Perustelut
Lausuntopyyntö
Kuntien jätelautakunta ja jätehuoltoviranomainen, jätelautakunta Kolmenkierto, on valmistellut Kiertokapula Oy:n kanssa ehdotuksen jätehuollon perusmaksusta. Ehdotus koskee Hattulaa, Hausjärveä, Hyvinkäätä, Nurmijärveä, Hämeenlinnaa, Janakkalaa, Järvenpäätä, Keravaa, Loppea, Mäntsälää, Nurmijärveä, Riihimäkeä, Tuusulaa ja Valkeakoskea. Jätelautakunta pyytää asiassa kunnan ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisten lausuntoa. Lausunto tulee toimittaa 31.8.2020 mennessä.
Ehdotus perusmaksun käyttöönotosta
Jätehuoltoviranomainen on hyväksynyt palvelutason määrittelyn 30.1.2020 § 4. Tässä yhteydessä on todettu, että jätehuollon palvelutasoa on tarpeen nostaa. Jätemaksut on kuitenkin syytä pitää kohtuullisella tasolla. Yksi merkittävä syy tarpeelle nostaa jätehuollon palvelutasoa ovat puutteelliset kierrätysmahdollisuudet osassa toimialuetta. Jätehuoltoviranomainen esittää perusmaksun käyttöönottoa 1.1.2022 alkaen. Jätelautakunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 7.5.2020.
Jätehuollon palvelutason nostolle on myös ympäristönsuojelullisia syitä. Tällä hetkellä osassa toimialuetta etäisyys asuinkiinteistöiltä esimerkiksi isokokoisten jätteiden (esim. sohva) ja puutarhajätteiden vastaanottopaikkaan on huomattavan pitkä. Kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten mukaan metsäteiden varsille ja muihin syrjäisiin paikkoihin hylätään sekalaista jätettä ja puutarhajätteitä. Palvelutason nosto suunnitellun mukaisesti toisi jätteen vastaanottopaikkoja lähemmäs asuinkiinteistöjä.
Tällä hetkellä useat jätehuollon palvelut rahoitetaan yhdyskuntajätteen vastaanottomaksusta saatavilla tuloilla. Tämä maksu määritellään jätetaksassa ja siihen perustuu jäteastian tyhjennysmaksun käsittelyosa. Palvelutasoa tulisi nostaa mm. hyötyjätteiden täydentävän keräyksen ja jäteasemapalvelujen laajentamisen osalta. Palvelutason nosto em. palvelujen osalta voidaan rahoittaa joko jätehuollon perusmaksulla tai korottamalla jäteastioiden tyhjennyshintoja. Mikäli palvelutason nosto rahoitetaan nostamalla jäteastioiden tyhjennyshintoja, on tyhjennysmaksua korotettava merkittävästi. Tyhjennyshinnat nousisivat myös kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen alueilla, koska jätteen vastaanottohintaa olisi jätetaksassa nostettava.
Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaisesti kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätehuollon kustannuksia ei voida kattaa esimerkiksi verotuloilla. Kunta voi tarvittaessa periä osan jätemaksusta erillisenä perusmaksuna, jolla voidaan kattaa muun muassa jätehuollon järjestämiseen liittyvistä kiinteistä kustannuksista, kuten jäteneuvonnasta, lakisääteisen jätehuollon järjestämiseen liittyvästä hallinnollisesta työstä sekä jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta aiheutuvat kustannukset. Perusmaksun perusteita ovat kiinteistöllä asuvien henkilöiden lukumäärä tai kiinteistön käyttötarkoitus taikka muu vastaava peruste. Perusmaksu voidaan määrätä kiinteistö- tai talouskohtaisena.
Tällä hetkellä kiinteistöltä säännöllisesti laskutettava jätemaksu koostuu yksinomaan jäteastian tyhjennysmaksusta, joka sisältää kuljetus- ja käsittelyosan. Jätetaksan rakennetta ehdotetaan muutettavaksi siten, että koko toimialueella otetaan käyttöön jätehuollon perusmaksu. Mikäli perusmaksu otetaan käyttöön, asuinkiinteistöjen jätemaksu koostuu jatkossa perusmaksusta ja kiinteistön jäteastian tyhjennysmaksusta tai sekajätteen aluekeräyspisteen käyttömaksusta. Perusmaksun määräytymisestä ja maksun suuruudesta määrätään yksityiskohtaisesti jätetaksassa.
Perusmaksun suuruus määräytyy sen mukaan, mikä on rakennuksen käyttötarkoitus (vakituinen vai vapaa-ajan asunto) ja asuinhuoneistojen lukumäärä laskutuskaudella kiinteistörekisterissä. Perusmaksu laskutetaan kiinteistön haltijalta tai kiinteistön omistajalta, jos kiinteistön haltijaa ei ole tiedossa. Asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden perusmaksut laskutetaan taloyhtiöltä ja laskun saa isännöitsijä.
Perusmaksun käyttöönoton myötä Kiertokapula Oy:n perusmaksuesityksen mukaan yhdyskuntajätteen vastaanottohinta laskisi vuonna 2022 noin 20 %. Hinnan kehitystä on vaikea ennakoida pitkällä aikavälillä, sillä yhdyskuntajätteen vastaanottohintaan vaikuttaa merkittävästi syntyvän jätteen määrä. Kiertokapula Oy:n selvityksen mukaan perusmaksun suuruus olisi 16-32 euron (sis. alv.) välillä riippuen kiinteistötyypistä (pientalo 32 €, vapaa-ajan asunto 16 €, rivi- ja ketjutalot 22 € ja asuinkerrostalot 22 €). Kiertokapula Oy:n selvityksessä on esitetty uuden pienjäteaseman perustamista joko Tuusulaan, Keravalle tai Järvenpäähän. Perusmaksun käyttöönoton jälkeen asukkailta veloituksetta vastaanotettavien jätteiden määrä laajenisi nykyisestä viidestä jätejakeesta 19 eri jätejakeeseen (sis. mm. haravointijätteen maksuttoman vastaanoton). Lisäksi nykyisten ja tulevien pienjäteasemien palvelutasoa vastaanotettavien jätteiden osalta laajennettaisiin. Selvityksessä on lisäksi esitetty laskelmia perusmaksun vaikutuksista kiinteistön suoriin jätehuoltokustannuksiin.
Jätelautakunnan ehdotus perusmaksuksi (6.5.2020) sekä Kiertokapula Oy:n selvitys perusmaksusta (28.4.2020) on toimitettu ympäristölautakunnalle liitteenä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Risto Mansikkamäki, ympäristökeskuksen johtaja, risto.mansikkamaki@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa seuraavan lausunnon jätelautakunta Kolmenkierrolle ehdotuksesta jätehuollon perusmaksusta.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta lausui jätehuollon palvelutasosta (10.12.2019 § 127) ja toi tällöin esille, että hyötyjätteiden täydentävälle keräykselle ja jäteasemapalveluille on tarvetta ympäristölautakunnan toimialueen kunnissa. Lisäksi tuotiin esille, että liian harva jätteiden vastaanottopaikkojen verkosto aiheuttaa roskaantumista, niin sekalaisten jätteiden kuin puutarhajätteiden osalta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta pitää täten perusmaksun käyttöönottoa järkevänä toimenpiteenä jätehuollon palvelutason nostamiseksi, jos toimialueen kuntiin saadaan lisää jätehuollon palveluja. Suunnitelmissa alustavasti esitetty uusi pienjäteasema ympäristölautakunnan toimialueelle, parantaisi huomattavasti alueen kuntalaisen jätehuollon palveluiden saavutettavuutta. Selvityksistä ei kuitenkaan ilmene, että aiotaanko hyötyjätteiden täydentävää keräystä tehdä. Ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan tälle olisi tarvetta.
Perusmaksun myötä joidenkin kiinteistöjen jätehuollon kustannukset voivat kohota, mutta toisaalta esim. jatkossa puutarhajätteen toimittaminen pienjäteasemalle on ilmaista. Jos perusmaksu otetaan käyttöön, tulee huolehtia hyvästä tiedottamisesta niin, että kuntalaiset ymmärtävät, mitä palveluita perusmaksulla saa. Tällä keinoin saadaan vähennettyä jätteiden päätymistä maastoon sekä asiassa esiintyviä väärinymmärryksiä.
Päätös
Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun, esittelijä muutti esitystään seuraavasti:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa seuraavan lausunnon jätelautakunta Kolmenkierrolle ehdotuksesta jätehuollon perusmaksusta.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta lausui jätehuollon palvelutasosta (10.12.2019 § 127) ja toi tällöin esille, että hyötyjätteiden täydentävälle keräykselle ja jäteasemapalveluille on tarvetta ympäristölautakunnan toimialueen kunnissa. Lisäksi tuotiin esille, että liian harva jätteiden vastaanottopaikkojen verkosto aiheuttaa roskaantumista niin sekalaisten jätteiden kuin puutarhajätteiden osalta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta pitää tärkeänä, että sen alueen jätehuollon palvelutasoa parannetaan.
Esitetty suunnitelma perusmaksun käyttöönotosta ei kuitenkaan ole lautakunnan näkemyksen mukaan riittävä. Lautakunta katsoo, ettei se esitetyin perustein pidä perusmaksun käyttöönottoa kannatettavana.
Perusmaksun käyttöön ottamiseksi pitää laatia tarkempi selvitys, jossa osoitetaan myös selkeästi sen kohdentuminen nimenomaisesti palvelutason nostoon ja palvelun saatavuuden parantumiseen. Samalla tulisi selvittää myös hyötyjätteiden täydentävän keräyksen toteuttaminen. Palvelutason parantamisen rahoittamisessa on keskeisintä varmistaa, että aiheuttaja maksaa -periaate toteutuu myös tulevaisuudessa.
__________
Lautakunta hyväksyi muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.