Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.3.2023

§ 39 Terveydensuojelulain mukaisen määräyksen antaminen, As Oy Bisi, Hakalantie 17 Kerava

TUUDno-2023-201

Valmistelija

  • Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

As Oy Bisi (Hakalantie 17, 04200 Kerava) on vuonna 1963 rakennettu betoni-/tiilirunkoinen kaksikerroksinen neljän huoneiston rivitalo. Huoneiston B asukas laittoi 27.7.2022 terveydensuojeluun vireille asuntoa koskevan terveyshaittaepäilyn. Asukkaat olivat aistineet asunnossa poikkeavaa hajua ja heillä oli ollut asunnossa oleskellessa sisäilmaepäkohtaan viittaavia oireita.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastaja teki terveyshaittaepäilyn vuoksi 19.8.2022 terveydensuojelulain mukaisen tarkastuksen asunnossa B. Tarkastuksessa tehtyjen havaintojen ja terveysvalvontaan toimitettujen tutkimustulosten perusteella asunnon alapohja-, välipohja ja ulkoseinärakenteissa todettiin olevan kosteus- ja mikrobivaurioita, sekä näistä rakenneosista ilmayhteys asunnon sisäilmaan. As Oy Bisiä kehotettiin ryhtymään viipymättä tarvittaviin toimenpiteisin asunnossa todettujen epäkohtien laajuuden selvittämiseksi ja terveyshaitan poistamiseksi. Taloyhtiötä kehotettiin teettämään pätevällä korjaussuunnittelijalla kattava suunnitelma terveyshaittojen poistamiseksi. Korjaussuunnitelma ja -aikataulu kehotettiin toimittamaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen arvioitavaksi 30.11.2022 mennessä. Taloyhtiölle myönnettiin pyynnöstä lisäaikaa korjaussuunnitelman toimittamiseen 31.1.2023 saakka. Taloyhtiö toimitti 18.1.2023 Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen asiantuntijalausunnon (871/2022, Matti Eklund Oy / Marit Siven) ja As Oy Bisin hallituksen aikatauluehdotuksen.

As Oy Bisin Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen toimittama asiantuntijalausunto ja hallituksen aikatauluehdotus eivät olleet sisällöllisesti ja tarkkuudeltaan sellaisia, että terveydensuojeluviranomainen olisi voinut niiden perusteella arvioida tulevien toimenpiteiden riittävyyttä terveyshaittojen poistamiseksi. Taloyhtiön laatima toimenpide-esitys ei ollut pätevän kosteus- ja mikrobivaurioihin perehtyneen asiantuntijan laatima korjaussuunnitelma. Taloyhtiön toimenpide-esityksessä terveyshaittojen vähentämiseen/poistamiseen esitettiin rakenteiden tiivistystoimenpiteitä ilman kunnollista suunnittelua, eikä tiivistyksiä aiottu tehdä systemaattisesti. Taloyhtiön toimenpide-esitys poikkesi lisäksi jonkin verran asiantuntijalausunnossa esitetyistä toimenpidesuosituksista ilman hyväksyttäviä perusteluja.

Terveydellisiä olosuhteita koskeva lainsäädäntö

Terveydensuojelulain tarkoituksena on väestön ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja edistäminen sekä ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- ja lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa.

Asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ulkoilmavirta on johdettava sisään siten, ettei rakenteista kulkeudu ilmavirran mukana epäpuhtauksia.

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan: Jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy mikrobeja taikka kosteutta siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Terveydensuojelulain mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

Terveydensuojelulain 49 §:n mukaan asunnon ja muun oleskelutilan tutkimuksia ja selvityksiä tämän lain mukaista viranomaisvalvontaa varten tekevällä ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin.

Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla.

Kuuleminen

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 31.1.2023 päivätyllä kirjeellä As Oy Bisille ja asunnon B asukkaalle mahdollisuuden tulla kuulluksi päätösesityksen johdosta. Kuulemisessa ei annettu vastineita.

Yhteenveto

Terveydensuojeluviranomainen voi antaa määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi. Terveydensuojeluviranomainen voi myös teettää tarpeelliseksi katsomiaan tutkimuksia terveyshaittojen selvittämiseksi. As Oy Bisin asunnossa B on todettu alapohja-, välipohja ja ulkoseinärakenteissa kosteus- ja mikrobivaurioita, sekä näistä rakenneosista ilmayhteys asunnon sisäilmaan. Vaurioiden ja korjaustarpeen tarkkaa laajuutta ei tiedetä. Taloyhtiö ei toimittanut Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen annetun kehotuksen mukaista korjaussuunnitelmaa. Tästä johtuen on tarpeellista, että terveydensuojeluviranomainen määrää taloyhtiötä teettämään tarkoituksenmukaisen korjaussuunnitelman asunnossa B todettujen terveyshaittojen poistamiseksi. Terveysvalvonnalla on syytä epäillä, että terveyshaittojen poistamiseksi tarvittavat korjaukset eivät toteudu asianmukaisesti ja riittävässä laajuudessa, mikäli korjaussuunnitelmaa ei tee pätevä kosteus- ja mikrobivaurioihin perehtynyt asiantuntija.

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta antaa As Oy Bisille seuraavan terveydensuojelulain mukaisen määräyksen:

Päävelvoite

As Oy Bisin tulee teettää pätevällä kosteus- ja mikrobivaurioihin perehtyneellä suunnittelijalla kattava ja riittävän yksityiskohtainen korjaussuunnitelma asunnossa B todettujen terveyshaittojen poistamiseksi. Korjaussuunnitelmasta tulee käydä ilmi asiantuntijan arvio, että valituilla korjaustavoilla voidaan saavuttaa terveyshaitan poistaminen eri rakenneosien osalta. Korjaussuunnitelman perusteella viranomaisen tulee voida jo etukäteen arvioida toimenpiteiden riittävyyttä terveyshaittojen poistamiseksi. Korjaussuunnitelma tulee toimittaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen arvioitavaksi. Mahdollisten lisä- ja jatkotutkimusten tekijällä tulee olla rakennusterveysasiantuntijan pätevyys.

Määräaika
Päävelvoitteen mukaiset toimenpiteet tulee tehdä viipymättä, mutta kuitenkin viimeistään 31.5.2023 mennessä.

Uhkasakko
Päävelvoitteen tehosteeksi asetetaan 6000 €:n uhkasakko.

Perustelut

Asunnossa B on todettu terveydensuojelulain tarkoittama terveyshaitta, joka tulee poistaa. Kosteus- ja mikrobivaurioita on useissa eri rakenneosissa ja vaurioiden korjaussuunnittelu on vaativaa kokonaisvaltaista asiantuntemusta edellyttävää työtä. Korjaussuunnittelijan on oltava kosteus- ja mikrobivaurioiden korjaamiseen perehtynyt ja pätevä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään mikrobikasvustoa rakenteessa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua.

Täytäntöönpano

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.

Sovellettu lainsäädäntö ja oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki 763/1994

Terveydensuojeluasetus 1280/1994

Asumisterveysasetus 545/2015

Asumisterveysasetuksen soveltamisohje 2016

Uhkasakkolaki 1113/1990

Hallintolaki 434/2006 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Helsingin Hallinto-oikeuteen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin tiedoksi, että terveysvalvonnan päällikkö Miia Suurkuukka poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 17:31.


Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000
Faksi: 029 56 42079
sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.