Kunnanhallitus, kokous 18.6.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 237 Finavia Oyj, Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristölupa ja meluntorjunnan toimintasuunnitelma

TUUDno-2017-486

Valmistelija

  • Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö
Finavia Oyj viimeisteli Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöluvan sekä ympäristömeludirektiivin velvoittaman lentokonemelun hallintasuunnitelman vuoden 2017 alussa.

Finavia Oyj (myöhem. Finavia) pyytää 8.5.2018 päivätyllä kirjeellä Tuusulan kunnan lausuntoa melunhallintasuunnitelmasta sekä arvioimaan samalla muun melunhallintaan liittyvän aineiston sisällön ja esittämistavan kehittämistä. Lisäksi Finavia toivoo erilaisia uusia ehdotuksia viestinnän ja osallistuttamisen parantamiseksi. Finavian tavoitteena on, että melunhallintasuunnitelma palvelisi mahdollisimman kattavasti viranomaisten tarpeita ja samalla toimisi selkeänä tietopakettina, joka vastaisi useimpiin asukkaiden ja muiden lentoliikenteestä kiinnostuneiden kysymyksiin.

Mahdollinen lausunto voidaan toimittaa Finavialle lisäajan puitteissa 21.6.2018 mennessä.

Asia
Lausuntopyynnön materiaali käsittää ”Helsinki-Vantaan lentoasema, lentokonemelun hallintasuunnitelma, Finavia Oyj 10.2.2017” –nimisen 50 sivuisen julkaisun, Helsinki-Vantaan lentokonemelun hallinnasta kertovat nettisivut, lentoliikennettä ja lentokonemelua koskevat Finavian videot sekä lentoliikenteen reitti- ja melunmittaustiedot internetpalvelussa. 

Finavian johdantotekstiä lausuntopyyntöön:

Helsinki-Vantaan lentoaseman merkitys Suomen talouselämälle ja koko yhteiskunnalle on hyvin suuri. Lentoaseman toiminnan kehittymisellä turvataan vientiteollisuuden, matkailun ja muun elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Lentoasema tarjoaa koko valtakunnalle ja erityisesti Uudenmaan seudulle merkittävää yleistä etua. Lentoliikenne ja sen palvelut edustavat jopa 3,5 % Suomen kansantuotteesta ja pelkästään Helsinki-Vantaan lentoasemaan liittyviä työpaikkoja on noin 20 000.

Finavian toteuttamaa lentokonemelun hallintaa kritisoidaan ajoittain asukkaiden ja sidosryhmien toimesta. Finavia kuitenkin katsoo, että lentoaseman melunhallinnan kokonaiskuva on nykyisellä tavalla toteutettuna olosuhteisiin ja toimintaympäristöön nähden erittäin hyvin optimoitu. Liikenteen ohjauksen ja melunhallinnan suuret linjat ovat Helsinki-Vantaan lentoasemalla vakiintuneet ja ne ottavat huomioon nykyisen ja tulevan suunnitellun maankäytön eri suunnissa Uusimaata. Kokonaisuus on tasapainoinen kompromissi lentoturvallisuuden, melunhallinnan ja lentoliikenteen sujuvuuden kannalta.

Viestintä on tärkeää lentoliikenteen kansantaloudellisen merkityksen hahmottamiseksi sekä lentoliikenteen aiheuttamien vaikutusten, kuten lentokonemelun esiintymisen ja kehittymisen ymmärtämiseksi. Finavia on laatinut runsaasti tähän liittyvää aineistoa, kuten melunhallintasuunnitelman.

Helsinki-Vantaan lentomelun hallintasuunnitelma, viestintä ja vuorovaikutus
Helsinki-Vantaan lentoasema, lentokonemelun hallintasuunnitelma, Finavia Oyj 10.2.2017” –niminen 50 sivuinen julkaisu on seikkaperäinen esitys lentomelun hallinnasta Helsinki-Vantaa lentoasemalla. Julkaisu sisältää myös tiivistelmän ja Finavian melunhallintatoimenpiteet pähkinänkuoressa. Julkaisussa on runsaasti kuvitusta, taulukoita, karttoja ja havainnekuvia. Lentokonemelun hallintamenetelmiä esitellään julkaisun puolenvälin jälkeen ja tähän osioon sisältyy myös maankäytön suunnittelu ja sen toteuttaminen. Sen todetaan olevan kuntien vastuulla. Melunhallinnan toimenpiteistä on oma tiivistelmä. Melunhallinnan pääperiaate on, että lentokonemelualueella asuu mahdollisimman vähän ihmisiä.

Helsinki-Vantaan lentoaseman lentokonemelun hallinnasta on oma nettisivunsa sekä lentoliikennettä ja lentokonemelua koskevat Finavian videot youtube -sivustolla. Reaaliaikaista lentoliikennettä reitti- ja melunmittaustietoineen voi seurata erillisessä webtrak -internetpalvelussa.

Liikenne- ja viestintäministeriön koolle kutsumassa ja Trafin vetämässä Helsinki-Vantaan melunhallinnan yhteistyöryhmässä seurataan vuosittain melutilannetta ja siinä tapahtuvia muutoksia. Vuorovaikutus meluasioissa kunnan ja Finavian välillä on lähinnä perustunut viime vuosina siihen, että kunnalla on edustaja melunhallinnan yhteistyöryhmässä. 

Finavia on lähettänyt vuosittain kuntaan tiedoksi lentoasemaan liittyviä raportteja ml. lentokonemelun hallintasuunnitelman. Kunta on antanut lausuntoja erilaisista Finavian hakemuksista, kuten lentoaseman ympäristölupahakemuksesta ja ilmailulain mukaisten lentomelua koske toimintarajoitusten asettamisesta. Finavia puolestaan on lausunut kunnan uusista kaavahankkeista. Vuorovaikutukseksi voitaneen lukea myös osapuolten keskinäiset valitukset kunnan kaavoista ja lentoaseman ympäristöluvasta ja ilmailulain mukaisten lentomelua koske toimintarajoitusten asettamisesta. Kunnan puolelta valitustarve on johtunut siitä, että Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöluvan mukaiset melukäyrät ovat poikenneet ja osin laajentuneet maakuntakaavan mukaisista melukäyristä.

Kunnanhallituksen lausunto 

Finavian julkaisussaan ”Helsinki-Vantaan lentoasema, lentokonemelun hallintasuunnitelma, Finavia Oyj 10.2.2017” tarjoama tieto lentokonemelun hallinnasta on varsin monipuolista, kattavaa ja havainnollista. 

Lentokoneiden liikkeet osoittava webtrak -palvelu on mielenkiintoinen ja havainnollistava ja käytännön kokemus on osoittanut, että se on auttanut myös luvanhakijoita ja asunnonostajia hahmottamaan alueella olevaa lentoliikennettä. Myös Finavian ympäristövastuuta melun osalta käsittelevä sivusto on luettavissa ja ymmärrettävissä oleva kokonaisuus.

Edellä mainituista myönteisiksi katsottavista viestinnän keinoista huolimatta, on kuitenkin seikkoja, joissa olisi myös kehittämisen varaa. Esim. lentokonemelun hallintasuunnitelma sisältää runsaasti tietoa ja vaatii sulattelua, jotta sen ymmärtäisi kunnolla. Kunnanhallitus esittää seuraavia parannusehdotuksia:

  • Lentokonemelusta ja melun hallinnasta tehtäisiin huomattavasti lyhyempi tiivistelmä/tietoisku tai vaikka teemakohtaisia tietopaketteja kuntalaisille, yrittäjille, maanomistajille sekä kunnan henkilökunnan käyttöön. Tiivistelmien tulisi olla helposti sisäistettäviä, havainnollisia ja keskittyä vain oleelliseen asiasisältöön. Pituudeltaan tiivistelmä voisi olla esim. yhdestä kahteen sivua A4-paperikoossa.
  • Asukkailta ja luvanhakijoilta saadun palautteen mukaan melunhallintaa kuvaavat kartat ovat osin hankalasti luettavat, koska alueen maankäyttöä on kuvattu niissä varsin niukasti ja ihmisten on siksi hankala sijoittaa mm. omaa asumustaan kartalle. Lentomelukäyrät voitaisiinkin ehkä esittää nykymallin lisäksi myös erilaisia taustakarttoja käyttäen tai mahdollisesti avata ne karttarajapinnalle verkkoon. Kokonaisuuden hahmottamisen kannalta nykyiset kartat sen sijaan toimivat hyvin.

Lisäksi kunnanhallitus toteaa, että:

  • Johdonmukaisen maankäytönsuunnittelun kannalta on tärkeää, että lentomelu huomioidaan ajoissa jo seututasolla niin, että kuntien pitkän aikavälin maankäyttötarpeet sovitetaan yhteen lentomeluennusteen jatkuvasti päivittyvän luonteen kanssa. Tuusula katsoo, että jatkossakin lentokonemelukäyrät tulisi esittää maakuntakaavassa, jotta kuntalaiset, yrittäjät, maanomistajat ja kunnan henkilökunta voivat varautua melualueisiin ja olla niistä ennakollisesti selvillä. Muuten asian hallinta voi olla huomattavasti hankalampaa, mikäli se jätetään yksin kuntakaavoituksen varaan. Kunnilla on myös vaihtelevia käytäntöjä lentomelun huomioimisessa maankäytönsuunnittelussa ja lupien myöntämisessä, vaikka käytäntöjen tulisi olla yhteismitalliset kunnasta riippumatta. Käytäntöjen yhdenmukaistamiseen tarvitaan niin kuntayhteistyötä kuin aktiivista vuoropuhelua Finavian sekä maakuntaliiton kanssa. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi lausuntopyynnön materiaaleineen
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Finavialle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kunnanhallitus

  • päätti tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

 

Tiedoksi

Finavia, kaavoitus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.