Kunnanhallitus, kokous 26.2.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 69 Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan jäsenten valinta ja lautakunnan asettaminen, lausunto HHO:een tehtyyn valitukseen valtuuston päätöksestä 11.12.2017 § 231

TUUDno-2017-561

Valmistelija

  • Tuula Hyttinen

Perustelut

Tuusulan puolesta ry ja Jussi Salonen ovat valittaneet Helsingin hallinto-oikeuteen Tuusulan kunnanvaltuuston 11.12.2017 § 231 tekemästä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan valintaa koskevasta päätöksestä.

Valituksessa vaaditaan päätöksen kumoamista ja asian palauttamista uudelleen päätettäväksi lautakunnan jäsenten valitsemiseksi. Lisäksi vaaditaan, että asiaa uudelleen päätettäessä noudatetaan kuntalain 58 §:n 3 momentin määräystä kuntayhtymän muiden kuin 1 momentissa tarkoitettujen toimielinten kokoonpanosta ja Kuntaliiton yleiskirjeen 12/2017 ohjeita kuntayhtymän toimielinten valinnasta. Valituksessa vaaditaan myös, että päätöstä tehtäessä käsitellään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakunnissa toimivista sitoutumattomista valitsijalistoista ja yhteislistoista ensisijaisesti yhtenä ryhmänä Järvenpää Plus, Tuusulan puolesta yhteislista ja Mäntsälän puolesta, ja ryhmän saamat äänet lasketaan yhteen laskettaessa puolueille ja muille ryhmille tulevien paikkojen määriä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa, ja toissijaisesti Järvenpää Plus ja Tuusulan puolesta yhteislista käsitellään yhtenä ryhmänä, ja ryhmän saamat äänet lasketaan yhteen laskettaessa puolueille ja muille ryhmille tulevien paikkojen määriä ko. lautakunnassa.

Hallinto-oikeus pyytää kunnanhallitusta hankkimaan 12.3.2018 mennessä kunnanvaltuuston lausunnon em. valituksen johdosta. Samalla kunnanhallitukselle varataan kunnan puhevallan käyttäjänä tilaisuus antaa selityksensä asiassa. Tuusulan hallintosäännön 5 luvun 24 §:n mukaan kunnanhallitus antaa lausunnon tai selityksen valtuuston päätöksestä tehdystä valituksesta, jos kunnanhallitus katsoo, ettei valtuuston päätöstä ole valituksessa esitetyillä perusteilla kumottava. Lausunnon antaminen kuuluu näin ollen kunnanhallituksen toimivaltaan.

Tuusulan kunnan lausunto

Tuusulan kunta on vuodesta 2009 lukien vastuukuntana (aiemmin isäntäkunta) hoitanut Järvenpään ja Keravan kaupungeille sekä Mäntsälän ja Tuusulan kunnille ja vuodesta 2013 lukien myös Nurmijärven kunnalle kuuluvat lakisääteiset ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon viranomaistehtävät ja muut yhteistoimintasopimuksessa sovitut tehtävät. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on em. kuntien kuntalain 51 §:n mukainen yhteinen ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon toimielin.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen ja Tuusulan hallintosäännön 2 luvun 9 §:n mukaan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on 15 jäsentä. Kukin ympäristökeskuksen sopijakunta valitsee lautakuntaan kolme jäsentä ja näiden henkilökohtaiset varajäsenet. Lautakunnan puheenjohtajuus määräytyy ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Valtuusto vahvistaa lautakunnan jäsenten ja varajäsenten sekä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valinnan. Yhteistoimintasopimuksen 4.5-kohdan mukaan ympäristölautakunnan puheenjohtajuus ja varapuheenjohtajuus kiertävät kahden vuoden välein kuntakohtaisesti kuntien asukasluvun mukaisessa suuruusjärjestyksessä siten, että nimeämisvuorossa asukasluvultaan suurin kunta nimeää puheenjohtajan ja toisiksi suurin kunta varapuheenjohtajan. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan puheenjohtajakierron mukaisesti Nurmijärvi nimesi lautakunnan puheenjohtajan ja Järvenpää varapuheenjohtajan kaudelle 1.6.2017–31.5.2019. Järvenpää nimeää puolestaan lautakunnan puheenjohtajan ja Tuusula varapuheenjohtajan kaudelle 1.6.2019–31.5.2021.

Valituksen alaisessa päätöksessä ei ole kysymys kuntayhtymän toimielimestä, minkä valintaa koskevaan kuntalain säännökseen valituksessa viitataan, vaan kyseessä on kuntalain 51 §:n mukainen kuntien sopimukseen perustuva yhteinen toimielin. Ko. toimielimen valintaan sovellettavaan näin ollen kuntalain 77 §:ää (vaalikelpoisuus kuntien yhteiseen toimielimeen), ei kuntalain 58 §:ää (kuntayhtymän toimielimet), joka edellyttää poliittisen suhteellisuuden huomioon ottamista. Kuntalain 77 §:n mukaan kuntien yhteisessä toimielimessä, josta säädetään kuntalain 51 §:ssä, jäseninä voivat olla asianomaisten kuntien vastaavaan toimielimeen vaalikelpoiset henkilöt. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan jäsenten vaalikelpoisuus määräytyy siis vaalikelpoisuutta lautakuntiin koskevan kuntalain 74.1 §:n mukaan, mitä säännöstä valinnassa on noudatettu.

Vaalien valmistelutoimikunta, johon valituksessa viitataan, on nimetty valmistelemaan Uudenmaan liiton maakuntavaltuuston ja maakuntahallituksen valintaa, joskin toimikunnalle on voitu asettaa myös muita tehtäviä. Käytännön syistä puolueiden/äänestäjäryhmien edustajanpaikat myös Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on sovittu em. valmistelutoimikunnassa.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on asetettu Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimusta ja Tuusulan hallintosääntöä sekä kuntalain ja tasa-arvolain säännöksiä noudattaen. Koska valituksenalainen päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutenkaan lainvastainen, tulee valitus perusteettomana hylätä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • antaa Helsingin hallinto-oikeudelle edellä perusteluosassa olevan lausunnon
  • todeta, että Tuusulan puolesta ry:n ja Jussi Salosen tekemä valitus tulee perusteettomana hylätä
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

____________

Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun Kari Friman Veikko Seunan kannattamana teki seuraavan palautusesityksen:

"Ehdotamme asian palauttamista uudelleen valmisteluun siten, että

  1. vastauksessa otetaan huomioon, että Uudenmaan liiton v 2016 nimeämälle vaalien valmistelutoimikunnalle on annettu tehtäväksi myös kuntayhtymien, ylikunnallisten toimielinten ja Kuntalain §51:n mukaisten yhteisten toimielinten poliittisen suhteellisuuden varmistaminen jakamalla kyseisten toimielinten jäsenpaikat niiden toimialueella toimivien ryhmien kannatuksen suhteellisuus huomioiden. Keski-Uudenmaan Ympäristölautakunnan osalta tämä ei ole toteutunut kyseisen vuonna 2016 nimetyn vaalien valmistelutoimikunnan toiminnassa.
  2. vastauksessa todetaan Kuntavaalien 2012 yhteydessä Uudenmaan Liiton nimeämän vaalien valmistelutoimikunnan toteuttaneen silloin voimassa olleen Kuntalain vastaavan pykälän määräämää poliittista suhteellisuutta toimielimen toiminta-alueella, jolloin Tuusulan puolesta ry sai edustajan Keski-Uudenmaan ympäristölautakuntaan.
  3. vastauksessa todetaan Kuntalain 8 luvun koskevan kuntien yhteistoimintaa ja siinä 58 pykälän 3 momentissa säädetty poliittisen suhteellisuuden huomioon ottaminen koskee myös tässä samassa Kuntalain 8 luvun 51 pykälän mukaisia kuntien yhteisiä toimielimiä.
  4. että näin ollen on todettava valituksenalaisen päätöksen syntyneen vastoin Kuntalain säännöksiä ja että näin ollen valitus tulee hyväksyä."

Koska oli tehty kannatettu palautusesitys, puheenjohtaja totesi, että asian palauttaminen tai käsittely tässä kokouksessa on ratkaistava äänestämällä. Äänestysesitykseksi hyväksyttiin puheenjohtajan esitys, jonka mukaan ne, jotka kannattavat asian käsittelyä tässä kokouksessa, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi, äänestävät "ei". Suoritetussa äänestyksessä annettiin  10 jaa-ääntä (Huusko, Mäensivu, Mäki-Kuhna, Mattila, Peltonen, Rosenqvist, Salmi, Sipiläinen, Tamminen ja Lindberg) ja 2 ei-ääntä (Friman ja Seuna). Salonen oli poissa. Puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen päättäneen käsitellä asian tässä kokouksessa.

Tämän jälkeen Kari Friman Veikko Seunan kannattamana esitti, että kunnanhallitus antaa edellä mainitun palautusesityksen mukaisen lausunnon.

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, puheenjohtaja totesi, että asia on ratkaistava äänestämällä. Äänestysesitykseksi hyväksyttiin puheenjohtajan esitys, jonka mukaan ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Frimanin tekemää muutosesitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa äänestyksessä annettiin  9 jaa-ääntä (Huusko, Mäensivu, Mäki-Kuhna, Mattila, Peltonen, Salmi, Sipiläinen, Tamminen ja Lindberg) ja 3 ei-ääntä (Friman, Seuna ja Rosenqvist). Salonen oli poissa.

Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi äänin 9-3, 1 poissa.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • antaa Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon: 

Tuusulan kunta on vuodesta 2009 lukien vastuukuntana (aiemmin isäntäkunta) hoitanut Järvenpään ja Keravan kaupungeille sekä Mäntsälän ja Tuusulan kunnille ja vuodesta 2013 lukien myös Nurmijärven kunnalle kuuluvat lakisääteiset ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon viranomaistehtävät ja muut yhteistoimintasopimuksessa sovitut tehtävät. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on em. kuntien kuntalain 51 §:n mukainen yhteinen ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon toimielin.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen ja Tuusulan hallintosäännön 2 luvun 9 §:n mukaan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on 15 jäsentä. Kukin ympäristökeskuksen sopijakunta valitsee lautakuntaan kolme jäsentä ja näiden henkilökohtaiset varajäsenet. Lautakunnan puheenjohtajuus määräytyy ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Valtuusto vahvistaa lautakunnan jäsenten ja varajäsenten sekä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valinnan. Yhteistoimintasopimuksen 4.5-kohdan mukaan ympäristölautakunnan puheenjohtajuus ja varapuheenjohtajuus kiertävät kahden vuoden välein kuntakohtaisesti kuntien asukasluvun mukaisessa suuruusjärjestyksessä siten, että nimeämisvuorossa asukasluvultaan suurin kunta nimeää puheenjohtajan ja toisiksi suurin kunta varapuheenjohtajan. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan puheenjohtajakierron mukaisesti Nurmijärvi nimesi lautakunnan puheenjohtajan ja Järvenpää varapuheenjohtajan kaudelle 1.6.2017–31.5.2019. Järvenpää nimeää puolestaan lautakunnan puheenjohtajan ja Tuusula varapuheenjohtajan kaudelle 1.6.2019–31.5.2021.

Valituksen alaisessa päätöksessä ei ole kysymys kuntayhtymän toimielimestä, minkä valintaa koskevaan kuntalain säännökseen valituksessa viitataan, vaan kyseessä on kuntalain 51 §:n mukainen kuntien sopimukseen perustuva yhteinen toimielin. Ko. toimielimen valintaan sovellettavaan näin ollen kuntalain 77 §:ää (vaalikelpoisuus kuntien yhteiseen toimielimeen), ei kuntalain 58 §:ää (kuntayhtymän toimielimet), joka edellyttää poliittisen suhteellisuuden huomioon ottamista. Kuntalain 77 §:n mukaan kuntien yhteisessä toimielimessä, josta säädetään kuntalain 51 §:ssä, jäseninä voivat olla asianomaisten kuntien vastaavaan toimielimeen vaalikelpoiset henkilöt. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan jäsenten vaalikelpoisuus määräytyy siis vaalikelpoisuutta lautakuntiin koskevan kuntalain 74.1 §:n mukaan, mitä säännöstä valinnassa on noudatettu.

Vaalien valmistelutoimikunta, johon valituksessa viitataan, on nimetty valmistelemaan Uudenmaan liiton maakuntavaltuuston ja maakuntahallituksen valintaa, joskin toimikunnalle on voitu asettaa myös muita tehtäviä. Käytännön syistä puolueiden/äänestäjäryhmien edustajanpaikat myös Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on sovittu em. valmistelutoimikunnassa.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on asetettu Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimusta ja Tuusulan hallintosääntöä sekä kuntalain ja tasa-arvolain säännöksiä noudattaen. Koska valituksenalainen päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutenkaan lainvastainen, tulee valitus perusteettomana hylätä.

  • todeta, että Tuusulan puolesta ry:n ja Jussi Salosen tekemä valitus tulee perusteettomana hylätä
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

Kari Friman ja Veikko Seuna ilmoittivat päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen:

" Tuusulan kunnanhallituksen olisi pitänyt antaa seuraava vastaus Helsingin hallinto-oikeudelle: 

  1. Uudenmaan liiton v. 2016 nimeämälle vaalien valmistelutoimikunnalle on annettu tehtäväksi myös kuntayhtymien, ylikunnallisten toimielinten ja Kuntalain §51:n mukaisten yhteisten toimielinten poliittisen suhteellisuuden varmistaminen jakamalla kyseisten toimielinten jäsenpaikat niiden toimialueella toimivien ryhmien kannatuksen suhteellisuus huomioiden. Keski-Uudenmaan Ympäristölautakunnan osalta tämä ei ole toteutunut kyseisen vuonna 2016 nimetyn vaalien valmistelutoimikunnan toiminnassa.
  2. Kuntavaalien 2012 yhteydessä Uudenmaan Liiton nimeämä vaalien valmistelutoimikunta on toteuttanut silloin voimassa olleen Kuntalain vastaavan pykälän määräämää poliittista suhteellisuutta toimielimen toiminta-alueella, jolloin Tuusulan puolesta ry sai edustajan Keski-Uudenmaan ympäristölautakuntaan.
  3. Kuntalain 8 luvun koskevan kuntien yhteistoimintaa ja siinä 58 pykälän 3 momentissa säädetty poliittisen suhteellisuuden huomioon ottaminen koskee myös tässä samassa Kuntalain 8 luvun 51 pykälän mukaisia kuntien yhteisiä toimielimiä.
  4. Näin ollen olisi pitänyt todeta valituksenalaisen päätöksen syntyneen vastoin Kuntalain säännöksiä ja että näin ollen valitus tulee hyväksyä"

Jussi Salonen ja Kati Lepojärvi ilmoittivat olevansa esteellisiä (Salonen asianosainen ja Lepojärvi yhteisöjäävi) ja poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi.

Esteellisyys

  • Jussi Salonen ja Kati Lepojärvi

Tiedoksi

Helsingin hallinto-oikeus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.