Valtuusto, kokous 13.12.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 166 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimus 2022-2024

TUUDno-2021-1732

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimuksen mukaan ympäristökeskuksen sopijakuntien ympäristökeskukselta saamat ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun palvelut määritellään palvelusopimuksessa, joka laaditaan talousarvioesityksen yhteydessä. Palvelusopimus tehdään kolmivuotisena ja tarkistetaan vuosittain toukokuun loppuun mennessä ympäristökeskuksen ohjausryhmässä. Palvelusopimuksessa määritetään seuraavan vuoden kuntakohtaiset palvelut, jotka ovat perustana sopijakuntien maksuosuuksille. 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ohjausryhmä on käsitellyt ympäristökeskuksen vuosien 2022–2024 palvelusopimusluonnosta ja sopijakuntien vuoden 2022 maksuosuuksia 27.5.2021 pitämässään kokouksessa.  

Ehdotus ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2022–2024 on liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää 

  • omalta osaltaan hyväksyä esityksen ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2022–2024 
  • pyytää palvelusopimusesityksestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakuntien lausunnot 
  • ehdottaa Tuusulan kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen vuosille 2022–2024 ottamalla huomioon ympäristökeskuksen sopijakuntien siitä antamat lausunnot. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt sopijakuntiensa lausunnot Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 17.8.2021 tekemistä esityksistä ympäristökeskuksen vuoden 2022 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2022–2026 sekä ympäristökeskuksen palvelusopimukseksi vuosille 2022–2024.

Tuusulan kunnanhallitukselle osoitetut kirjalliset lausunnot talousarvio‐ ja palvelusopimusesityksistä on pyydetty toimittamaan ympäristökeskukselle 30.9.2021 mennessä. Järvenpään kaupunki pyysi ja sai lisäaikaa lausunnonannolle.

Lausunnot

Ympäristökeskuksen sopijakunnat ovat antaneet lausunnot ympäristökeskuksen talousarvio- ja palvelusopimusesityksistä seuraavasti:

  • Keravan kaupunginhallitus 27.9.2021 § 356
  • Järvenpään kaupunginhallitus 4.10.2021 § 269
  • Mäntsälän kunnanhallitus 27.9.2021 § 266
  • Nurmijärven kunnanhallitus 20.9.2021§ 254
     

Sopijakuntien lausunnot ovat liitteinä.

Keravan kaupunginhallitus toteaa lausunnossaan, että vaikka ympäristökeskuksen toimintamenojen korotus vuodelle 2022 on suuri, se on hyväksyttävissä, sillä tuotettujen palveluiden jakautumista tarkastellaan vuoden lopussa ja sitä korjataan todellisuudessa tuotettujen palveluiden mukaiseksi.

Järvenpään kaupunki pitää kustannusten nousua ja maksuosuuden nousua suurena ja edellyttää että ympäristökeskus kiinnittää huomiota kustannuskehityksen hillitsemiseen ja maksuosuuden kasvuun tulevina vuosina. Kaupunki ehdottaa, että jatkossa ympäristökeskuksen talousarviosta ja taloussuunnitelmasta järjestetään lähetekeskustelu tulevien vuosien raameista, jotta osallistujakunnat pystyvät kommentoimaan ehdotusta hyvissä ajoin ennen kuin talousarvio ja taloussuunnitelma etenevät Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan käsittelyyn ja sieltä osallistujakuntien päätöksentekoon. Kaupunki ei hyväksy eläinlääkintähuollon yhteisvastaanotolle esitettyä remontti- ja kalustamisvarausta vuodelle 2022, koska kyseessä ovat enemmänkin investointikustannukset, joita ei tule sisällyttää käyttötalouden maksuihin. Yhteisvastaanottoon siirtymisestä aiheutuvat kustannukset tulee veloittaa osallistujakunnilta poistoina tulevien vuosien yhteistoimintamaksuissa. Yhteisvastaanottoon siirryttäessä tulee löytää kustannustehokkaat tilat, jonka kustannukset eivät ylitä nykyisten vastaanottojen kustannuksia. Maksuosuuden kasvu ei voi ylittää tulevina vuosina kuntien budjettiraamia.

Mäntsälän kunta hyväksyy pääosaltaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2022 talousarvioesityksen ja palvelusuunnitelman vuosille 2022–2026 sekä palvelusopimuksen vuosille 2022–2024. Kunnan mukaan on tärkeää, että palvelusopimuksen esitettyyn tavoitetasoon ympäristö- ja maa-aineslupien keskimääräiseen käsittelyaikaan 8 kuukautta päästään viimeistään vuoden 2023 aikana. Kunta pitää kustannusten ja maksuosuuksien nousua suurena ja katsoo, että ympäristökeskuksen tulee edistää toimenpiteitä kustannuskehityksen hillitsemiseksi ja maksuosuuden kasvu tulevina vuosina ei voi ylittää kuntien budjettiraamia. Mäntsälän kunta ei hyväksy ylimääräistä määräaikaista lisäresurssia ympäristökeskuksen hallintoon. Lisäksi kunta toivoo, että lähityöskentelyä jatketaan koronatilanteen taas salliessa siten, että ympäristökeskuksen henkilökuntaa olisi vähintään kerran kuukaudessa lähityöskentelyssä Mäntsälässä.

Nurmijärven kunta hyväksyy osaltaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2022 talousarvioesityksen ja palvelusuunnitelman vuosille 2022–2026 sekä palvelusopimuksen vuosille 2022–2024. Kunta esittää, että ympäristökeskuksen on otettava toimintansa suunnittelussa ja toiminnassaan huomioon kuntatalouden yleinen tilanne ja pyrittävä hillitsemään kustannusten nousua.

Lausuntojen aiheuttamat toimenpiteet

Ympäristökeskuksen sopijakuntien yhteistoimintakorvaukset arvioidaan ympäristökeskuksen talousarvioon ohjausryhmän hyväksymän ja ympäristökeskuksen toiminnan aikana vakiintuneen käytännön mukaisesti, jolla pyritään jakamaan kustannukset kunnille niiden saamia palveluita vastaavasti. Ympäristökeskuksen hallinnon palveluyksikön toimintamenot kohdistetaan sopijakuntiin niiden asukasluvun suhteessa. Ympäristövalvonnan ja terveysvalvonnan palveluyksiköiden kuntakohtaiset toimintamenot ja -tulot kohdennetaan kuntien kolmena edellisenä vuonna saamien palveluiden keskiarvojen suhteessa niiden erotuksen (so. nettomeno) vastatessa sopijakuntien yhteistoimintakorvauksia. Ympäristönsuojelun palveluyksikön kuntakohtaiset suoritteet arvioidaan edellisten vuosien suoritteiden perusteella, minkä lisäksi kuntakohtaisten menojen ja tulojen arvioinnissa otetaan huomioon kuntakohtaiset hankkeet esimerkiksi vesienhoidossa ja ilmansuojelussa. Eläinlääkintähuollon kuntakohtaiset menot ja tulos arvioidaan edellisvuoden asiakastietojen perusteella. Yhteistoimintakorvausten kohdentuminen palveluyksiköittäin kuvataan palvelusopimuksessa. 

Sopijakunnat suhtautuvat lausunnoissaan varauksellisesti esitettyyn kustannustason nousuun, mutta toteavat kuitenkin, että vuoden 2022 talousarvioluonnos, taloussuunnitelma vuosille 2022–2026 ja vuosien 2022–2024 palvelusopimusluonnos ovat pääosin hyväksyttävissä. Kunnilla on huoli ympäristökeskuksen kustannuskehityksestä ja siitä seuraavasta sopijakuntien yhteistoimintakorvausten kasvusta ja ne haluavat, että se huomioi toimintansa suunnittelussa kuntatalouden tilanteen ja pyrkii toiminnassaan kustannusneutraalisuuteen.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintamenot kasvavat vuoden 2022 talousarvioesityksessä noin 361 000 euroa (8,58 %) vuoden 2021 talousarvioon verrattuna. Suurin nousu tulee kertaluonteisesta menolisäyksestä, eläinlääkärien yhteisvastaanoton perustamisesta, jota aiemmissa pidemmän aikavälin taloussuunnitelmissa ei ole otettu huomioon. Lisäksi kustannuksia kasvattavat henkilöstösuunnitelmassa oleva ympäristötarkastajan virka, hallintoyksikön sijaisjärjestelyt sekä palkkojen nousuun isäntäkunnan ohjeesta varattu 2 % korotus.

Ympäristökeskuksen maksu- ja myyntitulojen arvioidaan kasvavan 139 320 eur eli 19 % vuodesta 2021. Tuloja kasvattaa erityisesti terveysvalvonnan uusi vuosimaksu, joka tulee valtakunnallisesti voimaan vuoden 2022 alusta alkaen. Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset kasvavat noin 221 895 euroa eli 6 %. Nousu on suuri, mutta kertaluonteinen ja tilanne palautuu normaalille kasvu-uralle vuodesta 2023 alkaen.

Taloussuunnitelmassa 2022–2026 ympäristökeskuksen toimintatulojen ja -menojen arvioidaan kasvavan noin 1,88 % vuodessa lukuun ottamatta vuotta 2022 jolloin määrärahan muutos on 8,58 % ja vuotta 2023, jolloin määrärahan muutos on -3,66 %. Vuodelle 2022 suunniteltua yhtä uutta ympäristötarkastajan virkaa lukuun ottamatta taloussuunnitelmaan ei sisälly muita henkilöstö- tai palvelulisäyksiä.

Järvenpää ehdottaa, että jatkossa talousarviosta ja taloussuunnitelmasta järjestetään lähetekeskustelu tulevien vuosien raameista. Ehdotus on periaatteessa kannatettava, mutta koska ympäristökeskuksen talousarvioluonnos laaditaan jo huhti-toukokuussa, on epävarmaa, ovatko kuntien raamit tiedossa jo siinä vaiheessa. Ympäristökeskus katsoo kuitenkin, että toimintatapaa on mahdollista kokeilla vuonna 2022.

Samoin Järvenpää toteaa, ettei se hyväksy eläinlääkintähuollon yhteisvastaanotolle esitettyä remontti- ja kalustamisvarausta vuodelle 2022, vaan kustannusta tulee käsitellä investointina ja siitä aiheutuvat kustannukset tulee veloittaa osallistujakunnilta poistoina tulevien vuosien yhteistoimintamaksuissa.  

Eläinlääkärivastaanoton uusi sijoituspaikka on tätä kirjoittaessa vielä auki. Jos siirrymme jonkin kunnan tyhjäksi jääneeseen tilaan, tulee kyseeseen investointi ja voimme toimia Järvenpään esittämällä tavalla. Jos taas päädymme vuokraamaan tilan yksityisiltä markkinoilta, remonttikustannus joko maksetaan kerralla tai korotettuna vuokrana kuukausittain. Mikäli marraskuun aikana selviää, minne yhteisvastaanotto perustetaan, on rahoitustapa mahdollista huomioida käyttösuunnitelmassa. Muussa tapauksessa käyttösuunnitelma laaditaan talousarvioesityksen mukaisesti. Joka tapauksessa vuoden 2022 tilinpäätös tehdään toteutuneiden kustannusten mukaan ja kustannukset jaetaan kuntien kesken niiden saamien palvelujen suhteessa. Ympäristökeskus ei tuota voittoa, vaan sopijakunnilta mahdollisesti perityt ylimääräiset maksut palautetaan niille täysimääräisinä. 

Mäntsälän kunta ei hyväksy ylimääräistä määräaikaista lisäresurssia ympäristökeskuksen hallintoon. Lisäksi kunta toivoo, että lähityöskentelyä jatketaan koronatilanteen taas salliessa siten, että ympäristökeskuksen henkilökuntaa olisi vähintään kerran kuukaudessa lähityöskentelyssä Mäntsälässä.

Ympäristökeskus katsoo hallinnon lisäresurssin välttämättömäksi ympäristökeskuksen palvelujen turvaamiseksi. Ympäristökeskus on valmis jatkamaan lähityöskentelyä kunnassa, kun pandemiatilanne sen sallii.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • ehdottaa valtuustolle, että
     

VALTUUSTO päättää 

  • hyväksyä Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen 2022–2024
  • todeta,​ että ympäristökeskuksen sopijakuntien toivomat lähipalvelut otetaan huomioon ympäristökeskuksen vuoden 2022 kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää 

  • hyväksyä Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimuksen 2022–2024
  • todeta,​ että ympäristökeskuksen sopijakuntien toivomat lähipalvelut otetaan huomioon ympäristökeskuksen vuoden 2022 kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

sopijakunnat

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 270 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.