Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 15.2.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 14 Anora Rajamäki valvontatutkimusohjelman 2022-2026 hyväksyminen

TUUDno-2021-2831

Valmistelija

  • Mikko Lappalainen, terveystarkastaja, mikko.lappalainen@tuusula.fi

Perustelut

Anora Group Rajamäen vesilaitos toimii yrityksen vedentuotantolaitoksena Nurmijärven Rajamäellä. Vettä otetaan yrityksen alkoholijuomatehtaalle ja tämän oheistoimintoihin. Tämän lisäksi vettä myydään Nurmijärven vesilaitokselle, Adven Oy:n höyryvoimalaitokselle ja Roal Oy:n entsyymitehtalle ja Biotalolle. Vettä otettiin vuonna 2020 kaikkiaan 794 m3/vrk. Omassa toiminnassa käytettiin 240 m3/vrk ja vettä myytiin Nurmijärven vedelle 469 m3/vrk, Adven Oy:lle 72 m3/vrk ja Roal Oy:lle 12 m3/vrk. Vesilaitoksella on yhteensä viisi käytössä olevaa pohjavesikaivoa, kahdella vedenottoalueella (Solttila ja Mars). Näiden lisäksi vanha pihakaivo on kunnostettu, jotta siitä saadaan tulevaisuudessa tarvittaessa varavettä. Etelä-Suomen aluehallintoviraston ja entisen Länsi-Suomen vesioikeuden vedenottoluvat mahdollistavat veden oton enintään 2500 m3/vrk Marsin vedenottoalueelta ja 1500 m3/vrk Solttilan alueelta. Alueiden yhteenlaskettu vedenottomäärä ei saa ylittää 3000 m3/vrk. Pihakaivolle on myönnetty lupa ottaa vettä 650 m3/vrk.

Vettä ei käsitellä Anora Groupin toimesta. Nurmijärven vesilaitos UV-desinfioi ostetun veden, ennen sen syöttämistä vesijohtoverkostoon. Vesi on täyttänyt talousvesiasetuksen 1352/2015 laatutavoitteet ja -vaatimukset. Mikrobiologisissa tai kemiallisissa muuttujissa ei ole havaittu poikkeamia, jotka edellyttäisivät veden käsittelyä.

Valvontatutkimusohjelman hyväksyminen

Sosiaali- ja terveysministeriön asetusta talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (1352/2015) sovelletaan asetuksen 2 §:n mukaan kun talousvettä toimitetaan vedenjakelualueelle vähintään 10 m3 päivässä tai vähintään 50 henkilön tarpeisiin. Asetuksen 8 §:n mukaan talousvettä toimittavan laitoksen vedenjakelualueelle on laadittava valvontatutkimusohjelma. Anora Group Oy:n valvontatutkimusohjelma on laadittu vuosille 2015-2020. Uusi päivitetty ohjelma on laadittu vuosille 2022-2026. 

Valvontatutkimusohjelmassa on oltava asetuksen 3a §:ssä esitetyt tiedot sekä liitteen II mukaiset tutkimukset. Valvontatutkimusohjelma on pidettävä ajan tasalla ja tarkistettava vähintään viiden vuoden välein. Valvontatutkimusohjelmaan on pyydettävä tarvittaessa lausunto aluehallintovirastolta sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta.

Riskinarvioinnin hyväksyminen

Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on terveydensuojelulain (763/1994) 20 §:n mukaan hyväksyttävä talousvettä toimittavan laitoksen riskinarviointi. Anora Group Oy:n vesilaitoksen riskinarviointi on toteutettu selainpohjaisella WSP-riskinarviointityökalulla. Riskinarviointi tehtiin viranomaisen ja vesilaitoksen yhteistyönä ja se täyttää  terveydensuojelulain 763/1994 ja sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 1352/2015 vaatimukset. Riskinarviointia päivitetään tarvittaessa ja se tarkastetaan terveydensuojeluviranomaisen suunnitelman mukaisilla tarkastuksilla. 

Pyydetyt lausunnot

Etelä-Suomen Aluehallintovirasto (ESAVI), Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY)

ESAVI toteaa lausunnossaan valvontatutkimusohjelman olevan huolellisesti ja kattavasti valmisteltu. Aluehallintovirasto huomauttaa, että ohjelmassa mainittu Uudemaan aluehallintovirasto tulisi korjata Etelä-Suomen Aluehallintovirastoksi ja termi laatusuositus tulisi muttaa lainsäädännön mukaiseksi laatutavoite termiksi. Liitteen 12 huomautettiin puuttuvan lausunnolta. Riskinarvioinnista huomautettiin puuttuvan hallintatoimenpiteitä tunnistetuille riskeille tai niiden puuttuessa toimenpideohjelma uusista hallintakeinoista. Seurantaohjelmasta ei käynyt ilmi kuka vastaa seurannan toimenpiteistä. 

Uudenmaan ELY-keskuksella ei ollut huomautettavaa ohjelmasta.

Valvontatutkimusohjelma päivitettiin lausuntojen mukaisesti 7.2.2022.

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta

  • päättää hyväksyä terveydensuojelulain 20 § mukaan Anora Group Oy:n vesilaitoksen riskinarvioinnin.
  • toteaa, että riskinarviointia on pidettävä ajan tasalla ja se päivitetään tarvittaessa.
  • päättää hyväksyä Anora Group Oy:n vesilaitoksen valvontatutkimusohjelman 2022–2026.
  • toteaa, että riskinarviointi ja talousvesiasetus 1352/2015 on huomioitu valvontatutkimusohjelmassa.
  • toteaa, että valvontatutkimusohjelma on päivitettävä tarvittaessa, kuitenkin viimeistään vuonna 2027.

Perustelut

Anora Group Oy on tehnyt riskinarvioinnin WSP-ohjelmalla vuoden 2021 aikana yhteistyössä terveydensuojeluviranomaisen kanssa. Valvontatutkimusohjelma 2022-2026 ja riskinarviointi täyttävät sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 1352/2015 vaatimukset. Valvontatutkimusohjelmassa on huomioitu aluehallintoviraston lausunto ESAVI/44802/2021

Maksu
Talousvettä toimittavan laitoksen riskinarvioinnin hyväksymispäätöksestä peritään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristöterveydenhuollon maksutaksan mukaisesti 104 euron maksu käsittelyaikaan perustuen (52€/h). 

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat
Anora Group Oy valvontatutkimusohjelma 2022-2026
Anora Group Oy:n riskinarvioinnin riskit, hallintakeinot, seurantaohjelma
Etelä-Suomen aluehallintoviraston lausunto ESAVI/44802/2021

Sovelletut säädökset
Hallintolaki 434/2003
Terveydensuojelulaki 763/1994
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista 1352/2015
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen muuttamisesta 683/2017
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.5.2021 § 52
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ympäristöterveydenhuollon maksutaksa, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 14.12.2021 § 131

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

MIlja Karhu, Anora Group Oy, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Uudenmaan ELY-keskus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.