Valtuusto, kokous 13.12.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 165 Kaavoitussuunnitelma 2022-2025

TUUDno-2021-2140

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Perustelut

Asiaselostus

Kunnanvaltuusto hyväksyy vuosittain kaavoitussuunnitelman viiden vuoden jaksolle. Tämän jälkeen vuoden alussa hyväksytään alkavan vuoden kaavoituksen työohjelma, jonka edistymistä seurataan osavuosikatsausten yhteydessä. Kaavoitussuunnitelman tavoitteena on ohjata kaavoituksen palvelualueen toimintaa ja kaavatöihin vaikuttavien luottamuselinten päätöksentekoa niin, että hankeluettelosta ensisijaisiksi nostetut hankkeet etenevät mahdollisimman nopeasti ja että niiden valmisteluun kohdennetaan ensisijaisesti resursseja.

Tavoitteena on huolehtia siitä, että MAL-aiesopimuksen tavoitteiden ja kunnanvaltuuston hyväksymän vuotuisen asunto-ohjelman lisäksi kaavoitetaan riittävästi tonttivarantoa tulevaa käyttöä varten.

Vuosien 2022–2025 kaavoitussuunnitelma on liitteenä. Kaavoitussuunnitelmassa on edellisten vuosien tavoin yleiskaavoitushankkeita, yleissuunnitelmia sekä asemakaavahankkeita, jotka on priorisoitu kolmeen eri luokkaan hankkeiden kiireellisyyden ja oletetun etenemisjärjestyksen mukaisesti. Kartalle on merkitty myös ns. vähäiset kaavamuutokset ilman priorisointia. Näitä kaavamuutoksia valmistelevat kaavoitusavustajat muiden töiden ohella.

Yleiskaava ja yleissuunnitelmat

Suunnittelukauden alussa on tavoitteena saada yleiskaava 2040 hyväksyttyä. Tämän jälkeen tehtävien linjausten mukaisesti varaudutaan osayleiskaavojen laadintaan sekä toteutussuunnitelman tekemiseen. Toistaiseksi tarpeellisimpana taajamaa koskevan osayleiskaavan päivityksenä pidetään Koillis-Hyrylän osayleiskaavan laadintaa. Koillis-Hyrylän osayleiskaavan laatiminen on tarpeen, jotta tämän jälkeen alueelle voidaan asemakaavoittaa aiotusti asuinalueita päätetyin tavoittein mm. liikenneverkkoon ja aluetehokkuuteen liittyen. Alueen maankäyttöä on tarkoitus tutkia myös erillisten asemakaavahankkeiden yhteydessä asemakaavarunkoa hahmotellen.

Yleissuunnitelmia laaditaan asemakaavojen laatimisen tavoitteiden asettamiseksi ja laajempien kokonaisuuksien hahmottamiseksi, jotta voidaan olla varmoja, että pienehkötkin asemakaavatyöt toimivat kokonaisuuden osina. Tällaisia yleissuunnitelmia ovat Hyrylän keskustan ja  Focus-alueen yleissuunnitelmat, Lahelanpellon yleissuunnitelman päivitys, Tuusulanjokilaakson virkistyskäytön yleissuunnitelma sekä Osallistava metsäsuunnittelutyö.

Asemakaavahankkeiden priorisointi

Asunto- ja asuinalueiden osalta pyritään tarjoamaan monipuolisesti vaihtoehtoja. Tarkoituksena on valikoida hankkeet, joiden myötä saadaan kaikkiin taajamiin tonttivarantoa eri tarpeisiin: asuinrakentamisen tontteja, kunnankeskustojen kehittämishankkeita, työpaikkatontteja ja vetovoimahankkeita. Lisäksi huolehditaan, että kunnan omakotitalotonttivaranto on turvattu tuleville vuosille. Asemakaavahankkeet on priorisoitu painottaen

  1. Keskustojen kehittämistä
  2. Työpaikka-alueiden kaavoja
  3. Kunnan maalle sijoittuvia hankkeita
  4. Omakotitalotonttivarannon turvaaminen
  5. Paljon asuntoja/työpaikkoja tuottavia kaavoja
  6. Kunnan omistamien realisoitavien kiinteistöjen kaavamuutoksia
  7. Kunnan kannalta tärkeitä palveluverkon kehittämisen tai yhdyskuntatekniikan toteuttamisen edellyttämiä kaavoja
     

Liitteenä olevassa kaavoitussuunnitelmassa prioriteetilla 1 olevat ovat kärkihankkeita. Prioriteettien 2 ja 3 hankkeita edistetään kärkihankkeiden valmistelun jälkeen. On todennäköistä, että tulee tehtäväksi erityisesti kaavamuutoksia suunnittelukauden aikana sekä johtuen ajankohtaisista rakentamishankkeista että kunnan velvollisuudesta pitää kaavat ajan tasalla. Hankkeita koskevista hakemuksista päätettäessä tai muutoin käynnistämispäätöksin päätetään erikseen, minkälaisella prioriteetilla näitä edistetään.

Työpaikka-alueiden asemakaavat

Jokelassa työpaikka-alueiden tonttivarantoa on lähivuosien tarpeeseen. Näin ollen työpaikka-alueiden asemakaavoja laaditaan suunnittelukauden alussa pääosin Etelä-Tuusulaan ja resurssien mahdollistaessa myöhemmin Kellokoskelle. Kellokoskella Rajalinnan työpaikka-alueen laajentaminen on tarpeen lähivuosina, mutta tämä hanke ei prioriteetiltaan kärkeä.

Sen sijaan Etelä-Tuusula on työpaikkarakentamisen kannalta ensisijaisen tärkeä kysynnästä johtuen ja tonttivarannon kannalta heikoimmassa asemassa. On erittäin tärkeää panostaa näistä syistä johtuen Etelä-Tuusulaan. Kehä IV:n varteen kehittyvät työpaikka-alueet, Senkkerinmäki sekä Tuusulan itäväylän varteen työpaikka-alueiden laajentaminen ovat tärkeimmät hankkeet. Edellä mainituilla työpaikka-alueilla on painoarvoa jopa pääkaupunkiseudun työpaikka-alueiden joukossa. Näiden suurien asemakaavojen ohella on valmiuksia tehdä pieniä määriä pienehköjä työpaikka-alueiden asemakaavan muutoksia.

Keskustojen kehittäminen

Keskustojen kehittäminen on tarpeen vetovoiman kasvattamiseksi kaikissa taajamissa, eikä tähän ole vielä syntynyt Jokelassa ja Hyrylässä riittävästi kaavallisia mahdollisuuksia. Hyrylän alueella asuinkerrostalotonttivaranto on hyvä, mutta kaupallisen keskustan kehittämiseksi on vielä laadittava kaavamuutoksia. Palvelukeskuksen kaavamutuoksen lisäksi mm. purettavan hallintorakennuksen alueen asemakaavatyö esitetään nostettavaksi kärkihankeeksi.

Jokelassa tämän ohella myös liike- ja asuinkerrostalotontteja on tarpeen kehittää keskusta-alueella tai lähituntumassa, josta johtuen kaavoitussuunnitelmassa on kärkihankkeena ”Opintien ja Nukarintien risteyksen ympäristö”-niminen kaavamuutos. Uutena hankkeena esitetään käynnistettäväksi Asemanseutu-kaavamuutosta aseman itäpuoleiselle alueelle.

Kellokoskella keskustan kehittämishanke on ent. sairaalan alueen kaavallinen muutos, joka voi edetä uuden maanomistajan selvitettyä mahdollisuuksia kiinteistöjen uusiokäytön osalta. Lisäksi päivitämme Seppainpuiston asemakaavaa toteuttamiskelpoisemmaksi.

Pääasiassa asuintontteja tuottavat asemakaavat

Onnistuneen maanhankinnan ja suurten kaavaprojektien läpiviemisen seurauksena Tuusulan kunnalla on hyvä tonttivaranto ja mahdollisuudet päästä tavoitellulle kasvu-uralle. Alla on laskelma koskien rakentamattomien asuinrakentamista mahdollistavien korttelien potentiaalista. Laskelma on tehty paikkatietoperusteisesti ja johtuen aineiston epäyhtenäisyydestä joitakin pieniä puutteita luvuissa voi olla. Tästä huolimatta suuruusluokka on oikein.

Rakentamattomien asuinrakennustonttien kaavavaranto*

Rakennusoikeutta
kunnan omistuksessa
Hyrylä Jokela  Kellokoski
  k-m2 asuntoja k-m2 asuntoja k-m2 asuntoja 1 asunto/
X k-m2
Keskustatoimintojen
alueet C
15509 260        

60

Kerrostalojen
korttelialueet (AK)
29650 500 22109 370 2400 40 60
Pien- ja asuintalojen
korttelialueet
(AP ja A)
112358 1500 41195 550 20776 270 75
Erillispientalojen
korttelialueet
(AO)
31046 155 17630 90 2810 15 200
  188563 2415 80934 1010 25986 325  
 
Rakennusoikeutta
yksityisessä
omistuksessa
Hyrylä Jokela  Kellokoski
  k-m2 asuntoja k-m2 asuntoja k-m2 asuntoja 1 asunto/
X k-m2
Keskustatoimintojen
alueet C
57991 1000         60
Kerrostalojen
korttelialueet (AK)
5900 100 3000 50     60
Pien- ja asuintalojen
korttelialueet
(AP ja A)
90417 1200 19252 250 4216 55 75
Erillispientalojen
korttelialueet
(AO)
12782 65 7991 40 5122 25 200
  167090 2365 30243 340 9338 80  

 

* rakennusoikeus + mahdollinen lisärak.oikeus


Kasvun turvaamiseksi on ensisijaisen tärkeää saada oleva ja lähivuosiksi riittävä varanto Hyrylässä ja Jokelassa Peltokaaren alueella luovutuskuntoon, eli lähinnä infra rakennettua. Asuinalueille sijoittuva yhtiömuotoisten tonttien varanto riittää kaikissa taajamissa lähivuosien tarpeisiin. Kaavavaranto ei täysin vastaa pitkällä tähtäimellä nykyistä kysyntää, sillä pientalo- ja omakotitalovarantoon kohdistuu kerrostalovarantoa huomattavasti suurempi kysyntä. Hyrylässä olevat Rykmentinpuiston, Häriskiven ja Pellavamäentien kaavojen alueet sekä pienemmät täydennyskohteet mahdollistavat tavoitellun kasvun, joskin omakotitalo- ja pientalovarantoa ei ole moneksi vuodeksi. Tämän johdosta kärkkihankkeina on mm. Puistokylä sekä Mattilan alueen kaavat. Kellokoskella on tarpeen lisätä myös omakotitonttivarantoa, joten mm. Joenrannan kaavan loppuunsaattamisen lisäksi Seppäinpuisto on kärkihankkeena. 

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto hyväksyy liitteenä olevan kaavoitussuunnitelman vuosille 2022–2025.

Päätös

Kuntakehityslautakunta päätti

  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto hyväksyy liitteenä olevan kaavoitussuunnitelman vuosille 2022–2025
  • että, Puistokylän kaavatyön asumisen rakennusoikeusarvioon laitetaan
    20 000–60 000 km2
  • että, erityisherkkien alue lisätään takaisin lll-luokkaan
  • sallia pienet virheiden korjaukset tekstiin.


Kaavoituspäällikkö Anne Olkkola selosti asiaa kokouksessa.

Kokoustauko klo 19.22–19.30.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • ehdottaa valtuustolle, että
     

VALTUUSTO

  • hyväksyy liitteenä olevan kaavoitussuunnitelman vuosille 2022–2025.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan kaavoitussuunnitelman vuosille 2022–2025.

Päätös

Valtuusto päätti

  • hyväksyä liitteenä olevan kaavasuunnitelman vuosille 2022–2025 siten muutettuna, että Lahelanpelto III nostetaan kokonaisuudessaan takaisin kaavoitussuunnitelman kärkihankkeeksi ja
  • Anttilanranta II poistetaan kaavoitussuunnitelmasta. / teksti poistettu: tekninen korjaus 1.2.2022.

Esteellisyys

  • Kalle Ikkelä, Laura Åvall, Ilmari Sjöblom

Kokouskäsittely

Kalle Ikkelä, Laura Åvall ja Ilmari Sjöblom ilmoittivat olevansa esteellisiä (intressijäävi) eivätkä ottaneet osaa asian käsittelyyn eikä päätöksentekoon.

Heidän tilallaan kokouksessa oli tämän asian käsittelyn ajan Kokoomuksen 13. varavaltuutettu Pekka Ruotsalainen (Kalle Ikkelän sijaan),  11. varavaltuutettu Antti Ellonen (Laura Åvallin sijaan) ja 5. varavaltuutettu Eemi Vaherlehto (Ilmari Sjöblomin sijaan) klo 15.17–15.28.
 

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Jussi Salonen teki Tuija Reinikaisen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: "Anttilanranta II poistetaan kaavoitussuunnitelmasta".

Kati Lepojärvi teki Tuija Reinikaisen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: "Pormestariohjelmassa olemme linjanneet, että pyrimme vahvistamaan pientalotonttituotantoamme. Ei ole perusteltua, että Lahelanpelto III:n hanketta typistetään yksinomaan Lahelanorren ja koulukampuksen alueisiin. Lahelanpellon pientalotontit ovat olleet hyvin kysyttyjä, emmekä ole kyenneet tuottamaan tontteja vastaamaan moninkertaista kysyntää. Esitän, että Lahelanpelto III nostetaan kokonaisuudessaan takaisin kaavoitussuunnitelman kärkihankkeeksi."

Valtuusto hyväksyi Kati Lepojärven tekemän muutosehdotuksen yksimielisesti.

Puheenjohtaja totesi, että koska Jussi Salosen tekemää muutosehdotusta oli kannatettu, asia ratkaistaan äänestämällä. Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Jussi Salosen tekemää muutosehdotusta äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-äänen antoivat Kim Kiuru, Mika Mäki-Kuhna, Pasi Huuhtanen, Päivö Kuusisto, Aila Koivunen, Lilli Salmi, Outi Huusko, Aarno Järvinen, Sanna Kervinen, Jari Immonen, Kirsti Ruislehto, Jukka Ahlgren, Karita Mäensivu, Eemi Vaherlehto, Mika Timonen, Annika Lappalainen, Ilari Roihuvuo, Ari Koponen, Janne Mellin, Elina Laine, Emmi Sirniö, Henri Savolainen, Hanna Catani, Lauri Untamo, Kari Kinnunen, Anu Åberg, Arto Lindberg, Ari Nyman, Antti Ellonen, Pekka Ruotsalainen, Timo Huhtaluoma, Jari Räsänen
  • ei-äänen antoivat Margita Winqvist, Matti Alanko, Eeva-Liisa Nieminen, Anna Yltävä, Elisa Laitila, Ulla Rosenqvist, Jussi Salonen, Johanna Sipiläinen, Mira Lehtinen, Kari Friman, Tuija Reinikainen, Cecilia Veikkolainen, Liisa Palvas, Laura Nyholm, Mila Lehtonen, Risto Rämö, Mirka Kovalainen
  • tyhjän äänen antoivat Kati Lepojärvi, Janne Hermunen
     

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 32 jaa-ääntä, 17 ei-ääntä ja 2 tyhjää ääntä.

Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen tulleen valtuuston päätökseksi.

Tiedoksi

kaavoitus, kuntakehityslautakunta

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 270 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.