Valtuusto, kokous 10.12.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 147 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimus 2019-2021

TUUDno-2018-1029

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Risto Mansikkamäki

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaan ympäristökeskuksen sopijakuntien ympäristökeskukselta saamat ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun palvelut määritellään palvelusopimuksessa, joka laaditaan talousarvioesityksen yhteydessä. Palvelusopimus tehdään kolmivuotisena ja tarkistetaan vuosittain toukokuun loppuun mennessä ympäristökeskuksen ohjausryhmässä. Palvelusopimuksessa määritetään seuraavan vuoden kuntakohtaiset palvelut, jotka ovat perustana sopijakuntien maksuosuuksille.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ohjausryhmä on käsitellyt ympäristökeskuksen vuosien 2019–2021palvelusopimusluonnosta ja sopijakuntien vuoden 2019 maksuosuuksia 24.5.2018 pitämässään kokouksessa.

Ehdotus ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2019–2021 on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Risto Mansikkamäki

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • omalta osaltaan hyväksyä esityksen ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2019–2021
  • pyytää palvelusopimusesityksestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakuntien lausunnot
  • ehdottaa Tuusulan kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää
    • hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen vuosille 2019–2021 ottamalla huomioon ympäristökeskuksen sopijakuntien siitä antamat lausunnot.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin..

Valmistelija

Risto Mansikkamäki

Perustelut

Lausuntopyyntö

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on 27.8.2018 päivätyllä kirjeellä pyytänyt yhteistoimintasopimuksensa mukaisesti sopijakuntien lausunnot Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 21.8.2018 § 78 ja § 79 tekemistä esityksistä  ympäristökeskuksen talousarvioksi 2019 ja toimintasuunnitelmaksi 2019 – 2023 sekä  ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi 2019 – 2021. Sopijakuntia on pyydetty lausunnoissaan lisäksi ilmoittamaan, jos ne haluavat ympäristökeskuksen työntekijän työskentelevän vuonna 2019 säännöllisesti toimitiloissaan ja niistä käsin. Edellytyksenä lähityöskentelylle on, että sopijakunnilla on osoittaa tarkoitusta varten asianmukaiset työtilat.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt sopijakuntia toimittamaan Tuusulan kunnanhallitukselle osoitetut kirjalliset lausunnot talousarvio- ja palvelusopimusesityksistä viimeistään 5.10.2018 mennessä. Järvenpään kaupunki on pyytänyt lisäaikaa lausunnonannolle 8.10.2018 saakka.

Lausunnot

Ympäristökeskuksen sopijakunnat ovat antaneet lausunnot ympäristökeskuksen talousarvio- ja palvelusopimusesityksistä seuraavasti:

  • Keravan tekninen lautakunta 24.9.2018 § 99
  • Nurmijärven kunnanhallitus 1.10.2018 § 221
  • Järvenpään kaupunginhallitus 8.10.2018 § 240
  • Mäntsälän kunnanhallitus 8.10.2018 § 218.

Sopijakuntien lausunnot ovat liitteinä.

Keravan teknisellä lautakunnalla ei ole huomautettavaa ympäristökeskuksen talousarvio- ja palvelusopimusesityksiin. Lautakunta pitää yhteistyön kehittämisen kannalta tärkeänä, että ympäristökeskuksen työntekijä työskentelee Keravan kaupungin tiloissa kerran viikossa vuonna 2019.

Nurmijärven kunnanhallituksen lausunnon mukaan Nurmijärven kunta hyväksyy osaltaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2019 talousarvioesityksen ja palvelusuunnitelman vuosille 2019 - 2021. Lisaäksi kunnanhalltus esittää lausunnossaan, että ympäristökeskuksen tulee esittää hallitulla prosessilla perustellusti, mikäli sillä on jatkossa henkilöstön lisäresurssitarpeita. Lähityöskentelyn osalta Nurmijärven kunta toteaa, että kokeilussa ollutta lähityöskentelyä ei nähty Nurmijärven kuntaa palvelevana.

Järvenpään kaupunginhallitus esittää lausunnossaan kaupungin olevan tyytyväinen ympäristökeskuksen kustannusten nousun kohtuullisuuteen vuonna 2019 sekä ennakoitujen menojen nousun hillittyyn tasoon suunnitelmakaudella. Sote- ja maakuntauudistusten vaikutukset ympäristökeskuksen toimintaan ja yhteistoimintaan sopijakuntien kanssa tulee kaupunginhallituksen lausunnon mukaan selvittää tiiviissä yhteistyössä sopijakuntien kanssa. Järvenpään kaupunki edellyttää, että ympäristökeskukseen siirtyvä Järvenpäälle strategisesti merkittävä Tuusulanjärven kunnostushanke jatkuu keskeytyksettä ympäristökeskuksessa, hankkeelle osoitetaan riittävät resurssit, ja että kunnostushankkeen toiminnan kehittämiseen ja tuloksellisuuteen kiinnitetään huomiota tulevaisuudessa. Järvenpään kaupunki ei edellytä ympäristökeskuksen työntekijöiden lähityöskentelyä vuoden 2019 aikana.

Mäntsälän kunnanhallitus esittää lausunnossaan hyväksyvänsä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvioesityksen 2019, toimintasuunnitelman 2019 - 2023 ja palvelusopimuksen 2019 – 2021. Kunnanhallitus esittää myös, että ympäristökeskuksen työntekijä voisi työskennellä vuonna 2019 Mäntsälän kunnan tiloissa joka toinen viikko ja olisi myös kuntalaisten tavoitettavissa.

Lausuntojen arviointi

Ympäristökeskuksen ohjausryhmä päätti 7.6.2017 vuoden (IX/2017 - IX/2018) kestävästän kokeilusta, jonka aikana ympäristökeskuksen työntekijät työskentelivät Tuusulaa lukuun ottamatta säännöllisesti sopijakuntien työtiloissa. Lähityöskentelykokeilun tavoitteena on ollut ympäristökeskuksen ohjausryhmän toiveen mukaisesti parantaa ympäristökeskuksen työntekijöiden saavutettavuutta sopijakunnissa sekä muutenkin kehittää ympäristökeskuksen palveluita. Kokeilun tuloksia on arvioitu ympäristökeskuksen ohjausryhmässä kokeilun aikana. Kokemukset lähityöskentelystä ja sen tarpeellisuudesta ovat vaihdelleet kunnittain. Ympäristökeskuksen omat työntekijät eivät ole pääsäntöisesti pitäneet sopijakunnissa tapahtuvaa lähityöskentelyä tehokkaana ja yhteistyötä merkittävästi parantavana. Ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimus mahdollistaa sopijakunnille kuitenkin kuntakohtaiset palvelupisteet. Sopimuksen 3.1-kohdan mukaan: "Ympäristökeskuksen toiminta keskitetään palvelusopimuksessa määriteltyjä kuntakohtaisia palvelupisteitä lukuun ottamatta yhteen toimipaikkaan." Yhteistoimintasopimuksen 3.2-kohdan mukaan sopijakunnat vastaavat kuntakohtaista palvelupisteistä aiheutuvista kustannuksista. Yhteistoimintasopimuksen 5.2-kohdan mukaan: "Palvelusopimus seuraaville toimintavuosille tehdään talousarvion laadinnan yhteydessä kolmivuotisena ja tarkistetaan vuosittain toukokuun loppuun mennessä ympäristökeskuksen ohjausryhmässä."

Edellä kerrotun mukaisesti ympäristökeskus käynnistää vuoden 2019 alussa lähityöskentelyn Keravalla ja Mätsälässä. Keravalla lähipalvelua tarjotaan kerran viikossa ja Mätsälässä kerran kahdessa viikossa. Kirjaukset Keravan ja Mäntsälän lähityöskentelystä ja kuntakohtaisista palvelupisteistä voidaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti tehdä ympäritökeskuksen vuoden 2019 palvelusopimukseen ohjausryhmässä toukokuun 2019 loppuun mennessä. Lähityöskentely Keravalla ja Mäntälässä vuonna 2019 ei edellytä kuntakohtaisten yhteistoimintakorvausten uudelleenarviointia, vaan siitä aiheutuvat kustannukset otetaan huomioon ympäristökeskuksen vuoden 2019 kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Ympäristökeskuksen palvelusuunnitelman 2019 - 2023 mukaan ympäristökeskus selvittää vuoden 2019 aikana sote- ja maakuntauudistuksen, ympäristökeskuksen viranomaistehtävien toimivuuden sekä asiakkuuksien hallinnan vaikutukset ympäristökeskuksen toiminnan organisointiin ja resursointiin niin, että tarvittavat muutokset voidaan tehdä hallitusti ja oikeaaikaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen 2019 - 2021
  • todeta, että Keravan kaupungin ja Mäntsälän kunnan lähipalvelut otetaan huomioon ympäristökeskuksen ohjausryhmässä toukokuun 2019 loppuun mennessä tarkistettavassa palvelusopimuksessa sekä ympäristökeskuksen vuoden 2019 kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Risto Mansikkamäki

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen 2019 -​ 2021
  • todeta,​ että Keravan kaupungin ja Mäntsälän kunnan lähipalvelut otetaan huomioon ympäristökeskuksen ohjausryhmässä toukokuun 2019 loppuun mennessä tarkistettavassa palvelusopimuksessa sekä ympäristökeskuksen vuoden 2019 kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus, Järvenpään kaupunginhallitus, Keravan kaupunginhallitus, Mäntsälän kunnanhallitus, Nurmijärven kunnanhallitus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.