Valtuusto, kokous 7.12.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 130 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimus 2021-2023

TUUDno-2020-1579

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Risto Mansikkamäki, ympäristökeskuksen johtaja, risto.mansikkamaki@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaan ympäristökeskuksen sopijakuntien ympäristökeskukselta saamat ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun palvelut määritellään palvelusopimuksessa, joka laaditaan talousarvioesityksen yhteydessä. Palvelusopimus tehdään kolmivuotisena ja tarkistetaan vuosittain toukokuun loppuun mennessä ympäristökeskuksen ohjausryhmässä. Palvelusopimuksessa määritetään seuraavan vuoden kuntakohtaiset palvelut, jotka ovat perustana sopijakuntien maksuosuuksille.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ohjausryhmä on käsitellyt ympäristökeskuksen vuosien 2021 - 2023 palvelusopimusluonnosta ja sopijakuntien vuoden 2021 maksuosuuksia 28.5.2020 pitämässään kokouksessa. Ohjausryhmän kokouksen jälkeen sopijakuntien yhteenlaskettuihin yhteistoimintakorvauksiin on tullut palkkojen korotusvarasta ja ympäristövalvonnan asiakastietojärjestelmän käyttökustannuksista aiheutuva noin 50 000 euron korotus.

Ehdotus ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2021 - 2023 on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Risto Mansikkamäki, ympäristökeskuksen johtaja, risto.mansikkamaki@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • omalta osaltaan hyväksyä esityksen ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2021 - 2023
  • pyytää palvelusopimusesityksestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakuntien lausunnot
  • ehdottaa Tuusulan kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää
    • hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen vuosille 2021 - 2023 ottamalla huomioon ympäristökeskuksen sopijakuntien siitä antamat lausunnot.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Tapio Reijonen, ympäristönsuojelupäällikkö, tapio.reijonen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt sopijakuntiensa lausunnot Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 18.8.2020 tekemistä esityksistä ympäristökeskuksen vuoden 2021 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2021 - 2025 sekä ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2021 - 2023. Sopijakuntia on pyydetty lausunnoissaan lisäksi ilmoittamaan, jos ne haluavat ympäristökeskuksen järjestävän työntekijöidensä lähityöskentelyn kunnassa vuonna 2021. Tuusulan kunnanhallitukselle osoitetut kirjalliset lausunnot talousarvio‐ ja palvelusopimusesityksistä on pyydetty toimittamaan ympäristökeskukselle viimeistään 30.9.2020 mennessä. Nurmijärven kunta on pyytänyt ja saanut lisäaikaa lausunnonannolle.

Lausunnot

Ympäristökeskuksen sopijakunnat ovat antaneet lausunnot ympäristökeskuksen talousarvio- ja palvelusopimusesityksistä seuraavasti:

  • Keravan kaupunginhallitus 29.9.2020 § 275
  • Järvenpään kaupunginhallitus 21.9.2020 § 319
  • Mäntsälän kunnanhallitus 5.10.2020 § 186
  • Nurmijärven kunnanhallitus 19.10.2020 § 218

Sopijakuntien lausunnot ovat liitteinä.

Keravan kaupunginhallitus toteaa lausunnossaan ympäristökeskuksen palvelusuunnitelman tavoitteiden ja toimenpiteiden jatkavan pääosin kuluvan vuoden tavoitteita ja olevan Keravan kaupungin kannalta hyväksyttävissä. Keravan kaupunkistrategia on lausunnon mukaan soveltuvin osin otettu huomioon. Keravan kuntakohtainen korotus on suurin 7,74 %. Ympäristökeskuksen taloussuunnitelmakaudelle arvioitu toimintamenojen vuotuinen kasvu on kuitenkin maltillinen 1,5 %, joka on hyväksyttävissä. Keravan kuntaosuutta kasvattaa Keravalle tuotettujen palveluiden osuus kaikkien kuntien palveluista. Tuotettujen palveluiden jakautumista tarkastellaan vuoden lopussa ja sitä korjataan todellisuudessa tuotettujen palveluiden mukaiseksi. Näin ollen palveluiden määrään perustuva korotus on hyväksyttävissä. Lisäksi Kerava kiinnittää huomiota henkilöstömenojen sivukulujen ja palkankorotusprosentin suuruuteen. Mahdollisesti yläkanttiin arvioidut sivukulut eivät saa johtaa henkilökunnan määrän lisääntymiseen. Tilinpäätöksen yhteydessä sivukulut ja palkankorotusten jaksottuminen kuitenkin toteutuvat oikein ja jos ne on arvioitu talousarviota tehtäessä liian korkeiksi, jäävät kustannusnousut realisoitumatta. Taloussuunnitelmassa todetaan, että henkilöstön lisäyksiä ei ole suunnitteilla, joten käytetyt sivukulu- ja palkankorotusprosentit ovat hyväksyttävissä. Keravan kaupunki haluaa ympäristökeskuksen myös järjestävän lähityöskentelyn Keravalla vuonna 2021.

Järvenpään kaupunginhallituksen lausunnon mukaan muutokset yhteistoimintakorvauksissa ovat perusteltuja ja palvelusopimuksessa on huomioitu Järvenpään kannalta keskeiset kuntakohtaiset palvelut. Taloussuunnitelman 2021 - 2025 mukaisesti ympäristökeskuksen toimintatulojen ja - menojen arvioidaan kasvavan 1,5 % vuodessa. Kulukehitystä on siten saatu hillittyä edellisvuoden arviosta vuosille 2020- 2024, jonka mukaan toimintatulojen ja - menojen arvioitiin kasvavan 3,6 - 5,7 %/vuosi. Järvenpää kuitenkin edellyttää, että ympäristökeskus huomioi toimintansa suunnittelussa kuntatalouden tilanteen ja pyrkii toiminnassaan kustannusneutraalisuuteen taksojaan tarkastamalla ja omaa toimintaansa kehittämällä. Kustannusten nousupainetta tulee kattaa asiakasmaksuja korottamalla. Järvenpää edellyttää, että ympäristökeskus laatii kehityssuunnitelman, joka hyväksytetään sopijakunnissa. Ympäristökeskusta kannustetaan lisäksi aktiivisuuteen ja yhteistyöhön sopijakuntien kanssa hankerahoitusten hakemisessa mm. kestävän elvytyksen myötä avautuvissa hankehauissa. Järvenpäähän ei tarvitse järjestää ympäristökeskuksen työntekijöiden lähityöskentelyä vuodelle 2021. Tärkeitä yhteistyökeinoja ovat mm. teemakokoukset, hankeyhteistyö ja jatkuva vuorovaikutus.

Mäntsälän kunnanhallitus hyväksyy osaltaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2021 talousarvioesityksen ja palvelusuunnitelman vuosille 2021 - 2025 sekä palvelusopimuksen vuosille 2021 - 2023. Ympäristö- ja maa-aineslupien käsittelyajat ovat olleet hakijoiden toiminnan kannalta kohtuuttoman pitkiä ja niiden käsittelyaikoja tulee nopeuttaa sekä varmistaa nopea käsittely kaikkien kuntien alueilta tulevien hakemusten osalta. Mäntsälän kunta pitää kustannusten ja maksuosuuksien (Mäntsälän osalta noin 4,9 %) nousua suurena ja katsoo, että ympäristökeskuksen tulee edistää toimenpiteitä kustannuskehityksen hillitsemiseksi. Lähityöskentelyn osalta Mäntsälän kunta toteaa, että lähityöskentelyä jatkettaisiin vuonna 2021 erikseen sovittavalla toimintamallilla ja huomioiden koronapandemian sen hetkinen tilanne. Lähityöskentelyä voisi olla yhdestä kahteen kertaa kuukaudessa.

Nurmijärven kunnanhallitus hyväksyy osaltaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2021 talousarvioesityksen ja palvelusuunnitelman vuosille 2021 - 2025 sekä palvelusopimuksen vuosille 2021 - 2023. Ympäristö- ja maa-aineslupien käsittelyajat ovat edelleen hakijoiden toiminnan kannalta pitkiä ja niiden käsittelyaikoja tulee nopeuttaa. Ympäristökeskuksen on huomioita toimintansa suunnittelussa kuntatalouden yleinen tilanne ja pyrittävä hillitsemään kustannusten nousua. Lähityöskentelyn osalta Nurmijärven kunta toteaa, että Nurmijärvellä aiemmin kokeilussa ollutta lähityöskentelyä ei nähty Nurmijärven kuntaa palvelevana. Nurmijärven kunta toteaa edellisen vuoden tapaan, että se näkee parempana vaihtoehtona erilliset teemapalaverit, joihin koottaisiin selkeät asiakokonaisuudet ja tarvittava asiantuntemus mm. ympäristökeskuksen ja kunnan ammattilaisista.

Lausuntojen arviointi

Sopijakunnat ovat lausunnoissaan suhtautuneet positiivisesti Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimusluonnoksessa esitettyihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Kunnat toteavat, että vuoden 2021 talousarvioluonnos, taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2025 ja vuosien 2021 - 2023 palvelusopimusluonnos ovat heidän osaltaan hyväksyttävissä.

Kunnat ovat lausunnoissaan tuoneet esiin huolensa ympäristökeskuksen kustannuskehityksestä (so. sopijakuntien yhteistoimintakorvausten kasvusta). Ympäristökeskukselta halutaan, että se huomioi toimintansa suunnittelussa kuntatalouden tilanteen ja pyrkii toiminnassaan kustannusneutraalisuuteen mm. taksoja, asiakasmaksuja ja omaa toimintaansa kehittämällä.

Luotettavaa arviota ympäristökeskuksen kulukehityksestä ei voida tehdä yksittäisen talousarvion perusteella, jossa toimintamenojen ja -tulojen sekä sopijakuntien yhteistoimintakorvausten muutoksia verrataan tulevan vuoden talousarvioluonnoksen ja kuluvan vuoden talousarvion välillä. Vuoden 2014 tilinpäätöksestä vuoden 2020 talousarvioon kuntien maksamat yhteistoimintakorvaukset kasvoivat keskimäärin 2,8 % vuodessa. Ympäristökeskuksen viranomaispalveluiden kustannukset syntyvät pääosin henkilötyökuluista, jotka kohdistuvat kuntiin niiden palvelutarpeen mukaisesti.  Ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun viranomaispalveluiden tarve ympäristökeskuksen sopijakunnissa vaihtelee voimakkaimmin Mäntsälässä, Nurmijärvellä ja Tuusulassa, joissa asukaslukuun suhteutetut ympäristökeskuksen nettomenot (so. kuntakohtaiset yhteistoimintakorvaukset) ovat Järvenpään ja Keravan vastaavia arvoja korkeampia. Mäntsälän palvelutarvetta määrittelevät enemmän yksittäisten hankkeiden lupa- ja valvontatapahtumat. Keravalla taas erityistä palvelutarvetta aiheuttavat kaupungissa sijaitsevat monet elintarvikelaitokset. Ympäristökeskus on ottanut talous- ja toimintasuunnittelussaan huomioon toimintamenojensa ja sopijakuntien yhteistoimintakorvausten kehittymisen kunkin kunnan palvelutarvetta vastaavasti. Ympäristökeskus ei voi jättää tekemättä lakisääteisiä viranomaistehtäviään. Ne sekä ympäristökeskuksen palvelusopimuksessa sopijakuntien hyväksymät valinnaiset palvelut se pystyy kuitenkin tuottamaan varsin tehokkaasti. Kuntaliiton kokoamien tietojen mukaan Suomen kaikkien kuntien ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönhoidon asukaslukuun suhteutetut nettomenot vuonna 2017 olivat 24 euroa. Ympäristökeskuksen sopijakunnissa se vuoden 2021 talousarvioluonnoksessa asukaslukuun suhteutetut nettomenot ovat 18,85 €/asukas sen koko toiminta-alueella. Ympäristökeskus tulee jatkossakin seuraamaan taksojen ja asiakasmaksujen kehitystä ja ajantasaistamaan niitä tarpeen mukaan. Ympäristöterveydenhuollon maksutaksa on päivitetty 2020. Vireillä olevassa elintarvikelainsäädännön muutoksessa esitetään vuosimaksua, mikä toteutuessaan nostaisi terveysvalvonnan tulokertymää jonkin verran vuonna 2022. Eläinlääkintähuollon klinikkamaksu tullaan tarkistamaan vuonna 2021. Myös ympäristönsuojeluviranomaisen taksan ja maa-ainestaksan tarkistaminen on vireillä ja uudet tarkistetut taksat tulevat lautakunnan ratkaistavaksi marraskuussa 2020. 

Ympäristökeskuksen sopijakuntien yhteistoimintakorvaukset arvioidaan ympäristökeskuksen talousarvioon ohjausryhmän hyväksymän ja ympäristökeskuksen toiminnan aikana vakiintuneen käytännön mukaisesti, jolla pyritään kustannuksia jakamaan kunnille niiden saamia palveluita vastaavasti. Ympäristökeskuksen hallinnon palveluyksikön toimintamenot kohdistetaan sopijakuntiin niiden asukasluvun suhteessa. Ympäristövalvonnan ja terveysvalvonnan palveluyksiköiden kuntakohtaiset toimintamenot ja -tulot kohdennetaan kuntien kolmena edellisenä vuonna saamien palveluiden keskiarvojen suhteessa niiden erotuksen (so. nettomeno) vastatessa sopijakuntien yhteistoimintakorvauksia. Ympäristönsuojelun palveluyksikön kuntakohtaiset suoritteet arvioidaan edellisten vuosien suoritteiden perusteella, minkä lisäksi kuntakohtaisten menojen ja tulojen arvioinnissa otetaan huomioon kuntakohtaiset hankkeet esimerkiksi vesienhoidossa ja ilmansuojelussa. Eläinlääkintähuollon kuntakohtaiset menot ja tulos arvioidaan edellisvuoden asiakastietojen perusteella. Yhteistoimintakorvausten kohdentuminen palveluyksiköittäin on kerrottu ympäristökeskuksen palvelusopimuksessa. Järvenpään kaupunki esittää lisäksi laadittavaksi kehityssuunnitelmaa, joka hyväksytään sopijakunnissa. Ympäristökeskus tulee tarkastelemaan tarkemmin toiminnan ja talouden kehitystä pidemmällä aikavälillä, joka tuodaan ympäristökeskuksen ohjausryhmän käsiteltäväksi.

Mäntsälän ja Nurmijärven kunnat kiinnittävät huomiota myös siihen, että ympäristö- ja maa-aineslupien käsittelyajat ovat olleet hakijoiden toiminnan kannalta kohtuuttoman pitkiä ja niiden käsittelyaikoja tulee nopeuttaa sekä varmistaa nopea käsittely kaikkien kuntien alueilta tulevien hakemusten osalta. Ympäristövalvonnan strategisena tavoitteena on lyhentää lupien käsittelyaikaa. Strategiassa on asetettu välitavoitteeksi vuodelle 2021, että lupien keskimääräinen käsittelyaika on 12 kuukautta. Palvelutuotantoon käytettävissä olevan henkilöstöresurssin lisäämisen ohella vuonna 2020 on tehty toimenpiteitä lupaprosessin virtaustehokuuden parantamiseksi. Lupaprosessin kehittämistä jatketaan vuonna 2021. Strategian tavoitetasoksi vuodelle 2023 on asetettu 8 kuukauden keskimääräinen käsittelyaika. Ympäristövalvonta tekee tavoitteellista kehitystyötä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Kaikkia vireille tulevia lupahakemuksia käsitellään yhdenvertaisesti. Lupien käsittelyaikaan vaikuttaa myös seikkoja, joihin ympäristökeskuksessa ei voida vaikuttaa kuten vireille tulevien hakemusten laatu ja mahdolliset liitännäiset prosessit (esim. vesilain mukaisen luvan tarve tai harkinnanvarainen YVA-menettely).

Ympäristökeskus tulee koronapandemiatilanteen salliessa järjestämään Mäntsälän kunnalle ja Keravan kaupungille työntekijöiden lähityöskentelyn kunnissa kuntien toivomalla tavalla. Kaikkien kuntien kanssa tullaan järjestämään myös tarvittavia yhteistyö- ja teemakokouksia.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen 2021 - 2023
  • todeta, ​että ympäristökeskuksen sopijakuntien toivomat lähipalvelut otetaan huomioon ympäristökeskuksen vuoden 2021 kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • jättää asian pöydälle ja jatkaa asian käsittelyä 16.11.2020 pidettävässä kokouksessa.

Valmistelija

Tapio Reijonen, ympäristönsuojelupäällikkö, tapio.reijonen@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle,​ että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen 2021 -​ 2023
  • todeta,​ että ympäristökeskuksen sopijakuntien toivomat lähipalvelut otetaan huomioon ympäristökeskuksen vuoden 2021 kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen 2021 -​ 2023
  • todeta,​ että ympäristökeskuksen sopijakuntien toivomat lähipalvelut otetaan huomioon ympäristökeskuksen vuoden 2021 kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus, sopijakunnat

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.