Perustelut
Ympäristöterveydenhuoltoa säätelevien lakien mukaan ympäristöterveydenhuollon viranomaisvalvonnan on oltava suunnitelmallista. Kunnan tulee laatia vuosittain oma, valtakunnalliseen valvontaohjelmaan perustuva, ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus vastaa ympäristöterveydenhuollon viranomaistoiminnasta Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan alueilla. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on aloittanut toimintansa 1.4.2009. Nurmijärvi liittyi yhteistoiminta-alueeseen ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon toimintojen osalta 1.1.2013.
Kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta annettu asetus (VNA 665/2006) on kumottu eikä valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin sisällöstä säädetä enää lainsäädännössä. Valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi tulee kuitenkin tehdä 31.3.2023 mennessä.
Elintarvikevalvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Elintarvikevalvonnan toteuma
Vuonna 2022 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella tehtiin yhteensä 837 elintarvikevalvonnan tarkastusta. Sopijakuntien alueelle tehdyistä tarkastuksista 813 oli valvontasuunnitelman mukaisia tarkastuksia. Muut tarkastukset olivat toiminnan aloittamiseen liittyviä tai ruokamyrkytysepäilyn perusteella tehtyjä tarkastuksia. Vuodelle 2022 oli suunniteltu seurantatarkastukset mukaan lukien 791 elintarvikehuoneiston tarkastusta, joten suunnitelma toteutui.
Valvontasuunnitelma vuodelle 2021 tehtiin Ruokaviraston riskiluokitusohjeen (10503/4) perusteella.
Elintarvikevalvonta toteutui hyvin riskiperusteisen suunnitelman mukaisesti.
Elintarvikehuoneistoilmoituksia käsiteltiin 164 kpl ja lisäksi hyväksyttiin kolme elintarviketuotantolaitosta.
Tarkastusten kattavuus
Tarkastusten kattavuutta voidaan arvioida, kun verrataan tarkastettujen kohteiden määrää kaikkiin elintarvikehuoneistoihin. Tiedot elintarvikevalvonnan kohteista syötetään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa valtakunnalliseen tietojärjestelmään. Vuoden 2022 valvontasuunnitelmaa tehtäessä alueella oli 1157 toiminnassa olevaa elintarvikehuoneistoa. Vuonna 2022 tarkastettiin 597 elintarvikehuoneistoa eli noin 52% kaikista elintarvikehuoneistoista. Elintarviketuotannon määrän tai toiminnan vuoksi suuririskisimmät kohteet tarkastettiin kattavasti vuonna 2022. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Tarkastajan arvion perusteella vakaviksi todettujen puutteiden korjausten eteneminen tarkastettiin jo kuluneena vuonna.
Elintarvikelainsäädännön noudattaminen
Kaikki elintarvikehuoneistojen tarkastukset tehtiin Ruokaviraston ohjeistamina OIVA-hymy tarkastuksina, näissä kohteen elintarvikelainsäädännön noudattamista arvioidaan neliportaisen asteikon mukaisesti (oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono).
Oiva-arvosanat jakautuivat Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella seuraavasti (suluissa vuoden 2021 osuudet)
- oivallinen 35 % (40 %)
- hyvä 46 % (42%)
- korjattavaa 17 % (17 %)
- huono 3 % (2%)
Yhdeksälle elintarvikehuoneistolle annettiin Elintarvikelain mukainen määräys tai kielto valvonnassa havaittujen epäkohtien poistamiseksi.
Elintarvikenäytteenotto
Elintarvikenäytteenotto sujui vuonna 2022 suunnitellusti. Elintarvikenäytteenotossa keskityttiin projekteihin. Näytemäärältään suurempi projekti keskittyi pizzerioiden käyttämien kinkku/pizzasuikaleiden hygieeniseen laatuun. Projektissa otettiin 29 näytettä 17 pizzeriasta. Enemmistö projektin näytteistä oli huonoja (41 %/12 kpl) tai välttäviä (10%/3 kpl). Puolet huonoista näytetuloksista selittyi yhden pizza/kinkkusuikaleita valmistavan laitoksen listeriaongelmalla. Projektin yhteydessä havaittiin myös saman laitoksen petoksellinen toiminta. Havaitut epäkohdat annettiin tiedoksi laitoksen kotikunnan elintarvikevalvontaviranomaisille ja laitoksen hyväksyntä on sen jälkeen peruutettu. Toinen projekti oli pääkaupunkiseudun kuntien kanssa yhteinen. Siinä tutkittiin alueen myymälöiden itse suojakaasupakkaaman lihan laatua. Keski-Uudeltamaalta otettiin projektiin 8 jauhelihanäytettä, joista 7 oli laadultaan hyviä ja yksi oli huono. Projektinäytteiden lisäksi Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa otettiin näytteitä ruokamyrkytysepäilyjen selvittämiseksi ja eläinperäisiä elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevistä laitoksista otettiin listeria-pintapuhtausnäytteitä.
Elintarvikevalvonnasta saadut tulot
Suunnitelmallisesta elintarvikevalvonnasta kertyi valvontatuloja seuraavasti; rekisteröinti-ilmoitusten ja hakemusten käsittely 17 732 euroa, valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset 117 904 euroa ja valvonnan vuosittainen perusmaksu 153 220 euroa. Valvonnasta saadut tulot ohjautuvat terveysvalvonnan tulosyksikölle.
Elintarvikevalvonnan raportointi
Elintarvikevalvonnan tarkastuspöytäkirjat ja elintarvikehuoneistojen ilmoituskäsittely tehdään valtakunnallisessa Vati-asiakastietojärjestelmässä. Aluehallintovirasto käyttää samaa tietojärjestelmää, joten tietoja ei enää raportoida erikseen.
Terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Terveydensuojeluvalvonnan toteuma
Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan sisältyy julkisten tilojen kuten koulujen, päiväkotien, vanhainkotien ja liikuntapaikkojen terveydellisten olosuhteiden valvonta. Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan kuuluu myös talous- ja uimaveden valvonta.
Vuodelle 2022 oli suunniteltu 275 terveydensuojelulain mukaista tarkastusta. Suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 297 kpl. Suunnitelmallisista tarkastuksista osa oli epäkohtien vuoksi tehtyjä seurantatarkastuksia, tämän vuoksi tarkastuksia tehtiin suunniteltua enemmän. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Eniten suunnitelmallisia tarkastuksia tehtiin kouluihin ja päiväkoteihin. Suunnitelmallisten tarkastusten lisäksi tehtiin 100 tarkastusta toimenpidepyyntöjen johdosta, näistä suurin osa oli asunnontarkastuksia.
Kaikista terveydensuojelulain mukaan valvottavista kohteista tarkastettiin 31 % vuoden 2022 aikana. Tämä tarkoittaa, että terveydensuojeluvalvonta oli melko kattavaa, koska terveydensuojelulain nojalla tarkastettavista kohteista keskimäärin 33 % tulisi tarkastaa vuoden aikana. Osaan tehtiin suunnitelmallinen tarkastus ja osa tarkastettiin toiminnan aloittamisen johdosta.
Toimialueen kouluihin tehtiin 45 tarkastusta ja päiväkoteihin 55 tarkastusta.
Terveydensuojeluvalvonta toteutui täysin suunnitellussa laajuudessa vuonna 2022.
Suunnitelmallisen valvonnan lisäksi terveysvalvonnan edustajat ovat osallistuneet noin sataan sisäilmatyöryhmän kokoukseen. Sisäilmatyöryhmistä osa on alueellisia ja osa kohdekohtaisia. Eri ryhmien kokoontumistiheys vaihtelee muutamasta kerrasta vuodessa lähes kuukausittaisiin kokouksiin.
Terveydensuojelulain mukaiset talousveden ja uimarantavesien valvontanäytteet otettiin suunnitellusti. Uimahallit ottivat itse valvontatutkimusohjelmien mukaiset uimavesinäytteet, joiden tulokset raportoitiin Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Talousveden valvontatutkimusohjelmia hyväksyttiin kuusi vuoden 2022 aikana.
Terveydensuojelulain mukaisia hallintopakkotoimenpiteitä jouduttiin käyttämään kuudessa terveydensuojelulain mukaisessa kohteessa. Kaksi tapauksista koski kohteiden sisäilmaan vaikuttavia rakennusteknisiä epäkohtia, kaksi kohdetta sai määräyksen talousveden laatuun liittyvistä epäkohdista ja yksi kohde sai määräyksen, jolla suljettiin uima-allas.
Terveydensuojeluvalvonnasta saadut tulot
Terveydensuojeluvalvonnasta kertyi tuloja seuraavasti; ilmoitus- ja hakemuskäsittely 14 124 euroa, valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset 34 534 euroa ja terveydensuojeluvalvonnan vuosittaiset perusmaksut 60 698 euroa. Valvonnasta saadut tulot ohjautuvat terveysvalvonnan tulosyksikölle.
Terveydensuojeluvalvonnan raportointi
Terveydensuojeluvalvonnan valvontatoimenpiteet kirjataan valtakunnalliseen Vati-asiakastietojärjestelmään. Kyseisessä järjestelmässä tehdään myös ilmoituskäsittely ja kirjoitetaan tarkastuspöytäkirjat. Aluehallintovirasto käyttää samaa tietojärjestelmää, joten tietoja ei enää raportoida erikseen.
Tupakkalain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen valvontasuunnitelmassa vuodelle 2022 oli suunniteltu 76 kpl tupakkalain mukaista tupakan vähittäismyynnin tarkastusta. Tarkastuksia tehtiin 97 kpl. Tarkastuksia tehtiin suunniteltua vähemmän, koska vuoden 2021 tarkastuksista osa oli jäänyt tekemättä. Tupakan vähittäismyyntilupia myönnettiin 30 kpl, mikä oli hieman enemmän kuin vuonna 2021, jolloin lupia myönnettiin 24 kpl.
Tupakkalain mukaan taloyhtiöt voivat hakea kunnan terveysviranomaiselta tupakointikieltoa huoneistojen parvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin, mikäli savua voi kulkeutua muutoin kuin poikkeuksellisesti muiden asukkaiden parvekkeille, pihoille tai huoneistoihin. Tällaisia tupakointikieltopäätöksiä tehtiin 11kpl vuoden 2022 aikana.
Tupakan vähittäismyynnin valvonnasta saatiin tuloja 98 778 euroa. Valvonnasta saadut tulot ohjautuvat terveysvalvonnan tulosyksikölle.
Eläinlääkintähuollon suunnitelman toteutumisen arviointi
Eläinlääkäripalvelujen arviointi, saatavuus ja laatu
Eläinlääkäripalveluita on annettu ympäristökeskuksen omalla yhteisvastaanotolla sekä tilakäynneillä. Yhteisvastaanotto aloitti toimintansa marraskuussa 2022. Sitä ennen palvelua tarjottiin Järvenpään, Nurmijärven ja Tuusulan erillisillä vastaanotoilla. Mäntsälän kunnalle eläinlääkäripalvelut on hankittu ostopalveluna Helsingin yliopistolta. Eläinlääkäripalveluita on ollut saatavilla virka- ja päivystysaikana ja asiakkaat ovat päässeet kohtuullisessa ajassa eläinlääkärin vastaanotolle. Vuonna 2022 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toiminta-alueella on hoidettu noin 12 600 potilasta, joista päivystysaikana noin 2 200.
Eläinlääkäripäivystys
Eläinlääkäripäivystyksessä valtakunnalliset kriteerit avun saatavuudelle pääosin täyttyvät. Päivystysaikainen keskitetty yhteydenottopalvelu on käytössä. Maakunnallista päivystysaluetta ei ole alueella. Seutukunnan alueella ei ole eriytettyä suur- ja pieneläinpäivystystä, koska seutukunnan alue on hyvin pieneläinvoittoista. Suureläimet ovat saaneet päivystyksessä tarvitsemansa hoidon. Seutukunnan alueella sekä lähialueilla on yksityisiä päivystäviä klinikoita, joille voi tarvittaessa lähettää sekä suur- että pieneläimiä.
Ostopalveluiden laadun arviointi
Eläinlääkäripalvelut on hankittu Mäntsälän kunnalle ostopalveluna. Ostopalvelua koskevassa sopimuksessa on huomioitu palvelun laadunvarmennus, seuranta ja reklamaatiot.
Yksityiset eläinlääkäripalvelut
Seutukunnan alueella sekä lähialueilla on useita yksityisiä eläinlääkäripalveluja antavia klinikoita ja ammatinharjoittajia. Ympäristökeskuksen eläinlääkäripalvelut ovat mitoitettu niin, että sekä suur- että pieneläimille voidaan järjestää päivystysaikainen palvelu sekä tarjota kiireellistä eläinlääkäripalvelua ja ajanvaraukseen perustuvaa palvelua myös virka-aikana.
Tuotantoeläinten terveydenhuoltopalvelut
Ympäristökeskuksen eläinlääkärit tarjoavat terveydenhuoltopalveluja alueellaan. Kunnaneläinlääkärin kanssa tehtyjä terveydenhuoltosopimuksia on tällä hetkellä ainoastaan Nurmijärven alueella. Mäntsälän alueella palvelu ostetaan Helsingin yliopistolta.
Työjärjestelyt
Kaikilla eläinlääkäreillä on mahdollisuus ajanvarausperusteiseen työhön. Työajasta varataan osa kiireelliselle ja osa kiireettömälle työlle.
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta
Valvonnan toteutuminen
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa ympäristökeskuksessa tekee pääasiassa valvontaeläinlääkäri. Valvontaeläinlääkärin poissa ollessa praktikkoeläinlääkärit tekevät myös eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa. Valvonta on keskittynyt epäilyn perusteella tehtäviin tarkastuksiin. Ilmoituksia tuli yhteensä 317 (vuonna 2021 322 ilmoitusta). Näistä 252 (vuonna 2021 212 kpl) aiheutti epäilyn eläinsuojelusäädösten vastaisesta toiminnasta ja johti tarkastukseen tai yhteydenottopyyntöön. Tarkastus tehtiin 154 kohteeseen (vuonna 2021 124 kohteeseen). Osaan kohteista tehtiin useampi käynti.
Koronavirusepidemian takia tarkastustoimintaa jouduttiin tekemään osin eri lailla kuin ennen koronaa. Osa ilmoituksista selvitettiin haastattelemalla eläimen omistajaa puhelimitse ja pyytämällä häntä lähettämään tarvittaessa dokumentin, esimerkiksi tositteen eläinlääkärikäynnistä, jonka perusteella asia voitiin arvioida. Mikäli asia ei ollut luotettavasti arvioitavissa muuten kuin tarkastuksella, tarkastus tehtiin varotoimet huomioiden.
Ilmoituksia tehtiin eniten lemmikkieläinten hoidon laiminlyönneistä. Epäilyyn perustuvat tarkastukset tehtiin enimmäkseen tavoiteajassa.
Eläintautilainsäädännön mukaisia tarkastuksia kohdistui 78 eläimeen. Pääosa näistä oli hevosten vientitarkastuksia.
Korjaavat toimenpiteet
Tarkastuksella havaitut lievät eläinsuojelulliset epäkohdat pyritään oikaisemaan antamalla neuvoja ja ohjausta. Mikäli eläinsuojelusäädöksiä on rikottu, annetaan määräyksiä tai kieltoja sekä määräaika asioiden korjaamiseksi. Uusintatarkastus tehdään määräajan umpeuduttua. Neuvonnalla, ohjauksella, määräyksillä ja kielloilla on velvoitettu tarkastuksen/päätöksen kohdetta saattamaan eläintenpito lainsäädännön vähimmäisvaatimusten mukaiseksi.
Puutteiden analyysi
Koirien hoidon laiminlyönti on tavallisin syy epäilyyn perustuvassa tarkastuksessa. Hoitamaton sairaus, riittämätön ravinnon saanti ja riittämätön ulkoilutus ovat tavallisimmat puutteet. Puutteet ulkokoirien tarhoissa ja kopeissa ovat niin ikään tavallisia. Eläimen hylkääminen hoidotta on tavallisin syy kiireellisiin toimenpiteisiin. Hylkäämisen taustalla on usein omistajan elämän kriisi, päihteet tai vakava sairaus.
Pätevyyden ja osaamisen varmistaminen sekä valvontaeläinlääkäreiden perehtymisen tukeminen.
Henkilöstöä rekrytoitaessa on virkaan/tehtävään asetettu pätevyysvaatimukset. Eläinlääkäreiden kohdalla pätevyys (laillisuus toimia työssään) tarkistetaan Ruokaviraston eläinlääkärirekisterin tietopalvelusta. Valittaessa henkilöä tehtävään huomioidaan henkilön pätevyys, työkokemus ja yleinen soveltuvuus tehtävään. Vuosilomien sijaisia ja ulkopuolisia päivystäviä eläinlääkäreitä valittaessa sovelletaan samoja perusteita kuin vakituisten valinnassa. Eläinlääkintähuollon henkilökunta on osallistunut soveltuviin koulutuksiin sekä valvontatehtävien, eläintautien että kliinisen eläinlääkinnän osalta. Valvontaeläinlääkärin työtä tukevat työyhteisön muut työntekijät sekä valvontaeläinlääkärikollegat. Praktikkoeläinlääkärit ovat myös tehneet yhteiskäyntejä valvontaeläinlääkärin kanssa.