Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.3.2023

§ 38 Terveydensuojelulain mukaisen asian käsittelyn lopettaminen, Oikaisuvaatimus, Myllytie 17 as 21 04410 Järvenpää

TUUDno-2022-2678

Valmistelija

  • Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveysvalvonta on tehnyt asuntoon Myllytie 17 as 21 04410 Järvenpää terveydensuojelulain mukaisen tarkastuksen 4.1.2022 ja 2.12.2022 terveyshaittaepäilyn johdosta. Asukas oli kokenut asunnon lämpötilan haitallisen matalaksi ja ilmanvaihdon puutteelliseksi.

Molemmissa viranomaistarkastuksissa asunnon lämpötilojen todettiin täyttävän sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen vaatimukset. 2.12.2022 tehdyssä tarkastuksessa asunnon sisäilman lämpötila oli olohuoneen ja makuuhuoneen keskeltä mitattuna 24 °C, lattian pintalämpötilan keskiarvot ns. oleskeluvyöhykkeellä oli alueesta riippuen olohuoneessa 25,3...26,0 °C ja makuuhuoneessa 25,0...25,2 °C. Seinän pintalämpötilan keskiarvo oli olohuoneessa alueesta riippuen 25,6...26,1 °C ja makuuhuoneessa 24,9 °C. Asunnossa ei merkkisavulla arvioiden todettu poikkeavaa ilman virtausta (vetoa).

Ilmanvaihdon riittävyyden varmistamiseksi kiinteistön omistajaa kehotettiin teettämään asunnon ilmamäärien mittaus ja toimittamaan tästä raportti Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen arvioitavaksi 23.12.2022 mennessä. Koy Onnenlähde toimitti asunto 21:n ilmanvaihdon ilmamäärien mittauspöytäkirjan 16.12.2022. Mittaustulosten mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirta on osateholla käydessään 0,74 dm³/s neliömetriä kohden ja täydellä teholla 1,04 dm³/s neliömetriä kohden. Asunnon sisäilma vaihtuu koko oleskeluvyöhykkeellä ja täyttää sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen vaatimukset.

Terveysvalvonnan päällikkö on tehnyt 23.1.2023 seuraavan päätöksen:

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveysvalvonta lopettaa asian käsittelyn.

Päätöksen perustelut

Asuntoon Myllytie 17 as 21 04410 Järvenpää on tehty kaksi viranomaistarkastusta ja asunnossa ei ole todettu terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa. Asunnon lämpötilaolosuhteet ja koneellinen tulo-poisto ilmanvaihto täyttävät terveydensuojelulain ja asumisterveysasetuksen vaatimukset.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ilmanvaihto tulee järjestää siten, että sisäilma vaihtuu koko oleskeluvyöhykkeellä. Asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla käytön aikana vähintään 0,35 dm³/s neliömetriä kohden kaikissa asuinhuoneissa. Tarkastuksessa tehtyjen havaintojen ja saatujen tietojen perusteella asunnon koneellinen tulo-poistoilmanvaihto täyttää asumisterveysasetuksen vaatimuksen kaikkina vuorokauden aikoina.

Asunnon lämpöolosuhteiden tulee täyttää asumisterveysasetuksen liitteessä 1 olevan taulukon 1 mukaiset toimenpiderajat. Tarkastuksissa tehtyjen mittausten perusteella asunnon sisäilmassa tai rakenteiden pinnoilla ei todettu asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja alittavia lämpötiloja. Asunnossa ei ole todettu vetoa.

Oikaisuvaatimus

Asunnon Myllytyie 17 as 21  04410 Järvenpää asukas teki asiasta seuraavan oikaisuvaatimuksen:

"Päätökseen haen muutosta kaikilta osin asumiseen / asunnon toimiin liittyen."

Asukas tuo oikaisuvaatimuksensa perusteissa esiin mm. erilaisia rakennuksen ja asunnon takuukorjauksiin liittyviä teknisiä asioita, sekä erilaisia asukkaan ja vuokranantajan välisiä erimielisyyksiä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta

  • päättää hylätä tehdyn oikaisuvaatimuksen

 

Perustelut

Asuntoon Myllytie 17 as 21 04410 Järvenpää on tehty kaksi viranomaistarkastusta ja asunnossa ei ole todettu terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa. Asunnon lämpötilaolosuhteet ja koneellinen tulo-poisto ilmanvaihto täyttävät terveydensuojelulain ja asumisterveysasetuksen vaatimukset.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ilmanvaihto tulee järjestää siten, että sisäilma vaihtuu koko oleskeluvyöhykkeellä. Asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla käytön aikana vähintään 0,35 dm³/s neliömetriä kohden kaikissa asuinhuoneissa. Tarkastuksessa tehtyjen havaintojen ja saatujen tietojen perusteella asunnon koneellinen tulo-poistoilmanvaihto täyttää asumisterveysasetuksen vaatimuksen kaikkina vuorokauden aikoina.

Asunnon lämpöolosuhteiden tulee täyttää asumisterveysasetuksen liitteessä 1 olevan taulukon 1 mukaiset toimenpiderajat. Tarkastuksissa tehtyjen mittausten perusteella asunnon sisäilmassa tai rakenteiden pinnoilla ei todettu asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja alittavia lämpötiloja. Asunnossa ei ole todettu vetoa.

Terveydensuojeluviranomainen ei ota kantaa rakennuksen takuukorjausvastuisiin ja -kysymyksiin, eikä teknisten ratkaisujen yksityiskohtiin. Terveydensuojeluviranomaisen tehtävä on arvioida asunnon terveydellisiä olosuhteita ja tarvittaesa puuttua mahdollisiin terveyshaittoihin. Asunnon olosuhteissa (ilmanvaihto, lämpötila, veto) ei ole todettu terveysvalvonnan toimivaltaan kuuluvia epäkohtia. Terveysvalvonta katsoo, että asiaa on riittävässä määrin tutkittu ja on perusteltua lopettaa asian käsittely viranomaisessa.

Sovellettu lainsäädäntö ja oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki 763/1994

Terveydensuojeluasetus 1280/1994

Asumisterveysasetus 545/2015

Asumisterveysasetuksen soveltamisohje 2016

Hallintolaki 434/2006

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.5.2021 § 52)

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asukas ja taloyhtiö

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000
Faksi: 029 56 42079
sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.