Perustelut
Lausuntopyyntö
Mäntsälän kunnan Tekninen ja elinvoimapalvelut on pyytänyt 21.12.2021 päivätyllä kirjeellä lausuntoa Vesiosuuskunta Suonen toiminta-aluerajauksen laajentamisesta. Lausuntoa on pyydetty 31.1.2022 mennessä. Lausunnon antamiselle on myönnetty lisäaikaa 18.2.2022 asti, jotta lausunto voidaan käsitellä 15.2.2022 lautakunnassa. Lausunto on pyydetty toimittamaan sähköisesti kirjaamo@mantsala.fi tai kirjeitse osoitteella Mäntsälän kunta, tekniset palvelut, Heikinkuja 4, 04600 Mäntsälä.
Ehdotus uudeksi toiminta-aluerajaukseksi on liitteenä.
Toiminta-alue
Vesiosuuskunta Suonen nykyinen vesihuollon toiminta-alue on hyväksytty Mäntsälän kunnanvaltuuston kokouksessa 27.5.2013 § 81. Vesiosuuskunta Suoni on laatinut ehdotuksen toiminta-aluerajauksen laajentamiseksi. Toiminta-alue koskee vesijohto- ja jätevesiviemäriverkostoa.
Toiminta-alueen laajentumisalue sijaitsee Oikoradan länsipuolella ja Hyökännummen taajaman itäpuolella, rajautuen Tuusulan kunnan rajaan. Alueella ovat voimassa Arolan-Jokelanseudun ja Hyökännummen osayleiskaavat. Valmisteilla oleva Mäntsälän yleiskaava 2050 tulee korvaamaan nykyiset osayleiskaavat. Osayleiskaavojen ja yleiskaavaluonnoksen mukaan laajentumisalue on suurimmalta osin maatalous- ja asuinalueita.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa Mäntsälän kunnalle seuraavan lausunnon Vesiosuuskunta Suonen toiminta-alueen laajentamisesta.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto
Vesiosuuskunnan ehdotus toiminta-alueeksi on Mäntsälän kunnan vesihuollon kehittämissuunnitelman 2020 - 2030 linjausten mukainen. Kehittämissuunnitelmassa on esitetty vesiosuuskunta Suonen toiminta-alueen päivittämistä ja hyväksynnän hakemista vuosien 2020 - 2022 aikana.
Lausuntopyynnön mukana ei ole aineistoa, jossa olisi esitetty kirjallisia perusteluja toiminta-alueen määritykselle eikä tarkempia tietoja toiminta-alueelle rakennetuista verkostoista tai toiminta-alueelle rakennettujen kiinteistöjen/liittyjien määrästä. Esitetyn kartan tulkintaa olisi helpottanut kirjallinen esitys perusteista, joilla tiettyjä alueita on otettu mukaan toiminta-alueeseen ja toisaalta jätetty pois toiminta-alueesta. Perusteluiden puuttuessa lausunto voidaan antaa vain karttatarkastelun perusteella. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta pitää lähtökohtaisesti ympäristön kannalta positiivisena, että viemäriverkosto laajenee ja alueen jätevedet saadaan käsiteltyä kootusti. Esitetyllä toiminta-alueella virtaa Keravanjokeen ja Ohkolanjokeen laskevia pienvesiä, joiden ravinnekuormitusta pienentää niiden läheisyydessä syntyvien jätevesien johtaminen viemäriin.
Ympäristölautakunta haluaa kiinnittää huomiota siihen, että esitetty laajentumisalue sijaitsee vain osittain tilastollisella taajama-alueella. Vesihuoltolain (119/2001) 10 §:n mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin. Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei kuitenkaan tarvitse tietyin edellytyksin liittää verkostoihin. Jos toiminta-alue rajataan tilastollisen taajaman ulkopuolelle, ei kaikilla alueen kiinteistöillä ole välttämättä liittymisvelvoitetta verkostoihin. Taajamarajaus ei kuitenkaan rajoita vesihuoltolaitoksen velvollisuutta tarjota palvelujaan vain taajama-alueille, vaan vesihuoltolaitoksella on velvollisuus tarjota palvelujaan koko toiminta-alueelleen.
Pelkän karttatarkastelun perusteella ei käy ilmi, miksi kiinteistöt 505-410-16-65 ja 505-410-21-567 on rajattu toiminta-alueen ulkopuolelle. Molemmat kiinteistöt sijaitsevat tilastollisella taajama-alueella.
Ehdotettu laajentumisalue sisältää paljon peltoalueita. Lisäksi rajaus on piirretty kulkemaan myös alueelle, joka Mäntsälän yleiskaava 2050 -luonnoksen mukaan on tarkoitettu ensisijaisesti maa- ja metsätalouden käyttöön (ns. valkoinen alue). Peltoalueita ja ns. valkoisia alueita ei ole ajateltu lisärakentamisen piiriin. Karttatarkastelun perusteella ei ole löydettävissä näiltä osin perusteita esitetyille rajauksille. Rakentamattomia alueita ei tulisi ottaa osaksi vesihuoltolaitoksen toiminta-aluetta, ellei niitä ole kaavalla osoitettu tuleviksi rakennusalueiksi. Vesihuoltolaitos on velvollinen toimittamaan vesihuollon palveluja koko toiminta-alueelleen. Tämän palvelun toteuttaminen laajoilla rakentamattomilla alueilla voi tulevaisuudessa muodostua vesihuoltolaitokselle taloudellisesti kohtuuttomaksi. Ympäristölautakunta katsoo, että laajat rakentamattomat alueet tulisi rajata toiminta-alueen ulkopuolelle.
Vesihuoltolain 12 §:n mukaan vesihuoltolaitoksen määräämän liittämiskohdan tulee sijaita kiinteistön välittömässä läheisyydessä. Liittämiskohtien sijainnin takia kiinteistön liittämisestä laitoksen verkostoon ei saa aiheutua kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomia kustannuksia. Esitetyllä toiminta-aluerajauksella vesiosuuskunnalle saattaa aiheutua velvollisuus rakentaa uusia putkilinjoja.
Ympäristölautakunta haluaa erityisesti korostaa vesihuoltolaitoksen vastuuta verkostonsa kunnosta ja tarjoamiensa palveluiden toimivuudesta sekä jakelemansa veden laadusta. Vesijohtoverkoston kannalta on olennaista, että putkiston pitkäaikainen kunnossapito ja riittävä veden vaihtuvuus on otettu huomioon. Vaikka nämä asiat ovat lähtökohtina linjastoa suunniteltaessa ja rakennettaessa, on ne myös huomioitava linjaston käytön aikana. Tämä on erityisen tärkeää haja-asutusalueiden vesihuollon järjestämisessä, koska laajat harvaan rakennetut alueet edellyttävät paikoin pitkiäkin putkilinjoja, jotka voivat vaikuttaa veden laatuun.
Toiminta-alueella vesihuoltolaitoksen on voitava toimia taloudellisesti kannattavasti. Asiakkailta perittävillä maksuilla tulee siten kattaa paitsi rakentamiskustannukset ja käyttökustannukset myös varautuminen tuleviin korjaus- ja kunnossapitotoimiin. Maksujen tulee kuitenkin olla kohtuulliset ja tasapuoliset. Esitetty toiminta-alue on laaja ja sisältää myös alueita, joille ei vielä ole rakennettu verkostoa. Toiminta-aluetta vahvistaessaan kunnan on harkittava vesiosuuskunnan edellytyksiä huolehtia toiminta-alueensa vesihuollosta.