Tekninen lautakunta, kokous 19.3.2024

§ 35 Tuusulan kunnan viheralueiden kunnossapitourakka, Etelä-Tuusula, hankinta

TUUDno-2023-2594

Valmistelija

  • Johanna Antipov, Viheraluevalvoja, johanna.antipov@tuusula.fi
  • Mia Järvinen, kunnanpuutarhuri, mia.jarvinen@tuusula.fi

Perustelut

Asiaselostus

Hankinnan kohteena oli Tuusulan kunnan Kasvun ja ympäristön viherpalveluiden viheralueiden kunnossapitotyöt Etelä-Tuusulan urakka-alueella käsittäen katuviheralueiden, puistojen ja muiden viheralueiden kunnossapidon ja puhtaanapidon sekä kiinteistöjen piha-alueiden kunnossapidon pois lukien piha-alueiden roska-astioiden tyhjentämisen. Hankkeen laajuus on kokonaisuudessaan noin 87 ha. Viheralueet on luokiteltu RAMS 2020 kunnossapitoluokituksen mukaisesti.

Kilpailutus toteutettiin avoimena EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana. Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, halvin hinta.

Tarjouspyyntö julkaistiin 5.1.2024 ilmoituskanavissa Hankintailmoitukset.fi tunnisteella TUUDno 2023-2594 ja Tarjouspalvelu.fi. Tarjouspyyntöön liittyviä lisätietokysymyksiä oli mahdollisuus esittää 25.1.2024 klo 14.00 asti, lisätietokysymyksiä saapui kaksi kappaletta, joihin vastattiin 19.1.2024.

Tarjoukset tuli jättää Tarjouspalvelu.fi palvelussa 12.2.2024 klo 12.00 mennessä. Asetettuun määräaikaan mennessä saatiin kolme (3) tarjousta. Tarjousten avaustilaisuus pidettiin 12.2.2024 klo 12.30.

Urakoitsijan valintamenettely tapahtui kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa tarkastettiin, että tarjoukset vastasivat sisällöltään ja muodoltaan tarjouspyynnön ehtoja.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisen yhteydessä havaittiin, ettei Lumivex Oy:n tarjous ollut tarjouspyynnön mukainen. Tarjouspyynnössä yhtenä soveltuvuusvaatimuksena oli, että tarjoajan referensseissä on oltava vähintään kaksi Suomessa toteutettua julkisten viheralueiden hoitourakkaa laajuudeltaan vähintään 100 000 m2. Referenssityöt eivät saaneet olla viittä vuotta vanhempia. Lumivex Oy:n tarjouksessa esitetyt referenssityöt eivät olleet laajuudeltaan riittäviä. Sen seurauksena Lumivex Oy:n tarjous suljettiin pois tarjousten vertailusta.

Toisessa vaiheessa hyväksyttiin tarjousten jättäneistä Urakoitsijoista palveluntarjoajaksi se, jonka tarjous oli vertailun kokonaishinnaltaan halvin. Selonottoneuvottelussa 6.2.2024 tarkistettiin, että molemmat osapuolet ovat ymmärtäneet kaikki kilpailutuksessa esille tulleet asiat yhteneväisesti, selonottoneuvottelupöytäkirja liitteenä.

Saapuneet tarjoukset hinta/vuosi (alv 0%) :

  • Lumivex Oy, suljettiin pois tarjousten vertailusta.
  • Rata- ja talohuolto RTH Oy, 364.607,85 euroa/vuosi, alv. 0%
  • Vihervarikko Oy, 286.289,35 euroa/vuosi, alv. 0%

Kahdesta hyväksytystä tarjouksesta vertailuhinnaltaan halvin on Vihervarikko Oy:n tarjous (286.289,35 euroa/vuosi, alv. 0%).

Kustannukset jakautuvat kunnossapitourakassa seuraavasti:

  • Viherpalvelut; Viheralueiden kunnossapitotyöt pois lukien kiinteistöjen piha-alueet, Etelä-Tuusula 203.711,61 euroa/vuosi, alv 0%
  • Tilapalvelut; Kiinteistöjen piha-alueiden kunnossapitotyöt, Etelä-Tuusula 82.577,74 euroa/vuosi, alv 0%.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen Vihervarikko Oy:n Etelä-Tuusulan viheralueiden kunnossapitotöiden hankinnan toimittajaksi hintaan 286.289,35 euroa/vuosi (alv 0%)
  • hylätä seuraavat tarjoajat, joiden tarjous ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksia: Lumivex Oy
  • oikeuttaa yhdyskuntatekniikan päällikkö Petri Juholan allekirjoittamaan hankintasopimus sekä mahdollinen väliaikainen hankintasopimus, mikäli hankintapäätöksestä valitetaan markkinaoikeuteen
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjoajat, Mia Järvinen, Anne Saavalainen, Johanna Antipov, Anssi Isola, Suvi Halla, Sari Tampio, Mika Savola

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi