Kunnanhallitus, kokous 22.4.2025

§ 189 Tie/katuyhteys Kellokoski-Haarajoki, aloite

TUUDno-2024-843

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Pasi Huuhtanen esitti seuraavan hänen ja muun valtuutetun aloitteen:

Teemme valtuustoaloitteen tie/katuyhteyden tekemisestä välille Kellokoski-Haarajoki.
Tie/katuyhteys mahdollistaisi työpaikka-alueen laajentumisen/syntymisen ja toisi alueelle työpaikkoja ja lisäisi Kellokosken elinvoimaa ja houkuttavuutta merkittävästi.  Suora yhteys Haarajoen asemalle helpottaisi myös työmatkaliikennettä kyseiselle rautatieasemalle joka parantaisi Kellokosken kaupallista asemaa. Nyt ostoseurot valuvat Järvenpään kauppakeskuksiin.

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi. 

Valmistelija

Ulla Saari, kaavasuunnittelija, ulla.saari@tuusula.fi

Perustelut

Haarajoen asuinalueen ja Kellokosken välissä sijaitsee rautatie ja Lahdenväylä, mikä rajoittaa yhteyksien rakentamista tälle välille. Haarajoen asema sijaitsee Järvenpäässä radan ja Lahdenväylän länsipuolella kuten Kellokoskikin. Kellokoskelta Haarajoen asemalle kuljetaan nykyisin Pohjoisväylää, Vanhaa valtatietä sekä Vähänummentietä pitkin tai Linjatietä, Vanhaa Lahdentietä ja Vähänummentietä pitkin. Matkaa autolla kertyy reittivalinnasta riippuen n. 6 - 8 km.

Kellokosken osayleiskaavassa on esitetty tieliikenteen alue Pohjoisväylältä Järvenpään Soolokadun suuntaan, mikä toteutuessaan mahdollistaisi hieman suoremman yhteyden Haarajoen asemalle. Järvenpään Soolokatu on asemakaavoitettu Tuusulan rajalle saakka, mutta toteutettu vain osittain. Maantieyhteyden tai vaihtoehtoisesti asemakaavan kautta kadun rakentaminen Soolokadun jatkeena Pohjoiväylälle ei ole investointina kannattava ratkaisu, jos maantien tai kadun varteen ei saada investointeja kompensoivaa muuta maankäyttöä, joko työpaikka- tai asumisalueita. Keravanjoen ympäristö on osoitettu osayleiskaavassa MY-1 merkinnällä maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi, jolla on erityisiä ympäristöarvoja ja rakentamisrajoitus, joka sallii alueelle vain maa- ja metsätaloutta palvelevan rakentamisen. Merkintä rajoittaa joenvarren hyödyntämistä. Muut alueet ovat nykyisin pääosin maa- ja metsätalouskäytössä. Kunnalla ei ole maanomistusta Järvenpään rajan ja Pohjoisväylän välillä ennen kuin vasta Alatalontien liittymän kohdalla. Uusi katuyhteys edellyttää alueen asemakaavoittamista ja kaavoituksen resursseja sekä yhteistyötä maanomistajien kanssa. Hankkeita tämän alueen kaavoituksen aloittamiseksi kunnalla ei ole tällä hetkellä vireillä.

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • hyväksyä esitetyn selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Pasi Huuhtasen esittämän ja muun valtuutetun aloitteen 15.4.2024 § 45 tulleen käsitellyksi.

 

Lisäksi tekninen lautakunta päättää

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Ulla Saari, kaavasuunnittelija, ulla.saari@tuusula.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Pasi Huuhtasen esittämän ja muun valtuutetun aloitteen 15.4.2024 § 45 tulleen käsitellyksi.