Perustelut
Helsingin seudun liikenne (HSL) -kuntayhtymän joukkoliikenteen matkalippujärjestelmän mukaisten lipputuotteiden myynnin aloittaminen ja HSL:n joukkoliikennejärjestelmää koskevan neuvonnan aloittaminen Tuusulan kunnan toimesta vuoden 2018 alusta edellyttää HSL:n ja kunnan välisen sopimuksen laatimista myynti- ja neuvontapalveluista Helsingin seudun matkalippujärjestelmässä.
Laki pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistyöstä määrää, että pääkaupunkiseudun kuntien on hoidettava yhteistoiminnassa liikennejärjestelmän ja joukkoliikenteen suunnittelu, joukkoliikenteen liikennepalveluiden suunnittelu ja hankinta sekä joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmästä sekä taksoista päättäminen. Tehtäviä hoitaa kuntayhtymä. (Laki 829/6.11.2009)
HSL on perustettu hoitamaan laissa säädettyjä tehtäviä. HSL:n ja sen jäsenkuntien välisessä perussopimuksessa lakisääteiset tehtävät on laajennettu koskemaan kaikkien HSL:n jäsenkuntien aluetta.
Sopimus myynti- ja neuvontapalveluista Helsingin seudun matkalippujärjestelmässä täydentää perussopimusta. Matkalippujen myyntiä ja joukkoliikenteen neuvontapalveluita koskevassa sopimuksessa sovitaan osapuolten yhteistyöstä ja vastuista seudun matkalippujärjestelmään liittyvissä tehtävissä.
HSL tekee samansisältöiset sopimukset kunkin jäsenkunnan kanssa, joka järjestää kuntalaisilleen tämän sopimuksen mukaisen matkakortin palvelupisteen. Liitteessä 1 on luettelo kaikista HSL:n ja sen jäsenkuntien palvelupisteistä. Jäsenkunta ilmoittaa muutoksista HSL:lle, minkä jälkeen HSL päivittää liitteen.
Sopimus myynti- ja neuvontapalveluista koskee seuraavia matkalippujärjestelmään liittyviä asioita:
- lipunmyynnin järjestäminen HSL-alueella
- matkakortin palvelupisteen tehtävät
- palvelupisteen henkilökunnan koulutus
- myyntijärjestelmän rajapinnat, omistusoikeus ja vastuut
- laskutus, palkkiot ja korvaukset
- tietosuoja ja asiakasrekisteri
- vastuu palvelun puutteista ja virheistä sekä vahingonkorvaus.
Sopimukseen liittyy joukko liitteitä, joissa käsitellään sopimukseen liittyen mm. myynti- ja neuvontapalvelusta maksettavat palkkiot, myyntijärjestelmän rajapinnat ja vastuut sekä yhdyshenkilöt ja seurantaryhmä.
Kuntakehityksen ja tekniikan toimiala on päättänyt aloittaa HSL-lipunmyynnin ja joukkoliikenneneuvonnan ns. pop-up -myyntipisteessä Hyrylän kirjaston tiloissa. Valmistelua tehdään siten, että toiminta voisi alkaa 2.1.2018. Pop-up -vaiheen jälkeen lipunmyynti ja neuvonta on tavoitteena sisällyttää kunnan yhteispalvelupisteen asiakaspalvelutehtäviin vuoden 2018 aikana, mikäli yhteispalvelupiste perustetaan.
Joukkoliikenneyksikkö esittää, että liitteenä oleva sopimusmalli hyväksytään, sille valtuutetaan allekirjoitettajat kunnan puolesta ja valitut viranhaltijat valtuutetaan hyväksymään sopimustekstiin ja liitteisiin tarvittavat teknisluontoiset muutokset vielä ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Ehdotus
Esittelijä
-
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että
KUNNANHALLITUS päättää
- hyväksyä HSL:n ja Tuusulan kunnan välisen sopimuksen myynti- ja neuvontapalveluista Helsingin seudun matkalippujärjestelmässä
- valtuuttaa kansliapäällikön ja kunnansihteerin allekirjoittamaan sopimuksen ja hyväksymään teknisluonteiset muutokset sopimukseen ja sen liitteisiin ennen sopimuksen allekirjoittamista
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.