Valtuusto, kokous 10.12.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 154 Urheilupuisto, asemakaavan muutos

TUUDno-2018-683

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jenni Aalto

Perustelut

Perustelut

Suunnittelun vaiheet

Tuusulan kunnanhallitus on kokouksessaan 7.9.2016 (§ 284) päättänyt käynnistää asemakaavan muutoksen laatimisen. Asemakaavan muutoksen vireilletulosta on kuulutettu 5.10.2016 paikallislehdissä (Keski-Uusimaa ja Viikkouutiset), kunnan ilmoitustaululla ja kunnan internetsivuilla.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä 5.10.-7.11.2016 Tuusulan kunnantalolla (3. kerros, C-siipi) ja kunnan internetsivuilla.

Asemakaavaratkaisu pohjautuu alueelle samaan aikaan laadittuun yleissuunnitelmaan. Keskustelua alueen kehittämistarpeista käytiin yleissuunnitelman laatimisen aikana Tuusulan liikuntapalveluiden Facebook-sivuilla. Myös yleissuunnitelmavaihtoehdot olivat esillä ja niitä oli mahdollista kommentoida. Yleissuunnitelman luonnosvaihtoehtoja esiteltiin urheilukeskuksessa 17.5.2017 järjestetyn Kevätkirmaisu -tapahtuman yhteydessä. Suunnitelmanäyttelyssä yleissuunnitelmaluonnoksia esiteltiin ja osallistujat kommentoivat niitä. Urheilukeskuksen yleissuunnittelun ja asemakaavan valmistelun tilannekatsaus pidettiin 28.3.2018. Tilaisuudessa alueen pääkäyttäjät kommentoivat suunnitelmaluonnoksia.

Asemakaavan muutos

Asemakaavan muutos mahdollistaa uuden monitoimihallin ja muiden urheilua ja vapaa-aikaa palvelevien toimintojen, kuten urheilu- ja pallokenttien, liikuntapaikkojen ja leikki- ja oleskelualueiden sijoittamisen alueelle. Urheilupuiston mahdollisen uuden monitoimihallin ympärille muodostuu olemassa olevalle urheiluhallien keskittymälle rinnakkainen urheilupuiston rakennettu ydinalue. Lisäksi Kilpailutien varrelle osoitetaan pienempi uusi korttelialue urheilutoimintaa palveleville rakennuksille.

Rakentaminen

Asemakaavassa suurin osa alueesta osoitetaan urheilu- ja virkistyspalveluiden alueeksi (VU-8). Alueelle saa rakentaa kevytrakenteisia pääkäyttötarkoitusta palvelevia varastoja, teknisiä tiloja ja palvelupisteitä, jotka ovat suuruudeltaan enintään 25 m2. Rakennusten ja rakennelmien tulee olla ulkoasultaan huoliteltuja ja ympäristöön sopivia.

Olemassa olevien ja uusien urheiluhallien alueet osoitetaan urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YU ja YU-2). Mahdollisen monitoimihallin yhteyteen YU-2 korttelialueelle saa sijoittaa urheilutoiminnan lisäksi pääkäyttötarkoitusta tukevia majoitustiloja sekä kaupallisia palveluita. Korttelialueilla suurin sallittu kerrosluku on II kerrosta. Monitoimihallia varten osoitetulla korttelialueella suurin sallittu kerrosluku on kuitenkin III kerrosta.

Toiminnot

Monitoimihallin edustalle on osoitettu katuaukio. Alue varataan yleiselle jalankululle, pyöräilylle ja pyöräpysäköinnille sekä katupeleille. Alueelle on suositeltavaa sijoittaa oleskelupaikkoja, kalusteita ja pelialueita. Pinnoitteen tulee olla vettä läpäisevä. Alueelle saa rakentaa enintään 25 m2 suuruisia kevyitä rakennelmia. Urkka-aukio toimii kohtaamispaikkana ja soveltuu hyvin erilaisten tapahtumien järjestämiseen. 

Urheilupuiston keskialue on aktiivinen vapaa-ajan viettoa palveleva ulkotoimintojen vyöhyke. Alueelle on osoitettu leikki- ja oleskelualuetta (le), liikuntapaikka (ul) ja urheilupaikka, jolle saa sijoittaa ulkostreetlajeihin, kuten rullalautailuun, rullaluisteluun, potkulautailuun tai muuhun vastaavaan liikuntaan varustettuja paikkoja (ups).

Urheilupuiston reuna-alueet soveltuvat omaehtoiseen ulkoiluun ja oleskeluun. Reuna-alueet on asemakaavassa osoitettu puustoisena säilytettäviksi.

Kulkeminen

Urheilupuiston käyttäjämäärän ja lajikirjon kasvaessa ajoneuvoliikenteen määrä kasvaa. Liikennemäärän Kilpailutiellä on arvioitu kaksinkertaistuvan nylkytilanteeseen verrattuna. Ajoneuvoliikenteelle muodostetaan uusi katuyhteys urheilupuistoon Palkkitieltä. Uuden katuyhteyden myötä urheilupuisto ei enää ole vain yhden katuyhteyden varassa ja urheilupuiston tuottamat liikennevirrat jakautuvat tasaisemmin alueen katu- ja tieverkolle. Yhteydestä Palkkitielle ei tule kuitenkaan tehdä läpiajoon houkuttelevaa.

Alueelle saapuvat ja alueen sisäiset jalankulun ja pyöräilyn pääreitit on osoitettu asemakaavassa sijainniltaan ohjeellisina jalankululle ja pyöräilylle varattuina alueen osina. Lisäksi alueelle metsän läpi lännen suunnasta saapuvat reitit on osoitettu sijainniltaan ohjeellisina ulkoilureitteinä. Uuden ja olemassa olevan hallikeskittymän välille muodostetaan jalankulkuvyöhyke, jossa jalankulun reitit eivät risteä autoliikenteen kanssa.

Pysäköinti

Urheiluhallien läheisyyteen on osoitettu autopaikkojen korttelialuetta (LPA-18). Autopaikkojen korttelialueella saattoliikenteen sujuvuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota esimerkiksi varaamalla pysäköintialuetta kiertävän pääasiallisen ajoreitin varrelle sijoittuvat autopaikat lyhytaikaiseen pysäköintiin. Alueen hulevedet tulee käsitellä ennen maaperään imeyttämistä.

Kuntoilijantien varteen on sijoitettu ohjeellinen pysäköimispaikka (p-19), jotka on varattu pysäköintialueen laajenemisalueeksi. Autopaikkoja ei saa sijoittaa korttelialueelle. 

Autopaikkoja tulee rakentaa käyttötarkoituksen edellyttämä määrä. Autopysäköinnin tarve vaihtelee suuresti eri lajien välillä. Selvitys autopaikkojen tarpeesta ja sijoittumisesta tulee esittää rakennuslupahakemuksen yhteydessä. Autopaikkoja on kuitenkin rakennettava vähintään 1 ap / 100 k-m2.

Mitoitus

Asemakaavassa on osoitettu alueelle yhteensä 43 500 k-m2 rakennusoikeutta, josta 30 000 k-m2 on lisäystä aiempaan. Alueen luoteisosaan olemassa olevien urheiluhallien alueelle osoitetaan 18 500 k-m2 rakennusoikeutta. Kilpailutien päähän on osoitettu monitoimihallia varten uusi korttelialue, jolle osoitetaan 20 0000 k-m2 rakennusoikeutta. Lisäksi Kilpailutien varrelle on osoitettu uusi korttelialue enintään 5 000 k-m2 suuruiselle rakentamiselle.

Korttelialueilla asemakaavan sallima maksimitehokkuus vaihtelee e = 0.6 - 1.17 välillä. Asemakaavan muutosalueen pinta-ala on noin 41,88 ha. Urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueiden pinta-ala on yhteensä noin 5,87 ha mikä vastaan noin 14 % koko suunnittelualueen pinta-alasta. Autopaikkojen korttelialuetta osoitetaan 2,24 ha (5 %), yleistä pysäköintialuetta 0,84 ha (2 %), katuja ja muita yleisiä alueita 2,29 ha (5 %), vesialuetta 0,75 ha (2 %) ja urheilu- ja virkistyspalvelujen aluetta 29,87 ha (71 %).

Kustannukset

Asemakaavan muutoksen mahdollistama katujen ja yleisten alueiden rakentaminen aiheuttaa kunnalle inventointikustannuksia. Investointiohjelmaan on varattu vuodelle 2018 tenniskeskuksen pysäköintialueen laajentamisen toteutukseen 500 000e. Kuntoilijantien rakentaminen maksaa arviolta 800 000 – 1 000 000e. Urheilupuiston pintarakenteista, urheilukentistä ja muista toiminnoista varusteineen ja järjestelmineen aiheutuu kustannuksia. Urheiluseurat ja yritykset toteuttavat urheiluhallit kunnan ohjauksessa. Rakentaminen on mahdollista tehdä vaiheistetusti ja näin on mahdollista jakaa toteuttamiskustannuksia usealle vuodelle ja samalla saada joustoa väliaikaisten toimintojen esim. pysäköinnin siirtämiselle alueellisesti.

Ehdotus

Esittelijä

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun Urheilupuiston asemakaavamuutosehdotuksen sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelman mielipiteisiin ja lausuntoihin laaditut vastineet
  • asettaa asemakaavan muutosehdotuksen MRA 27§:n mukaisesti julkisesti nähtäville.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi  kuntakehityslautakunta päätti

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Annina Vainio Sitowice Oy:stä oli asiantuntijana kokouksessa

Merkittiin, että Jenni Aalto ja Risto Kanerva poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen klo 17.36.

Valmistelija

Jenni Aalto

Perustelut

..

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun Urheilupuiston asemakaavamuutosehdotuksen sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelman mielipiteisiin ja lausuntoihin laaditut vastineet
  • asettaa asemakaavan muutosehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti julkisesti nähtäville.

---

Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun Jani Peltonen Mika Mäki-Kuhnan ja Pasi Huuhtasen kannattamana esitti päätökseen seuraavaa lisäystä:

  • mikäli luonnonnurmialueen käyttötarkoitus muuttuu, tulee korvaavat 1 kpl tekonurmi ja 1 kpl luonnonnurmi rakentaa/toteuttaa etupainotteisesti.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • hyväksyä laaditun Urheilupuiston asemakaavamuutosehdotuksen sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelman mielipiteisiin ja lausuntoihin laaditut vastineet
  • asettaa asemakaavan muutosehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti julkisesti nähtäville
  • mikäli luonnonnurmialueen käyttötarkoitus muuttuu, tulee korvaavat 1 kpl tekonurmi ja 1 kpl luonnonnurmi rakentaa/toteuttaa etupainotteisesti.

Valmistelija

Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on 21.5.2018 § 186 päättänyt asettaa Urheilupuiston asemakaavan muutosehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville ja pyytää kaavasta tarvittavat lausunnot. Ehdotus oli nähtä­villä 31.5.–29.6.2018 vä­lisenä

Suunnittelun vaiheet

Tuusulan kunnanhallitus on kokouksessaan 7.9.2016 (§ 284) päättänyt käynnistää asemakaavan muutoksen laatimisen. Asemakaavan muutoksen vireilletulosta on kuulutettu 5.10.2016 paikallislehdissä (Keski-Uusimaa ja Viikkouutiset), kunnan ilmoitustaululla ja kunnan internetsivuilla.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä 5.10.-7.11.2016 Tuusulan kunnantalolla (3. kerros, C-siipi) ja kunnan internetsivuilla.

Asemakaavaratkaisu pohjautuu alueelle samaan aikaan laadittuun yleissuunnitelmaan. Keskustelua alueen kehittämistarpeista käytiin yleissuunnitelman laatimisen aikana Tuusulan liikuntapalveluiden Facebook-sivuilla. Myös yleissuunnitelmavaihtoehdot olivat esillä ja niitä oli mahdollista kommentoida. Yleissuunnitelman luonnosvaihtoehtoja esiteltiin urheilukeskuksessa 17.5.2017 järjestetyn Kevätkirmaisu -tapahtuman yhteydessä. Suunnitelmanäyttelyssä yleissuunnitelmaluonnoksia esiteltiin ja osallistujat kommentoivat niitä. Urheilukeskuksen yleissuunnittelun ja asemakaavan valmistelun tilannekatsaus pidettiin 28.3.2018. Tilaisuudessa alueen pääkäyttäjät kommentoivat suunnitelmaluonnoksia.

Asemakaavan muutos

Asemakaavan muutos mahdollistaa uuden monitoimihallin ja muiden urheilua ja vapaa-aikaa palvelevien toimintojen, kuten urheilu- ja pallokenttien, liikuntapaikkojen ja leikki- ja oleskelualueiden sijoittamisen alueelle. Urheilupuiston mahdollisen uuden monitoimihallin ympärille muodostuu olemassa olevalle urheiluhallien keskittymälle rinnakkainen urheilupuiston rakennettu ydinalue. Lisäksi Kilpailutien varrelle osoitetaan pienempi uusi korttelialue urheilutoimintaa palveleville rakennuksille.

Rakentaminen

Asemakaavassa suurin osa alueesta osoitetaan urheilu- ja virkistyspalveluiden alueeksi (VU-8). Alueelle saa rakentaa kevytrakenteisia pääkäyttötarkoitusta palvelevia varastoja, teknisiä tiloja ja palvelupisteitä, jotka ovat suuruudeltaan enintään 25 m2. Rakennusten ja rakennelmien tulee olla ulkoasultaan huoliteltuja ja ympäristöön sopivia.

Olemassa olevien ja uusien urheiluhallien alueet osoitetaan urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YU ja YU-2). Mahdollisen monitoimihallin yhteyteen YU-2 korttelialueelle saa sijoittaa urheilutoiminnan lisäksi pääkäyttötarkoitusta tukevia majoitustiloja sekä kaupallisia palveluita. Korttelialueilla suurin sallittu kerrosluku on II kerrosta. Monitoimihallia varten osoitetulla korttelialueella suurin sallittu kerrosluku on kuitenkin III kerrosta.

Toiminnot

Monitoimihallin edustalle on osoitettu katuaukio. Alue varataan yleiselle jalankululle, pyöräilylle ja pyöräpysäköinnille sekä katupeleille. Alueelle on suositeltavaa sijoittaa oleskelupaikkoja, kalusteita ja pelialueita. Pinnoitteen tulee olla vettä läpäisevä. Alueelle saa rakentaa enintään 25 m2 suuruisia kevyitä rakennelmia. Urkka-aukio toimii kohtaamispaikkana ja soveltuu hyvin erilaisten tapahtumien järjestämiseen. 

Urheilupuiston keskialue on aktiivinen vapaa-ajan viettoa palveleva ulkotoimintojen vyöhyke. Alueelle on osoitettu leikki- ja oleskelualuetta (le), liikuntapaikka (ul) ja urheilupaikka, jolle saa sijoittaa ulkostreetlajeihin, kuten rullalautailuun, rullaluisteluun, potkulautailuun tai muuhun vastaavaan liikuntaan varustettuja paikkoja (ups).

Urheilupuiston reuna-alueet soveltuvat omaehtoiseen ulkoiluun ja oleskeluun. Reuna-alueet on asemakaavassa osoitettu puustoisena säilytettäviksi.

Kulkeminen

Urheilupuiston käyttäjämäärän ja lajikirjon kasvaessa ajoneuvoliikenteen määrä kasvaa. Liikennemäärän Kilpailutiellä on arvioitu kaksinkertaistuvan nylkytilanteeseen verrattuna. Ajoneuvoliikenteelle muodostetaan uusi katuyhteys urheilupuistoon Palkkitieltä. Uuden katuyhteyden myötä urheilupuisto ei enää ole vain yhden katuyhteyden varassa ja urheilupuiston tuottamat liikennevirrat jakautuvat tasaisemmin alueen katu- ja tieverkolle. Yhteydestä Palkkitielle ei tule kuitenkaan tehdä läpiajoon houkuttelevaa.

Alueelle saapuvat ja alueen sisäiset jalankulun ja pyöräilyn pääreitit on osoitettu asemakaavassa sijainniltaan ohjeellisina jalankululle ja pyöräilylle varattuina alueen osina. Lisäksi alueelle metsän läpi lännen suunnasta saapuvat reitit on osoitettu sijainniltaan ohjeellisina ulkoilureitteinä. Uuden ja olemassa olevan hallikeskittymän välille muodostetaan jalankulkuvyöhyke, jossa jalankulun reitit eivät risteä autoliikenteen kanssa.

Pysäköinti

Urheiluhallien läheisyyteen on osoitettu autopaikkojen korttelialuetta (LPA-18). Autopaikkojen korttelialueella saattoliikenteen sujuvuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota esimerkiksi varaamalla pysäköintialuetta kiertävän pääasiallisen ajoreitin varrelle sijoittuvat autopaikat lyhytaikaiseen pysäköintiin. Alueen hulevedet tulee käsitellä ennen maaperään imeyttämistä.

Kuntoilijantien varteen on sijoitettu ohjeellinen pysäköimispaikka (p-19), jotka on varattu pysäköintialueen laajenemisalueeksi. Autopaikkoja ei saa sijoittaa korttelialueelle. 

Autopaikkoja tulee rakentaa käyttötarkoituksen edellyttämä määrä. Autopysäköinnin tarve vaihtelee suuresti eri lajien välillä. Selvitys autopaikkojen tarpeesta ja sijoittumisesta tulee esittää rakennuslupahakemuksen yhteydessä. Autopaikkoja on kuitenkin rakennettava vähintään 1 ap / 100 k-m2.

Mitoitus

Asemakaavassa on osoitettu alueelle yhteensä 43 500 k-m2 rakennusoikeutta, josta 30 000 k-m2 on lisäystä aiempaan. Alueen luoteisosaan olemassa olevien urheiluhallien alueelle osoitetaan 18 500 k-m2 rakennusoikeutta. Kilpailutien päähän on osoitettu monitoimihallia varten uusi korttelialue, jolle osoitetaan 20 0000 k-m2 rakennusoikeutta. Lisäksi Kilpailutien varrelle on osoitettu uusi korttelialue enintään 5 000 k-m2 suuruiselle rakentamiselle.

Korttelialueilla asemakaavan sallima maksimitehokkuus vaihtelee e = 0.6 - 1.17 välillä. Asemakaavan muutosalueen pinta-ala on noin 41,88 ha. Urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueiden pinta-ala on yhteensä noin 5,87 ha mikä vastaan noin 14 % koko suunnittelualueen pinta-alasta. Autopaikkojen korttelialuetta osoitetaan 2,24 ha (5 %), yleistä pysäköintialuetta 0,84 ha (2 %), katuja ja muita yleisiä alueita 2,29 ha (5 %), vesialuetta 0,75 ha (2 %) ja urheilu- ja virkistyspalvelujen aluetta 29,87 ha (71 %).

Kustannukset

Asemakaavan muutoksen mahdollistama katujen ja yleisten alueiden rakentaminen aiheuttaa kunnalle inventointikustannuksia. Investointiohjelmaan on varattu vuodelle 2018 tenniskeskuksen pysäköintialueen laajentamisen toteutukseen 500 000e. Kuntoilijantien rakentaminen maksaa arviolta 800 000 – 1 000 000e. Urheilupuiston pintarakenteista, urheilukentistä ja muista toiminnoista varusteineen ja järjestelmineen aiheutuu kustannuksia. Urheiluseurat ja yritykset toteuttavat urheiluhallit kunnan ohjauksessa. Rakentaminen on mahdollista tehdä vaiheistetusti ja näin on mahdollista jakaa toteuttamiskustannuksia usealle vuodelle ja samalla saada joustoa väliaikaisten toimintojen esim. pysäköinnin siirtämiselle alueellisesti.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto:

Asemakaava on suunniteltu väljäksi ja se mahdollistaa urheilukeskuksen alueen monipuolisen kehittämisen. Kaavan suunnittelua on tehty yhdessä urheilukeskuksen yleissuunnitelman laadinnan rinnalla. Yleissuunnitelma on hyväksytty kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnassa 17.5.2018. Asemakaavan suunnittelua ovat ohjanneet erityisesti monipuolisen vapaa-ajan liikkumisen ja aktiivisen harrastamisen sekä kilpaurheilun suorituspaikkojen kehittäminen. Alueelle halutaan tulevaisuudessa enemmän kansainvälisiä kulttuuri- ja urheilutapahtumia. Turvalliset liikenne- ja pysäköintialueet ovat olleet suunnittelun tärkeä osa-alue ja niiden toteuttamisessa tulee noudattaa kestävää periaatetta pohjaveden suojelun kannalta. Liikenteen nykytila alueella on haasteellinen. Uusi katuyhteys Palkkitien suunnalta ei jaa toimintoja kahtia ja se parantaa saattoliikennettä ja autoliikenteen hallintaa etenkin isommissa ja päällekkäin järjestettävissä tapahtumissa. Alueelle on mahdollista rakentaa lisää kevyen liikenteen yhteyksiä, joista Monion ja urheilukeskuksen välinen yhteys on erittäin tärkeää toteuttaa.

 

Ehdotus

Esittelijä

Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää antaa Urheilupuiston asemakaavan muutoksesta asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on 21.5.2018 § 186 päättänyt asettaa Urheilupuiston asemakaavan muutosehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville ja pyytää kaavasta tarvittavat lausunnot. Ehdotus oli nähtä­villä 31.5.–29.6.2018 vä­lisenä

Suunnittelun vaiheet

Tuusulan kunnanhallitus on kokouksessaan 7.9.2016 (§ 284) päättänyt käynnistää asemakaavan muutoksen laatimisen. Asemakaavan muutoksen vireilletulosta on kuulutettu 5.10.2016 paikallislehdissä (Keski-Uusimaa ja Viikkouutiset), kunnan ilmoitustaululla ja kunnan internetsivuilla.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä 5.10.-7.11.2016 Tuusulan kunnantalolla (3. kerros, C-siipi) ja kunnan internetsivuilla.

Asemakaavaratkaisu pohjautuu alueelle samaan aikaan laadittuun yleissuunnitelmaan. Keskustelua alueen kehittämistarpeista käytiin yleissuunnitelman laatimisen aikana Tuusulan liikuntapalveluiden Facebook-sivuilla. Myös yleissuunnitelmavaihtoehdot olivat esillä ja niitä oli mahdollista kommentoida. Yleissuunnitelman luonnosvaihtoehtoja esiteltiin urheilukeskuksessa 17.5.2017 järjestetyn Kevätkirmaisu -tapahtuman yhteydessä. Suunnitelmanäyttelyssä yleissuunnitelmaluonnoksia esiteltiin ja osallistujat kommentoivat niitä. Urheilukeskuksen yleissuunnittelun ja asemakaavan valmistelun tilannekatsaus pidettiin 28.3.2018. Tilaisuudessa alueen pääkäyttäjät kommentoivat suunnitelmaluonnoksia.

Asemakaavan muutos

Asemakaavan muutos mahdollistaa uuden monitoimihallin ja muiden urheilua ja vapaa-aikaa palvelevien toimintojen, kuten urheilu- ja pallokenttien, liikuntapaikkojen ja leikki- ja oleskelualueiden sijoittamisen alueelle. Urheilupuiston mahdollisen uuden monitoimihallin ympärille muodostuu olemassa olevalle urheiluhallien keskittymälle rinnakkainen urheilupuiston rakennettu ydinalue. Lisäksi Kilpailutien varrelle osoitetaan pienempi uusi korttelialue urheilutoimintaa palveleville rakennuksille.

Rakentaminen

Asemakaavassa suurin osa alueesta osoitetaan urheilu- ja virkistyspalveluiden alueeksi (VU-8). Alueelle saa rakentaa kevytrakenteisia pääkäyttötarkoitusta palvelevia varastoja, teknisiä tiloja ja palvelupisteitä, jotka ovat suuruudeltaan enintään 25 m2. Rakennusten ja rakennelmien tulee olla ulkoasultaan huoliteltuja ja ympäristöön sopivia.

Olemassa olevien ja uusien urheiluhallien alueet osoitetaan urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YU ja YU-2). Mahdollisen monitoimihallin yhteyteen YU-2 korttelialueelle saa sijoittaa urheilutoiminnan lisäksi pääkäyttötarkoitusta tukevia majoitustiloja sekä kaupallisia palveluita. Korttelialueilla suurin sallittu kerrosluku on II kerrosta. Monitoimihallia varten osoitetulla korttelialueella suurin sallittu kerrosluku on kuitenkin III kerrosta.

Toiminnot

Monitoimihallin edustalle on osoitettu katuaukio. Alue varataan yleiselle jalankululle, pyöräilylle ja pyöräpysäköinnille sekä katupeleille. Alueelle on suositeltavaa sijoittaa oleskelupaikkoja, kalusteita ja pelialueita. Pinnoitteen tulee olla vettä läpäisevä. Alueelle saa rakentaa enintään 25 m2 suuruisia kevyitä rakennelmia. Urkka-aukio toimii kohtaamispaikkana ja soveltuu hyvin erilaisten tapahtumien järjestämiseen. 

Urheilupuiston keskialue on aktiivinen vapaa-ajan viettoa palveleva ulkotoimintojen vyöhyke. Alueelle on osoitettu leikki- ja oleskelualuetta (le), liikuntapaikka (ul) ja urheilupaikka, jolle saa sijoittaa ulkostreetlajeihin, kuten rullalautailuun, rullaluisteluun, potkulautailuun tai muuhun vastaavaan liikuntaan varustettuja paikkoja (ups).

Urheilupuiston reuna-alueet soveltuvat omaehtoiseen ulkoiluun ja oleskeluun. Reuna-alueet on asemakaavassa osoitettu puustoisena säilytettäviksi.

Kulkeminen

Urheilupuiston käyttäjämäärän ja lajikirjon kasvaessa ajoneuvoliikenteen määrä kasvaa. Liikennemäärän Kilpailutiellä on arvioitu kaksinkertaistuvan nylkytilanteeseen verrattuna. Ajoneuvoliikenteelle muodostetaan uusi katuyhteys urheilupuistoon Palkkitieltä. Uuden katuyhteyden myötä urheilupuisto ei enää ole vain yhden katuyhteyden varassa ja urheilupuiston tuottamat liikennevirrat jakautuvat tasaisemmin alueen katu- ja tieverkolle. Yhteydestä Palkkitielle ei tule kuitenkaan tehdä läpiajoon houkuttelevaa.

Alueelle saapuvat ja alueen sisäiset jalankulun ja pyöräilyn pääreitit on osoitettu asemakaavassa sijainniltaan ohjeellisina jalankululle ja pyöräilylle varattuina alueen osina. Lisäksi alueelle metsän läpi lännen suunnasta saapuvat reitit on osoitettu sijainniltaan ohjeellisina ulkoilureitteinä. Uuden ja olemassa olevan hallikeskittymän välille muodostetaan jalankulkuvyöhyke, jossa jalankulun reitit eivät risteä autoliikenteen kanssa.

Pysäköinti

Urheiluhallien läheisyyteen on osoitettu autopaikkojen korttelialuetta (LPA-18). Autopaikkojen korttelialueella saattoliikenteen sujuvuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota esimerkiksi varaamalla pysäköintialuetta kiertävän pääasiallisen ajoreitin varrelle sijoittuvat autopaikat lyhytaikaiseen pysäköintiin. Alueen hulevedet tulee käsitellä ennen maaperään imeyttämistä.

Kuntoilijantien varteen on sijoitettu ohjeellinen pysäköimispaikka (p-19), jotka on varattu pysäköintialueen laajenemisalueeksi. Autopaikkoja ei saa sijoittaa korttelialueelle. 

Autopaikkoja tulee rakentaa käyttötarkoituksen edellyttämä määrä. Autopysäköinnin tarve vaihtelee suuresti eri lajien välillä. Selvitys autopaikkojen tarpeesta ja sijoittumisesta tulee esittää rakennuslupahakemuksen yhteydessä. Autopaikkoja on kuitenkin rakennettava vähintään 1 ap / 100 k-m2.

Mitoitus

Asemakaavassa on osoitettu alueelle yhteensä 43 500 k-m2 rakennusoikeutta, josta 30 000 k-m2 on lisäystä aiempaan. Alueen luoteisosaan olemassa olevien urheiluhallien alueelle osoitetaan 18 500 k-m2 rakennusoikeutta. Kilpailutien päähän on osoitettu monitoimihallia varten uusi korttelialue, jolle osoitetaan 20 0000 k-m2 rakennusoikeutta. Lisäksi Kilpailutien varrelle on osoitettu uusi korttelialue enintään 5 000 k-m2 suuruiselle rakentamiselle.

Korttelialueilla asemakaavan sallima maksimitehokkuus vaihtelee e = 0.6 - 1.17 välillä. Asemakaavan muutosalueen pinta-ala on noin 41,88 ha. Urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueiden pinta-ala on yhteensä noin 5,87 ha mikä vastaan noin 14 % koko suunnittelualueen pinta-alasta. Autopaikkojen korttelialuetta osoitetaan 2,24 ha (5 %), yleistä pysäköintialuetta 0,84 ha (2 %), katuja ja muita yleisiä alueita 2,29 ha (5 %), vesialuetta 0,75 ha (2 %) ja urheilu- ja virkistyspalvelujen aluetta 29,87 ha (71 %).

Kustannukset

Asemakaavan muutoksen mahdollistama katujen ja yleisten alueiden rakentaminen aiheuttaa kunnalle inventointikustannuksia. Investointiohjelmaan on varattu vuodelle 2018 tenniskeskuksen pysäköintialueen laajentamisen toteutukseen 500 000e. Kuntoilijantien rakentaminen maksaa arviolta 800 000 – 1 000 000e. Urheilupuiston pintarakenteista, urheilukentistä ja muista toiminnoista varusteineen ja järjestelmineen aiheutuu kustannuksia. Urheiluseurat ja yritykset toteuttavat urheiluhallit kunnan ohjauksessa. Rakentaminen on mahdollista tehdä vaiheistetusti ja näin on mahdollista jakaa toteuttamiskustannuksia usealle vuodelle ja samalla saada joustoa väliaikaisten toimintojen esim. pysäköinnin siirtämiselle alueellisesti.

Kasvatus- ja sivistyslautakunnan lausunto:

Kasvatus- ja sivistyslautakunta pitää Urheilupuiston asemakaavaa tärkeänä ja toivoo kaavan mahdollisimman ripeää etenemistä. Turvalliset liikenne- ja pysäköintialueet sekä kevyen liikenteen yhteys Monion ja urheilukeskuksen välillä on tärkeää toteuttaa ensi vaiheessa.

Ehdotus

Esittelijä

Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää antaa Urheilupuiston asemakaavan muutoksesta asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

---

Puheenjohtajan avattua keskustelun, puheenjohtaja Salonen esitti lisättäväksi lausuntoon seuraavat asiat:

1. Urheilukeskuksen uimaranta - palvelurakennuksiin ja laajentumiseen varautuminen

"Urheilupuiston lammessa" on varauduttava myös sen kehittämiseen monipuolisemmaksi, laadukkaammaksi uimarannaksi. Vuonna 2017 Tuusulassa on tehty uimarantaselvitys, jossa tämän uimarannan parantaminen on otettu esiin. Myös julkisessa keskustelussa Tuusulanjärven uimarannan ja maauimalan yhteydessä on ollut esillä tämän uimarannan parantaminen. Tämä edellyttää myös palvelurakennusten rakentamisen mahdollistamista.

 2. Rakennusten käyttötarkoitusten laajentaminen - opetuskäyttö

Nyt perusteluosassa todetaan rakennusten käyttötarkoituksesta seuraavaa:

 "Olemassa olevien ja uusien urheiluhallien alueet osoitetaan urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YU ja YU-2). Mahdollisen monitoimihallin yhteyteen YU-2 korttelialueelle saa sijoittaa urheilutoiminnan lisäksi pääkäyttötarkoitusta tukevia majoitustiloja sekä kaupallisia palveluita. "

Urheilukeskus sijaitsee Rykmentinpuiston läheisyydessä, monitoimihalli toimii myös lukion, mahdollisesti myös muiden oppilaitosten liikuntatiloina. Urheilukeskukseen on ollut myös ulkopuolisia ehdotuksia opetusrakennusten sijoittamisesta. Tulevaisuudessa yhä useammin erilaiset käyttötarkoitukset sijoitetaan samoihin kokonaisuuksiin. Tämän takia syytä on varautua, että Urheilupuiston kortteleihin voidaan sijoittaa myös opetusta palvelevaa rakentamista/tilaa.

3. Tulo Palkkitien kautta Kuntoilijantietä pitkin - kaava-alueen ulkopuolella olevat yhteydet vaikeasti hahmoteltavissa olevia.

Palkkitien kautta tulo idästä parantaa alueen saavutettavuutta ja toivon mukaan vähentää nykyisen sisääntulon käyttöä, ruuhkautumista. Asemakaava-alueen itäpuolella kuitenkin Palkkitielle pääsy on epämääräinen, vaikeasti hahmotettavissa oleva, kun tulo tapahtuu Hyrylän teollisuusalueen kautta.

Lautakunta päätti täydentää lausuntoa Salosen esityksen mukaisesti.

Päätös

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti antaa Urheilupuiston asemakaavan muutosehdotuksesta seuraavan lausunnon:

Kasvatus- ja sivistyslautakunta pitää Urheilupuiston asemakaavaa tärkeänä ja toivoo kaavan mahdollisimman ripeää etenemistä. Turvalliset liikenne- ja pysäköintialueet sekä kevyen liikenteen yhteys Monion ja urheilukeskuksen välillä on tärkeää toteuttaa ensi vaiheessa. Lisäksi lautakunta esittää, että kaavassa huomioidaan seuraavat asiat:

1. Urheilukeskuksen uimaranta - palvelurakennuksiin ja laajentumiseen varautuminen

"Urheilupuiston lammessa" on varauduttava myös sen kehittämiseen monipuolisemmaksi, laadukkaammaksi uimarannaksi. Vuonna 2017 Tuusulassa on tehty uimarantaselvitys, jossa tämän uimarannan parantaminen on otettu esiin. Myös julkisessa keskustelussa Tuusulanjärven uimarannan ja maauimalan yhteydessä on ollut esillä tämän uimarannan parantaminen. Tämä edellyttää myös palvelurakennusten rakentamisen mahdollistamista.

 2. Rakennusten käyttötarkoitusten laajentaminen - opetuskäyttö

Nyt perusteluosassa todetaan rakennusten käyttötarkoituksesta seuraavaa:

 "Olemassa olevien ja uusien urheiluhallien alueet osoitetaan urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YU ja YU-2). Mahdollisen monitoimihallin yhteyteen YU-2 korttelialueelle saa sijoittaa urheilutoiminnan lisäksi pääkäyttötarkoitusta tukevia majoitustiloja sekä kaupallisia palveluita. "

Urheilukeskus sijaitsee Rykmentinpuiston läheisyydessä, monitoimihalli toimii myös lukion, mahdollisesti myös muiden oppilaitosten liikuntatiloina. Urheilukeskukseen on ollut myös ulkopuolisia ehdotuksia opetusrakennusten sijoittamisesta. Tulevaisuudessa yhä useammin erilaiset käyttötarkoitukset sijoitetaan samoihin kokonaisuuksiin. Tämän takia syytä on varautua, että Urheilupuiston kortteleihin voidaan sijoittaa myös opetusta palvelevaa rakentamista/tilaa.

3. Tulo Palkkitien kautta Kuntoilijantietä pitkin - kaava-alueen ulkopuolella olevat yhteydet vaikeasti hahmoteltavissa olevia.

Palkkitien kautta tulo idästä parantaa alueen saavutettavuutta ja toivon mukaan vähentää nykyisen sisääntulon käyttöä, ruuhkautumista. Asemakaava-alueen itäpuolella kuitenkin Palkkitielle pääsy on epämääräinen, vaikeasti hahmotettavissa oleva, kun tulo tapahtuu Hyrylän teollisuusalueen kautta.

Valmistelija

Jenni Aalto

Perustelut

Toimenpiteet kaavaehdotuksen julkisen nähtävilläolon jälkeen

Urheilupuiston asemakaavan muutoksen ehdotus oli nähtävillä 31.5.-29.6.2018. Yleisötilaisuus järjestettiin 7.6.2018 suunnittelualueella. Ehdotuksesta jätettiin kaksi muistutusta ja 12 lausuntoa. Muistutukset koskivat Palkkitien yhteyden poistamista ja ampumahiihtostadionin merkintää. Palkkitien yhteys on tarpeellinen liikenteen sujuvuuden parantamiseksi ja ampumahiihtostadionin tulevaisuus ratkaistaan Rykmentinpuiston kehittymisen myötä. Saatuihin muistutuksiin ja lausuntoihin on laadittu vastineet, missä asiaa on avattu laajemmin. Asemakaavaehdotukseen on tehty tarkistuksia saadun palautteen perusteella. Tarkistukset ovat luonteeltaan teknisluonteisia ja vähäisiä eivätkä ne vaikuta olennaisesti kaavan sisältöön tai haitallisesti sen toteutettavuuteen tai toteutuksen laatuun.

Lausuntojen perusteella tehtyjen tarkistusten pääkohdat ovat:

  • Kaava-alueen rajausta on pienennetty Kilpailutien ja Fallbackantien risteysalueen osalta.
  • YU-2 määräystä on täydennetty palvelu- ja opetustilojen osalta.
  • ul-merkinnän ohjeellista rajausta on muutettu nykyisen ampumahiihtostadionin ympärillä sekä Kuntoilijantien länsipuolella.
  • Sähkömuuntamon ohjeellinen rakennusala on lisätty kaavakarttaan.
  • Katualueen rajausta on tarkennettu.
  • Kilpapolun päästä jatkuvan ulkoiluretin rajausta on tarkennettu.
  • Maaperän pilaantuneisuuden selvittämisestä ja tarvittaessa kunnostuksesta on annettu tarkempia määräyksiä.
  • Hulevesien imeyttämiseen varattujen alueen osien sijaintia on muutettu.
  • Yleismääräyksiä uusiutuvan energian hyödyntämisen, hulevesien käsittelyn, pohjaveden laadun ja määrän suojelun sekä rakennusten ja rakennelmien julkisivujen osalta on tarkennettu.
  • Lisäksi kaavakarttaan ja selostukseen on tehty joitakin teknisluonteisia tarkistuksia, jotka koskevat kaavan nimiötä, tonttinumerointia, viivatyyppejä ja oikeinkirjoitusta.

Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

Asemakaavan muutos mahdollistaa nykyisten ja uusien toimintojen: uuden monitoimihallin ja muiden urheilua ja vapaa-aikaa palvelevien toimintojen, kuten urheilu- ja pallokenttien, liikuntapaikkojen ja leikki- ja oleskelualueiden kehittämisen urheilupuiston alueella.

Urheilupuiston läheisyyteen rakentuvan Rykmentinpuiston alueen asukasmäärän kasvaessa Urheilupuiston käyttö vapaa-ajan lähivirkistysalueena lisääntyy, mikä edellyttää alueen yleisilmeen kohentamista sekä toimintojen järjestämistä alueella toimivasti ja tehokkaasti. Ympäristön viihtyisyyden kehittäminen palvelee kaikkia alueen käyttäjiä ja edistää urheilupuiston houkuttelevuutta. Urheilupuisto toimii tulevaisuudessa yhä enemmän myös erilaisten tapahtumien paikkana.

Urheilupuiston mahdollisen uuden monitoimihallin ympärille muodostuu olemassa olevalle urheiluhallien keskittymälle rinnakkainen urheilupuiston rakennettu ydinalue. Kilpailutien varrelle on osoitettu pienempi korttelialue urheilutoimintaa palveleville rakennuksille. Asemakaavassa osoitetaan toimintojen edellyttämät rakennus- ja sijoittumispaikat sekä tarvittava rakennusoikeus. Urheilupuiston asemakaavamuutos pohjautuu alueelle samaan aikaan laadittuun yleissuunnitelmaan.

Asemakaavan muutosalueen pinta-ala on noin 41,88 ha. Asemakaavassa on osoitettu alueelle yhteensä 43 500 k-m2 rakennusoikeutta, josta 26 965 k-m2 on lisäystä aiempaan. Korttelialueilla asemakaavan sallima maksimitehokkuus vaihtelee e=0.6–1.17 välillä. Kaavoitettava alue on pääosin Tuusulan kunnan omistuksessa. Vanha raviradan alue, joka osittain kuuluu kaavoitettavaan alueeseen, on yksityisessä omistuksessa.

Kaavaratkaisun kustannukset

Asemakaavan muutoksen mahdollistama katujen ja yleisten alueiden rakentaminen aiheuttaa kunnalle investointikustannuksia.  Investointiohjelmaan on varattu vuodelle 2018 tenniskeskuksen pysäköintialueen laajentamisen toteutukseen 500 000e. Kuntoilijantien rakentaminen maksaa arviolta 800 000–1 000 000e. Urheilupuiston pintarakenteista, urheilukentistä ja muista toiminnoista varusteineen ja järjestelmineen aiheutuu kustannuksia. Monitoimihallin toteuttamiseen etsitään yhteistyökumppania. Urheiluseurat ja yritykset toteuttavat urheiluhallit kunnan ohjauksessa. Rakentaminen on mahdollista tehdä vaiheistetusti ja näin on mahdollista jakaa toteuttamiskustannuksia usealle vuodelle ja samalla saada joustoa väliaikaisten toimintojen esim. pysäköinnin siirtämiselle alueellisesti.

Urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueet

Urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueiden pinta-ala on noin 5,87 ha, mikä vastaa noin 14 % kaava-alueesta.

Urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue (YU)

Urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue.

Urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue (YU-2)

Urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue. Alueelle saa sijoittaa pääkäyttötarkoitusta tukevia kaupallisia palveluita, majoitus-, palvelu- ja opetustiloja.

Olemassa olevien ja uusien urheiluhallien alueet osoitetaan urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YU ja YU-2). Alueen luoteisosaan olemassa olevien urheiluhallien alueelle on osoitettu 18 500 k-m2 rakennusoikeutta. Kilpailutien päähän on osoitettu monitoimihallia varten uusi korttelialue, jolle osoitetaan 20 0000 k-m2 rakennusoikeutta. Lisäksi Kilpailutien varrelle on osoitettu uusi korttelialue enintään 5 000 k-m2 suuruiselle rakentamiselle. Korttelialueilla suurin sallittu kerrosluku on II kerrosta. Monitoimihallia varten osoitetulla korttelialueella suurin sallittu kerrosluku on kuitenkin III kerrosta.

Tontin ja rakennuksen kuivatustaso ei saa olla pohjaveden pinnan alapuolella. Alueelle ei saa rakentaa maanalaisia tiloja tai kellareita.

Rakennusten pitkät yhtenäiset julkisivut tulee jäsennellä osiin pituusvaikutelman vähentämiseksi esimerkiksi ulokkein, sisennyksin tai materiaali- ja värivaihtelujen avulla. Julkisivujen jäsentelyssä tulee pyrkiä selkeään ja rauhalliseen yleisilmeeseen. Rakennusten ja rakennelmien julkisivuissa tulee käyttää laadukkaita ja kestäviä materiaaleja.

Muut korttelialueet

Autopaikkojen korttelialue (LPA-18)

Autopaikkojen korttelialueen pinta-ala on noin 2,24 ha, mikä vastaa noin 5 % kaava-alueesta.

Autopaikkojen korttelialue. Saattoliikenteen sujuvuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota esimerkiksi varaamalla pysäköintialuetta kiertävän pääasiallisen ajoreitin varrelle sijoittuvat autopaikat lyhytaikaiseen pysäköintiin. Alueen hulevedet tulee käsitellä ennen maaperään imeyttämistä.

Yleiset alueet

Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue (VU-8)

Urheilu- ja virkistyspalvelujen aluetta on kaava-alueen alasta noin 29,72 ha, mikä vastaa noin 71 % kaava-alueesta.

Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue. Alueelle saa rakentaa kevytrakenteisia pääkäyttötarkoitusta palvelevia varastoja, teknisiä tiloja ja palvelupisteitä, jotka ovat suuruudeltaan enintään 25 m2. Rakennusten ja rakennelmien tulee olla ulkoasultaan huoliteltuja ja ympäristöön sopivia.

Viheralueille on osoitettu ohjeellisena liikunta-, urheilu-, leikki- ja oleskelualueet sekä yhteystarpeet pyöräilyä ja jalankulkua varten.

Vesialue (W)

Kaava-alueen alasta vesialuetta on 0,75 ha, mikä vastaa 2 % kaava-alueesta

Yleinen pysäköintialue (LP-5

Yleistä pysäköintialuetta on kaava-alueen alasta noin 0,83 ha, mikä vastaa noin 2 % kaava-alueesta.

Yleinen pysäköintialue, joka palvelee urheilupuiston toimintoja. Alueen hulevedet tulee käsitellä ennen maaperään imeyttämistä.

Katu- ja muut yleiset alueet

Kaava-alueen alasta katu- ja muita yleisiä alueita on 2,41 ha, mikä vastaa 6 % kaava-alueesta.

Urheilupuiston käyttäjämäärän ja lajikirjon kasvaessa ajoneuvoliikenteen määrä kasvaa. Ajoneuvoliikenteelle muodostetaan uusi katuyhteys urheilupuistoon Palkkitieltä. Uuden katuyhteyden myötä urheilupuisto ei enää ole vain yhden katuyhteyden varassa ja urheilupuiston tuottamat liikennevirrat jakautuvat tasaisemmin alueen katu- ja tieverkolle.

Ehdotus

Esittelijä

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus

  • hyväksyy laaditun asemakaavan muutoksen
  • hyväksyy lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Urheilupuiston asemakaavan muutoksen.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun kuntasuunnittelupäällikkö muutti päätösehdotuksensa seuraavasti

  • korjataan kaava-asiakirjat siten, että VU-8 –korttelimerkinnän määräystä muutetaan muotoon: ”Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue. Alueelle saa rakentaa kevytrakenteisia pääkäyttötarkoitusta palvelevia varastoja, teknisiä tiloja ja palvelupisteitä, jotka ovat suuruudeltaan enintään 75 m2. Rakennusten ja rakennelmien tulee olla ulkoasultaan huoliteltuja ja ympäristöön sopivia.” Lisäksi vastineista poistetaan viittaus siitä, että ampumahiihtotoiminto olisi välttämättä väistyvä toiminto alueella.

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kuntakehityslautakunta toteaa, että

  •  Ampumahiihtostadiontoiminta tulee tarkastella siinä vaiheessa, kun Rykmentinpuiston Urheilupuistoon rajautuva asemakaava tulee käsittelyyn. Lautakunta toivoo, että sellainen ratkaisu löytyy, että sekä asuminen että ampumahiihtourheilu voivat molemmat toteutua.

 

Kokous keskeytettiin neuvottelutauon ajaksi klo 17.59 - 18.11.

 

 

Valmistelija

Jenni Aalto

Perustelut

Kuntakehityslautakunnan kokouksessa 31.10.2018 kuntasuunnittelupäällikkö muutti päätösehdotuksensa, minkä lautakunta hyväksyi. Päätösehdotuksen pohjalta kaavamateriaaliin tehtiin kokouksen jälkeen seuraavat muutokset: VU-8 –korttelimerkinnän määräystä muutettiin muotoon: ”Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue. Alueelle saa rakentaa kevytrakenteisia pääkäyttötarkoitusta palvelevia varastoja, teknisiä tiloja ja palvelupisteitä, jotka ovat suuruudeltaan enintään 75 m2. Rakennusten ja rakennelmien tulee olla ulkoasultaan huoliteltuja ja ympäristöön sopivia.” sekä lisäksi vastineista poistettiin viittaus siitä, että ampumahiihtotoiminto olisi väistyvä toiminto alueella.

Lisäksi päätöksen yhteydessä kuntakehityslautakunta totesi, että ampumahiihtostadiontoiminta tulee tarkastella siinä vaiheessa, kun Rykmentinpuiston Urheilupuistoon rajautuva asemakaava tulee käsittelyyn. Lautakunta toivoo, että sellainen ratkaisu löytyy, että sekä asuminen että ampumahiihtourheilu voivat molemmat toteutua.

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun asemakaavan muutoksen
  • hyväksyä lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Urheilupuiston asemakaavan muutoksen.

---

Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun Jussi Salonen esitti päätökseen seuraavaa lisäysta:

"Kunnanhallitus toteaa, että ampumahiihtostadiontoiminta tulee tarkastella siinä vaiheessa, kun Rykmentinpuiston Urheilupuistoon rajautuva asemakaava tulee käsittelyyn. Kunnanhallitus toivoo, että sellainen ratkaisu löytyy, että sekä asuminen että ampumahiihtourheilu voivat molemmat toteutua."

Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kunnanhallitus totesi, että ampumahiihtostadiontoiminta tulee tarkastella siinä vaiheessa, kun Rykmentinpuiston Urheilupuistoon rajautuva asemakaava tulee käsittelyyn. Kunnanhallitus toivoo, että sellainen ratkaisu löytyy, että sekä asuminen että ampumahiihtourheilu voivat molemmat toteutua.

 

 

Valmistelija

  • Jenni Aalto

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä Urheilupuiston asemakaavan muutoksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Uudenmaan ELY-keskus, Uudenmaan ELY-keskus / Liikennevirasto, kaavoitus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.