Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 18.8.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 84 Jätelain mukainen valvontamääräys, uhkasakon tuomitseminen, Nurmijärvi

TUUDno-2019-1169

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja, jukka.kuoppala@tuusula.fi

Perustelut

Asia

Jätelain 75 §:n ja 126 §:n mukainen hallintopakkomääräys kiinteistöjen Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 siivoamiseksi.

Kiinteistö- ja sijaintitiedot

Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537, Soratie, 05450 Nukari. Kiinteistöt sijaitsevat Jäniksenlinnan (0185851) I -luokan tärkeällä pohjavesialueella. Kiinteistötietojärjestelmän (KTJ) tietojen mukaan Talpas Oy omistaa kiinteistöt Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537.

Asian valvontatietoja

Nurmijärven ympäristölautakunta myönsi 21.10.2003 § 70 Uudenmaan Sorajalostepalvelu Ky:lle ympäristöluvan hiekoitushiekan kuivaamiselle ja säkitykselle tiloilla Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537, Soratie, 05450 Nukari. Ympäristölupa myönnettiin toistaiseksi ja toiminnanharjoittajan tuli tehdä hakemus lupamääräysten tarkistamiseksi 31.12.2009.

Nurmijärven ympäristölautakunnan päätös 16.12.2008 § 94 Uudenmaan Sorajalostepalvelu Ky:n säkityslaitoksen ympäristöluvan siirtämisestä Teräskynsi Oy:lle.

Itä- ja Keski-Uudenmaan ulosottoviraston rekisteritietojen mukaan kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sepelin kuivatusta ja säkitystä harjoittanut Teräskynsi Oy on asetettu konkurssiin 4.8.2009.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päätti 14.5.2013 § 55 rauettaa Teräskynsi Oy:n ympäristöluvan ympäristönsuojelulain 57 §:n nojalla, koska hakemusta lupamääräysten tarkistamiseksi ei tehty.

Itä- ja Keski-Uudenmaan ulosottovirasto ilmoitti ympäristökeskukselle syksyllä 2017, että kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 on öljysäiliöitä ja polttoainetynnyreitä. Ilmoituksen mukaan alueen maaperä voi olla pilaantunut polttoaineiden varastoinnin seurauksena.

Asian käsittely

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tarkastus 7.11.2017

Tila Kuusisto I RN:o 543-412-1-369

Tarkastuksella todettiin, että tilalla Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 sijaitsevassa  metallirakenteisesta säkityskone-/säkkivarastohallista oli purettu seinät. Hallin sisällä oli edelleen säkityskone ja vanerirakenteinen kontti. Säkityskonehalli ja hallin ympäristö oli roskaantunut. Hallin ympäristössä oli metalliromua, kuljetinmattoja, kuljettimen rungon osia, muovipressuja, puulavoja, puujätettä, muovijätettä ja eristevillaa.

Tilalla Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 oli edelleen tuotannossa käytettyjä koneita ja laitteita: kaksi seulaa, kuivausrumpu ja poltin, sähkökeskus ja ns. pölytalo. Koneiden vieressä oli maanpäällinen kaksoisvaippainen 20 m³ öljysäiliö. Koneiden vieressä oli myös pressupeitteinen iso kaarihalli, joka oli tyhjä. Koneiden ympärillä oli metalliromua, puujätettä ja rikkinäisiä pressuja. Kaarihallin itäpuolella maakasan vieressä oli metalliromukasa ja puujätekasa.

Tila Kotka RN:o 543-412-1-537

Tilalla Kotka RN:o 543-412-1-537 sijaitsee korjaamo-/varastohalli. Hallin pohjoispuolelle oli rakennusjätekasa, mikä sisälsi eristevillaa, puujätettä ja rakennuslevyjä. Rakennusjätekasan viereen oli kerätty metalliromua.

Korjaamo-/varastohallin länsipuolella ulkoseinän vieressä katoksessa varastoitiin pääosin metalliromua. Katoksessa oli myös noin 2 m³ jäteöljysäiliö, joka sijaitsi metallisessa suoja-altaassa. Säiliössä oli jäteöljyä noin 20-30 cm. Jäteöljysäiliön vieressä oli varastoitu todennäköisesti öljyä/polttoainetta 200 litran metallitynnyrissä ja öljysuodattimia toisessa 200 litran metallitynnyrissä. Polttoaine-/öljytynnyri oli kaadettu ja polttoaine/öljy oli valunut maahan. Öljynsuodatintynnyristä jäteöljyä oli valunut maahan. Maaperä tynnyreiden ympärillä oli aistinvaraisesti pilaantunut. Tynnyreiden vieressä oli kolme metallista kemikaaliastiaa, joiden sisällöstä ei ollut tietoa.

Korjaamohallin ovi ei ollut lukittu. Korjaamohallissa oli toistakymmentä 200 litran metallitynnyriä, joissa oli varastoitu öljytuotteita ja vaseliinia. Tämän lisäksi korjaamohallissa on pienempiä kemikaalien ja öljytuotteiden metalli- ja muoviastioita. Korjaamohallissa sijaitsevia öljyastioita oli kaadettu betoniselle lattialle ja yhteen tynnyriin oli tehty reikä, josta tippui öljyä lattialle. Vaseliinia sisältänyt 200 litran tynnyri oli kaadettu lattialle ja vaseliini oli levinnyt tynnyrin ympärille.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kehotus Talpas Oy:lle

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus kehotti tarkastuksella 7.11.2017 todettujen asioiden johdosta kiinteistöjen Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 omistajaa Talpas Oy:tä siivoamaan kiinteistöillä olevat jätteet ja toimittamaan jätteet asianmukaiselle vastaanottajalle määräaikaan mennessä. Määräaikaa jatkettiin kertaalleen, koska Talpas Oy:lle ei onnistuttu toimittamaan tarkastuskertomusta ja siivouskehotusta.    

Kuuleminen

Keski-Uudenmaan ympäristökertomus varasi 10.10.2018 uudelleen päivätyssä tarkastuskertomuksessa kiinteistöjen Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 omistajalle Talpas Oy:lle hallintolain (434/2003) 34 §:n ja uhkasakkolain (1113/1990) 22 §:n mukaisesti tilaisuuden antaa kirjallisen vastineen mahdollisen hallintopakkomääräyksen antamisesta sekä hallintopakkomääräyksen tehosteen asettamisesta, jos Talpas Oy ei ole ryhtynyt kehotuksen mukaisiin siivoustoimenpiteisiin kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 määräaikaan mennessä. 

Talpas Oy ei toimittanut asiassa vastinetta.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tarkastus 21.5.2019

Tarkastuksella 21.5.2019 todettiin, että kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 ei ollut tehty mitään siivoustoimenpiteitä tarkastuksen 7.11.2017 jälkeen.

Uudenmaan ELY-keskus on 17.1.2019 päivätyllä kehotuskirjeellä kehottanut kiinteistöjen Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 maanomistajaa Talpas Oy:tä teettämään maaperätutkimuksia kiinteistöjen maaperän pilaantuneisuuden selvittämiseksi ja kuullut maanomistajaa mahdollisen hallintopakkomääräyksen antamisesta kehotuksen mukaisessa asiassa.

Ehdotus

Esittelijä

Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää määrätä jätelain 126 §:n ja 75 §:n perusteella Talpas Oy:lle seuraavan päävelvoitteen:

Päävelvoite

Kiinteistön Kotka RN:o 543-412-1-537 korjaamohallin sisällä ja korjaamohallin katoksessa olevat vaaralliset jätteet (jäteöljyt, kemikaalit ja öljynsuodattimet), sekä kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sijaitsevat jätteet (tynnyrit, polttoaine-/öljysäiliöt, kemikaali- ja öljyastiat, metalliromut, kuljetinmatot, muovipressut, puujätteet, muovijätteet ja eristevillat) tulee siivota kiinteistöltä ja toimittaa asianmukaiseen vastaanotto-/käsittelypaikkaan kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista. Jätteet saa luovuttaa vain jätelain 29 §:n mukaiselle vastaanottajalle. Vaarallisten jätteiden toimittamiseen liittyvät tositteet (kopiot siirtoasiakirjoista, vastaanottotodistuksista tms.) on toimitettava tiedoksi Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

Tehoste

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi juoksevan uhkasakon, jonka kiinteänä peruseränä on kaksikymmentätuhatta (20 000) euroa, mikäli kiinteistöä ei ole siivottu kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista. Lisäeränä on viisituhatta (5 000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta velvoitteen laiminlyönnin jatkuessa asetetun määräajan jälkeen.

Perustelut

Kiinteistöt Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 ovat roskaantuneita ja kiinteistöllä Kotka RN:o 543-412-1-537 varastoidaan vaarallisia jätteitä. Kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sijaitsevat jätteet aiheuttavat ympäristön epäsiisteyttä ja ympäristön pilaantumisen vaaraa. Kiinteistöt sijaitsevat Jäniksenlinnan (0185851) I -luokan tärkeällä pohjavesialueella. Edellä esitetyn johdosta asiassa on tarpeen antaa siivousmääräys ja tehostaa määräystä juoksevan uhkasakon uhalla.

Itä- ja Keski-Uudenmaan ulosottoviraston rekisteritietojen mukaan kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sepelin kuivatusta ja säkitystä harjoittanut Teräskynsi Oy on asetettu konkurssiin ja myöhemmin julkisselvitykseen, mikä on päättynyt. Jätelain (646/2011) toissijainen vastuu kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sijaitsevista vaarallisista jätteistä ja muista jätteistä on kiinteistön omistajalla eli Talpas Oy:llä.

Jos päävelvoitetta ei noudateta määräaikaan mennessä, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta voi uhkasakkolain 10 §:n nojalla tuomita uhkasakon maksettavaksi.

Sovelletut oikeusohjeet

Jätelaki (646/2011) 5, 6, 13, 15, 29, 30, 72, 73, 74, 75, 118, 119, 121, 122, 123, 124, 126, 129 ja 135 §:t

Hallintolaki (434/2003): 34 § ja 39 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 10 § ja 22 §

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja, jukka.kuoppala@tuusula.fi

Perustelut

Ympäristölautakunnan päätös 11.6.2019 § 53 toimitettiin Talpas Oy:lle 8.7.2019. Ympäristölautakunnan päätökseen ei haettu muutosta ja ympäristölautakunnan asettama kahden kuukauden määräaika kiinteistöjen siivoamiseksi päättyi 9.9.2019.

Tarkastus 25.9.2019

Tarkastuksen perusteella ympäristölautakunnan määräystä 11.6.2019 § 53 ei ole noudatettu. Tarkastuksella todettiin, että kiinteistöt Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 olivat erittäin roskaantuneita, eikä kiinteistöillä ollut tehty siivoustoimenpiteitä.

Kuuleminen uhkasakon tuomitsemisesta

Talpas Oy:tä on kuultu juoksevan uhkasakon tuomitsemisesta 2.10.2019 päivätyllä kirjeellä. Kiinteistöjen omistaja ei antanut asiassa vastinetta.

Tarkastus 31.10.2019

Ennen uhkasakon tuomitsemispäätöksen valmistelemista ympäristölautakunnan esityslistalle kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 tehtiin tarkastus 31.10.2019. Tarkastuksella todettiin, ettei kiinteistöillä ollut tehty siivoustoimenpiteitä.

Ehdotus

Esittelijä

Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määrää uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n nojalla Talpas Oy:n maksamaan ympäristölautakunnan päätöksessä 11.6.2019 § 53 asetetun juoksevan uhkasakon kiinteän peruserän kaksikymmentätuhatta (20 000) euroa.

Päätöksen perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen suorittamien tarkastusten 25.9.2019 ja 31.10.2019 perusteella voidaan todeta, että kiinteistöt Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 ovat jätelain 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantuneita. Kiinteistöjen omistajalle on annettu 11.6.2019 § 53 määräys siivota kiinteistön Kotka RN:o 543-412-1-537 korjaamohallin sisällä ja korjaamohallin katoksessa olevat vaaralliset jätteet (jäteöljyt, kemikaalit ja öljynsuodattimet), sekä kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sijaitsevat jätteet (tynnyrit, polttoaine-/öljysäiliöt, kemikaali- ja öljyastiat, metalliromut, kuljetinmatot, muovipressut, puujätteet, muovijätteet ja eristevillat). Päätöksessä määrättiin, että jätteet tulee siivota kiinteistöiltä ja toimittaa asianmukaiseen vastaanotto-/käsittelypaikkaan kahden (2) kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös toimitettiin Talpas Oy:lle 8.7.2019 ja määräaika siivoamiselle päättyi 9.9.2019. Päävelvoitteen tehosteeksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määräsi juoksevan uhkasakon.

Ympäristölautakunnan päätöksen 11.6.2019 § 53 jälkeen kiinteistöillä on tehty tarkastukset 25.9. ja 31.10.2019. Tarkastuksilla on todettu, että Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksen 11.6.2019 § 53 päävelvoitetta ei ole noudatettu ja kiinteistöt Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 ovat roskaantuneita. Kiinteistöillä olevat jätteet aiheuttavat ympäristön epäsiisteyttä ja ympäristön pilaantumisen vaaraa. Kiinteistöjen omistaja ei ole esittänyt ympäristölautakunnan valvontamääräyksen noudattamatta jättämiselle mitään syytä.

Kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sepelin kuivatusta ja säkitystä harjoittanut Teräskynsi Oy on asetettu konkurssiin ja myöhemmin julkisselvitykseen, mikä on päättynyt. Jätelain (646/2011) toissijainen vastuu kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sijaitsevista vaarallisista jätteistä ja muista jätteistä on kiinteistön omistajalla Talpas Oy:llä.

Uhkasakon tuomiseminen ei vaikuta sakkosumman kertymiseen, mikäli laiminlyönti edelleen jatkuu. Tästä syystä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan uhan asettamispäätöksessä oleva määräys on edelleen voimassa ja samoin määräyksen tehosteeksi asetettu juokseva uhkasakko. Mahdolliset myöhemmät erät tuomitaan maksettavaksi erikseen.

Jätelain mukainen maksu

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on hyväksynyt 15.1.2019 § 5 ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Taksan 10.2 §:n mukaan jätelain mukainen valvontamaksu peritään myös tarkastuksista ja muista valvontatoimista, jotka ovat tarpeen roskaantumista koskevan siivousmääräyksen, jätelain 125 §:n yksittäisen määräyksen tai jätelain 126 §:n mukaisen kiellon tai määräyksen antamiseksi ja sen noudattamisen valvomiseksi. Taksan liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 31.2 mukaan tämän uhkasakon tuomitsemispäätöksen maksu on 530 €.    

Sovellettavat oikeusohjeet

Uhkasakkolain (1113/1990) 9 §:n mukaan juokseva uhkasakko asetetaan määräämällä uhkasakolle kiinteä peruserä sekä lisäerä jokaista sellaista päätöksessä ilmoitettavaa ajanjaksoa (uhkasakkojakso) varten, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu. Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, mikäli uhkasakon määrän alentamiseen on perusteltu syy. Uhkasakkolain 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon tuomitsemista koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään.

Jätelain (646/2011) 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto).

Jätelain 74 §:n mukaan toissijainen siivoamisvelvollisuus, jos roskaajaa ei saada selville tai tavoiteta taikka jos roskaaja ei huolehdi siivoamisvelvollisuudestaan, on kiinteistön omistajalla.   

Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.

Jätelain 126 §:n mukaan valvontaviranomainen voi:

1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;

2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta aiheutunut haitta;

3) määrätä jätettä tai tuotetta koskevista väliaikaisista toimista, kuten jätteen tai tuotteen asianmukaisesta varastoinnista tai säilyttämisestä, jätekuorman purkamisen kieltämisestä, jätteen palauttamisesta alkuperäiseen paikkaan tai muista vastaavista toimista, jotka ovat tarpeen 1 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa.

Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään.

Jätelain 29 §:n mukaan jätteen saa luovuttaa vain sille, jolla on jätehuoltorekisteriin hyväksymisen tai merkitsemisen perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä tai ympäristönsuojelulain mukaisen ympäristöluvan tai saman lain mukaisen ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröinnin perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä.

SOVELLETUT OIKEUSOHJEET

Jätelaki (646/2011) 5, 6, 13, 15, 29, 30, 72, 73, 74, 75, 118, 119, 121, 122, 123, 124, 126, 129 ja 135 §:t;

Hallintolaki (434/2003): 34 § ja 39 §;

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 10 §, 19 §, 22 § ja 23 §;

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150);

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 4)

Keski-Uudenmaan ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 5)

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja, jukka.kuoppala@tuusula.fi

Perustelut

Ympäristölautakunnan päätös 12.11.2019 § 111 toimitettiin Talpas Oy:lle tiedoksi 9.1.2020. Päätökseen ei ole haettu muutosta. 

Tarkastus 16.1.2020

Maanomistajan Talpas Oy:n edustajan pyynnöstä kiinteistöillä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 tehtiin 16.1.2020 tarkastus, jolle osallistui Talpas Oy:n edustaja. Tarkastuksella käytiin maanomistajan edustajan kanssa siivousvelvoitteet läpi. Tarkastuksella todettiin, ettei kiinteistöillä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 ollut tehty siivoustoimenpiteitä. 

Tarkastuskertomukseen tullut vastine ja vastineen johdosta tehdyt toimenpiteet

Tarkastuksesta 16.1.2020 kirjoitetussa tarkastuskertomuksessa varattiin Talpas Oy:lle mahdollisuus kirjalliseen vastineen jättämiseen tarkastuskertomukseen kirjatuista asioista. Talpas Oy antoi 4.2.2020 päivätyn vastineen. Vastineessa todetaan mm. seuraavaa. Talpas Oy on vuokrannut kyseisen tontin vuosina 2009-2013 Satusepeli Oy:lle ja tämän ajanjakson aikana kyseinen roskaaminen on tapahtunut. Talpas Oy on toiminut tontin vuokranantajana. Satusepeli Oy ei ole Talpas Oy:n kehotuksista huolimatta siivonnut yrityksen toiminnasta aiheutuneita sotkuja ja toiminnan päätyttyä tontilla on tämän lisäksi tehty ilkivaltaa. Talpas Oy on tehnyt ilkivallasta poliisille rikosilmoituksen useamman kerran ja asiaa ei ole vielä ratkaistu. Tontti sijaitsee maanottoalueella, jossa Tuusulan kunta on rajoittanut liiketoiminnan tekemistä. Tästä syystä tontin käyttö ei ole mahdollista alkuperäiseen tarkoitukseen. Koska tontilla ei voida suorittaa liiketoimintaa, niin Talpas Oy ehdottaa Tuusulan kunnalle tontin lunastamista Talpas Oy:ltä. Tämän lisäksi Talpas Oy vaatii Keski-Uudenmaan ympäristökeskusta perumaan uhkasakkovaatimuksen. Talpas Oy:llä ei ole varoja alueen siivoamiseksi. 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus välitti Talpas Oy:n ehdotuksen kiinteistöjen lunastamisesta Tuusulan kunnalle ja Keski-Uudenmaan Vesi Kuntayhtymälle. 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 6.3.2020 Satusepeli Oy:lle mahdollisuuden antaa kirjallinen selitys/mielipide Talpas Oy:n 4.2.2020 päivätyssä vastineessa esittämistä Satusepeli Oy:tä koskevista asioista. Satusepeli Oy ei antanut asiassa vastinetta.     

Kuuleminen juoksevan uhkasakon lisäerien tuomitsemisesta  

Talpas Oy:tä on kuultu juoksevan uhkasakon lisäerien tuomitsemisesta 28.4.2020 päivätyllä kirjeellä. Kiinteistöjen omistaja ei antanut asiassa vastinetta.               

Tarkastus 6.8.2020

Ennen juoksevan uhkasakon lisäerien tuomitsemispäätöksen valmistelemista ympäristölautakunnan esityslistalle kiinteistöillä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 tehtiin tarkastus 6.8.2020.  Tarkastuksella todettiin, että kiinteistöiltä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 oli viety metalliromut pois. Kiinteistöt olivat kuitenkin edelleen roskaantuneita ja kiinteistöillä oli edelleen mm. vaarallisia jätteitä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määrää uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n nojalla Talpas Oy:n maksamaan ympäristölautakunnan päätöksessä 11.6.2019 § 53 asetetun juoksevan uhkasakon neljä (4) lisäerää asetettua pienempänä (4 000 euroa/kk), koska tarkastuksella 6.8.2020 todettiin, että kiinteistöiltä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 oli viety metalliromut pois. Yhteensä tuomitaan maksettavaksi 16 000 euroa. 

Päätöksen perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen suorittaman tarkastuksen 6.8.2020 perusteella voidaan todeta, että kiinteistöt Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 ovat edelleen jätelain 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantuneita. Kiinteistöjen omistajalle on annettu 11.6.2019 § 53 määräys siivota kiinteistön Kotka 543-412-1-537 korjaamohallin sisällä ja korjaamohallin katoksessa olevat vaaralliset jätteet (jäteöljyt, kemikaalit ja öljynsuodattimet), sekä kiinteistöillä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 sijaitsevat jätteet (tynnyrit, polttoaine-/öljysäiliöt, kemikaali- ja öljyastiat, metalliromut, kuljetinmatot, muovipressut, puujätteet, muovijätteet ja eristevillat). Päätöksessä määrättiin, että jätteet tulee siivota kiinteistöiltä ja toimittaa asianmukaiseen vastaanotto-/käsittelypaikkaan kahden (2) kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös toimitettiin Talpas Oy:lle 8.7.2019 ja määräaika siivoamiselle päättyi 9.9.2019. Päävelvoitteen tehosteeksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määräsi juoksevan uhkasakon.

Ympäristölautakunnan päätöksen 11.6.2019 § 53 jälkeen kiinteistöillä on tehty tarkastukset 25.9.2019, 31.10.2019, 16.1.2020 ja 6.8.2020. Tarkastuksella 6.8.2020 todettiin, että kiinteistöiltä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 oli toimitettu metalliromut pois, mutta muita jätteitä ei ollut siivottu. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksen 11.6.2019 § 53 päävelvoite on edelleen pääosin noudattamatta ja kiinteistöt Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 ovat edelleen roskaantuneita. Kiinteistöillä olevat jätteet aiheuttavat ympäristön epäsiisteyttä ja ympäristön pilaantumisen vaaraa. Kiinteistöjen omistaja ei ole esittänyt ympäristölautakunnan valvontamääräyksen noudattamatta jättämiselle pätevää syytä. Jätelain (646/2011) toissijainen vastuu kiinteistöillä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537 sijaitsevista vaarallisista jätteistä ja muista jätteistä on kiinteistön omistajalla Talpas Oy:llä.

Koska kiinteistöiltä on siivottu metalliromut pois, niin tuomitaan asetetun juoksevan uhkasakon lisäerät maksettavaksi pienempänä 4 000 euroa/kk.  Maksuunpantu juokseva uhkasakko koostuu 1.10.2019-31.1.2020 väliseltä ajalta kertyneistä neljästä lisäerästä (4 000 euroa/kk), yhteensä 16 000 euroa. 

Uhkasakon tuomitseminen ei vaikuta sakkosumman kertymiseen, mikäli laiminlyönti edelleen jatkuu. Tästä syystä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan uhan asettamispäätöksessä oleva määräys on edelleen voimassa ja samoin määräyksen tehosteeksi asetettu juokseva uhkasakko. Mahdolliset myöhemmät erät tuomitaan maksettavaksi erikseen. 

Jätelain mukainen maksu

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on hyväksynyt 15.1.2019 § 5 ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Taksan 10.2 §:n mukaan jätelain mukainen valvontamaksu peritään myös tarkastuksista ja muista valvontatoimista, jotka ovat tarpeen roskaantumista koskevan siivousmääräyksen, jätelain 125 §:n yksittäisen määräyksen tai jätelain 126 §:n mukaisen kiellon tai määräyksen antamiseksi ja sen noudattamisen valvomiseksi. Taksan liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 31.2 mukaan tämän uhkasakon tuomitsemispäätöksen maksu on 530 €.   

Sovellettavat oikeusohjeet

Uhkasakkolain (1113/1990) 9 §:n mukaan juokseva uhkasakko asetetaan määräämällä uhkasakolle kiinteä peruserä sekä lisäerä jokaista sellaista päätöksessä ilmoitettavaa ajanjaksoa (uhkasakkojakso) varten, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu. Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, mikäli uhkasakon määrän alentamiseen on perusteltu syy. Uhkasakkolain 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon tuomitsemista koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään.

Jätelain (646/2011) 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto).

Jätelain 74 §:n mukaan toissijainen siivoamisvelvollisuus, jos roskaajaa ei saada selville tai tavoiteta taikka jos roskaaja ei huolehdi siivoamisvelvollisuudestaan, on kiinteistön omistajalla.   

Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.

Jätelain 126 §:n mukaan valvontaviranomainen voi:

1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;

2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta aiheutunut haitta;

3) määrätä jätettä tai tuotetta koskevista väliaikaisista toimista, kuten jätteen tai tuotteen asianmukaisesta varastoinnista tai säilyttämisestä, jätekuorman purkamisen kieltämisestä, jätteen palauttamisesta alkuperäiseen paikkaan tai muista vastaavista toimista, jotka ovat tarpeen 1 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa.

Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään.

Jätelain 29 §:n mukaan jätteen saa luovuttaa vain sille, jolla on jätehuoltorekisteriin hyväksymisen tai merkitsemisen perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä tai ympäristönsuojelulain mukaisen ympäristöluvan tai saman lain mukaisen ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröinnin perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä.

SOVELLETUT OIKEUSOHJEET

Jätelaki (646/2011) 5, 6, 13, 15, 29, 30, 72, 73, 74, 75, 118, 119, 121, 122, 123, 124, 126, 129 ja 135 §:t;

Hallintolaki (434/2003): 34 § ja 39 §;

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 10 §, 19 §, 22 § ja 23 §;

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150);

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.2.2020 § 15)

Keski-Uudenmaan ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 5)

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Täytäntöönpano: Asiaote ja valitusosoitus sekä tilisiirtolomake uhkasakon maksamista varten haastetiedoksiantona/ Talpas Oy; Uhkasakkolain 19 §:n mukainen rekisteröinti (tuomitseminen), Rekisterimerkintä (jätelain mukaisen uhkasakon tuomitseminen) koskee kiinteistöjä Kuusisto I 543-412-1-369 ja Kotka 543-412-1-537: Etelä-Suomen maanmittauslaitos, kiinteistörekisterimerkinnät PL 86, 00521 Helsinki.