Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 13.8.2024

§ 78 Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025-2029, Keski-Uudenmaan ympäristökeskus

TUUDno-2024-1487

Valmistelija

  • Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Perustelut

Talousarvion laadintaohje ja talousarviokehys

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus käynnistää talousarvionsa valmistelun vuosittain maalis-huhtikuussa tavoitteena, että ympäristökeskuksen sopijakuntien edustajista koostuva ohjausryhmä ehtii käsitellä talousarvioluonnoksen toukokuun loppuun mennessä. Talousarvion aikainen valmistelu perustuu ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimukseen, jonka mukaan ympäristölautakunnan tekemästä talousarvioesityksestä kuullaan sopijakuntia, ennen kuin Tuusulan kunnanhallitus ja valtuusto käsittelevät sen.

Kunnanhallitus on 24.6.2024 § 243 päättänyt talousarvion valmistelusta ja kehyksestä vuodelle 2025. Ulkoisten toimintamenojen lisäykseksi (kunta ja vesihuoltoliikelaitos) esitetään talousarviokehyksessä nettona 12,4 milj. euroa (8,1 %) talousarvioon 2024 nähden. Vuoden 2025 toimintamenojen merkittävin kasvuun vaikuttava tekijä on TE-uudistus. Kunnan ja vesihuoltoliikelaitoksen menolisäykseen verrattuna ympäristökeskuksen menojen kasvu on maltillista, vain noin 3 % verrattuna vuoden 2024 talousarvioon.

Ympäristökeskuksen ohjausryhmä on käsitellyt talousarvioluonnosta kokouksessaan 16.5.2024. Ohjausryhmän kuntajäseniltä on pyydetty talousarvioluonnoksesta sopijakuntien epävirallisia lausuntoja kesäkuun loppuun mennessä. Kuntia pyydettiin erityisesti ottamaan kantaa kuntien yhteisen pysäköinninvalvonnan järjestämiseen.

Sopijakuntien epäviralliset kannanotot

Mäntsälän kunnan kannanotossa (20.6.2024) todetaan, että kaikki kustannusnousut tarvitsevat hyvät perustelut. Olisi eduksi, jos varsinaista talousarviota pystyisi vielä viilaamaan pienemmäksi. Mikäli pysäköinninvalvonta toteutuu, on siihen liittyvä lakimiehen osuus Mäntsälän osalta pieni.

Järvenpään kaupungin kannanotossa (26.6.2024) todetaan, ettei Järvenpää lähde mukaan pysäköinninvalvonnan keskittämiseen ympäristökeskukseen. Muutoin talousarvioon ei ollut huomautettavaa, vaan se näyttää hyvin valmistellulta.

Nurmijärven kunnan kannanotossa (27.6.2024) todetaan, että lakimiehen (50 %) palkkaamiseen löytyvät perustelut ympäristökeskuksen osaamisen kehittämisen ja kustannustehokkaan toiminnan suhteen. Lakimiehen palkkakustannukset eivät saa kuitenkaan lisätä kunnan maksuosuutta, vaan tuloja tulee lisätä työtä tehostamalla ja esimerkiksi taksoja vuosittain korottamalla. Mikäli lakiosaamiseen on käytetty konsulttiosaamista, on asiantuntijamäärärahojen väheneminen tulevaisuudessa huomioitava yhtenä perusteena uuden vakanssin palkkaamiselle.  Nurmijärven kunta ei ole valmis edistämään pysäköinninvalvontaa omalta osaltaan tai subventoimaan muiden osakaskuntien pysäköinninvalvonnan järjestämistä. Tilojen käytön osalta Nurmijärvi esittää harkittavaksi selvitystä, onko lisääntyneen etätyön osalta löydettävissä pitkältä aikaväliltä säästöjä toimitiloja supistamalla.

 Keravan kaupunki ei antanut kannanottoa, mutta kaupungin edustajien kanssa pidettiin palaveri palvelusopimuksesta ja talousarviosta 17.6.2024.

Tuusulan kunta ei antanut kannanottoa.

 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelualueen talousarvio 2025

Talousarvion mukaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintamenot kasvavat vuoden 2025 talousarvioesityksessä noin 3 % eli noin 170 000 euroa vuoden 2024 talousarvioon verrattuna. Sopijakuntien yhteistoimintakorvaukset kasvavat noin 3 % eli noin 130 000 euroa. Koska Järvenpää ilmoitti, ettei se lähde mukaan yhteiseen pysäköinninvalvontaan, sen valmistelu päättyy ympäristökeskuksessa myös Tuusulan ja Keravan osalta ja pysäköinninvalvonta poistettiin talousarviosta ja palvelusopimuksesta. Samoin poistettiin lakipalvelut, joita oli suunniteltu lisättäväksi ympäristökeskuksen hallinnon palveluvalikoimaan. 

Hallinnon palveluyksikkö

Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset hallinnon palveluyksikölle vuonna 2025 ovat 621 338 euroa, joka on noin 50 000 euroa enemmän kuin vuonna 2024. Kustannusten nousu johtuu mm. isäntäkunnan kustannusten kasvusta, vuokrankorotuksesta, joka toteutui jo vuoden 2024 alusta mutta jota ei huomioitu täysimääräisenä vuoden 2024 talousarviossa sekä työehtosopimusten mukaisista palkankorotuksista.

Ympäristövalvonnan palveluyksikkö

Ympäristövalvonnan vuoden 2025 talousarvioon on budjetoitu erilaisia lupa- ja valvontamaksuja 240 000 euroa. Maksutuloennustetta on pystytty nostamaan, sillä ympäristönsuojeluviranomaisen taksaa on korotettu ja maa-ainestaksan korottamista valmistellaan. Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset ympäristövalvonnan palveluyksikölle vuonna 2025 ovat 655 164 euroa. Lisäys vuoden 2024 talousarvioon on noin 5 000 euroa.

Ympäristönsuojelun palveluyksikkö 

Osa ympäristönsuojelun palveluyksikön palveluista toimii osittain ulkopuolisella rahoituksella. Hakemukset, kuluja aiheuttava toiminta ja maksutuotot osuvat usein eri kalenterivuosille, joten budjetointi vuositasolla sisältää epävarmuuksia mutta pidemmässä juoksussa toiminta on sopijakunnille edullisempaa kuin kokonaan omarahoituksella tapahtuva toiminta. 

Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset ympäristönsuojelun palveluyksikölle vuonna 2025 ovat 738 869 euroa mikä on noin 5 000 euroa enemmän kuin vuonna 2024.

Terveysvalvonnan palveluyksikkö

Ympäristökeskuksen vuoden 2025 talousarvioon on budjetoitu lupa- ja valvontapalveluista kertyviä maksutuloja terveysvalvonnan palveluyksikköön yhteensä 475 000 euroa. Maksutulojen määrää on nostettu korottamalla taksaa vuoden 2024 alusta alkaen. Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset terveysvalvonnan palveluyksikölle vuonna 2025 ovat 1 055 763 euroa. Muutos vuoden 2024 talousarvioon on noin 24 000 euroa. Korotus johtuu mm. terveysvalvonnalle jyvitettävän tilavuokrakustannuksen noususta ja työehtosopimusten mukaisista palkankorotuksista.

Eläinlääkintähuollon palveluyksikkö

Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset eläinlääkintähuollon palveluyksikölle vuonna 2025 ovat 893 644 euroa, mikä on noin 46 000 euroa enemmän kuin vuonna 2024. Kustannusten nousu johtuu mm. eläinlääkärivastaanoton vuokrakustannusten noususta vuonna 2024, mikä ei ollut tiedossa vuoden 2024 talousarviota laadittaessa.

 

Taloussuunnitelma 2025–2029

Pääministeri Orpon hallituksen ohjelmassa todetaan, ettei kuntien tehtäviä siirretä hyvinvointialueille hallituskauden aikana. Sen vuoksi myöskään Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ei varaudu pidemmän aikavälin taloussuunnitelmassa toimintojen siirtämiseen.

Ympäristö- ja terveydensuojeluviranomaisen taksaa on korotettu vuoden 2024 alusta ja eläinlääkintähuollon maksuja on korotettu vuonna 2023 ja 2024. Maa-ainestaksaa korotetaan loppuvuodesta 2024 siten että se vaikuttaa tuloihin viimeistään vuodesta 2025 alkaen. Taksojen tulee perustua omakustannushintaan. Mikäli kustannusten nousu jatkuu, varaudutaan myös uusiin taksojen korotuksiin.

Tarkastelukaudella tulossa olevien eläköitymisten suhteen tarkastellaan tapauskohtaisesti töiden järjestelymahdollisuuksia ja vakanssien täyttämisen tarvetta säilyttäen kuitenkin hyvä palvelutaso ja hyvät työskentelyedellytykset. 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • omalta osaltaan hyväksyä luonnoksen Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvioksi vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2029
  • pyytää talousarvio- ja taloussuunnitelmaluonnoksista Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakuntien lausunnot
  • ehdottaa Tuusulan kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2029 ottamalla huomioon ympäristökeskuksen sopijakuntien niistä antamat lausunnot.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Lausuntopyyntö: Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakunnat, tiedoksi: Kuuma-johtokunta ja Tuusulan kunnan talouspalvelut

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.