkkailusuunnitelman mukaisesti. Näytteenoton on tapahduttava sertifioidun näytteenottajan toimesta. Tarkkailusta saadun tiedon perusteella tarkkailuohjelmaa voidaan tarvittaessa muuttaa. Maa-ainesluvan haltijan tulee säännöllisesti tarkistaa ottoalueen korkomerkinnät ja suojaukset sekä polttoainehuoltoon liittyvien rakenteiden kunto. Havaitut epäkohdat tulee korjata mahdollisimman pian ja tarvittaessa niistä tulee ilmoittaa valvontaviranomaiselle.

Maa-aineslupahakemuksessa esitetyn pohjaveden tarkkailusuunnitelman (Tähtiranta 12.6.2014) mukaan vesinäytteet otetaan kaksi kertaa vuodessa ​keväisin ja loppukesästä havaintopisteistä Lähde ja Kaivo. Näytteistä analysoidaan: pH,​ sähkönjohtokyky,​sameus,​ CODMn, ​mangaani,​ rauta,​ nitraatit, ​koliformiset bakteerit ja E. coli-​bakteerit. Tarkkailusuunnitelman mukaan joka toinen vuosi otetaan tarkempi ja laajempi tutkimus. Tällöin näytteistä analysoidaan: haju ja maku, ​lämpötila, ​pH, ​sameus,​ happi,​ kemiallinen hapenkulutus, ​sähkönjohtavuus, ​rauta, ​mangaani, ​sulfaatti, ​nitraatti,​ kloridi,​kokonaiskovuus,​ alkaliniteetti, ​polttoainehiilivedyt,​ mineraaliöljyt, ​koliformiset bakteerit ja E.coli-​bakteerit. Pohjaveden pinnankorkeutta seurataan havaintopisteistä kaksi kertaa vuodessa aina vesinäytteiden oton yhteydessä.

Tarkkailuohjelman muutoshakemus
Toiminnanharjoittaja esittää, ​että soranoton pohjavesivaikutuksia tarkkaillaan uuden tarkkailuohjelman 14.4.2020 (PH Ympäristötekniikka oy) mukaan seuraavasti: kesän ottotoiminnan vaikutuksia pohjaveden laatuun tarkkaillaan kerran vuodessa syksyllä omistajan kaivosta (Kaivo) ja tarkkailun piirissä olevasta lähteestä (Lähde). Suppea näyte sisältää seuraavat analyysit: aistinvarainen arviointi,​ öljyhiilivedyt (​jos on aihetta aistinvaraisen arvioinnin perusteella), ​pH, ​sähkönjohtavuus, ​rauta, ​mangaani,​ kemiallinen hapenkulutus (CODMn),​ sameus, ​koliformiset bakteerit ja E-​coli.

Laaja analyysi tehdään Kaivosta ja Lähteestä kerran viidessä vuodessa syksyllä. Laaja näyte sisältää seuraavat analyysit: aistinvarainen arviointi, ​öljyhiilivedyt, ​alkaliniteetti,​ pH, ​sähkönjohtavuus, nitraattityppi, ​kokonaiskovuus,​ kokonaistyppi, ​kloridi, ​sulfaatti,​ rauta, ​mangaani, ​sameus,​ happi ja hapen kyllästysaste, ​kemiallinen hapenkulutus (CODMn),​ koliformiset bakteerit ja E-​coli. Mikäli havaitaan kokonaistyppipitoisuuden kasvua,​ lisätään tutkimusohjelmaan typen yhdisteistä ammoniumtyppi,​ nitriittityppi ja nitraattityppi. Näytteenotto tapahtuu sertifioidun näytteenottajan toimesta. Veden laadun seurannasta ja pohjaveden pinnankorkeuksista sekä niiden vaihteluista tehdään johtopäätökset ja laaditaan vuosittain raportti. Poikkeavista tutkimustuloksista ilmoitetaan välittömästi Keski-​Uudenmaan ympäristökeskukselle.

Tarkkailutulokset
Muutoshakemuksessa on esitetty kooste toiminnanharjoittajan tekemästä pohjavesitarkkailusta vuodesta 2015. Laajan analyysin mukainen näytteenotto on tehty viimeksi 2.6.2017 otetuista näytteistä. Tutkimustuloksissa ei ole havaittu merkittävää vaihtelua tutkimusjakson aikana. Tulokset täyttävät pääosin pohjaveden laatunormit ja talousvesivaatimukset. Lähteessä havaitut satunnaiset bakteeripitoisuudet johtuvat todennäköisesti lähteen näytteenottopaikan suojaamattomuudesta. Kaivossa havaitut ajoittaiset talousveden laatusuosituksen ylittävät koliformisten bakteerien pitoisuudet eivät todennäköisesti aiheudu soranotosta. 

Asian käsittely
Tarkkailusuunnitelman muutoshakemuksesta on pyydetty Uudenmaan ELY-​keskuksen lausuntoa. Muutoshakemuksen vireilläolosta ei ole kuulutettu julkisesti.

Uudenmaan ELY-​keskuksen lausunnon 9.2.2021 (UUDELY/541/2021) mukaan pohjaveden virtaussuunta on soranottoalueelta lähteelle päin. Tosin lähteen virtaama on niin suuri,​ että harjun pohjavedet virtaavat lähteeseen paitsi soranottoalueelta myös laajalti sen pohjois-​ja eteläpuolelta. Soranottoalueen pohjavedet eivät siten virtaa vesiosuuskunnan vedenottamolle päin. Voimassa olevan tarkkailusuunnitelman mukaan suppea näyte otetaan omistajan kaivosta ja lähteestä kaksi kertaa vuodessa ja joka toinen vuosi laaja analyysi. ELY-​keskus huomauttaa, ​että vuonna 2019 tehtävää laajaa analyysiä ei ole muutoshakemusasiakirjojen mukaan kuitenkaan tehty. ELY-​keskus ei pidä esitettyä muutosta (laaja laaduntarkkailu 5 vuoden välein) perusteltuna. Koska alueella ei ole laaduntarkkailuun soveltuvia pohjaveden havaintoputkia, ​ELY-​keskus pitää, ​pohjaveden virtaussuuntaa huomioiden, ​erittäin tärkeänä,​että toiminnan vaikutusten seuraamiseksi laadun tarkkailua suoritetaan ainakin lähteestä useammin. ELY-​keskus käsityksen mukaan pohjavesitarkkailussa suppeat analyysit tulee säilyttää ennallaan. Lähteestä tulee sen sijaan ottaa syksyisin laaja analyysi joka toinen vuosi. Koska tarkkailu koskee 1 luokan pohjavesialueella suoritettavaa tarkkailua,​tulee vuosittainen tarkkailuraportti myös toimittaa tiedoksi Uudenmaan ELY-​keskukselle,​kuten voimassa olevassa maa-​ainesluvan lupamääräyksessä 10 määrätään: ”Tarkkailun tulokset on toimitettava vuosittain tammikuun loppuun mennessä Keski-​Uudenmaan ympäristökeskukselle ja Uudenmaan ELY-​keskukselle.”

Toiminnanharjoittaja ei ole jättänyt vastinetta ELY-​keskuksen lausuntoon.

Ehdotus

Esittelijä

  • Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää muuttaa Veijo Hakalan maa-ainesten ottoluvan 14.4.2015 § 49 lupamääräystä 9 kuulumaan seuraavasti:

Lupamääräys 9. Valvonta ja tarkkailu: Maa-ainesten ottotoiminnan vaikutuksia pohjaveden laatuun tulee tarkkailla pohjavesien tarkkailusuunnitelman 14.4.2020 mukaisesti. Toiminnan vesientarkkailussa esitetyn lisäksi on huomioitava seuraavat seikat: 

  • Seuraavat vesinäytteet (Kaivo ja Lähde) tulee tutkia tarkkailusuunnitelmassa 14.4.2020 esitetyn laajan analyysin mukaisesti;​
  • Tarkkailuohjelman laajan analyysin mukainen näytteenotto tulee tehdä havaintopisteestä Lähde syksyn näytteenotossa joka toinen vuosi ja näytepisteestä Kaivo syksyn näytteenotossa joka viides vuosi;​
  • Suppeassa pohjavesitarkkailussa tulee tutkia: pH, ​sähkönjohtokyky,​ sameus,​ CODMn, ​mangaani, ​rauta,​ nitraatit,​ aistinvarainen arviointi, ​öljyhiilivedyt (​jos on aihetta aistinvaraisen arvioinnin perusteella), ​koliformiset bakteerit ja E. coli-​bakteerit;​
  • Näytteenoton on tapahduttava sertifioidun näytteenottajan toimesta;​ ja
  • Laaduntarkkailusta saadun tiedon perusteella tarkkailuohjelmaa voidaan tarvittaessa muuttaa. 

Maa-ainesluvan haltijan tulee säännöllisesti tarkistaa ottoalueen korkomerkinnät ja suojaukset sekä polttoainehuoltoon liittyvien rakenteiden kunto. Havaitut epäkohdat tulee korjata mahdollisimman pian ja tarvittaessa niistä tulee ilmoittaa valvontaviranomaiselle.

PÄÄTÖKSEN PERUSTELUT

Oikeusohjeet

Maa-aineslain 5 §:n mukaan lupaa haettaessa on ainesten ottamisesta ja ympäristön hoitamisesta sekä, mikäli mahdollista, alueen myöhemmästä käyttämisestä esitettävä ottamissuunnitelma. Tämä ei kuitenkaan ole tarpeen, jos hanke laajuudeltaan ja vaikutuksiltaan on vähäinen. Ottamissuunnitelman sisällöstä ja rakenteesta säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Suunnitelmaa laadittaessa on tarvittavassa laajuudessa selvitettävä vallitsevat luonnonolosuhteet, ainesten määrä ja laatu sekä hankkeen vaikutukset ympäristöön ja luonnonolosuhteisiin

Maa-ainesasetuksen (926/2005) 2 §:n mukaan maa-ainesten ottamissuunnitelmassa on osoitettava maa-aineslain 11 §:n 2 momentissa ja tarvittaessa myös sanotun pykälän 3 momentissa tarkoitetut seikat ja 5 §:n 2 momentissa tarkoitetut selvitykset alueen luonnonolosuhteista ja hankkeen ympäristövaikutuksista. Ottamissuunnitelmaan kuuluva selostus sisältää asetuksen 1 §:n 3 momentissa lueteltujen asioiden lisäksi tarvittavassa laajuudessa mm. selvitykset ympäristöhaittojen vähentämiseksi suunnitelluista toimenpiteistä, arvio toimintaan liittyvistä riskeistä, onnettomuuksien estämiseksi suunnitelluista toimista sekä suunnitelma toiminnan ympäristövaikutusten tarkkailusta.

Maa-aineslain 11 §:n mukaan ainesten ottamista koskevaan lupaan on liitettävä määräykset siitä, mitä hakijan on noudatettava hankkeesta aiheutuvien haittojen välttämiseksi tai rajoittamiseksi, jolleivät sanotut seikat käy ilmi ottamissuunnitelmasta. Lupamääräyksiä voidaan mm. ottamiseen liittyvistä laitteista ja liikenteen järjestämisestä erityisesti pohjaveden suojelemiseksi ja muista hankkeesta aiheutuvien haittojen välttämiseksi tai rajoittamiseksi tarpeellisista toimenpiteistä.

Maa-aineslain 16 §:n 2 momentin mukaan lupaviranomainen voi luvan voimassaoloaikana antaa päätöksellään suostumuksen poiketa vähäisesti lupapäätöksessä hyväksytystä ottamissuunnitelmasta tai annetuista lupamääräyksistä. Suostumuksen edellytyksenä on, että poikkeaminen ja sen laatu, ottaen huomioon lupaharkintaa koskevat säännökset ja määräykset, ei merkitse luvan olennaista muuttamista eikä vaikuta asianosaisen asemaan tai luonnonolosuhteisiin. Edellä 2 momentissa tarkoitettu muutos on merkittävä lupa-asiakirjoihin ja ilmoitettava elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.

Tosiseikat ja johtopäätökset

Veijo Hakalan soranotto sijoittuu yhdyskunnan vedenhankinnan kannalta erittäin tärkeälle 1-​luokan pohjavesialueella ja pohjaveden muodostumisalueelle. Soranottoalueella on maa-ainesluvan lisäksi lainvoimainen ympäristölupa soran murskaamiselle (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 14.4.2015 § 50). Maa-ainesluvan ja ympäristöluvan pohjaveden tarkkailusuunnitelmat ovat samat molemmissa luvissa.

Lupapäätöstä koskevalle soranottoalueelle on yritetty sijoittaa pohjaveden havaintopisteitä siinä kuitenkin onnistumatta alueen kalliopinnan sijaitessa pohjaveden pinnan yläpuolella koko ottoalueella. Maa-aineslupahakemuksessa esitetyssä tarkkailusuunnitelmassa pohjaveden päävirtaussuunnan mukaiseksi tarkkailupaikaksi on valittu näytepiste Lähde (näytteenotto avolähteestä). Pohjaveden päävirtaussuunnan sekä siihen liittyvän pohjaveden havaintopaikan sijainnin ja ominaisuuksien vuoksi pohjaveden tarkkailua ei voi kokonaisuudessaan muuttaa siten ​kuin toiminnanharjoittaja muutoshakemuksessaan 14.4.2020 on esittänyt. Näytepisteen Lähde laajan analyysin laaduntarkkailua on syytä jatkaa alkuperäisen tarkkailusuunnitelman mukaisesti. Suppean analyysin tutkimukset on otettu päätöksessä huomioon Uudenmaan ELY-​keskuksen lausunnon mukaisesti. Pohjaveden oletetun päävirtaussuunnan perusteella näytepisteen Kaivo laajaa pohjavesitarkkailua voidaan harventaa alkuperäisestä uuden tarkkailusuunnitelman esittämällä tavalla.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että maa-ainesluvan lupamääräyksen muuttaminen ei ole ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa ja muutos täyttää maa-aineslaissa luvan myöntämiselle asetetut edellytykset. Maa-ainesluvan muutoksella ei ole vaikutuksia asianosaisten asemaan ja luonnonolosuhteisiin.

TARKASTUSMAKSU

Maa-ainesluvan muutoshakemuksen käsittelystä peritään Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 10.11.2020 § 130 hyväksymän maa-ainestaksan 1 §:n mukaan 320,00 € maksun määräytyessä taksan 2.3 (poikkeaminen lupapäätöksessä hyväksytystä ottamissuunnitelmasta tai lupamääräyksistä maa-aineslain 16 § 2 mom. perusteella) ja 8.5 (maksua on alennettu -20 %) perusteella. Hakijan on suoritettava lupamaksu ennen päätöksen antamista. Mikäli maksua ei suoriteta määräajassa, erääntyneelle maksulle on suoritettava korkoa korkolain mukaan. Hakijan on suoritettava vahvistetun taksan mukaiset valvontamaksut. 

SOVELLETUT OIKEUSOHJEET 

Maa-aineslaki (555/1981) §:t 1, 5, 7, 11, 16, 19, 20, 20a, 23;

Valtioneuvoston asetus maa-ainesten ottamisesta (926/2005) §:t, 1, 2;

Maa-ainestaksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 10.11.2020 § 130); 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.2.2020 § 15);

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150)

PÄÄTÖKSEN TIEDOKSIANTAMINEN 

Lupaviranomaisen päätös maa-aineslaissa tarkoitetussa lupa-asiassa annetaan julkisella kuulutuksella yleisessä tietoverkossa Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen verkkosivuilla. Kuulutus julkaistaan 19.4.2021 ja päätöksen tiedoksisaannin katsotaan tapahtuvan seitsemäntenä päivänä kyseisestä julkaisemisajankohdasta (26.4.2021). 

Päätösote / hakija, Mäntsälän kunnanhallitus, Uudenmaan ELY-keskus/kirjaamo/y-vastuualue 

Päätöskuulutus / Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen verkkosivut ja Mäntsälän kunnan verkkosivut 19.4.-26.5.2021. 

NOTTO-tietokanta

MUUTOKSENHAKU 

Tähän päätökseen haetaan muutosta valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen. Valitusoikeus tämän lain mukaiseen lupapäätökseen on: 1) asianosaisella; 2) kunnan jäsenellä; 3) rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät; 4) toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät; 5) elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella sekä toiminnan vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella; ja 6) muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tiedoksianto edellä esitetyn mukaisesti.

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

VALITUSVIRANOMAINEN

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta.

VALITUSAIKA

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Tavallinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
  • Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä.
  • Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Todisteellinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
  • Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
  • Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

VALITUSOIKEUS on:

  • asianosaisella
  • kunnan jäsenellä
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne, ja ympäristökeskuksella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella

VALITUSVIRANOMAINEN

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle.

Helsingin hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

käyntiosoite:                               Radanrakentajantie 5,

postiosoite:                                 Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI

puhelin:                                       029 56 42069 (ma-pe klo 12.00 – 15.00)

faksi:                                           029 56 42079

sähköinen asiointipalvelu:           https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/

www:                                           oikeus.fi/hallintooikeudet/helsinginhallinto-oikeus

sähköposti:                                  helsinki.hao@oikeus.fi

aukioloaika:                                 maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

VALITUKSEN MUOTO JA SISÄLTÖ

Helsingin hallinto-oikeudelle osoitettu valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimuksen perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

PÖYTÄKIRJA

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kirjaamosta.

Postiosoite:                                 PL 60, 04301 Tuusula               

Käyntiosoite:                               Hyrylänkatu 8 C, Tuusula, 4. krs

Sähköpostiosoite:                       yaktoimisto@tuusula.fi

Puhelinnumero:                          (09) 87181 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 – 15.00.

Asianosaiselle lähetettävään valitusosoitukseen merkitään lähettämispäivä:

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi kirjeellä, joka on lähetetty ____________________

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi sähköpostilla, joka on lähetetty suoraan tietojärjestelmästä (lähetyspäivä näkyy saatteessa).