Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.3.2023

§ 44 Ympäristönsuojelulain mukainen kirjallinen vireillepano meluhaitasta, Nurmijärvi

TUUDno-2022-2341

Valmistelija

  • Katja Koli, ympäristötarkastaja, katja.koli@tuusula.fi

Perustelut

Kuvaus

Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen on toimitettu 9.11.2022 ympäristönsuojelulain (527/2014) 186 §:n mukainen kirjallinen vireillepano kiinteistölle 543-403-8-158 koituvasta meluhaitasta. Vireillepanon mukaan kiinteistöllä 543-403-8-159, jota hallinnoi Kiinteistö Oy Lahnuksentie 215, on varastointitoimintaa harjoittava yritys, jonka työkoneesta (kurottajasta) aiheutuu merkittävää viihtyvyyshaittaa kovan piippaavan äänen muodossa.

Vireillepanijat pyytävät viranomaista selvittämään, onko koneen piippaus kohtuuttoman voimakas sen häiritessä vireillepanijoita, ja pitäisikö sitä vaimentaa.

Vireillepanijat eivät ole vireillepanossaan ilmoittaneet, mihin yritykseen vireillepano kohdistuu. Ympäristötarkastajan kysyessä asiasta vireillepanijalta hän ei ole antanut vastausta.

Asian käsittely

Ympäristötarkastaja on 14.11.2022 pyytänyt vireillepanijaa pitämään haittapäiväkirjaa työkoneen aiheuttamasta melusta. Haittapäiväkirja antaa viranomaiselle erittäin tärkeää tietoa mm. melun ajankohdasta, toistuvuudesta ja voimakkuudesta.

Ympäristötarkastaja on 20.1.2023 pyytänyt vireillepanijaa palauttamaan haittapäiväkirjan. Vireillepanija on vastannut, että hän ei pystynyt täyttämään haittapäiväkirjaa puhelimella. Haittapäiväkirjaa ei ole vaadittu täytettävän puhelimella/tietokoneella, vaan tiedot olisi voitu kirjata paperille. Vireillepanija ei myöskään ole pyytänyt haittapäiväkirjaa toisessa muodossa.

Ympäristötarkastajan yrittäessä sopia tarkastuksesta vireillepanijoiden kiinteistölle, on vireillepanija ilmoittanut, että ei suostu siihen, että hänen kiinteistöllään suoritetaan tarkastus. Työkoneen peruutushälyttimen äänenvoimakkuutta ei siten voida arvioida ja mitata vireillepanijoiden kiinteistöllä.

Tarkastus 31.1.2023

Kiinteistöllä 543-403-8-159 suoritettiin tarkastus 31.1.2023. Tarkastukseen osallistui kiinteistön omistajan edustaja, kiinteistön kiinteistöpäällikkö. Kiinteistön omistajan edustaja on tarkastuksella kertonut, että teollisuusrakennuksen lounaiskulmassa toimii yritys nimeltä Betofin Rakennus Oy, joka käyttää kurottajaa kuormien lastaukseen ja purkamiseen. Tarkastushetkellä yrityksellä ei ollut toimintaa kiinteistöllä.

Betofin Rakennus Oy selvitys toiminnasta

Betofin Rakennus Oy on 1.2.2023 toimittanut selvityksen toiminnastaan kiinteistöllä 543-403-8-159. Betofin Rakennus Oy suorittaa varastoalueella kuormausta ja purkua vaihtelevasti. Talvikuukausina vähemmän, ja kesäkuukausina enemmän. Keskimäärin kuormausta ja purkua tehdään kahtena päivänä viikossa, 1-2 h kerrallaan. Työt ajoittuvat lähes poikkeuksetta klo 8-17 väliselle ajalle. Viikonloppuisin ei ole toimintaa, erittäin harvoin voi lauantaina olla lastausta tai purkua. Kurottajaa käytetään ko. varastoalueella ainoastaan omaan käyttöön. Kyseessä on teollisuusalue, jossa on myös ulkopuolisia toimijoita ja liikennettä. Heidän, sekä omien työntekijöitten turvallisuuden takia, yritys ei ole valmis poistamaan peruutushälytintä käytöstä.

Kiinteistö 543-403-8-159

Kiinteistö sijaitsee Klaukkalan osayleiskaava-alueella. Kiinteistön merkintä kaavassa on TP-2. TP-2 –alueena on kaavassa osoitettu asemakaava-alueen ulkopuolella sijaitseva rakennettu teollisuuskiinteistö, jonka käyttäminen työpaikkatoimintaan on mahdollista.

Asianosaisten kuuleminen

Vireillepanon osapuolille on annettu mahdollisuus tulla kuulluksi asiasta annetun ratkaisuesityksen, asiakirjojen ja esitettyjen perusteiden johdosta. Kirjallinen vastine tuli toimittaa 26.2.2023 mennessä. Kumpikaan osapuoli ei toimittanut vastinetta määräajassa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on tutkinut asian. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää, että vireillepanijoiden tekemän kirjallisen vireillepanon käsittely lopetetaan. Viranomaisen omien havaintojen ja toiminnanharjoittajan selvityksen perusteella melusta ei aiheudu terveyshaittaa tai muuta merkittävää ympäristönsuojelulain 5 §:n tarkoittamaa ympäristön pilaantumista.

Perustelut

Ympäristönsuojelulain 186 §:n mukaan asianosaisella sekä eräillä muilla tahoilla on oikeus panna kirjallisesti vireille valvontamenettelyä koskeva asia, jollei valvontaviranomainen ole sitä omasta aloitteestaan laittanut vireille. Tällä tavalla vireille pannussa asiassa on aina tehtävä valituskelpoinen päätös.

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 169 §:n mukaan, jos haitasta tehdyn ilmoituksen tai muun seikan vuoksi on aihetta olettaa, että toiminnasta aiheutuu terveyshaittaa tai merkittävää muuta 5 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua seurausta tai sen vaaraa, valvontaviranomaisen on tarkastettava toiminta tai selvitettävä asia muulla asianmukaisella tavalla.

Hallintolain 31 §:n mukaan viranomaisella on selvittämisvelvollisuus, eli viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. Hallintolain 31 §:ssä todetaan lisäksi, että asianosaisen on esitettävä selvitystä vaatimuksensa perusteista. Asianosaisen on muutoinkin myötävaikutettava vireille panemansa asian selvittämiseen.  

Jotta viranomainen pystyisi arvioimaan, aiheutuuko vireillepanon tarkoittamasta melusta terveyshaittaa tai merkittävää muuta ympäristönsuojelulain 5 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua seurausta tai sen vaaraa, tarvitaan vireillepanijan myötävaikutusta. Vireillepanijaa on pyydetty pitämään haittapäiväkirjaa, mutta pyydettyä selvitystä ei ole saatu. Vireillepanija ei ole suostunut tarkastukseen kiinteistöllään. Koska vireillepanija ei ole osallistunut asian selvittämiseen, viranomainen arvioi tilannetta toiminnanharjoittajan selvityksen ja omien havaintojensa perusteella.

Toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan heillä on toimintaa kiinteistöllä keskimäärin kahtena päivänä viikossa ja toiminta ajoittuu klo 8-17 väliselle ajalle. Kyseisellä teollisuusalueella on myös ulkopuolisia toimijoita ja liikennettä ja tästä johtuen yritys ei ole valmis poistamaan kurottajan peruutushälytintä käytöstä.

Kiinteistö on Klaukkalan osayleiskaavassa teollisuuskiinteistö. Toiminta kiinteistöllä ei poikkea tavanomaisesta teollisuuskiinteistöstä, eikä Betofin Rakennus Oy, toimittamansa selvityksen perusteella, harjoita erittäin häiritsevää tai meluavaa toimintaa kiinteistöllä. 

Sovelletut oikeusohjeet:

-          Ympäristönsuojelulaki (527/2014): 5, 169, 186 §:

-          Hallintolaki (434/20023): 31 §

Tiedoksianto

Asiaote: vireillepanon osapuolet/virkakirje

Tiedoksi: kiinteistön omistaja/sähköisesti

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Vireillepanon osapuolet. Kiinteistön omistaja. 

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

VALITUSVIRANOMAINEN

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

VALITUSAIKA

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Tavallinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivuilla.
  • Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä.
  • Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Todisteellinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
  • Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
  • Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

VALITUSOIKEUS on:

  • asianosaisella
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • valtion valvontaviranomaisella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella.

VALITUSVIRANOMAINEN

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

käyntiosoite:                        Korholmanpuistikko 43
postiosoite:                          PL 204, 65101 Vaasa
puhelin:                                029 56 42780
faksi:                                    029 56 42760
sähköposti:                          vaasa.hao@oikeus.fi
sähköinen asiointipalvelu:   https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/
aukioloaika:                         maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

VALITUKSEN MUOTO JA SISÄLTÖ

Vaasan hallinto-oikeudelle osoitettu valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimuksen perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

PÖYTÄKIRJA

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kirjaamosta.

Postiosoite:                            PL 60, 04301 Tuusula             
Käyntiosoite:                          Hyrylänkatu 8 C, Tuusula, 4. krs
Sähköpostiosoite:                  yaktoimisto@tuusula.fi
Puhelinnumero:                     (09) 87181 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 – 15.00.

Asianosaiselle lähetettävään valitusosoitukseen merkitään lähettämispäivä:

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi kirjeellä, joka on lähetetty ____________________

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi sähköpostilla, joka on lähetetty suoraan tietojärjestelmästä (lähetyspäivä näkyy saatteessa).