Valmistelija
Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi
Perustelut
Teknisen lautakunnan vastaus aloitteeseen:
HSL:n Tuusulan ja Keravan linjastosuunnitelman mukainen liikennöinti aloitettiin syysliikennekauden käynnistyessä vuonna 2019. Sampo -kutsuliikenne loppui tässä vaiheessa. Linjastosuunnitelman mukaisen liikenteen aloituksesta alkaen kunnan alueella on keskitytty reititetyn ja aikataulutetun linja-autojoukkoliikenteen toteuttamiseen
Kutsuliikenteen olemassaolo tuottaa selviä hyötyjä palvelua hyödyntämään pystyville. Tyypillisesti kutsuliikennepalvelujen laajuus ja kapasiteetti on sellainen, ettei palvelu ole tarjolla ympäri vuorokauden tai aamusta iltaan. Yksilölle kyyti on usein edullisempi kuin taksi, ja kutsukyyti tarjoaa yksilöllisempää palvelua kuin normaali joukkoliikenne. Kääntöpuolena on puolestaan kutsuliikenteen huonompi tehokkuus normaaliin joukkoliikenteeseen verrattuna. Vaikka kutsuliikenteessä käytettävän kaluston hinta ei erityisesti normaalista joukkoliikennekalustosta poikkeakaan, tilausjärjestelmä tai tilauskeskus tuottaa kustannuksia, jotka voivat olla pienessä kutsuliikennejärjestelmässä merkittäviäkin suhteessa liikennöinnin kustannuksiin. Samalla, johtuen kutsukyytien yksilöllisestä luonteesta, ajettua autotunteja ja kilometrejä kohden pystytään tyypillisesti toteuttamaan melko pieni määrä matkoja. verrattuna normaaliin linjaliikenteeseen. Kustannus toteutunutta matkustajamatkaa kohden jää kutsuliikenteessä tavallisesti korkeaksi.
Matkahuolto on selvittänyt keväällä 2024 kutsuliikenteen tilannetta Suomen kunnissa. Esimerkkeinä kyytipalveluista on nostettu Pietarsaaressa, Riihimäellä, Uudessakaupungissa, Porvoossa ja Akaassa käytössä olevat palvelut. Niissä toteutuu 0,8 -4,4 matkaa ajettua autotuntia kohden. Uudenkaupungin, Pietarsaaren ja Riihimäen palveluista on eritelty liikennöinnin yksikkökustannus kyytiin nousua kohden, joka on ollut 11-15 euroa. Kun lipputulot on lisäksi otettu huomioon, kunnan subventio kutsukyytipalvelussa tehtyä matkaa kohden on ollut 69% - 90%.
Tuusulassa linjaliikenteessä kustannus nousua kohden on linjasta riippuen ollut noin 2,1 €/nousu - 7 €/nousu (vuoden 2022 aineisto). Hyrylän ja Jokelan välillä liikennöivän 965 linjan osalta kustannus on ollut korkeimmalla tasolla, noin 10 €/nousu. Vuonna 2022 kunnan subventio HSL-alueen joukkoliikennejärjestelmälle on ollut noin 55%.
HSL laati vuoden 2021 lopulla kutsuliikenteen soveltamisselvityksen alueellaan. Tuusulan osalta tarkastelussa tutkittiin Hyrylän ja Jokelan välisen linjalla 965 tarjottavan palvelun täydentäminen joustavan reitin kutsupalvelulla iltaisin ja viikonloppuisin minibusseilla pysäkiltä pysäkille. Tutkimus tehtiin simuloimalla ja päätelmät tehtiin simulointien perusteella. Operointiin tällä yhteysvälillä tarvittaisiin kaksi joukkoliikenneautoa, jotta kysyntään pystyttäisiin vastaamaan siedettävästi. Kysyntää oli mallinnuksessa kuitenkin sen verran vähän, että tyhjänä-ajoprosentti kasvoi suhteellisen korkeaksi (noin 60 %, normaalisti kutsuliikenteessä 40 % - 50 %). Simulointien perusteella Hyrylä-Jokela -käytävään voitaisiin kutsuliikenteen avulla tuottaa kohtalaisella tehokkuudella toimivaa liikennetarjontaa. Haasteena on mm. pienen kysynnän vaihtelu suurella palvelualueella, jolloin operointimallia on joko rajattava tehokkuuden varmistamiseksi tai hyväksyttävä se, että palvelu ei aina ole saatavana ja että nousukustannus jää korkeaksi. Yleisesti harvempaan asutuilla alueilla lisäkannattavuutta suositellaan haettavaksi sosiaalisektorin kuljetusten yhdistämisellä kuljetuspalveluun. Tällöin palveluverkko pitäisi ottaa selvemmin lähtökohdaksi myös kutsuliikenteenteen ominaisuuksia ja palveltavaa aluetta valittaessa.
Tarkastelun perusteella Tuusulan kohde on kutsuliikenteen pilotoinnin kannalta sen verran pieni, että kyytien yhdistelyyn ja kutsuliikennematkojen tilaamiseen käytettävä järjestelmä on todennäköisesti suhteellisen merkittävä kustannustekijä kokonaisuudessa. Mikäli toteutusta kohti päätettäisiin edetä, tulisi vielä pohjatyönä toteuttaa mm. kysely Hyrylä-Jokela -sektorissa joukkoliikennettä käyttäville sekä potentiaalisille käyttäjille kysyntäpotentiaalin ja tarpeen varmistamiseksi, liikennöinnin toteutustavan ja matkustajainfon konkreettinen suunnittelu, liikennöitsijän ja järjestelmäoperaattorin hankinta sekä maksu- ja lippujärjestelmän suunnittelu.
Valtuustokaudelle 2017-2021 asetettu tavoite Tuusulan sisäisessä liikenteessä toteutettavasta pilotista tai piloteista ei edennyt. Liikenne -yksikön näkökulmasta tapahtuneessa on pitkälti kyse tämän tyyppiseen kuntalähtöiseen kehitystoimintaan varattavien tai siihen osoitettavissa olevien resurssien niukkuudesta. Liikenne -yksikön näkemys on, että Helsingin seudun tiiviisiin kaupunki- ja asemanseutuolosuhteisiin verrattuna Tuusulan alueet tarvitsisivat liikenteen palvelujen osalta suhteellisen laajasti eri liikennepalvelun osana toimivien kulkumuotojen kehittämistä ja palvelulisäyksiä, jotta MaaS-operoinnin pilotointi edes rajatusti voisi asiakkaiden hankinnan onnistumisen tai sitouttamisen kannalta olla tasolla, joka tuottaisi pilotin päätelmien teon kannalta laadukasta ja hyödyllistä tietoa. HSL on tehnyt omat linjauksensa markkinaehtoisesta MaaS -operaattoriyhteistyöstä. Markkinaehtoiset MaaS -operaattorit eivät yleisesti puolestaan ole viime vuosina todennäköisesti menestyneet Helsingin seudulla asiakashankinnassaan toivomallaan tavalla ja operaattoripalvelutarjonta on supistunut. Kunnan valtuustokauden tavoitteet julkisen liikenteen kehittämisen osalta on kaudella 2021-2025 sanoitettu tavalla, jossa haetaan HSL -linjastolta parempaa palvelevuutta. Tässä tavoitteessa on resurssien puitteissa edetty myös Tuusulassa.
Vuonna 2025 on toteutumassa täydennys Tuusulan alueen joukkoliikennetarjontaan. HSL on esittänyt toiminta- ja taloussuunnitelmassaan vuosille 2025-2027 uuden Tuusulanjärven länsipuolen joukkoliikennepalvelun perustamista. HSL varautuu perustamaan erityisesti Tuusulan koulukuljetustarpeita varten uuden reititetyn ja aikataulutetun linja-autoyhteyden Tuusulanjärven länsipuolelle Hyrylän ja Tuusulan Hiirimäen ja Ruskelan välille. Uuden linjan tunnus on 968 ja se on esitetty HSL:n liikennöintisuunnitelmassa 2025-2026 (HSL:n julkaisuja 1/2025). Linjan reitin ja aikataulun yksityiskohdat ovat vielä tällä hetkellä, keväällä 2025, suunnittelussa. Liikenteen aloitus ajoittuu syyslukukauden 2025 alkuun. Käynnistyessään reititetty ja aikataulutettu liikenne korvaa mahdollisuuksien mukaan koulutaksikuljetuksia reittiliikenteen vaikutusalueella. Käynnistyessään liikenne on avointa kaikille alueella matkustaville ja se esitetään HSL reittioppaassa osana muuta alueen joukkoliikennetarjontaa.
Ehdotus
Esittelijä
Tekninen lautakunta päättää
- hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
- ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- katsoa valtuutettu Eeva-Liisa Niemisen esittämän Tuusulan Vihreät valtuustoryhmän 28.01.2019 § 18 aloitteen tulleen käsitellyksi.
Lisäksi tekninen lautakunta päättää
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.