Kunnanhallitus, kokous 18.6.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 240 Kuljetuspalveluun liittyvän matkojen välitys- ja laskutuspalvelusopimuksen täydentäminen, Lähitaksi Oy ja Tuusulan kunta

TUUDno-2018-884

Valmistelija

  • Sari Juhila, sari.juhila@luottamus.tuusula.fi

Perustelut

Taustaa
Laki liikenteen palveluista (320/20017) tulee voimaan 1.7.2018. Kuntien järjestämien kuljetusten kannalta merkittävimmät muutokset henkilöliikenteessä ovat määrähinnoittelun, asemapaikkasidonnaisuuden ja lupien määräsääntelyn poisto. Käytännössä tämä tarkoittaa taksiliikenteen vapautumista kilpailulle.

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kunnat ovat ostaneet kuljetuspalvelun välitys- ja laskutuspalvelun Lähitaksi Oy:ltä kukin omalla hankintasopimuksellaan. Liikennöinnin on aiemmin kilpailuttanut ainoastaan Nurmijärven kunta. Nurmijärvellä on kuljetuksesta sopimus Lähitaksi Oy:n, Nurmijärven Taksit Oy:n, M.B. Liikenne Oy:n ja Taksikuljetus Oy:n kanssa. Muut kunnat ovat noudattaneet kyytien hinnoittelussa Valtioneuvoston vuosittain vahvistamaa taksitaksaa.

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä on virkamiestyönä selvittänyt kuljetuspalvelun järjestämisen erilaisia vaihtoehtoja. Kuljetuspalvelun järjestämisestä ei kuntayhtymässä tai missään kunnassa ole vielä tehty poliittisia päätöksiä. Kuntayhtymä on osallistunut Helsingin koordinoimaan matkapalvelukeskustoiminnan ja yhteisen liikennöinnin hankinnan järjestämisen selvitykseen yhdessä Vantaan, Kauniaisten, Porvoon ja Keravan kaupunkien sekä Kirkkonummen ja Sipoon kuntien kanssa. Helsingin valmistelema kilpailutus on viivästynyt suunnitellusta aikataulusta ja tämän hetken tiedon mukaan Helsinki on päätynyt odottamaan Espoon ja Vantaan ratkaisuja mahdollisen yhteisen hankinnan toteuttamisesta.
Helsingin koordinoiman yhteistyömallin vaihtoehtona on kuntayhtymän oma toimintamalli, jossa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä järjestäisi matkapalvelutoimintansa itse tai kilpailuttaisi palvelut markkinoilta.

Nykyisen sopimuksen täydentäminen

Uuden liikennepalvelulain mukanaan tuomat toimintaympäristön muutokset huomioon ottavan kuljetuspalveluhankinnan kilpailuttaminen on viivästynyt.

Uudenmaan yhteistyömallissa aikataulu on riippuvainen kuntien päätöksentekoaikataulusta ja yhteistyöhön sitoutuneiden osapuolten määrästä. Yhteistyömallin osalta voidaan siten pitää realistisena, että uudet hankintasopimukset tulisivat voimaan aikaisintaan alkuvuonna 2019.

Oman toimintamallin luominen ja käynnistäminen tai oman hankinnan valmistelu vie paljon aikaa, koska kyseessä on aiemmin kilpailuttamaton palvelu tilanteessa, jossa koko toimintaympäristö on voimakkaassa muutoksessa. Hankinnan valmisteluun tulee varata riittävästi aikaa, jotta asiakaslaatu ja turvallisuustekijät voidaan ottaa huomioon riittävällä tarkkuudella. Huolellisesti valmisteltua tarjouskilpailua ei ole mahdollista saada valmiiksi ennen uuden liikennepalvelulain voimaan tuloa.

Realistisesti arvioiden kaikissa kuljetuspalvelun järjestämisvaihtoehdoissa päästään uusi sopimuskausi aloittamaan aikaisintaan alkuvuonna 2019. Näin ollen 1.7.2018 alkaen ei ole voimassa olevaa hankintalain (1397/2016) mukaista kilpailutettua hankintasopimusta kuljetuspalvelun liikennöinnistä.

Kuljetuspalvelut ovat kunnan lakisääteisen järjestämisvastuun piiriin kuuluvia sosiaalipalveluita. Kuljetuspalveluiden järjestämisvastuu voi perustua myös lakiin kehitysvammaisten erityishuollosta (519/1977). Kyseiset palvelut ovat sosiaalihuollon asiakkaille välttämättömiä liikkumisen ja arjen toimintojen, kuten asiointien, työssäkäynnin ja opiskelun mahdollistamiseksi. Palveluja käyttävät esimerkiksi ikääntyneet, vammaiset ja kehitysvammaiset asiakkaat, joilla ei liikkumisen rajoitustensa takia ole mahdollisuutta käyttää julkisen liikenteen palveluita. Vammaispalvelulain ja kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaiset kuljetuspalvelut ovat saajilleen ns. subjektiivisia oikeuksia, jotka on järjestettävä kaikille palvelujen laissa säädetyt edellytykset täyttäville. Kuljetuspalvelun järjestämisessä katkokset eivät ole mahdollisia ja aiheuttaisivat sosiaalihuollon asiakkaille kohtuuttomia seurauksia.
Koska kuljetuspalvelun jatkuminen on kriittistä ja vaatii tiivistä yhteistyötä välitys- ja laskutuspalvelun tarjoajan, kuljetuspalvelun tuottajien ja kuljetuspalvelun asiakkaiden kanssa, on perusteltua täydentää jo solmittua välitys- ja laskutuspalvelun hankintasopimusta Lähitaksi Oy:n kanssa ja sopia kuljetuspalvelun taksoista taksa-asetuksen kumoutuessa nykyisen palveluntuottajan ja paikallisten taksiautoilijoiden kanssa 1.7.2018 alkaen.

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kuljetuspalvelutyöryhmä on tavannut kevään 2018 aikana useita kertoja Lähitaksi Oy:n ja paikallisten taksiyhdistysten edustajia ja pyrkinyt varmistamaan kuljetuspalvelun jatkumisen asiakkaiden palvelutarpeen mukaisena. Lähitaksi Oy on valmis jatkamaan välitys- ja laskutuspalvelua entisin ehdoin. Lähitaksi Oy ja paikalliset Lähitaksin kanssa sopimuksen tehneet taksiautoilijat ovat valmiit sopimaan hinnat seuraavasti:

Lähitaksi Oy on välitys- ja maksujärjestelmän (clearing-palvelut) osalta sekä Lähitaksin sopimustaksiautoilijat ovat kyytien hinnoittelun osalta valmiit alentamaan nykyistä taksitaksaa (Valtioneuvoston asetus taksiliikenteen kuluttajilta perittävistä enimmäishinnoista 403/2017) 1.7.2018 alkaen 3,0 %.
Lähitaksi Oy:n tuottaman välitys- ja maksujärjestelmän (clearing-palvelut) kokonaiskustannukset ovat noin 80.000 euroa vuodessa. Myös tämän järjestelmän kustannuksia alennetaan 3,0%.
Kuljetuspalveluun liittyvä lainsäädäntö on muutostilanteessa ja sen tulevaan lain tulkintaan ja vaikutuksiin liittyy huomattavia epävarmuustekijöitä. Muutoksen vaikutuksia markkinatilanteeseen ei voida ennakolta varmuudella arvioida.

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kokonaiskustannukset vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisessa kuljetuspalvelussa (sisältää matkanhallintajärjestelmän ja laskutus- ja välityspalvelun, kuljetuspalvelujen sekä clearing-palvelujen kustannukset) ovat olleet noin 5 milj. € vuodessa. 3,0 %:n alennus pienentää kuljetuspalvelujen kokonaiskustannuksia noin 150.000 € vuodessa. 

Tuusulan kokonaiskustannukset vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisessa kuljetuspalvelussa ovat noin 1,2 milj € vuodessa ja alennus pienentää kuljetuspalvelukustannuksia 36.000 € vuodessa.  Lähitaksi Oy:n tuottaman välitys- ja maksujärjestelmän (clearing-palvelut) kokonaiskustannukset ovat noin 4.000 € vuodessa ja alennus pienentää kustannuksia 120 € vuodessa.

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän yhtymähallitus on kokouksessaan 12.6.2018 käsitellyt kuljetuspalveluja ja on esittänyt kunnille, että nämä täydentäisivät Lähitaksi Oy:n kanssa solmimiaan sopimuksia Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän neuvottelemalla tavalla 1.7.2018 alkaen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä Lähitaksi Oy:n kanssa vuonna 2014 tehdyn sopimuksen täydentämisen sopimusliitteen mukaisesti 1.7.2018 alkaen ja valtuuttaa sosiaalipalvelujen päällikön allekirjoittamaan sopimusliite palveluntuottajan kanssa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Puheenjohtaja oli poissa kokouksesta tämän asian käsittelyn ajan. Puheenjohtajana toimi kunnanhallituksen 1. varapuheenjohtaja Jussi Salonen.

 

Tiedoksi

sosiaali- ja terveystoimi / toimenpiteet

Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kunnanhallitus
osoite: Kotorannankuja 10, Pl 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupisteeseen os. Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula. Avoinna ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-12.00.