Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 18.8.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 88 LVI Eilola Oy, Jätelain 126 §:n mukaisen määräyksen lopettaminen, Nurmijärvi

TUUDno-2019-409

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kaisa Autio-Nousiainen, ympäristötarkastaja, kaisa.autio-nousiainen@tuusula.fi

Perustelut

Kiinteistötiedot ja taho, jota päätös koskee
Herustentie 94, 05200 Rajamäki, kiinteistö RN:o 543-401-15-230 Kiinteistötietojärjestelmän (KTJ) mukaan kiinteistön omistaa LVI Eilola Oy.

Asian käsittely
LVI Eilola Oy on toimittanut 5.3.2019 jätelain 100 §:n mukaisen rekisteröinti-ilmoituksen jätteen ammattimaisesta keräystoiminnasta Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen.

LVI-Eilola Oy:lle on laitettu 21.3.2019 sähköpostitse täydennyspyyntö koskien ko. ilmoitusta. Hakemusta ei täydennetty. 

LVI-Eilola Oy:lle annettiin kirjallinen kehotus täydentää hakemusta 29.4.2019 lähetetyllä kirjeellä, jossa on kehotettu täydentämään jätelain 100 §:n mukaista ilmoitusta 31.5.2019 mennessä. Ilmoitusta tuli täydentää seuraavilla tiedoilla:

- toiminnanharjoittajan virallinen postiosoite sekä vastaanottopaikan osoite.

- jätteenkeräyspaikan tiedot;
- porausjätteen jätenumero;
- kerralla varastoitavan jätteen määrä sekä vuosittainen jätemäärä;
- minne alueella varastoitava kivituhka toimitetaan varastoinnin jälkeen;
- asemapiirros, josta ilmenee kivituhkan varastointipaikka kiinteistöllä. 

Kuuleminen hallintopakkomääräyksen antamisesta
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on varannut 29.4.2019 päivätyssä kehotus- ja kuulemiskirjeessä LVI Eilola Oy:lle mahdollisuuden kirjallisen vastineen jättämiseen valvontamääräyksen antamisesta ja siihen liittyvän tehosteen asettamisesta, mikäli kehotusta ei noudateta. Määräaika kirjallisen vastineen jättämiseen on päättynyt 17.5.2019. Vastinetta ei jätetty määräajassa. 

Kehotuksen mukaisen täydennyksen toimittaminen
LVI Eilola Oy ei ole toimittanut em. kehotuksen mukaista täydennystä Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen määräaikaan mennessä.

Toiminnan rekisteröinti
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on rekisteröinyt toiminnan ympäristönsuojelun tietojärjestelmään (jätehuoltorekisteri) 29.4.2019. Rekisteröintimenettelyssä asiasta ei tehdä päätöstä. Toiminnanharjoittaja ilmoittaa toimintansa valvontaa varten. Jälkivalvonnassa puututaan toiminnan mahdollisiin puutteisiin.

Ehdotus

Esittelijä

Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa LVI Eilola Oy:lle jätelain 126 §:n mukaisen määräyksen:

Päävelvoite
LVI Eilola Oy velvoitetaan ilmoittamaan jätelain 100 §:n 2 momentin nojalla tietoja toiminnasta valvontaa varten:

  •  toiminnanharjoittajan virallinen postiosoite sekä vastaanottopaikan osoite.
  •  porausjätteen jätenumero (Vna 179/2012, liite 4).
  •  kuinka paljon kivituhkaa alueelle kerätään yhteensä vuosittain (kg/tonneja/m3). Toiminnanharjoittajan tulee täsmentää kerralla varastoitavan jätteen määrä sekä vuosittainen jätemäärä.
  •  asemapiirros, josta ilmenee kivituhkan varastointipaikka ja varastointirakenteet kiinteistöllä. 
  •  minne alueella varastoitava kivituhka toimitetaan varastoinnin jälkeen.

Päätöksen noudattaminen
Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallinto-oikeus toisin määrää. 

Tehoste
Päävelvoitteen noudattamiseksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa jätelain 129 §:n ja uhkasakkolain 6 §:n mukaisen kiinteän uhkasakon 1000 euroa.

Päätöksen perustelut
LVI-Eilola Oy:n ilmoituksesta ei käynyt ilmi jätelain 100 §:n 2 momentissa vaaditut tiedot. Ilmoitus on ollut puutteellinen. Ilmoitusta ei ole täydennetty pyynnöistä huolimatta. Viranomainen tarvitsee tiedot toiminnan valvontaa varten. Jätelain 100 §:n mukaiset toiminnot ovat osa ympäristönsuojeluviranomaisen säännöllistä valvontaa, joiden toimintaa valvotaan riskiperusteisesti. Toiminnan riskinarviointi tehdään toiminnasta saatujen tietojen perusteella.

Sovellettavat oikeusohjeet
Jätelain (646/2011) 100 §:n 2 momentin mukaan ilmoituksessa on oltava toiminnan jätehuoltorekisteriin merkitsemistä varten tarpeelliset tiedot toiminnanharjoittajasta ja toiminnasta, kuten kerättävistä jätteistä, jäteastioista ja vastaanottopaikkojen sijainnista, sekä toimista terveydelle ja ympäristölle aiheutuvien haittojen ehkäisemiseksi.

Jätelain 126 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.

Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään.

Jätelain 139 §:n mukaan tämän lain 75, 96, 97, 99 ja 125–128 §:n nojalla tehtävässä päätöksessä voidaan määrätä, että päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallinto-oikeus toisin määrää. 
    
Maksu    
Jätelain 144 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi periä maksun tarkastuksista ja muista valvontatoimista, jotka ovat tarpeen jätelain 126 §:ssä tarkoitetun kiellon tai määräyksen antamiseksi ja sen noudattamisen valvomiseksi.

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksan (15.1.2019 § 5) 10 §:n kohdan 10.2. sekä taksan liitteenä olevan taulukon kohdan 31.2. mukaan rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaisemista koskevan hallintopakkopäätöksen tekemiseksi tarpeellisista valvontatoimista peritään 530 euroa.

Sovelletut oikeusohjeet
Jätelaki (646/2011): 100 §, 126 §, 129, 144 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012)
Hallintolaki (434/2003): 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990): 6 §, 7 §, 8 §, 22 §
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150);
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 4)
Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 5, voimaantulo 1.2.2019)

Muutoksenhaku 
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Tanja Rajamäki, ympäristötarkastaja, tanja.rajamaki@tuusula.fi

Perustelut

Asia

LVI Eilola Oy on toimittanut 5.3.2019 jätelain 100 §:n mukaisen rekisteröinti-ilmoituksen jätteen ammattimaisesta keräystoiminnasta Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen. Kivituhkan keräystoiminta on rekisteröity ympäristönsuojelun tietojärjestelmään 29.4.2019. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 20.8.2019 § 62 määrännyt LVI Eilola Oy:tä ilmoittamaan jätelain 100 §:n 2 momentin nojalla tietoja toiminnasta valvontaa varten. Määräystä on tehostettu uhkasakolla. LVI Eilola ei ole toimittanut valvontatietoja.

Toimija on 16.6.2020 ilmoittanut jätteen keräystoimintaa koskevaa säännöllisen valvonnan piiriin kuuluvaa tarkastusaikaa sopiessa, että porakaivojen poraamisessa syntyvän porauslietteen ja kivituhkan välivarastoinnista on luovuttu. Kiinteistölle on tehty tarkastus 25.6.2020, jossa on todettu, että kiinteistöllä ei ole kivituhkakasoja.  Koska jätelain 100 §:n mukainen rekisteröinti ammattimaisesta keräystoiminnasta ei ole enää ajankohtainen, on rekisteröinti koskien porauslietettä/kivituhkaa passivoitu ympäristönsuojelun tietojärjestelmässä.

Kiinteistötiedot ja taho, jota päätös koskee

Herustentie 94, 05200 Rajamäki, kiinteistö RN:o 543-401-15-230 Kiinteistötietojärjestelmän (KTJ) mukaan kiinteistön omistaa LVI Eilola Oy.

Ehdotus

Esittelijä

  • Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  •  lopettaa hallintopakkopäätöstä (20.8.2019 § 62) koskevan valvonta-asian käsittelyn; ja
  •  ilmoittaa Maanmittauslaitokselle, että uhkasakkolain mukaisen ilmoituksen (20.8.2019 § 62) voi poistaa rekisteristä.

Päätöksen perustelut

LVI Eilola Oy ei harjoita kiinteistöllä RN:o 543-401-15-230 enää porauslietteen/kivituhkan ammattimaista keräystoimintaa ja  jätelain 100 §:n mukainen rekisteröinti ammattimaisesta keräystoiminnasta on passivoitu ympäristönsuojelun tietojärjestelmässä. Näin ollen Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan asettama päävelvoite ja sen noudattamiseksi asetettu jätelain 129 §:n ja uhkasakkolain 6 §:n mukainen kiinteä uhkasakko on tarpeeton. 

Sovelletut oikeusohjeet

Jätelaki (646/2011): 100 §, 126 §, 129, 144 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012)

Hallintolaki (434/2003): 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990): 6 §, 7 §, 8 §, 22 §

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150);

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.2.2020 § 15)

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen. Valitus-osoitus on päätöksen liitteenä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Päätösote ja valitusosoitus (todisteellinen tiedoksianto) / LVI Eilola Oy                                    Asiaote (tavallinen tiedoksianto) / Maanmittauslaitos