Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 13.8.2024

§ 85 Lausunto Vaasan hallinto-oikeudelle, Hakemus vesien johtamiseksi kiinteistön alueella olevaan nykyiseen laskuojaan ja edelleen Vantaanjokeen, Nurmijärvi

TUUDno-2022-2412

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja, jukka.kuoppala@tuusula.fi

Perustelut

Hakemus

Nurmijärven kunta on toimittanut 17.11.2022 Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle vesilain (587/2011) mukaisen hakemuksen vesien johtamiseksi toisen maalla olevaan ojaan Nurmijärven Kirkonkylässä, sekä täydentänyt hakemusta 9.2.2023. Nurmijärven kunta hakee lupaa johtaa vesiä kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan laskuojaan/uomaan ja edelleen Vantaanjokeen. Hakemuksen mukaan kyseiseen laskuojaan mahdollisesti johdettavia hulevesiä muodostuu valtatien 3 maantiealueelta (om. Suomen valtio/ Uudenmaan ELY keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue, kiinteistötunnus 543-895-2- 1), Ilvesvuoren asemakaava-alueen EV-alueelta (om. Nurmijärven kunta, kiinteistötunnus 543-402-15-99) sekä yksityisen toimijan asemakaavan mukaiselta tontilta (om. Schenker Oy, kiinteistötunnus 543-2-405-8).

Nurmijärven kunta on aloittanut kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan kanssa hulevesien johtamiseen liittyvät neuvottelut ja suunnitelmat kesällä 2021. Kiinteistöjen omistaja on ollut tällöin ensimmäisen kerran yhteydessä Nurmijärven kuntaan ja kertonut, että hänen omistamalleen kiinteistölle virtaa poikkeuksellisen paljon hulevesiä ja niistä aiheutuu haittaa hänen metsälleen ja rakennuksille. Kunnasta ja ELY-keskuksesta on käyty maastossa tutustumassa hulevesiongelmaan 9.9.2021. Vanhoista valtatien 3 suunnitelmista (hakemuksen 16.11.2022 liite nro 3 valtatien 3 rakentamissuunnitelma, suunnitelmakartta R3-18, 1:2000) ja maastokäynnillä on todettu, että valtatien 3 rakentamisen yhteydessä on toteutettu yksityistien rumpu noin 100 metriä Ilvesvuoren risteyssillasta koilliseen. Koska valtatien 3 suunnitelmassa ei ole esitetty rummun jatkeeksi laskuojaa eikä laskuojaa ole toteutettu, hulevedet ovat johtuneet suoraan kiinteistön 543-410-7-80 omistajan metsään.

Kunta hakee lupaa johtaa hulevesiä kiinteistön 543-410-7-80 alueella sijaitsevaan nykyiseen laskuojaan hakemuksen liitteinä olevien suunnitelmien mukaisesti. Hakemuksen mukaan hulevedet johtuvat kiinteistön 543-410-7-80 alueelta kiinteistölle 543-410-7-81 ja sitä kautta Vantaanjokeen. Kunta on käynyt kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan kanssa neuvotteluja hulevesien johtamisesta kyseiseen laskuojaan, mutta kiinteistöjen omistaja ei halua, että uusia hulevesiä johdetaan kyseiseen laskuojaan. Kiinteistöjen omistaja on esittänyt, että hulevedet tulisi johtaa toista reittiä Vantaanjokeen. Nurmijärven kunnan mielestä kiinteistön omistajan esittämä reitti ei ole hulevesien johtamisen näkökulmasta luonnollinen reitti.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus käsittelee Nurmijärven kunnan vesien johtamishakemusta vesilain (587/2011, VL) 5 luvun 5 §:n ja 9 §:n mukaisena hakemusasiana ojan tekemisestä toisen maalle ja veden johtamisesta toisen maalla olevaan ojaan tai puroon (VL 5 luku: 5.1 kohdat 1 ja 3 ja 9.1 §). 

Asian käsittely

Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikön lausunto 23.5.2023
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus pyysi 14.2.2023 hakemuksesta lausuntoa Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksiköltä, että edellyttääkö hakemuksen mukaisen asia vesilain 2 luvun 11.2 §:n (luonnontilaisen noron vaarantamiskielto) tai 3 luvun 2 §:n vesilupaa, tai vesilain 5 luvun 4 §:n mukaista ojitustoimitusta. Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikkö antoi asiasta 23.5.2023 päivätyn lausunnon (UUDELY/2356/2023), jonka mukaan hakemuksen mukainen asia ei edellytä vesilain mukaista lupaa eikä kyse ole ojitustoimituksen mukaisesta ojitusasiasta.

Asianosaisten kuuleminen hakemuksesta ja asiassa tullut muistutus/selitys
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus lähetti hakemuksen johdosta 7.6.2023 päivätyn kuulemiskirjeen asianosaisille, jossa varattiin asianosaisille mahdollisuus antaa kirjallinen muistutus/selitys Nurmijärven kunnan hakemuksesta.

Kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistaja antoi hakemuksesta 25.7.2023 päivätyn kirjallisen muistutuksen, jossa ensisijaisesti vaadittiin Nurmijärven kunnan hakemuksen hylkäämistä ja toissijaisesti vaadittiin vaihtoehtoisen (Elomäentie-Elomäenkuja-Vantaanjoki) reitin selvittämistä ja hulevesien johtamista kyseisen reitin kautta. Muita muistutuksia tai mielipiteitä ei 7.6.2023 päivättyyn kuulemiskirjeeseen annettu.
 

Tarkastus 16.8.2023
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus teki asiassa tarkastuksen 16.8.2023, jonne asianosaiset oli kutsuttu 7.6.2023 päivätyllä kirjeellä. Tarkastuksesta kirjoitettiin 24.8.2023 päivätty tarkastuskertomus.

Asianosaisten antamat selitykset muistutuksesta ja lausunnosta 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 24.8.2023 päivätyllä kuulemiskirjeellä Nurmijärven kunnalle ja muille asianosaisille mahdollisuuden antaa selitys kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan 25.7.2023 antamasta muistutuksesta ja Uudenmaan ELY-keskuksen 23.5.2023 lausunnosta. Vesilain (587/2011) 11 luvun 8 §:n mukaan hakijalle ja muille asianosaisille on tarpeen mukaan varattava tilaisuus selityksen antamiseen hakemuksesta tehdyistä lausunnoista, muistutuksista ja mielipiteistä. Selityksen johdosta voidaan asianosaiselle varata tilaisuus selityksen antamiseen.

Nurmijärven kunta antoi asiassa 29.9.2023 päivätyn selityksen, johon kuului Ramboll Oy:n 18.9.2023 laatima arvio ScalgoLive-hulevesiohjelman antamasta valuma-alueesta ja virtausreiteistä.

Schenker Oy antoi asiassa 29.9.2023 päivätyn selityksen, johon kuului Ulla Liski Oy:n 28.9.2023 lausunto hulevesien hallinnasta. Schenker Oy täydensi 1.11.2023 selitystä toimittamalla Ulla Liski Oy 22.6.2023 päivätyn lausunnon hulevesien hallinnasta. 

Nurmijärven kunta ja DB Schenker Oy ovat täydentäneet selityksiään 20.10.2023 kommentoimalla Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristötarkastajan 24.8.2023 päivättyä tarkastuskertomusta, joka laadittiin tarkastuksesta 16.8.2023.

Asianosaisten kuuleminen asian ratkaisuesityksestä ja esityksestä tulleet selitykset

Asianosaisille varattiin 13.11.2023 päivätyllä kirjeellä mahdollisuus esittää kantansa hakemuksesta koskevasta päätösesityksestä sekä tuoda esille asiat, jotka on syytä ottaa huomioon päätöstä tehdessä. Asianosaisille varattiin mahdollisuus lausua myös kaikista asiassa muodostuneista asiakirjoista.

Nurmijärven kunta katsoo 14.12.2023 selityksessään, että ympäristökeskuksen päätösesitys 13.11.2023 ja sen perustelut vastaavat kunnan hakemuksessa esitettyä ratkaisua hulevesien johtamiseksi sekä hakemuksessa esitettyjä perusteluita ja kunta puoltaa päätösesitystä.

Schenker Oy katsoo mielipiteessään 8.12.2023, että päätösesitys ja sen perustelut vastaavat niitä näkemyksiä, joita yhtiö on ympäristökeskukselle jo aiemmin esittänyt ja että yhtiö puoltaa tehtyä päätösesitystä. 

Kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 antoi ratkaisuesityksestä 15.12.2023 selityksen, jonka mukaan ratkaisuesitys on väärä, eikä vesien johtamiselle tai ojittamiselle hakijan esittämällä ja ratkaisuesityksessä todetulla tavalla ole vesilain mukaisia perusteita ja se on asemakaavan vastainen.   

​​

Ehdotus

Esittelijä

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on selvittänyt Nurmijärven kunnan vireille panemaa vesilain mukaista hakemusasiaa ja päättää

  • antaa Nurmijärvelle kunnalle vesilain (587/2011) 5 luvun 9 §:n perusteella oikeuden asentaa vesien johtamiseen rumpu yksityistien Y121 ali kiinteistöille 543-895-2-1 ja 543-410-7-80 suunnitelmakarttapiirustuksen 8.11.2022 nro 5727-63 (piirustuksen päivitys 1.2.2023) mukaisesti, sekä johtaa hakemuksen mukaan vesiä edellä mainitun rummun kautta yksityistien Y121 tienvarsiojaa pitkin kiinteistön 543-410-7-80 läpi kulkevaan olemassa olevaan uomaan.


Oikeus koskee rummun rakentamista ja vesien johtamista. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta ei voi antaa oikeutta rakentaa kiinteistölle 543-410-7-80 viivytys- ja biosuodatusaltaita suunnitelmapiirustuksen 8.11.2022 nro 5727-63 (piirustuksen päivitys 1.2.2023) mukaisesti, koska kyse ei ole vesilain 5 luvun 9.1 §:n kohdassa 2 tarkoitetusta ojitusta koskevasta tarpeellisesta suojapenkereestä tai pumppuasemasta.

Päätösesityksen perustelut
Vesilain 5 luvun 9.1 §:n mukaan jos ojittamisesta toisen alueella ei sovita, hyödynsaajalle voidaan antaa oikeus: 1) johtaa vettä toisen ojaan; 2) tehdä oja taikka ojitusta varten tarpeellinen suojapenger tai pumppuasema toisen alueelle; tai 3) ryhtyä puron tai noron perkaukseen toisen alueella.

Vesilain 5 luvun 9.2 §:n mukaan 1 momentissa tarkoitettu oikeus voidaan antaa, jos se on tarpeen alueen tarkoituksenmukaista kuivattamista varten tai 7 §:n 1 momentissa tarkoitetun seurauksen estämiseksi. Oikeus johtaa vettä toisen putkiojaan voidaan antaa vain, jos veden johtaminen pois muutoin ei ole mahdollista ilman kohtuuttomia kustannuksia. Oikeuden antamisesta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen, ellei ojitus edellytä lupaviranomaisen lupaa tai ojitustoimituksen päätöstä.

Kiinteistön 543-410-7-80 omistaja on ollut kesällä 2021 Nurmijärven kuntaan yhteydessä, että hänen kiinteistölleen virtaa poikkeuksellisen paljon hulevesiä ja niistä aiheutuu haittaa hänen metsälleen ja rakennuksille. Vanhoista valtatien 3 suunnitelmista (valtatien 3 rakentaminen moottoritienä välillä Keimola-Karhunkorpi, piirustus R3/18, 30.11.1988) sekä Nurmijärven kunnan ja ELY-keskuksen maastokäynnillä 9.9.2021 on todettu, että valtatien 3 rakentamisen yhteydessä on toteutettu yksityistien Y121 rumpu noin 100 metriä Ilvesvuoren risteyssillasta koilliseen. Valtatien 3 suunnitelmassa ei ole esitetty rummun jatkeeksi laskuojaa eikä laskuojaa ole toteutettu, niin hulevedet johtuvat suoraan kiinteistön 543-410-7-80 omistajan metsään. Tarkastuksella 16.8.2023 on todettu rummun jälkeisen laskuojan puuttuminen kiinteistöllä 543-410-7-80, jonka seurauksena hulevesien johtamisesta on aiheutunut kiinteistölle 543-410-7-80 vettymähaittaa.

Nurmijärven kunta on esittänyt kiinteistön 543-410-7-80 omistajalle rummun asentamista risteyssillan jälkeen nykyisen laskuojan kohdalle, mutta kiinteistön omistaja ei ole antanut lupaa rummun rakentamiseen. Nurmijärven kunta on tämän jälkeen toimittanut Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle vesilain mukaisen hakemuksen vesien johtamiseksi kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan nykyiseen laskuojaan ja edelleen Vantaanjokeen.

Vesilain 5 luvun 9.2 §:n mukaan 1 momentissa tarkoitettu oikeus voidaan antaa, jos se on tarpeen alueen tarkoituksenmukaista kuivattamista varten tai 7.1 §:n tarkoitetun seurauksen estämiseksi. Vesilain 5 luvun 7.1 §:n mukaan ojituksessa on noudatettava, mitä 2 luvun 7 ja 8 §:ssä säädetään. Ojitus on lisäksi toteutettava niin, ettei toiselle kuuluvalla alueella aiheudu vahingollista vettymistä tai muuta edunmenetystä. Jos vettyminen tai muu edunmenetys kuitenkin on huomattavasti pienempi kuin kustannus, joka hankkeesta vastaavalle aiheutuisi tällaisen seurauksen estämisestä, hankkeesta vastaava saa rahalla korvata edunmenetyksen.

Nykyisestä hulevesien johtamistilanteesta aiheutuu vettymähaittaa kiinteistölle 543-410-7-80, koska yksityistien Y121 rummun jälkeen ei ole laskuojaa ja vedet johtuvat metsään. Nurmijärven kunta hakee vesien johtamishakemuksellaan ratkaisua, että vesien johtamisesta ei aiheudu jatkossa kiinteistölle 543-410-7-80 vahingollista vettymistä tai muuta edunmenetystä vesilain 5 luvun 7 §:n vastaisesti.

Hakemuksen mukaan kyseiseen laskuojaan mahdollisesti johdettavia hulevesiä muodostuu valtatien 3 maantiealueelta (om. Suomen valtio/ Uudenmaan ELY keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue, kiinteistötunnus 543-895-2-1), Ilvesvuoren asemakaava-alueen EV-alueelta (om. Nurmijärven kunta, kiinteistötunnus 543-402-15-99) sekä yksityisen toimijan asemakaavan mukaiselta tontilta (om. DB Schenker, kiinteistötunnus 543-2-405-8). Rummun rakentaminen ja vesien johtamishakemus koskee asemakaava-alueen ulkopuolella sijaitsevia kiinteistöjä 543-895-2-1, 543-410-7-80 ja 543-410-7-81, jonka johdosta alueella ei asemakaavamääräyksiä, eikä päätös ole asemakaavan vastainen. Asemakaavamääräysten noudattamista valvoo kunnan rakennusvalvontaviranomainen.

Hakemuksen liitteenä oli Ramboll Finland Oy 8.11.2022 arvio alkuperäisestä luontaisesta valuma-alueesta ja virtausreiteistä, joka perustuu vuoden 1961 peruskarttaan. Arvion mukaan valuma-alueen vedet ovat johtuneet kiinteistöllä 543-410-7-80 olevaan uoman kautta Vantaanjokeen ennen moottoritien ja Ilvesvuoren teollisuusalueen rakentamista. Nurmijärven kunnan hakemuksen mukainen vesien johtamisreitti on luontainen vesien virtausreitti. Nykytilannetta kuvaava tarkka valuma-alueen kartta on esitetty hakemuksen täydennyksen 9.2.2023 liitekarttana nro 1.

Hakemuksessa on esitetty vesien johtamismäärät ja tutkittu johdettavien vesien laatu. Tutkimustulosten mukaan vesien laatu on pinta-/hulevesille tavanomainen ja vesi soveltuu myös kasteluvedeksi.

Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikkö on lausunnossaan 23.5.2023 katsonut, että hakemuksessa on esitetty riittävät selvitykset lisääntyneiden vesimäärien etsimiseksi, hulevesijärjestelmän korjaamiseksi, reittivaihtoehtojen selvittämiseksi ja vedenlaadun varmistamiseksi. Lausunnon mukaan vesien johtaminen olemassa olevaan noroon ei tarvita poikkeusta eräiden luontotyyppien suojelusta. Mahdollinen lisääntynyt virtaama noron yläpuolisen ojituksen vuoksi ei aiheuta tarvetta hakea lupaa.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että Nurmijärven kunnalle myönnettävä oikeus rummun asentamiseen ja veden johtamiseen kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan tienvarsiojaan ja sen jälkeen kyseisen kiinteistön läpi virtaavaan laskuojaan on tarpeen nykyisen vettymähaitan poistamiseksi ja vesien asianmukaiseksi johtamiseksi. Rummun rakentaminen hakemuksen mukaisesti on ainoa uutta ojitusta koskeva toimenpide, koska rummun jälkeen yksityistien Y121 itäpuolella on jo tienvarsioja, joka laskee kohti koillista ja yhtyy lyhyen matkan jälkeen kiinteistön 543-410-7-80 läpi virtaavaan olemassa olevaan uomaan. Yksityistien itäpuolella sijaitseva oja on esitetty täydennyksen 9.2.2023 liitteessä nro 1 hulevesien nykytilannekartta 9.2.2023 ja kyseinen ojan sijainti on tarkastettu maastossa 16.8.2023.   

    
Ympäristölautakunta katsoo, että yksityistien Y121 alittavan rummun rakentamisesta ja vesien johtamisoikeuden myöntämisestä hakemuksen mukaisesti ei aiheudu kiinteistön 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajalle tai muille asianosaisille korvattavaa edunmenetystä. Rummun asennuskohdassa yksityistien Y121 länsi- ja itäpuolella on jo olemassa avo-ojat, jonka johdosta uusia tienvarsiojia ei tarvitse kaivaa.

Nurmijärven kunnalle myönnettävän ojitus- ja veden johtamisoikeuden myötä Nurmijärven kunnan velvollisuus on pitää rumpu ja sen jälkeinen nykyinen yksityistien Y121 tienvarsioja lasku-uomaan asti kunnossa niin, ettei rummun tai tienvarsiojan tukkeutumisesta tai rikkoutumisesta aiheudu haittaa kiinteistölle 543-410-7-80.

Ympäristölautakunnan toimivaltaan ei kuulu kuluvaatimusten käsittely.

Käsittelymaksu
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 10.11.2020 § 129 hyväksynyt kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Hakemuksen käsittelymaksu määräytyy ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n sekä taksan liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 28.3 mukaan ja on suuruudeltaan 1100 euroa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vesilaki (587/2011) 5 luku 5 §, 7 §, 9 §, 10 §, 11 § ja 12 §; 11 luku 2 §, 3 §, 5 §, 6 §, 7 §, 8 § ja 14 §; 13 luku 1 §, 6 §, 7 § ja 9 §

Hallintolaki (434/2003) 31-36 ja 39 §:t;

Liite

Täydennyksen 9.2.2023 liitekartta nro 2, suunnitelma nro 5727-63 8.11.2022, piirustuksen päivitys 1.2.2023

Täydennyksen 9.2.2023 liitekartta nro 1 hulevesien nykytilannekartta 9.2.2023

Lautakunnan jäsenille toimitetaan oheisaineistona seuraavat asiakirjat: Nurmijärven kunnan 16.11.2022 päivätty hakemus vesien johtamiseksi kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan nykyiseen laskuojaan ja edelleen Vantaanjokeen (liitteet nro 1-6); Nurmijärven kunnan hakemuksen täydennys 9.2.2023 (liitteet nro 1-7); Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikön lausunto 23.5.2023 hakemuksesta; kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan muistutus 25.7.2023 liitteineen; Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tarkastuskertomus 24.8.2023; Nurmijärven kunnan 16.8.2023 toimittamat yksityistiehen Y121 liittyvät toimituskartta 26.5.2001, toimituskirja 28.5.2001, kiinteistötietopalvelun karttaote 24.5.2023 ja kiinteistön 543-402-15-99 kiinteistörekisteriote 24.5.2023; Nurmijärven kunnan selitys 29.9.2023 liitteineen; Schenker Oy selitys 29.9.2023 liitteineen; Nurmijärven kunnan ja Schenker Oy:n 20.10.2023 selitysten täydennys; Schenker Oy mielipide 8.12.2023 ratkaisuesitykseen; Nurmijärven kunnan selitys 14.12.2023 ratkaisuesitykseen ja kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan selitys ratkaisuesitykseen

Päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päätti:

  • että asia palautetaan valmisteluun lisäselvitysten saamiseksi.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun jäsen Mika Heino teki seuraavan muutosehdotuksen jäsenen Jari Renlundin kannattamana: Palautetaan asia valmisteluun lisäselvitysten saamiseksi.

Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty kannatettu muutosehdotus, on asia ratkaistava äänestämällä. Lautakunta äänesti pohjaesityksen ja  muutosehdotuksen välillä. 


Äänestys 

Pohjaesitys

Heinon ehdotus: Asia palautetaan valmisteluun lisäselvitysten saamiseksi.

Ne, jotka kannattavat pohjaesitystä äänestävät ”jaa” ja ne, jotka kannattavat Heinon ehdotusta äänestävät "ei".


Suoritetussa äänestyksessä annettiin

1 "jaa"-ääntä (Sami Carlenius)

12 "ei"-ääntä (Mika Heino, Esa Lahtela, Merja Laitinen, Eero Linnamäki, Teemu Ovaska, Jari Renlund, Eeva Särkiniemi, Pasi Torkkeli, Maarit Turunen, Antti Vaittinen, Kaisa Hallikas, Hannu Salin)


Heinon muutosehdotus voitti ja tuli lautakunnan päätökseksi.

 

Merkittiin tiedoksi, että ympäristölautakunnan kokouksen esityslistan julkaisemisen jälkeen Nurmijärven kunta toimitti 10.1.2024 saapuneen omaehtoisen vastineen. Lisäksi 16.1.2024 kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan edustaja toimitti sähköpostin, jossa vielä otti kantaa päätösehdotukseen. Nämä asiakirjat esiteltiin lautakunnan kokouksessa.

 

Merkittiin tiedoksi, että jäsen Riitta Saarnivuo poistui tämän pykälän käsittelyn aikana klo 19:00.

Merkittiin tiedoksi, että jäsen Jari Renlund  poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 19:49.

Valmistelija

Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja, jukka.kuoppala@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on keskustellut 13.2.2024 kokouksen yhteydessä lautakunta-asian 16.1.2024 § 8 lisäselvitystarpeista viranhaltijoiden kanssa. Keskustelun tuloksena todettiin, ettei asiassa ole tarpeen pyytää lisäselvityksiä asianosaisilta.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on selvittänyt Nurmijärven kunnan vireille panemaa vesilain mukaista hakemusasiaa ja päättää

  • antaa Nurmijärvelle kunnalle vesilain (587/2011) 5 luvun 9 §:n perusteella oikeuden asentaa vesien johtamiseen rumpu yksityistien Y121 ali kiinteistöille 543-895-2-1 ja 543-410-7-80 suunnitelmakarttapiirustuksen 8.11.2022 nro 5727-63 (piirustuksen päivitys 1.2.2023) mukaisesti, sekä johtaa hakemuksen mukaan vesiä edellä mainitun rummun kautta yksityistien Y121 tienvarsiojaa pitkin kiinteistön 543-410-7-80 läpi kulkevaan olemassa olevaan uomaan.


Oikeus koskee rummun rakentamista ja vesien johtamista. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta ei voi antaa oikeutta rakentaa kiinteistölle 543-410-7-80 viivytys- ja biosuodatusaltaita suunnitelmapiirustuksen 8.11.2022 nro 5727-63 (piirustuksen päivitys 1.2.2023) mukaisesti, koska kyse ei ole vesilain 5 luvun 9.1 §:n kohdassa 2 tarkoitetusta ojitusta koskevasta tarpeellisesta suojapenkereestä tai pumppuasemasta.

Päätösesityksen perustelut
Vesilain 5 luvun 9.1 §:n mukaan jos ojittamisesta toisen alueella ei sovita, hyödynsaajalle voidaan antaa oikeus: 1) johtaa vettä toisen ojaan; 2) tehdä oja taikka ojitusta varten tarpeellinen suojapenger tai pumppuasema toisen alueelle; tai 3) ryhtyä puron tai noron perkaukseen toisen alueella.

Vesilain 5 luvun 9.2 §:n mukaan 1 momentissa tarkoitettu oikeus voidaan antaa, jos se on tarpeen alueen tarkoituksenmukaista kuivattamista varten tai 7 §:n 1 momentissa tarkoitetun seurauksen estämiseksi. Oikeus johtaa vettä toisen putkiojaan voidaan antaa vain, jos veden johtaminen pois muutoin ei ole mahdollista ilman kohtuuttomia kustannuksia. Oikeuden antamisesta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen, ellei ojitus edellytä lupaviranomaisen lupaa tai ojitustoimituksen päätöstä.

Kiinteistön 543-410-7-80 omistaja on ollut kesällä 2021 Nurmijärven kuntaan yhteydessä, että hänen kiinteistölleen virtaa poikkeuksellisen paljon hulevesiä ja niistä aiheutuu haittaa hänen metsälleen ja rakennuksille. Vanhoista valtatien 3 suunnitelmista (valtatien 3 rakentaminen moottoritienä välillä Keimola-Karhunkorpi, piirustus R3/18, 30.11.1988) sekä Nurmijärven kunnan ja ELY-keskuksen maastokäynnillä 9.9.2021 on todettu, että valtatien 3 rakentamisen yhteydessä on toteutettu yksityistien Y121 rumpu noin 100 metriä Ilvesvuoren risteyssillasta koilliseen. Valtatien 3 suunnitelmassa ei ole esitetty rummun jatkeeksi laskuojaa eikä laskuojaa ole toteutettu, niin hulevedet johtuvat suoraan kiinteistön 543-410-7-80 omistajan metsään. Tarkastuksella 16.8.2023 on todettu rummun jälkeisen laskuojan puuttuminen kiinteistöllä 543-410-7-80, jonka seurauksena hulevesien johtamisesta on aiheutunut kiinteistölle 543-410-7-80 vettymähaittaa.

Nurmijärven kunta on esittänyt kiinteistön 543-410-7-80 omistajalle rummun asentamista risteyssillan jälkeen nykyisen laskuojan kohdalle, mutta kiinteistön omistaja ei ole antanut lupaa rummun rakentamiseen. Nurmijärven kunta on tämän jälkeen toimittanut Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle vesilain mukaisen hakemuksen vesien johtamiseksi kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan nykyiseen laskuojaan ja edelleen Vantaanjokeen.

Vesilain 5 luvun 9.2 §:n mukaan 1 momentissa tarkoitettu oikeus voidaan antaa, jos se on tarpeen alueen tarkoituksenmukaista kuivattamista varten tai 7.1 §:n tarkoitetun seurauksen estämiseksi. Vesilain 5 luvun 7.1 §:n mukaan ojituksessa on noudatettava, mitä 2 luvun 7 ja 8 §:ssä säädetään. Ojitus on lisäksi toteutettava niin, ettei toiselle kuuluvalla alueella aiheudu vahingollista vettymistä tai muuta edunmenetystä. Jos vettyminen tai muu edunmenetys kuitenkin on huomattavasti pienempi kuin kustannus, joka hankkeesta vastaavalle aiheutuisi tällaisen seurauksen estämisestä, hankkeesta vastaava saa rahalla korvata edunmenetyksen.

Nykyisestä hulevesien johtamistilanteesta aiheutuu vettymähaittaa kiinteistölle 543-410-7-80, koska yksityistien Y121 rummun jälkeen ei ole laskuojaa ja vedet johtuvat metsään. Nurmijärven kunta hakee vesien johtamishakemuksellaan ratkaisua, että vesien johtamisesta ei aiheudu jatkossa kiinteistölle 543-410-7-80 vahingollista vettymistä tai muuta edunmenetystä vesilain 5 luvun 7 §:n vastaisesti.

Hakemuksen mukaan kyseiseen laskuojaan mahdollisesti johdettavia hulevesiä muodostuu valtatien 3 maantiealueelta (om. Suomen valtio/ Uudenmaan ELY keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue, kiinteistötunnus 543-895-2-1), Ilvesvuoren asemakaava-alueen EV-alueelta (om. Nurmijärven kunta, kiinteistötunnus 543-402-15-99) sekä yksityisen toimijan asemakaavan mukaiselta tontilta (om. DB Schenker, kiinteistötunnus 543-2-405-8). Rummun rakentaminen ja vesien johtamishakemus koskee asemakaava-alueen ulkopuolella sijaitsevia kiinteistöjä 543-895-2-1, 543-410-7-80 ja 543-410-7-81, jonka johdosta alueella ei asemakaavamääräyksiä, eikä päätös ole asemakaavan vastainen. Asemakaavamääräysten noudattamista valvoo kunnan rakennusvalvontaviranomainen.

Hakemuksen liitteenä oli Ramboll Finland Oy 8.11.2022 arvio alkuperäisestä luontaisesta valuma-alueesta ja virtausreiteistä, joka perustuu vuoden 1961 peruskarttaan. Arvion mukaan valuma-alueen vedet ovat johtuneet kiinteistöllä 543-410-7-80 olevaan uoman kautta Vantaanjokeen ennen moottoritien ja Ilvesvuoren teollisuusalueen rakentamista. Nurmijärven kunnan hakemuksen mukainen vesien johtamisreitti on luontainen vesien virtausreitti. Nykytilannetta kuvaava tarkka valuma-alueen kartta on esitetty hakemuksen täydennyksen 9.2.2023 liitekarttana nro 1.

Hakemuksessa on esitetty vesien johtamismäärät ja tutkittu johdettavien vesien laatu. Tutkimustulosten mukaan vesien laatu on pinta-/hulevesille tavanomainen ja vesi soveltuu myös kasteluvedeksi.

Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikkö on lausunnossaan 23.5.2023 katsonut, että hakemuksessa on esitetty riittävät selvitykset lisääntyneiden vesimäärien etsimiseksi, hulevesijärjestelmän korjaamiseksi, reittivaihtoehtojen selvittämiseksi ja vedenlaadun varmistamiseksi. Lausunnon mukaan vesien johtaminen olemassa olevaan noroon ei tarvita poikkeusta eräiden luontotyyppien suojelusta. Mahdollinen lisääntynyt virtaama noron yläpuolisen ojituksen vuoksi ei aiheuta tarvetta hakea lupaa.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että Nurmijärven kunnalle myönnettävä oikeus rummun asentamiseen ja veden johtamiseen kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan tienvarsiojaan ja sen jälkeen kyseisen kiinteistön läpi virtaavaan laskuojaan on tarpeen nykyisen vettymähaitan poistamiseksi ja vesien asianmukaiseksi johtamiseksi. Rummun rakentaminen hakemuksen mukaisesti on ainoa uutta ojitusta koskeva toimenpide, koska rummun jälkeen yksityistien Y121 itäpuolella on jo tienvarsioja, joka laskee kohti koillista ja yhtyy lyhyen matkan jälkeen kiinteistön 543-410-7-80 läpi virtaavaan olemassa olevaan uomaan. Yksityistien itäpuolella sijaitseva oja on esitetty täydennyksen 9.2.2023 liitteessä nro 1 hulevesien nykytilannekartta 9.2.2023 ja kyseinen ojan sijainti on tarkastettu maastossa 16.8.2023. Nurmijärven kunnan 10.1.2024 toimittaman vastineen liitteenä on myös kuva suurennetusta ja muokatusta hakemussuunnitelman piirustuksesta, jossa alueen nykyiset ojat on esitetty.    

    
Ympäristölautakunta katsoo, että yksityistien Y121 alittavan rummun rakentamisesta ja vesien johtamisoikeuden myöntämisestä hakemuksen mukaisesti ei aiheudu kiinteistön 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajalle tai muille asianosaisille korvattavaa edunmenetystä. Rummun asennuskohdassa yksityistien Y121 länsi- ja itäpuolella on jo olemassa avo-ojat, jonka johdosta uusia tienvarsiojia ei tarvitse kaivaa. Yksityistien Y121 tienvarsiluiskassa suunnitellulla rummun asennuskohdalla kasvaa muutamia puuntaimia, joita rummun asentamisen yhteydessä voidaan joutua poistamaan. Yksityistien tienvarsiluiskassa kasvavia puuntaimia ei voida pitää korvattavana kasvatuspuustona, koska ne kasvavat jo aiemmin rakennetulla yksityistiealueella. Tienvarsiojia tai kiinteistön 543-410-7-80 läpi kulkevaa uomaa ei ole myöskään tarpeen laajentaa, josta voisi aiheutua korvattavaa edunmenetystä. Vesilain 5 luvun 12 §:n mukaan, jos vettä johdetaan toisen alueella olevaan puroon, maanomistajalla on oikeus saada korvausta käyttöön otettavasta alueesta vain siltä osin kuin purolle on tehty uusi uoma tai sen uomaa on huomattavasti laajennettu. Vettä toisen ojaan tai perkaamaan puroon johtava on velvollinen suorittamaan korvausta ojan tekemisestä tai puron perkaamisesta aiheutuneista kustannuksista. Vettä johtava on lisäksi velvollinen osallistumaan ojan tarvittavaan laajentamiseen ja kunnossapitoon. Korvaus on määrättävä noudattaen, mitä tässä luvussa säädetään yhteisestä ojituksesta.


Nurmijärven kunnalle myönnettävän ojitus- ja veden johtamisoikeuden myötä Nurmijärven kunnan velvollisuus on pitää rumpu ja sen jälkeinen nykyinen yksityistien Y121 tienvarsioja lasku-uomaan asti kunnossa niin, ettei rummun tai tienvarsiojan tukkeutumisesta tai rikkoutumisesta aiheudu haittaa kiinteistölle 543-410-7-80.

Vesilain 11 luvun 23 §:ssä säädetään edunvalvontakulujen korvaamisesta, jonka mukaan asianosaiset vastaavat omista kuluistaan lupaviranomaisessa. Asianosaisella on oikeus saada korvaus kuluistaan, jos hänen on ollut tarpeen ryhtyä erityisiin toimenpiteisiin osoittaakseen, että hänelle aiheutuu hankkeesta korvattavaa edunmenetystä, tai jos kulujen korvaamiseen on muutoin erityistä syytä. Ympäristölautakunta katsoo, että koska hakemuksen mukaisesta vesien johtamisesta ei aiheudu korvattavaa edunmenetystä, niin asiassa ei tule harkittavaksi myöskään edunvalvontakulujen korvaaminen.


Käsittelymaksu
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 10.11.2020 § 129 hyväksynyt kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Hakemuksen käsittelymaksu määräytyy ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n sekä taksan liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 28.3 mukaan ja on suuruudeltaan 1100 euroa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vesilaki (587/2011) 5 luku 5 §, 7 §, 9 §, 10 §, 11 § ja 12 §; 11 luku 2 §, 3 §, 5 §, 6 §, 7 §, 8 §, 14 § ja 23 §; 13 luku 1 §, 6 §, 7 § ja 9 §

Hallintolaki (434/2003) 31-36 ja 39 §:t;

Liite

Nurmijärven kunnan 10.1.2024 toimittama suurennettu ja muokattu kuva hakemussuunnitelman piirustuksesta

Täydennyksen 9.2.2023 liitekartta nro 2, suunnitelma nro 5727-63 8.11.2022, piirustuksen päivitys 1.2.2023

Täydennyksen 9.2.2023 liitekartta nro 1 hulevesien nykytilannekartta 9.2.2023

Lautakunnan jäsenille toimitetaan oheisaineistona seuraavat asiakirjat: Nurmijärven kunnan 16.11.2022 päivätty hakemus vesien johtamiseksi kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan nykyiseen laskuojaan ja edelleen Vantaanjokeen (liitteet nro 1-6); Nurmijärven kunnan hakemuksen täydennys 9.2.2023 (liitteet nro 1-7); Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikön lausunto 23.5.2023 hakemuksesta; kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan muistutus 25.7.2023 liitteineen; Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tarkastuskertomus 24.8.2023; Nurmijärven kunnan 16.8.2023 toimittamat yksityistiehen Y121 liittyvät toimituskartta 26.5.2001, toimituskirja 28.5.2001, kiinteistötietopalvelun karttaote 24.5.2023 ja kiinteistön 543-402-15-99 kiinteistörekisteriote 24.5.2023; Nurmijärven kunnan selitys 29.9.2023 liitteineen; Schenker Oy selitys 29.9.2023 liitteineen; Nurmijärven kunnan ja Schenker Oy:n 20.10.2023 selitysten täydennys; Schenker Oy mielipide 8.12.2023 ratkaisuesitykseen; Nurmijärven kunnan selitys 14.12.2023 ratkaisuesitykseen; Kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan selitys ratkaisuesitykseen; Nurmijärven kunnan 10.1.2024 omaehtoisen vastine sekä suurennettu ja muokattu kuva hakemussuunnitelman piirustuksesta; Kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan edustajan selvitys 16.1.2024 liitteineen

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Merkittiin tiedoksi, että jäsen Mika Heino poistui tämän pykälän käsittelyn aikana klo 18:59.

Valmistelija

  • Minna Karhunen, Ympäristötarkastaja, minna.karhunen@tuusula.fi
  • Sirpa Sorsa, ympäristötarkastaja, sirpa.sorsa@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Vaasan hallinto-oikeus on 6.6.2024 päivätyllä kirjeellään pyytänyt Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausuntoa valitukseen, joka koskee Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan tekemää päätöstä johtaa vettä toisen ojaan 12.3.2024 § 33. Lausunto pyydetään toimittamaan hallinto-oikeuteen viimeistään 30.8.2024. Lausunnossa pyydetään ilmoittamaan asian diaarinumero 491/2024.

Valituksenalainen päätös

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on päätöksellään 12.3.2024 § 33 antanut Nurmijärven kunnalle vesilain (587/2011) 5 luvun 9 §:n perusteella oikeuden asentaa vesien johtamiseen rumpu yksityistien Y121 ali kiinteistöille 543-895-2-1 ja 543-410-7-80 suunnitelmakarttapiirustuksen 8.11.2022 nro 5727-63 (piirustuksen päivitys 1.2.2023) mukaisesti, sekä johtaa hakemuksen mukaan vesiä edellä mainitun rummun kautta yksityistien Y121 tienvarsiojaa pitkin kiinteistön 543-410-7-80 läpi kulkevaan olemassa olevaan uomaan.

Valitus

Päätöksestä on 15.4.2024 tullut yksi valitus Vaasan hallinto-oikeuteen. Valituksessa vaaditaan, että Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätös kumotaan ja, että Nurmijärven kunnan hakemus vesien johtamiseksi hylätään ja että Nurmijärven kunta velvoitetaan korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut korkoineen. Valittaja vaatii myös, että Vaasan hallinto-oikeus järjestää alueella katselmuksen tilanteen selvittämiseksi.

Valittaja katsoo, että vesien johtamiselle tai ojittamiselle hakijan esittämällä tavalla ei ole vesilain mukaisia perusteita eikä päätös ole vesilain mukainen ja se on asemakaavan vastainen.

Valitus kokonaisuudessaan on nähtävillä lautakunnan kokouksen oheismateriaalina. Valituksessa olevia asioita on tuotu esiin alla valituksessa esiintyneiden aihealueiden mukaan.

Asemakaavasta

Valituksessa todetaan, että Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta ei ole ottanut päätöksessään mitään kantaa päättämiensä toimenpiteiden kaavan mukaisuuteen/vastaisuuteen valittajan väitteistä huolimatta.

Vesilaista

Valituksessa tuodaan esille, että päätös perustuu virheelliseen olettamaan siitä, että hakemuksessa esitetyn uuden rummun kautta vesi voitaisiin johtaa oikeanpuoleiseen (alikulkusillalta katsoen) tienvarsiojaan, jota ei ole olemassa. Uudesta rummusta vettä ei voida johtaa olemassa olevaan uomaan ilman uuden ojan rakentamista, vanhan metsäojan kunnostamista, puuston kaatoa ja pihalammen ylivuotoputken uusimista. Hakemuksessa esitetyt toimenpiteet edellyttävät vesilain 2 luvun 11.2 §:n mukaista ja/tai vesilain 3 luvun 2 §:n mukaista vesilupaa ja/tai vesilain 5 luvun 4 §:n mukaista ojitustoimitusta, koska kysymys on ojitusasiasta. Lisäksi toimenpiteillä on oltava vesilain 5 luvun 3 §:ssä tarkoittama lupaviranomaisen lupa, koska rummun rakentaminen, ojitus ja ojan käyttäminen voivat aiheuttaa ympäristönsuojelulain 5 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua pilaantumista vesialueella tai muuta haitallista vaikutusta vesistössä.

Viivytys- ja biosuodatusaltaasta

Valittaja katsoo, että muun muassa teollisuusalueelta ja valtatie 3:n alueelta tulevia hulevesiä ei voi johtaa hallitsemattomasti ilman puhdistusta ja viivytystä ensin valittajan kiinteistöille ja edelleen kiinteistöllä sijaitsevaan lampeen ja siitä edelleen Vantaanjokeen.

Ympäristötukisopimuksesta

Valittaja tuo esille myös Suomen metsäkeskuksen kanssa tehdyn ympäristötukisopimuksen, jossa hän on sitoutunut säilyttämään alueella metsien biologista monimuotoisuutta ja olemaan tekemättä alueella metsätalouden toimenpiteitä ilman metsäkeskuksen suostumusta. Ympäristölautakunnan päättämät toimenpiteet eivät tue metsän biologisen monimuotoisuuden säilyttämistä alueella.

Luontoselvityksestä ja ympäristövaikutusten selvittämisestä

Valituksessa todetaan, että uuden rummun rakentamisen ja hulevesien johtamisen ympäristövaikutuksia alueella ja erityisesti vaikutuksia metsään, lampeen ja noroihin, ei ole selvitetty. Valittaja katsoo myös, että hakijan esittämästä suunnitelmasta voi aiheutua ympäristönsuojelulain mukaista pilaantumista. Asiassa olisi tullut hakea lupaviranomaisen lupa ja päätös ojitustoimituksesta.

Valituksessa todetaan edelleen, että lammen vettä käytetään vadelmien kasteluvetenä ja että hulevedet ovat aiheuttaneet valittajan porakaivon käyttökelvottomuuden ja ongelmia viemäröitävän veden osalta, koska niiden imeyttämiseen rakennettu imeytyskenttä ei enää ime vettä.

Ympäristölautakunnan päätöksessä on ohitettu hulevesien suodatus- ja parantamistarve ennen vesistöön johtamista.

Rummun ja vesien johtamisen haittavaikutuksista

Valituksen mukaan valittajan metsälle on aiheutunut ja aiheutuu vahinkoja pitkäkestoisesta vettymisestä. Lisäksi valittajan porakaivoon on joutunut hulevesiä ja rakennuksen lattia on vaurioitunut ja pihapiirin kasvistoa on hävinnyt. Veden lisääntyminen ja lammen pinnan nousu ja veden koostumuksen muutoksen vaikuttavat lammen kasvistoon ja eläimistöön.

Valittaja on esittänyt vahingonkorvausvaatimuksen, koska hulevesien johtaminen hallitsemattomasti valittajan kiinteistölle on aiheuttanut merkittäviä ja osin peruuttamattomia vahinkoja ympäristölle, maapohjalle, metsälle ja rakennuksille, mutta vahingonaiheuttajat eivät ole korvanneet mitään syntyneistä vahingoista ja vahinkojen aiheuttaminen jatkuu.

Valituksen mukaan vaihtoehtoisen, kaavan mukaisen reitin (Elomäenkuja- Elomäentie-Vantaanjoki) haittavaikutukset ovat huomattavasti pienemmät kuin hakemuksessa esitetyt, koska siinä vaihtoehdossa vesiä johdettaisiin olemassa olevan kaavan mukaisesti.

Uudenmaan ELY-keskus on asiassa esteellinen

Valittaja katsoo, että Uudenmaan ELY-keskus on esteellinen lausumaan asiassa, koska se on asiaan osallinen ja valittaja on kohdistanut Suomen valtiolle vahingonkorvausvaatimuksen, joka on ohjattu Uudenmaan ELY-keskuksen hoidettavaksi.

Edunmenetyksestä ja kulujen korvaamisesta ja katselmuksesta

Valituksessa todetaan, että ympäristölautakunnan päätös siitä, että rummun rakentamisesta ja vesien johtamisoikeuden myöntämisestä ei aiheudu valittajalle korvattavaa edunmenetystä, ja sen perustelut ovat väärät. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on päätöksessään todennut, että sen toimivaltaan ei kuulu kuluvaatimusten käsittely. Päätöstä ei ole perusteltu ja se on tältä osin puutteellinen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa Vaasan hallinto-oikeudelle valituksesta (Dno 491/2024) seuraavan lausunnon:

 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta viittaa päätöksessä 12.3.2024 § 33 olleisiin perusteluihin ja toteaa, ettei valituksessa ole tuotu esille sellaisia asioita, joiden perusteella päätöstä tulisi muuttaa, joten valitus on kaikilta osiltaan hylättävä.

Perustelut valituksessa esitettyihin seikkoihin:

Asemakaavasta

Päätöksen perustelujen mukaisesti todetaan, että päätöksen mukainen rumpu yksityistien Y121 ali ja ojat eivät sijaitse asemakaava-alueella, joten niiden asemakaavan mukaisuutta ei ole tarkasteltu. Asemakaavamääräysten noudattamista valvoo kunnan rakennusvalvontaviranomainen.

Vesilaista

Ympäristötarkastajat ovat käyneet hakemuksen mukaisella alueella 29.6.2023 sekä 16.8.2023 ja todenneet, että rummun asennuskohdassa yksityistien Y121 itäpuolella on metsittynyt oja. Nurmijärven kunnan 10.1.2024 toimittaman vastineen liitteenä on myös kuva suurennetusta ja muokatusta hakemussuunnitelman piirustuksesta, jossa alueen nykyiset ojat on esitetty.    

Vesilain 5 luvun 5 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen käsittelee ojitusta koskevan erimielisyyden, joka ei edellytä lupaviranomaisen lupaa, tai jota ei käsitellä ojitustoimituksessa, ja joka aiheutuu:

1)      ojan tekemisestä toisen maalle tai toisen yksityistien poikki;

2)      ojan suunnan muuttamisesta;

3)      veden johtamisesta toisen maalla olevaan ojaan tai puroon; tai

4)      muusta vastaavasta syystä.

Vesilain 5 luvun 3 §:n mukaan ojituksella ja ojan käyttämisellä ja kunnossapidolla on oltava vesilain mukainen lupaviranomaisen lupa, jos se voi aiheuttaa ympäristönsuojelulain mukaista pilaantumista vesialueella tai jos se 3. luvun 2 §:n mukaisesti voi muuttaa vesistön asemaa, syvyyttä, vedenkorkeutta tai virtaamaa, rantaa tai vesiympäristön taikka pohjaveden laatua tai määrää, ja tämä muutos:

1) aiheuttaa tulvan vaaraa tai yleistä vedenvähyyttä;

2) aiheuttaa luonnon ja sen toiminnan vahingollista muuttumista taikka vesistön tai pohjavesiesiintymän tilan huononemista;

3) melkoisesti vähentää luonnon kauneutta, ympäristön viihtyisyyttä tai kulttuuriarvoja taikka vesistön soveltuvuutta virkistyskäyttöön;

4) aiheuttaa vaaraa terveydelle;

5) olennaisesti vähentää tärkeän tai muun vedenhankintakäyttöön soveltuvan pohjavesiesiintymän antoisuutta tai muutoin huonontaa sen käyttökelpoisuutta taikka muulla tavalla aiheuttaa vahinkoa tai haittaa vedenotolle tai veden käytölle talousvetenä;

6) aiheuttaa vahinkoa tai haittaa kalastukselle tai kalakannoille;

7) aiheuttaa vahinkoa tai haittaa vesiliikenteelle tai puutavaran uitolle;

8) vaarantaa puron uoman luonnontilan säilymisen; tai

9) muulla edellä mainittuun verrattavalla tavalla loukkaa yleistä etua.
 

Vesitaloushankkeella on lisäksi oltava lupaviranomaisen lupa, jos edellä tarkoitettu muutos aiheuttaa edunmenetystä toisen vesialueelle, kalastukselle, veden saannille, maalle, kiinteistölle tai muulle omaisuudelle. Lupaa ei kuitenkaan tarvita, jos edunmenetys aiheutuu ainoastaan yksityiselle edulle ja edunhaltija on antanut hankkeeseen kirjallisen suostumuksensa. (3. luku 2 §)

Lupaviranomaisen lupa tarvitaan myös:

1) sellaiseen noron tai ojan taikka sen vedenjuoksun muuttamiseen, josta aiheutuu vahinkoa toisen maalle, jos asianomainen ei ole antanut tähän suostumustaan eikä kyse ole vesilain 5 luvussa tarkoitetusta ojituksesta;

2) sellaiseen vesialueelle tehtävän rakennelman käyttöön, josta aiheutuu häiriötä toisen kiinteistön käytölle eikä asianomainen ole antanut tähän suostumustaan. (3. luku 2 §)
 

Lupa tarvitaan myös luvan saaneen vesitaloushankkeen muuttamiseen, jos muutos loukkaa edellä tarkoitetulla tavalla yleisiä tai yksityisiä etuja. (3. luku 2 §)

ELY-keskus (valtion valvontaviranomainen) valvoo aluehallintoviraston myöntämiä lupia ja myös arvioi luvanvaraisuutta. Tästä hakemuksesta, ja erityisesti noron luonnontilan vaarantamiskiellosta ja siitä edellyttääkö vesien johtaminen vesilain mukaista ojitustoimitusta tai vesilain 3 luvun 2 §:n mukaista lupaviranomaisen lupaa, on pyydetty Uudenmaan ELY-keskuksen lausunto, jonka mukaan lupaa ei tarvita. Uudenmaan ELY-keskus toteaa lausunnossaan 23.5.2023 luvantarpeesta muun muassa seuraavaa:

Mahdollinen lisääntynyt virtaama noron yläpuolisen ojituksen vuoksi ei aiheuta tarvetta hakea lupaa.

ELY-keskus katsoo, että tässä asiassa on kaksi osapuolta, kaava-alueelta johdettavat hulevedet joista vastaa kunta sekä maanomistaja, jonka maiden kautta vedet halutaan johtaa Vantaanjokeen. Ojituksella tarkoitetaan maan kuivattamista ja tässä kohtaa on enemmän kyse ojan käyttämisestä.

ELY-keskuksen näkemyksen mukaan ojan käyttämisestä ei aiheudu ympäristönsuojelulain 5 § 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua pilaantumista vesialueella tai vesilain 3 luvun 2 §:ssä tarkoitettuja seurauksia, joten vesien johtamiseen ojan kautta ei tarvita vesitalouslupaa.”

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on ottanut huomioon ELY-keskuksen lausunnon ja katsonut, ettei lupaviranomaisen luvalle ole ollut tarvetta.

Viivytys- ja biosuodatusaltaasta

Päätöksen perustelujen mukaisesti todetaan, että vesien johtamismäärät ja johdettavien vesien laatu on tutkittu ja tutkimustulosten mukaan vesien laatu on pinta-/hulevesille tavanomainen ja vesi soveltuu myös kasteluvedeksi.

Ympäristötukisopimuksesta, luontoselvityksestä ja ympäristövaikutusten selvittämisestä

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo Uudenmaan ELY-keskuksen lausuntoon viitaten, että päätöksen pohjaksi on saatu riittävät selvitykset. Luvantarpeesta on myös luontovaikutusten osalta esitetty perustelut vesilakia käsittelevässä kohdassa. ELY-keskuksen lausunnon perusteella lupaviranomaisen luvalle ei ole ollut tarvetta eikä kyse ole ojitusasiasta, joka voitaisiin osoittaa ojitustoimitukseen.

Uudenmaan ELY-keskus on asiassa esteellinen

Hallintolain 27 ja 28 pykälien mukaan esteellisyys kohdistuu henkilöön, virkamieheen, eikä koko organisaatioon. Hallintolain 29 §:n mukaan virkamies ratkaisee itse kysymyksen esteellisyydestään.

Rummun ja vesien johtamisen haittavaikutuksia sekä edunmenetyksestä ja kulujen korvaamisesta

Vesilain 5 luvun 10 §:n mukaista ojan sijoittamista toisen maalle ei ole päätöksessä käsitelty, koska kuten päätöksen perusteluissa todetaan, rummun asennuskohdassa yksityistien Y121 länsi- ja itäpuolella on jo olemassa avo-ojat, joten uusia tienvarsiojia ei tarvitse kaivaa. Tienvarsiojia tai valittajan kiinteistön läpi kulkevaa uomaa ei myöskään ole tarpeen laajentaa.

Päätöksen perusteluihin viitaten hakemuksen mukainen vesien johtamisreitti on luontainen vesien virtausreitti.

Muuta

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta ei ota kantaa muihin valituksessa esitettyihin asioihin, vaan viittaa ympäristölautakunnan päätöksen 12.3.2024 § 33 perusteluihin.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Vaasan hallinto-oikeus (vaasa.hao@oikeus.fi, saatteeseen viite Dno 491/2024)

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.